Fletteregel.
Fra : TMus

Dato : 07-04-09 09:36

Jeg husker at have lært til teori at der bliver 50/50% skyld ved ulykker
omkring fletteregel, men passer det i alle tilfælde?
Tit og ofte oplever jeg at blive overhalet til aller sidst i
"fletteområdet" med en sådan fart og på en sådan måde at jeg må bremse for
at undgå ulykke. Der er nogle som simpelthen opfatter "fletteområdet" som
en snild mulighed til at udføre, den ofte, første af flere hasarderede
overhalinger.
Hvem får skylden den dag jeg ikke stirrer i spejlet hele vejen ud af
"fletteområdet" og dermed ryder i metal mod metal af den grund?

-TMus

Fra : Leonard

Dato : 07-04-09 09:42

TMus wrote:

> Hvem får skylden den dag jeg ikke stirrer i spejlet hele vejen ud af
> "fletteområdet" og dermed ryder i metal mod metal af den grund?

Et er hvad der står i færdselsloven, noget andet er hvordan
forsikringsselskaberne aftaler tingene. Det er desværre ikke altid det
samme.

Men det kommer anpå situationen, jeg vil jo mene, at hvis du er længst
fremme, så skaderne på din bil er bagpå og i siden, så kan det ikke
være din skyld. Men det er umuligt at sige bestemt uden at kende den
konkrete situation.

--
Leonard

Fra : TMus

Dato : 07-04-09 10:20

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in news:49db11bb$0$90273$14726298
@news.sunsite.dk:

> ...jeg vil jo mene, at hvis du er længst
> fremme, så skaderne på din bil er bagpå og i siden, så kan det ikke
> være din skyld. Men det er umuligt at sige bestemt uden at kende den
> konkrete situation.

Jeg er længst fremme hele vejen, lige indtil de aller sidste få meter af
kørebanens sammensnævring, men bliver her overhalet af en som kører alt for
stærkt, og som slet ikke har respekteret at han er i et fletteområde.
Resultatet er at jeg bliver nød til, med gene for mine bagvedkørende
medtrafikanter, at bremse op for ikke at lave en skade i siden eller
bagerst på hans bil. Hvis han havde fulgt flettereglen og havde holdt hans
plads "i lynlåsen" og flettet roligt ind, så var problemet aldrig opstået.
Han vælger derimod at foretage en overhaling som ikke kan afsluttes uden at
jeg redder den for ham ved at bremse.

-TMus

Fra : Leonard

Dato : 07-04-09 10:43

TMus wrote:

> [...]
> problemet aldrig opstået. Han vælger derimod at foretage en
> overhaling som ikke kan afsluttes uden at jeg redder den for ham ved

Så skal du i hvert fald have vidner på, at det er sket som du beskriver
ellers bliver den svær at komme ud af.
Men du har ret i, at det er tåbelig og forkert måde at køre på.

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-04-09 20:43

Leonard skrev:
> Så skal du i hvert fald have vidner på, at det er sket som du beskriver
> ellers bliver den svær at komme ud af.
> Men du har ret i, at det er tåbelig og forkert måde at køre på.

Den beskrevne overhaling i fletzonen er direkte til et klip. Hvis altså
en betjent ser den.

Om der så også kan udløses klip på baggrund af vidneforklaringer ved jeg
ikke. Men det burde der kunne.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-04-09 10:59

> [...]
> Hvem får skylden den dag jeg ikke stirrer i spejlet hele vejen ud af
> "fletteområdet" og dermed ryder i metal mod metal af den grund?

Der skal to parter til at sikre en ordentlig sammenfletning eller et
sammenstød, derfor bliver sagerne som udgangspunkt 50% fordeling.

Mvh Niels

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-09 14:05

Niels Bengaard wrote:
> Der skal to parter til at sikre en ordentlig sammenfletning eller et
> sammenstød, derfor bliver sagerne som udgangspunkt 50% fordeling.

Der skal også 2 til en døsulykke hvor en ung mand påkører en sagesløs kvinde
på fortovet.
Så den der med, at der skal 2 til et sammenstød og dermed 50:50 holder ikke
helt. De kommer an på hvem der har skylden.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-04-09 11:09

TMus skrev:
> [...]
> Hvem får skylden den dag jeg ikke stirrer i spejlet hele vejen ud af
> "fletteområdet" og dermed ryder i metal mod metal af den grund?

Jeg gør det gerne selv og mener ikke der er noget forkert i at komme så
langt frem i en sløv kø som muligt. For det sker jo ikke ved normal
motorvejsfart med 90 km/t i spor 1. Det betyder også, at der aldrig kan
være tale om nogen voldsom fart, og det er vel heller ikke nogen dårlig
vane at orientere sig lidt i højre spejl?

--
Niels

Fra : Leonard

Dato : 07-04-09 11:33

Niels P Sønderskov wrote:

> [...]
> aldrig kan være tale om nogen voldsom fart, og det er vel heller ikke
> nogen dårlig vane at orientere sig lidt i højre spejl?

Du må ikke overhale/inderhale i en flettezone. Så det lyder som om det
du gør er forkert. Desuden, hvormange sekunder er det du kommer længere
frem i køen?

Flettezonen begynder ved skiltet og slutter når der kun er en vognbane
igen.

--
Leonard

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-04-09 12:04

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote in

> Jeg gør det gerne selv og mener ikke der er noget forkert i at komme
> så langt frem i en sløv kø som muligt.

Til en køreprøve var du dumpet med det samme.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-04-09 12:14

Kent Oldhøj skrev:
> Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote in

> Til en køreprøve var du dumpet med det samme.

Det er det jo heldigvis ikke. Her hvor jeg skal ud er trafikken ofte
gået helt i stå, og så mener man i alvor at jeg skulle mænge mig ind det
første det bedste sted? Hø hø.

--
Niels

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-04-09 14:36

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote in news:49db3593$0$90268
$14726298@news.sunsite.dk:

> Det er det jo heldigvis ikke.

> Her hvor jeg skal ud er trafikken ofte
> gået helt i stå, og så mener man i alvor at jeg skulle mænge mig ind det
> første det bedste sted? Hø hø.

Sandkornene i et timeglas løber stille og roligt igennem. Hvis de alle
masede sig frem ville de stoppe forsnævringen helt til.

Din egoistiske og ulovlige opførsel gør bare tingene værre.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-09 15:02

Kent Oldhøj wrote:
> Sandkornene i et timeglas løber stille og roligt igennem. Hvis de alle
> masede sig frem ville de stoppe forsnævringen helt til.
>
> Din egoistiske og ulovlige opførsel gør bare tingene værre.

Man skal da køre frem til sammenfletningen og ikke holde og vente ved
sammenfletnings-skiltet. Det håber jeg at vi er enige om. Om så trafikken
ude på motorvejen er gået helt i stå eller kører langsomt, så må man gerne
køre frem på tilkørselsbanen helt ned til sammenfletningen.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-04-09 15:35

"St.M." <-> wrote in news:49db5cd9$0$90276$14726298@news.sunsite.dk:

> Man skal da køre frem til sammenfletningen og ikke holde og vente ved
> sammenfletnings-skiltet. Det håber jeg at vi er enige om.

Helt enige. Forbuddet mod overhaling gælder der hvor flettepligten gælder,
og det er det område vi kalder flettezonen, og her nogle mennesker synes de
har en særlig ret til at overhale.

Fra : Klaus G.

Dato : 07-04-09 17:20

> [...]
> trafikken ude på motorvejen er gået helt i stå eller kører langsomt,
> så må man gerne køre frem på tilkørselsbanen helt ned til
Ja, der skal flettes når den striblede linie ophøre. MEN når nu der ligger
2rækker biler side om side. Så kan man jo så småt godt gå igang med at gøre
klar til den indfletning der skal ske om 200m, så fart, afstand osv. er
tilpasset så indfletningen sker uden størrere besvær. Når så fætterguf her
synes at han er i sin gode ret til at mase og presse sig forbi en af
bilerne. Så går der total kuk i det hele... Trist opførsel og det er ikke
det mindste til gavn for nogen som helst, ja ikke engang ham selv! Han skal
gasse op, op og stå på bremsen osv.. Total useless. Og hvad vinder han? ½sek
hen til det næste røde lys? Kæft en nar mand...

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-09 00:30

Klaus G. wrote:
> [...]
> som helst, ja ikke engang ham selv! Han skal gasse op, op og stå på
> bremsen osv.. Total useless. Og hvad vinder han? ½sek hen til det

Enig.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-04-09 20:47

St.M. skrev:
> [...]
> ude på motorvejen er gået helt i stå eller kører langsomt, så må man gerne
> køre frem på tilkørselsbanen helt ned til sammenfletningen.

Straks du har passeret skiltet må du ikke køre foran et andet køretøj i
den anden bane hvis der er foran dig. Så er din naturlige plads bag det.

Og selvfølgelig er den (3.) bil der ligger og kysser den anden i r*ven
pligtig til at blive bag ved dig.

Men desværre er det i fletzoner lige som alle andre steder at det
handler om at komme først og ikke om at komme hurtigere frem.

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-09 00:34

Finn Guldmann wrote:
> Straks du har passeret skiltet må du ikke køre foran et andet køretøj
> i den anden bane hvis der er foran dig. Så er din naturlige plads bag
> det.

Nej. Hvis trafikken kører med 20 km/t inde på motorvejen pga. kø, så må man
gerne køre frem til, hvor de striplede linier ophører og man kan flette ind.
Det andet er praktisk umuligt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-04-09 20:20

St.M. skrev:
> Nej. Hvis trafikken kører med 20 km/t inde på motorvejen pga. kø, så må man
> gerne køre frem til, hvor de striplede linier ophører og man kan flette ind.
> Det andet er praktisk umuligt.

for lige at barbere den ged, så det man skal i en tilkørsel er ar ligge
sig just bag den man naturligt er bag når man netop er kommet ind i
fletzonen.

Resten af stykket hen til hvor linjerne ophører er så til at få justeret
afstanden mellem bilerne, både i tilkørslen og i 1. spor, så
sammenfletningen kan ske problemfrit.

Ved at køre helt frem til hvor fletningen sådan set skal begynde giver
man ikke dem i 1. spor mulighed for at skaffe pladsen, hvorved det hele
sættes endnu længere ned i hastighed end det er i forvejen.

At trafikken ER ned på 20 km/t kan meget vel være fordi andre tidligere
har benyttet sig af pladsen til at komme længere frem.

Det er jo eksakt de samme regler der gælder ved en tilkørsel som hvor to
spor bliver til et. Så snart du er i fletzonen må du ikke overhale,
hverken i det ene spor eller det andet.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-04-09 22:24

Finn Guldmann skrev:
> [...]
>
> Det er jo eksakt de samme regler der gælder ved en tilkørsel som hvor to
> spor bliver til et. Så snart du er i fletzonen må du ikke overhale,

Pyh, det er altså ikke altid så let når man nu først er kommet op på de
110 km/t som man forventer de kører ude på highwayen.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-09 22:27

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev :

>Pyh, det er altså ikke altid så let når man nu først er kommet op på de
>110 km/t som man forventer de kører ude på highwayen.

Vi kører nok ikke de samme steder ;)
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-04-09 04:58

Niels P Sønderskov skrev:
> Pyh, det er altså ikke altid så let når man nu først er kommet op på de
> 110 km/t som man forventer de kører ude på highwayen.

Det er klart at det ikke er til at forklare hvordan det forholder sig
når hastighed skiftes efter forgodtbefindende.

Men forklaringen passer sådan set uanset hastigheden. Du skal blot huske
at du, inden du kommer til fletzonen skal have afpasset din hastighed
til den hastighed den du skal flette bag kører med. det er sådan noget
med at åbne sine øjne og observere trafikken.

Men med en ubændig trang til at komme foran så mange som mulig bliver
det en svær en at overholde.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-04-09 16:22

Kent Oldhøj skrev:
> [...]
> masede sig frem ville de stoppe forsnævringen helt til.
>
> Din egoistiske og ulovlige opførsel gør bare tingene værre.

Det er muligt folk opfører sig så særpræget hvor du holder til, her har
vi aldrig set noget lignende, og det kunne aldrig falde mig ind at
flette ind ved den første bil når trafikken er gået i stå. Er det de
biltomme Nordjyske veje du taler om?

Tvært imod er det de sløve og dumme der stopper trafikken. Fx ved at
holde 200 m afstand når der er prop eller nedsat fart af anden grund. Og
ved at fortsætte med nedsat fart efter begrænsning. De samme padder har
en tendens til at køre for hurtigt når der er fartbegrænsning og for
langsomt andre steder.

--
Niels

Fra : TMus

Dato : 07-04-09 18:39

> [...]
> Og ved at fortsætte med nedsat fart efter begrænsning. De samme padder
> har en tendens til at køre for hurtigt når der er fartbegrænsning og

Det er nu engang sådan, at konstant og evt. nedsat fart sammen med god
afstand er det som skal til for at opløse trafikpropper effektivt, og
ligeledes det som virker bedst for at undgå trafikpropper til at starte med
når der er mange biler på vejen..

-TMus

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-04-09 19:35

TMus skrev:
> [...]
> afstand er det som skal til for at opløse trafikpropper effektivt, og
> ligeledes det som virker bedst for at undgå trafikpropper til at starte med

Det er noget vrøvl. Fx ved vejarbejde på motorvejen eller som her,
myldretidstrafik, kan der være flere biler på den begrænsede strækning
jo tættere de kører. Hvis de så også ser at komme afsted når
begrænsningen ophører går det hurtigst og bedst. Lige her hvor
motorvejen går fra seks til fire spor gå trafikken gerne helt i stå pga
typer som dig der holder 100 m fordi det jo alligevel går så langsomt.

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-04-09 20:55

Niels P Sønderskov skrev:
> [...]
> motorvejen går fra seks til fire spor gå trafikken gerne helt i stå pga
> typer som dig der holder 100 m fordi det jo alligevel går så langsomt.

Og du har slet ikke opdaget logikken i at jo tættere du pakker bilerne
jo længere tid skal de bruge på at blive pakket ud igen?

Hvis du nu holder dig BAG den du naturligt skal flette ind bagved går
det hele meget nemmere. For så HAR du den afstand du skal bruge for at
kunne være der, såfremt altså at den der naturligt skal flette ind bag
dig har gjort det samme.

Bruger du derimod fletzonen til at presse dig foran et ekstra antal
biler sætter du trafikken i stå.

Men ok, for egoister betyder det jo ikke noget, blot de selv kommer frem.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-04-09 21:03

On Tue, 07 Apr 2009 21:54:52 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

<...>

>Men ok, for egoister betyder det jo ikke noget, blot de selv kommer frem.

Lige der er vi enige - ser det ofte/dagligt *suk*. Og selv om der er
25 m bag ved forreste bil og der er flettet 1-2 biler ind foran
forreste i "den højre bane" insisterer nogle på at komme foran for så
at insistere på at køre 100 i midtersporet, når der bliver 3 spor igen
*suk*. Nå - sådan er vi så forskellige og jeg er for længst holdt op
med at hidse mig op over sådanne bagateller. At jeg måske (og det er
virkelig sjældent jeg gider) kan finde på at overhale og vælte 2 spor
til højre foran er en anden sag - men med afstand, for hvem fanden
ved, hvad sådan en klods finder på?

Fra : TMus

Dato : 07-04-09 21:31

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in news:49dbaf90$0$90265$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> biler sætter du trafikken i stå.
>
> Men ok, for egoister betyder det jo ikke noget, blot de selv kommer

Og for dem som ikke kan se det for sig uden, så kan det opleves visuelt
her på animationerne i siderne: http://trafficwaves.org/seatraf.html
Iøvrigt en gut der har luret lidt på trafik og propper og fået gode fakta
ud af det.

-TMus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-04-09 21:48

TMus skrev:
> [...]
> her på animationerne i siderne: http://trafficwaves.org/seatraf.html
> Iøvrigt en gut der har luret lidt på trafik og propper og fået gode fakta

Tak for link. Det er gemt til næste gang der melder sig en der ikke kan
forstå det.

Fra : N/A

Dato : 07-04-09 23:33

Fra : N/A

Dato : 07-04-09 23:33

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-04-09 19:33

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> wrote in

> Det er muligt folk opfører sig så særpræget hvor du holder til,

Der er intet særpræget ved det. I flettezonen SKAL der flettes efter
gældende regler, ikke overhales.

> det kunne aldrig falde mig ind at
> flette ind ved den første bil når trafikken er gået i stå.

Det var ikke det vi snakkede om. Vi taler alene om den zone hvor
flettereglen gælder. Indtil da er det reglen om vognbaneskift der gælder,
og her er overhaling (eller forbikørsel ved tæt trafik) naturligvis
tilladt.

> Tvært imod er det de sløve og dumme der stopper trafikken.

Det er sjovt som alle de hurtige og smarte er overbevist om at når der er
kø er det fordi der længere fremme simpelthen er en forhindring som ingen
andre tør køre forbi.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-04-09 23:35

Kent Oldhøj skrev:

> Det er sjovt som alle de hurtige og smarte er overbevist om at når der er
> kø er det fordi der længere fremme simpelthen er en forhindring som ingen
> andre tør køre forbi.

Nah, som regel er det fordi tumperne har fået øje på et eller andet i
den anden side af motorvejen.

--
Niels

Fra : N/A

Dato : 07-04-09 23:33

Fra : N/A

Dato : 07-04-09 23:33

Fra : TMus

Dato : 07-04-09 17:59

> [...]

> så langt frem i en sløv kø som muligt. For det sker jo ikke ved normal
> motorvejsfart med 90 km/t i spor 1. Det betyder også, at der aldrig

Hvis vi snakker motorvejskø og tilkørsel, så kan jeg til dels følge dig.
Der hvor jeg ser problemer er når det f.eks. foregår inde i byen i 50
km/t-zone. 300m efter lyskryds bliver 2 spor til 1. Man accelererer frisk
til de 50 km/t når der bliver grønt, og bedst som "feltet af biler" når
flettezonen og retter ind, så kommer der en med omkring 70 eller mere
helt nede bagfra. Overhaler gerne 3 eller flere biler, for, i senere end
sidste øjeblik, at få næsen forrest og så regne med at alle andre bremser
og viger for ham.. Den dag forreste mand ikke når at se ham komme susende
og det gir buler. Hvor ligger skylden da? Forsikringsmæssigt og
politimæssigt?

> og det er vel heller ikke nogen
> dårlig vane at orientere sig lidt i højre spejl?

Jep, du tænker motorvejskø.. ;) Sku ha forklaret mig helt klart fra
starten..

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-04-09 19:38

TMus skrev:

> [...]
> sidste øjeblik, at få næsen forrest og så regne med at alle andre bremser

Det er selvfølgelig forkasteligt. Næst efter de sløve padder er dem, der
ikke overholder fartbegrænsning, især i byen, de værste.

--
Niels

Fra : Lars G

Dato : 08-04-09 11:22

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message

> Det er selvfølgelig forkasteligt. Næst efter de sløve padder er dem, der
> ikke overholder fartbegrænsning, især i byen, de værste.

Du er ik nem ! Hviken fart skal "vi" køre med ?

--
Lars

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 08-04-09 11:40

Lars G skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message
>>

> Du er ik nem ! Hviken fart skal "vi" køre med ?

Ingen har lovet det skulle være nemt.

--
Niels

Fra : JBH

Dato : 10-04-09 08:46

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ingen har lovet det skulle være nemt.

Og det var så derfor du ikke kunne svare ?

/JBH

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-04-09 11:41

JBH skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og det var så derfor du ikke kunne svare ?

På spørgsmålet: "Du er ik nem ! Hviken fart skal "vi" køre med ?"?

Kan du?

--
Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-09 15:19

On 7 Apr., 22:48, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> TMus skrev:> Og for dem som ikke kan se det for sig uden, så kan det opleves visuelt
>
> Tak for link. Det er gemt til næste gang der melder sig en der ikke kan
> forstå det.

Jeg synes at siden faktisk viser at den tyske måde med at flette i
sidste øjeblik er forkert og at der kommer flere biler hurtigere
igennem hvis man fletter i god tid i stedet for i begge baner i sidste
øjeblik.

--
Christian

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 07-04-09 23:33

Christian B. Andresen skrev:

> [...]
> sidste øjeblik er forkert og at der kommer flere biler hurtigere
> igennem hvis man fletter i god tid i stedet for i begge baner i sidste

Det er fuldstændig hoppende ligegyldigt. Det nemmeste at forstå er
situationen med vejarbejde og 50 km/t i en bane over en vis strækning.
Enhver kan forstå at den samlede trafik her er begrænset, og det eneste
man kan gøre er, at sørge for at det hele ikke går mere i stå end
nødvendigt. Altså hold så kort afstand som muligt.

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-04-09 10:04

Niels P Sønderskov skrev:
> [...]
> man kan gøre er, at sørge for at det hele ikke går mere i stå end
> nødvendigt. Altså hold så kort afstand som muligt.

Hvis du end ikke kan se det når du får et grafisk overblik bliver den svær.

Men du vil jo nok heller ikke respektere krav om acceptabel afstand
hverken for dig selv eller andre. Det bliver det ikke nemmere af, heller.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 08-04-09 11:39

Finn Guldmann skrev:

> Hvis du end ikke kan se det når du får et grafisk overblik bliver den svær.
>
> Men du vil jo nok heller ikke respektere krav om acceptabel afstand
> hverken for dig selv eller andre. Det bliver det ikke nemmere af, heller.

Sikke da en fantasi du dér har.

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-04-09 12:20

Niels P Sønderskov skrev:
> Sikke da en fantasi du dér har.

Udfra dit tidligere skriven tolker jeg dit "Altså hold så kort afstand
som muligt" som noget i retning af at det ideelle er at der kun lige er
plads til lakken foran og bagved.

Og det er jo ikke videre fremmende hverken for fremkommeligheden eller
sikkerheden.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 08-04-09 15:51

Finn Guldmann skrev:

> Udfra dit tidligere skriven tolker jeg dit "Altså hold så kort afstand
> som muligt" som noget i retning af at det ideelle er at der kun lige er
> plads til lakken foran og bagved.

Forkert.

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-04-09 10:01

> [...]
> sidste øjeblik er forkert og at der kommer flere biler hurtigere
> igennem hvis man fletter i god tid i stedet for i begge baner i sidste

Det er jo det jeg hele tiden har sagt, og fået på puklen for.

Flet i tide - og AFSTAND.

Fra : perhag

Dato : 07-04-09 15:33

On 7 Apr., 17:22, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:
> [...]

Det er vist ikke den rette analogi, for sandkornene gør samme fejl som
bilerne med alle at presse sig på samtidigt. Hvis sandkornene ventede
og først accelerede når der var plads, ville sandet nok kunne løbe
gennem timeglasset på den halve tid.

> Tvært imod er det de sløve og dumme der stopper trafikken. Fx ved at
> holde 200 m afstand når der er prop eller nedsat fart af anden grund.

Afstanden er ligegyldig i selve køen. Det afgørende er at følge trop
på det sted køen opløses, samt at hastigheden skal være så høj som
muligt på netop det sted.

Det er dog uklogt i den beskrevne situation at give for god plads til
de indflettende biler fra tilkørslen. Det bedste ville nemlig være at
disse valgte næste tilkørsel til motorvejen, hvis køen er opløst
derfremme. Når de indflettende ikke selv bliver forsinket, vil de bare
fortsætte dag efter dag med hovedkuls at presse sig foran og dermed
skabe forstoppelsen.

Fra : N/A

Dato : 07-04-09 23:33

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-09 01:23

On 8 Apr., 00:33, Niels P Sønderskov <npson...@gmail.com> wrote:

> [...]
> man kan gøre er, at sørge for at det hele ikke går mere i stå end
> nødvendigt. Altså hold så kort afstand som muligt.

Så har du vist ikke kigget på animationerne på siden.....

--
Christian

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-04-09 09:33

> [...]
> nødvendigt. Altså hold så kort afstand som muligt.

Så har du vist ikke kigget på animationerne på siden.....

Ham der har stillet det op har jo en budskab og det sikrer han bliver vist.
Men bilerne til højre kører alt for tæt i forhold til afstanden mellem dem,
han kunne jo speede dem op til dobbelt hastighed, så kommer der dobbelt så
mange igennem på samme tid.

Mvh Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-04-09 10:10

Niels Bengaard skrev:
> [...]
> han kunne jo speede dem op til dobbelt hastighed, så kommer der dobbelt så

Til højre, på den animation går det da udmærket.

Til venstre viser det jo hvordan forholdene faktisk er.

I stedet for at holde afstand OG lade være med at presse sig frem,
gælder det udelukkende om at komme så langt frem som muligt for at sikre
at ingen andre kommer foran en selv.

Og det er det der får trafikken til at gå i stå.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 08-04-09 10:51

> [...]
> andre kommer foran en selv.
>
> Og det er det der får trafikken til at gå i stå.

Som jeg skriver, afstanden mellem bilerne til højre er for lille i forhold
til hastigheden, de skal ned på måske halv hastighed for at standselængden
overholdes. Så kommer samme antal biler igennem på hver side.

Mvh Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-04-09 12:16

Niels Bengaard skrev:
> Som jeg skriver, afstanden mellem bilerne til højre er for lille i forhold
> til hastigheden, de skal ned på måske halv hastighed for at standselængden
> overholdes. Så kommer samme antal biler igennem på hver side.

Det kan de da også sagtens uden at det går langsommere end i venstre side.

Fra : TMus

Dato : 08-04-09 13:49

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> wrote in

> [...]
> forhold til hastigheden, de skal ned på måske halv hastighed for at
> standselængden overholdes. Så kommer samme antal biler igennem på hver

Faktisk betyder det mindre hvor mange biler der kommer igennem, så længe
der er flow på begge rækker af biler hele tiden, og oftest vil du få
mindst lige så mange biler igennem hvis du holder afstand med tilpasset
fart. Hvis ikke du har det flow, og bare en enkelt eller to biler bliver
nød til at holde stille pga. asen og masen, så har du bølge-effekten hvor
trafikken bagud bliver tvunget ud i bølger af stilstand. Disse bølger vil
igen blive mere og mere markante så længe enkelte bilister tror det er
lykken at ase og mase (eller ligefrem skifte bane så det hele går endnu
mere i stå bagude).
Keywords er:
Før sammenfletning: Øg afstanden og tilpas hastigheden så fletningen kan
foregå glidende uden at dine bagvedkørende medtrafikanter kommer ud i kø-
lignende stop/start.
Efter sammenfletningen: Lad være med at køre helt op bag ham foran.
Tilpas din afstand til farten i rækken. Dermed opnår du at rækken af
biler "har lidt fjeder" til at optage den naturlige variation der vil
være i de mange bilisters kørsel, og du undgår at der kommer start/stop
for dine medtrafikanter bagude.
Hvis start/stop-situationer opstår: Undgå baneskift, og hold en afstand
og lav fart således at der er et konstant flow.

Hver gang en bil skal bremse og sætte igang så er der reaktionstider, og
disse reaktionstider bliver mangedoblet meget hurtigt når en række kører
start stop. Sørger man istedet for at holde afstand og tilpasse
hastigheden, så fjerner du al den spildtid disse som disse reaktionstider
giver, og derfor er der nu en reel chance for at fjerne køen noget
hurtigere og mere glidende end hvis alle bare sidder i hver deres
metalkasse med skyklapper på og tænker _mig_ _mig_ _mig_ og faktisk bare
er skyld i endnu mere kø.

-TMus

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-04-09 12:00

"TMus" <TMus@CantSpamThisOneNoSpamable> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvem får skylden den dag jeg ikke stirrer i spejlet hele vejen ud af
> "fletteområdet" og dermed ryder i metal mod metal af den grund?

Skyld, hvem deler skylden ud?, forsikringsselskabet, ikke sandt, med mindre
sagen ryger i retten, og hvorfor næsten altid 50%-50%, jo, for så får de 2
gange præmieforhøjelse!, så vær vågen og opponer når/hvis i er i tvivl om om
i har lavet fejl.
Jeg har to gange klaget og fået fraskrevet 50% skyld, svineri!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-09 19:52

> Hvem får skylden den dag jeg ikke stirrer i spejlet hele vejen ud af
> "fletteområdet" og dermed ryder i metal mod metal af den grund?

Det bliver 50/50.

Du kan evt kigge her under D3
http://www.forsikringogpension.dk/services/Henstillinger/Documents/regresaftalen.pdf

Mvh. Allan

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-04-09 19:59

On Tue, 7 Apr 2009 20:52:20 +0200, "Allan M" <allan at allanm dot dk
¤#> wrote:

>Det bliver 50/50.
>
>Du kan evt kigge her under D3
>http://www.forsikringogpension.dk/services/Henstillinger/Documents/regresaftalen.pdf

Hvis ikke der foreligger en video eller en helt pæn gruppe af uvildige
vidner dømmes det forsikringsmæssigt 50/50 at bule hinanden ved
fletning. Det er der så nogen, der har det mere afslappet med end
andre - gad vide om firmabil har noget at sige (desværre er det de
mest solgte firmabiler samt 4x4 folket, der er eksperter i at "mose")

Fra : Bo

Dato : 08-04-09 17:43

Husk som hovedregel - det er den der skifter vognbane der har det store
ansvar, uanset om det er flette eller andet.

Den der kommer af en tilkørsel skal opnå samme hastighed som trafikken på
motorvejen, når vedkommende er nede hvor der flettes, så der kan ske en
glidende fletning.

Og der er så dem der så kører i højre bane og gerne vil hjælpe dem på
tilkørslen - de blinker nu ud i venstre vognbane, så biler i denne bane nu
må bremse. Det er altså ikke lovligt, selvom man ønsker at hjælpe dem på
tilkørslen. Du må kun blinke / svinge ud i venstre vognbane hvis der er
plads og det kan gøres uden at genere trafikken i denne bane.

BG

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-04-09 17:49

On Wed, 8 Apr 2009 18:42:48 +0200, "Bo" <bo@bgn.dk> wrote:

>Husk som hovedregel - det er den der skifter vognbane der har det store
>ansvar, uanset om det er flette eller andet.
Fletteregel er ligepræcist ikke vognbaneskift, der er samme ansvar hos
alle uanset hvilken vognbane de end måtte komme fra.

/Hans

Fra : Bo

Dato : 08-04-09 18:54

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Fletteregel er ligepræcist ikke vognbaneskift, der er samme ansvar hos
> alle uanset hvilken vognbane de end måtte komme fra.
>
> /Hans

Det er din mening, men den er altså ikke rigtig.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-04-09 21:10

Bo skrev:
> Det er din mening, men den er altså ikke rigtig.

Og hvornår er den så blevet lavet om?

Uanset hvordan de enkelte vognbaner forløber er der ingen vognbaneskift
i en fletzone.

Selvom du, i praksis, bevæger dig fra 2. vognbane til 1. vognbane er det
stadig ikke vognbaneskift hvis det foregår i en fletzone.

Din fornemmeste opgave, når du kører ind i en fletzone, er faktisk at
sørge for at der mellem dig og den der er/var foran dig i samme spor er
plads til den der er foran dig i det andet spor.

Er den afstand der ikke står du i princippet til et klip i kortet da du
så ikke har holdt nok afstand.

Ikke fordi klippet står du sandsynligvis til umiddelbart efter at du er
flettet ind. For der er det vist kun 10% der opnår at holde mere afstand
end kofanger ved kofanger.

Fra : Jan Petersen

Dato : 10-04-09 23:24

">>>Husk som hovedregel - det er den der skifter vognbane der har det store

> Det er din mening, men den er altså ikke rigtig.
Når vi snakker fletteregel sakker vi om 2 vognbaner der bliver til 1 uden
midterstriber, og så har den bagfrakommende altid vigepligt overfor den
forankørende. Dette gælder også for 99 % af alle motorvejsetilkørsler
hvorfor jeg ikke blinker da jeg blot fortsætter i den vognbane jeg kører i.
Men jeg blinker derimod i god tid ved vognbaneskift!

Mvh
Jan Petersen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-04-09 00:51

Jan Petersen skrev:
> [...]
> hvorfor jeg ikke blinker da jeg blot fortsætter i den vognbane jeg kører i.
> Men jeg blinker derimod i god tid ved vognbaneskift!

Pågældende § i Færdselsloven er §32 hvor Stk. 2. siger:
"Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før
vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før vognbaneskift
eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på
motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af
køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende
give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel.
Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på
køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes
vandret ud til siden."

Formuleringen er altså 'anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets
placering'. Jeg mener indfletning ved tilkørsel på motorvej hører
herunder, og at det er en god idé at give tegn. Jeg har godt nok været
imod blinkeriet ved vognbaneskift siden det blev indført, men jeg følger
reglen i overensstemmelse med det andetsteds diskuterede princip.

--
Niels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-04-09 07:15

On Sat, 11 Apr 2009 01:51:04 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:
> [...]
>placering'. Jeg mener indfletning ved tilkørsel på motorvej hører
>herunder, og at det er en god idé at give tegn.
Der tager du fejl, tilkørslen er også mortorvej og har samme status
som den øvrige del af mortorvejen.
Hvis du havde ret skulle dem på motorvejen jo blinke til højre ifbm.
sammenfletningen og det mener du jo nok ikke de skal ?

/Hans

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-04-09 12:26

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> Hvis du havde ret skulle dem på motorvejen jo blinke til højre ifbm.
> sammenfletningen og det mener du jo nok ikke de skal ?

Fejl og fejl; de fleste her gør det, og det skader næppe - nu vi er i
gang med at blinke.

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-04-09 20:51

Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> Hvis du havde ret skulle dem på motorvejen jo blinke til højre ifbm.
> sammenfletningen og det mener du jo nok ikke de skal ?

Det der blinkeri i tilkørslen er en dum og fejlagtig fortolkning af FL,
som desværre er gældende.

Men den er det ENESTE der er til forskel i pligterne for den der kommer
i tilkørslen og den der kommer i 1. spor.

Og du har ganske ret i at hvis der skulle havde været logik i det skulle
dem der kommer i 1. spor blinke til højre. Ligesom dem der kommer alle
andre steder hvor der er fletregel skulle blinke til højre, hhv.
venstre, ind i fletzonen. Men lovgivning, domme og logik hænger ligesom
ikke rigtig sammen.

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-09 09:37

> [...]

>imod blinkeriet ved vognbaneskift siden det blev indført, men jeg følger
>reglen i overensstemmelse med det andetsteds diskuterede princip.

den står nok til at blive testet i retten, en dag, før det bliver
opklaret...

hovedtanken med blinkeriet, skulle angiveligt være at andre billister
skulle række en hjælpende hånd til de fatsvage blandt billisterne, der
ikke evner at drage en logisk konsekvens, af hvad de måtte observere i
det store vindue........... når de ellers har tid at kigge.

da en tilkørsel ikke er uendelig, har man nok glemt netop *det
scenarie*

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-04-09 20:55

> Formuleringen er altså 'anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets
> placering'. Jeg mener indfletning ved tilkørsel på motorvej hører
> herunder, og at det er en god idé at give tegn.

Når du fletter ind på motorvej - hvor vil du så ellers køre hen end ind på
motorvejen?

Du bør kun blinke hvis du har tænkt dig at køre direkte ud i venstre
vognbane.

Fra : Leonard

Dato : 12-04-09 21:25

Kent Oldhøj wrote:

> Du bør kun blinke hvis du har tænkt dig at køre direkte ud i venstre
> vognbane.

Som Jan Stevns skriver, så må det jo være op til en dommer at afgøre
hvordan den regel skal tolkes.

Politi og køreprøvesagkyndige tolker reglen som, at der skal blinkes
når man kommer i tilkørselsbanen og vil flette ind. Det står også i
undervisningsplanen som kørelærerne skal undervise efter.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-09 21:32

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Som Jan Stevns skriver, så må det jo være op til en dommer at afgøre
>hvordan den regel skal tolkes.

netop.

>Politi og køreprøvesagkyndige tolker reglen som, at der skal blinkes
>når man kommer i tilkørselsbanen og vil flette ind. Det står også i
>undervisningsplanen som kørelærerne skal undervise efter.

De politier jeg har snakket med, deler ikke din opfattelse af hvordan
du mener de tolker det.

Jeg kører med fuldt overlæg ud i banen uden at blinke, også gerne hvis
der ligger en politier i bakspejlet - den regel er komplet idiotisk,
og hvis jeg skal blive den første der tester den i retten: So be it !

ligesom jeg har diskuteret med en, om en pludseligt opstået kø, kan
forventes at være der præcis på klokkeslet hver dag, mandag til fredag
;)

gæt selv mit formål ;)

Fra : Leonard

Dato : 12-04-09 21:44

jan_stevns wrote:

> De politier jeg har snakket med, deler ikke din opfattelse af hvordan
> du mener de tolker det.

OK, politier er jo også mennesker. Det er politiet, der har skrevet
undervisningsplanen, så der er nogen der mener et og andre noget andet.

Jow, Jow, det bliver da spændende at læse udfaldet af en dom, hvis du
opnår at komme en tur i retten.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-09 22:05

>OK, politier er jo også mennesker. Det er politiet, der har skrevet
>undervisningsplanen, så der er nogen der mener et og andre noget andet.

der er politiet, og der er politiet - de har deres jurister, der
også kan være uden fornemmelse for hvordan tingene foregår ude i
virkeligheden, præcis som på tinge

>Jow, Jow, det bliver da spændende at læse udfaldet af en dom, hvis du
>opnår at komme en tur i retten.

tro mig ... du skal nok høre det.

bare definitionen af "en ikke ubetydelig ændring af køretøjet's
placering" kan blive meget sjov at teste.

hvis jeg er på tilkørslen - skifter jeg jo ikke vognbane, da banerne
fletter sammen. Hvor er grænsen for ændring af placering ?

De politikere har kvajet sig, har de....

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 12-04-09 23:25

jan_stevns skrev:

> [...]
>
> hvis jeg er på tilkørslen - skifter jeg jo ikke vognbane, da banerne
> fletter sammen. Hvor er grænsen for ændring af placering ?

Det er måske derfor der ikke tales om kørebaner i "en ikke ubetydelig
osv."? Fra tilkørsel til spor 1 vil jeg betegne som "ikke ubetydelig".
Hvor mener du ellers grænsen skal gå (bemærk at kørebaneskift er optaget)?

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-04-09 06:56

Niels P Sønderskov skrev:
> Det er måske derfor der ikke tales om kørebaner i "en ikke ubetydelig
> osv."? Fra tilkørsel til spor 1 vil jeg betegne som "ikke ubetydelig".
> Hvor mener du ellers grænsen skal gå (bemærk at kørebaneskift er optaget)?

Jamen har du slet ikke forstået at fletreglen giver at der er
sammenfletning af to ligeværdige spor?

End ikke på motorvejen har trafikken i den ene af de vognbaner der
flettes mere ret til vejen end trafikken i den anden. Uanset blinkeri.

Blinkeriet er blot med til at gøre forståelsen af fletreglen endnu mindre.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 11:24

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> flettes mere ret til vejen end trafikken i den anden. Uanset blinkeri.
>
> Blinkeriet er blot med til at gøre forståelsen af fletreglen endnu mindre.

Uanset flettereglen (som i øvrigt er en køreskolelæreropfindelse; der er
ikke noget der hedder sådan i loven) kan du jo nok se, at der ude i
virkeligheden er forskel på spor 1 og en tilkørsel, ik' hr. professor?

For en del mindre biler vil det også være et problem at nå de 110 km/t
ved tilkørslen, hvilket betyder at trafikanter i spor 1 enten må sætte
farten ned eller skifte spor. Derfor kan det være en god idé at sørge
for at de er vågne med et blink.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 11:26

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev :

>Derfor kan det være en god idé at sørge
>for at de er vågne med et blink.

det var dagens foreløbigt bedste joke ;)

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 13:24

Niels P Sønderskov wrote:

> Uanset flettereglen (som i øvrigt er en køreskolelæreropfindelse; der
> er ikke noget der hedder sådan i loven)

Kørelærere opfinder ikke regler:

FL §18 Stk. 4. Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i
samme retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen
tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt
at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner.

--
Leonard

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 13:55

Leonard skrev:

> [...]
> tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt
> at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner.

Hvor står der 'fletteregel'?

--
Niels

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 14:08

Niels P Sønderskov wrote:

> Hvor står der 'fletteregel'?

Det er jo en naturlig del af det danske sprog at kalde ting ved noget
nemt og da skiltene hedder hhv:

Hvidt skilt med røde pile, der samles i toppen.

B 15 Sammenfletning
Tavlen angiver, at kørebaner løber sammen, således at trafikanterne
under gensidig hensyntagen skal lette sammenfletningen af
trafikstrømmene, jf. færdselslovens § 18, stk. 3, og 4.
Tavlen anvendes især ved sammenløb af motorvejskørebaner og ved
tilkørselsbaner.

og

blåt skilt med hvide streger, der løber sammen uden at der er stiblet
linie:

E 16,1 Vognbaneforløb med sammenfletning
Ved reduktion af vognbaneantallet skal de kørende vise gensidig hensyn,
jf. færdselslovens § 18, stk. 4.

så er det nok der, det med sammenfletning og fletteregel kommer fra.

Fletteregel bruges også i kommentarerne i Færdselslære af 2
politimestre. En fiks lille sag på over 1200 sider hvor alle dele af
færdselsloven og tilhørende bekendtgørelser kan findes med uddybende
kommentarer til.

Så jeg gentager bare lige: Kørelærere opfinder ikke egne regler eller
udtryk.

--
Leonard

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 14:17

Leonard skrev:

> [...]
> kommentarer til.
>
> Så jeg gentager bare lige: Kørelærere opfinder ikke egne regler eller

Ok.

--
Niels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-04-09 15:59

On 13 Apr 2009 13:08:14 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote:

> [...]
>politimestre. En fiks lille sag på over 1200 sider hvor alle dele af
>færdselsloven og tilhørende bekendtgørelser kan findes med uddybende
Den lyder interesant, har du et link til den, eller et ISBN nummer ?

/Hans

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 16:07

Hans Kjaergaard wrote:

> Den lyder interesant, har du et link til den, eller et ISBN nummer ?

ISBN 978-87-17-04035-9
Nyt Nordisk Forlag

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-04-09 21:31

Niels P Sønderskov skrev:
> Hvor står der 'fletteregel'?

Der står heller ikke "rundkørsel" i FL. Men de findes da også.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-04-09 14:36

Niels P Sønderskov skrev:

> For en del mindre biler vil det også være et problem at nå de 110 km/t
> ved tilkørslen, hvilket betyder at trafikanter i spor 1 enten må sætte

Jeg er ret overbevist om at hvis føreren gjorde sig umage, KUNNE de godt
køre hurtigere når de nåede hovedstrømmen.

Jeg er lidt undrende over den konsekvens hvormed at folk mener at 90
km/t er passende flettehastighed...

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 14:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg er lidt undrende over den konsekvens hvormed at folk mener at 90
> km/t er passende flettehastighed...

Oftest passer den hastighed da meget godt med at der kører lastbiler i
den første vognbane, der flettes sammen med.

--
Leonard

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 14:52

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> [...]
> køre hurtigere når de nåede hovedstrømmen.
>
> Jeg er lidt undrende over den konsekvens hvormed at folk mener at 90

Det er rigtigt, at mange er for sløve. Jeg tror der er gået
brændstoføkonomi i det, og lige netop tilkørsel til motorvej er et
rigtig dårligt sted at praktisere det.

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-04-09 21:29

Niels P Sønderskov skrev:
> Uanset flettereglen (som i øvrigt er en køreskolelæreropfindelse; der er
> ikke noget der hedder sådan i loven) kan du jo nok se, at der ude i
> virkeligheden er forskel på spor 1 og en tilkørsel, ik' hr. professor?

Det er jo netop den forskel reglen skal være med til at gøre noget ved.

Men hvis man ikke forstår reglen kan det selvfølgelig godt være svært at
indse.

> [...]
> ved tilkørslen, hvilket betyder at trafikanter i spor 1 enten må sætte
> farten ned eller skifte spor. Derfor kan det være en god idé at sørge

Her træder de, ret oversete, forpligtigelser der påhviler den i 1. spor
jo i kraft.

Uanset blinkeriet, og uanset hastigheden, i tilkørslen skal den der
kører i 1. spor sænke sin hastighed så en overhaling i fletzonen ikke
forekommer.

Og tro mig, jeg kender skam godt de noget uheldige følger det får når en
eller anden tåbe ikke kan finde ud af at flytte foden en pedal til højre
og komme væk i tilkørslen, når der kommer en lastbil i 1. spor. At
skulle bringe 48 tons drastisk ned i hastighed for ikke at overtræde
sine forpligtigelser er prøvet mange gange.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-04-09 07:44

On Mon, 13 Apr 2009 00:24:43 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

>Det er måske derfor der ikke tales om kørebaner i "en ikke ubetydelig
>osv."? Fra tilkørsel til spor 1 vil jeg betegne som "ikke ubetydelig".
>Hvor mener du ellers grænsen skal gå (bemærk at kørebaneskift er optaget)?
Begreberne " tilkørsel" og "spor 1" eksisterer ikke i tilfældet
mortorvej, begge vejbaner er "motorvej" og de bliver flettet sammen
til en vejbane, derfor er det en ubetydelig ændring af køretøjet's
placering, alt den stund at du (og de andre der er med i fletningen)
ikke har noget valg, du/i skal flette og du/i (uanset hvilken bane
du/i kommer fra) skal om nødvendigt sænke din/deres hastighed for at
få fletningen til at gå op.

/Hans

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 11:14

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> ikke har noget valg, du/i skal flette og du/i (uanset hvilken bane
> du/i kommer fra) skal om nødvendigt sænke din/deres hastighed for at

Vrøvl. At begrebet dækker skyldes netop at tilkørsel og spor 1 er dele
af motorvejen. Ellers ville man ikke kunne tale om en ændret placering
/på/ motorvejen, vel?

--
Niels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-04-09 12:15

On Mon, 13 Apr 2009 12:14:15 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

>Vrøvl. At begrebet
Hvilket begreb ?

>dækker skyldes netop at tilkørsel og spor 1 er dele af motorvejen.
2 dele der flættes sammen til 1.

>Ellers ville man ikke kunne tale om en ændret placering /på/ motorvejen, vel?
Enig i at det er en ændring af placering på motorvejen, man flætter
sammen, der er og bliver en ubetydelig ændring af køretøjet's
placering, alle ved hvem der skal flette (spor 1 og tilkørselsbanen)
derfor er det en ubetydelig ændring (Man ændre jo også kun en halv
vognsbanes brede i placeringen i teorien).

Du skal sammenholde "betydelig" og "ubetydelig", som værende
"forudsigelige ændringer" sammenholdt med "uforudsigelige ændringer".
Ved de første er blinkeri ikke nødvendigt endsige formålstjeneligt,
det er det derimod i det sidste tilfælde.

Ved flettereglen er det 100% forudsigeligt hvad der skal/vil ske,
hvorimod en ændring af vognbane som følge af at man vil overhele en
anden bilist er en "ikke 100% forudsigeligt" ændring af placering.
Når overhelingen er slut og fornøden afstand til den overhalede er
opnået er det 100% forudsigeligt at man skal ind til højre, derfor er
det tåbeligt at der skal blinkes i det tilfælde også.

/Hans

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 12:43

Hans Kjaergaard skrev:

> Enig i at det er en ændring af placering på motorvejen, man flætter
> sammen, der er og bliver en ubetydelig ændring af køretøjet's
> placering,

Og 'en ikke ubetydelig ændring' er så?

--
Niels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-04-09 13:12

Vognbaneskift ifbm. en overhaling.

/Hans

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 13:57

Hans Kjaergaard skrev:

> Vognbaneskift ifbm. en overhaling.

Nej, vognbaneskift er nævnt særskilt, så 'en ikke ubetydelig ændring' er
noget andet.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 09:45

> [...]

>osv."? Fra tilkørsel til spor 1 vil jeg betegne som "ikke ubetydelig".
>Hvor mener du ellers grænsen skal gå (bemærk at kørebaneskift er optaget)?

min grænse går der hvor logikken pludseligt mangler - og jeg fostår
ærligt talt ikke man fra politisk side af, laver sådan noget miskmask.

Vi kan vel næppe være uenige om at der er en hvis form for logik i at
en bil der befinder sig i en tilkørselsbane har til hensigt at
fortsætte sin videre færd - ad motorvejen - hvorfor det i min verden
er fuldstændigt tåbeligt, at forlange at vedkommende skal orientere
andre om sin hensigt.

Jeg er modstander af tåbeligheder - også dem jeg selv udfører, ifald
nogen måtte være i tvivl ;)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 11:18

jan_stevns skrev:

> [...]
> andre om sin hensigt.
>
> Jeg er modstander af tåbeligheder - også dem jeg selv udfører, ifald

Min begrundelse for at benytte blink er, at det ikke altid er muligt at
nå den rette fart ved tilkørslen, og at vi jo ved at sådan nogen
bilister, især lastbilchauffører, gerne sidder og sover.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 11:23

> [...]

>nå den rette fart ved tilkørslen, og at vi jo ved at sådan nogen
>bilister, især lastbilchauffører, gerne sidder og sover.

hvordan skaffer blinket dig mulighed for at flette ind på motorvejen ?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 11:51

jan_stevns skrev:

> hvordan skaffer blinket dig mulighed for at flette ind på motorvejen ?

Normal er det ligegyldigt, fordi jeg kan køre hurtigere end spor 1
trafikken, men der findes tilkørsler og små biler, hvor det kan være
praktisk at gøre de andre opmærksomme på deres pligt til at sætte farten
ned eller skifte bane.

Du lever forhåbentlig ikke i den vildfarelse, at jeg skulle stoppe?

--
Niels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-04-09 12:26

On Mon, 13 Apr 2009 12:17:38 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

>Min begrundelse for at benytte blink er, at det ikke altid er muligt at
>nå den rette fart ved tilkørslen, og at vi jo ved at sådan nogen
>bilister, især lastbilchauffører, gerne sidder og sover.
Hvis nu lastbilerne holdt den afstand de skal til forankørende (også
når dette er en anden lastbil) og indlage en passende magen er der
ikke noget problem, men når idioterne ligger 5-10 meter fra den
forankørendes kofanger har de selv bedt om problemer, men det er sgu
ikke flettereglens skyld, det er idioterne bag rette.
Og unset hvor meget du blinker får det sjældent en lastbil til at
ændre kurs ensige fart, de tåler nemlig ikke at komme ned i fart.

Den holdning du giver udtryk for er "Jeg blinker, så er det de andres
skyld hvis der sker noget, jeg har gjort hvad jeg skal".

/Hans

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 12:45

Hans Kjaergaard skrev:

> Den holdning du giver udtryk for er "Jeg blinker, så er det de andres
> skyld hvis der sker noget, jeg har gjort hvad jeg skal".

Hvor fanden har du det fra?

--
Niels

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-04-09 13:13

On Mon, 13 Apr 2009 13:44:35 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

>Hvor fanden har du det fra?
Det er den holdning du giver udtryk for målt med mine øjne, at dine
ser noget andet kan jo ikke undre, vel ?

/Hans

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 14:01

Hans Kjaergaard skrev:

> Det er den holdning du giver udtryk for målt med mine øjne, at dine
> ser noget andet kan jo ikke undre, vel ?

Og du vil nok sætte stor pris på at jeg begynder at tillægge dig
holdninger du ikke har? Din holdning er ikke alt for snedig når du
tydeligvis har lidt svært ved at forstå dansk.

--
Niels

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 14:12

Niels P Sønderskov wrote:

> Din holdning er ikke alt for snedig når du tydeligvis har lidt svært
> ved at forstå dansk.

Du har det dog med at skrive nogle ting på en måde, så de nemt kan
forstås som beskrevet. Så måske er din evne til at formulere dig, det
kniber lidt med?

--
Leonard

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 14:18

Leonard skrev:

> Du har det dog med at skrive nogle ting på en måde, så de nemt kan
> forstås som beskrevet. Så måske er din evne til at formulere dig, det
> kniber lidt med?

Jeg arbejder på det.

--
Niels

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 14:23

Niels P Sønderskov wrote:

> Jeg arbejder på det.

Så er der jo håb

--
Leonard

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-04-09 21:39

Niels P Sønderskov skrev:
> Og du vil nok sætte stor pris på at jeg begynder at tillægge dig
> holdninger du ikke har? Din holdning er ikke alt for snedig når du
> tydeligvis har lidt svært ved at forstå dansk.

Skulle vi ikke prøve at holde os fra personangrebne og fortsætte med den
seriøsitet emnet berettiger?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-04-09 06:52

jan_stevns skrev:
> [...]
> fletter sammen. Hvor er grænsen for ændring af placering ?
> De politikere har kvajet sig, har de....

Nu er det ikke de politikere der har vedtaget den formulering der har
kvajet sig, for laver du "en ikke ubetydelig ændring af køretøjet's
placering" er det da en virkelig god ting at advisere dine
medtrafikanter ved at blinke.

Det er de myndigheder der har fortolket den passus til også at gælde i
tilkørslerne der har kvajet sig.

For netop i tilkørslerne er det med til at gøre tingene mere forvirrende
end godt er, at den ene part i en sammenfletning skal blinke mens den
anden part ikke skal.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-04-09 11:30

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> kvajet sig, for laver du "en ikke ubetydelig ændring af køretøjet's
> placering" er det da en virkelig god ting at advisere dine

Rigtigt.

> [...]
>
> For netop i tilkørslerne er det med til at gøre tingene mere forvirrende
> end godt er, at den ene part i en sammenfletning skal blinke mens den

Der er ingen forvirring i det, hvis man da ikke har fået paragraffer på
hjernen. I de fleste tilfælde er det en god idé at advisere de snorkende
trafikanter i spor 1 om at nu sker der noget spændende. Jan har på den
anden side nok ret i at man ikke kan dømmes for ikke at blinke.

Selv har jeg nu gjort det til en vane at blinke, man kunne jo have
overset en Finn eller Folmer.

--
Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-04-09 21:41

Niels P Sønderskov skrev:
> Selv har jeg nu gjort det til en vane at blinke, man kunne jo have
> overset en Finn eller Folmer.

Hvis det lader sig gøre burde du nok være blevet hjemme i sengen.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-04-09 22:15

On Mon, 13 Apr 2009 22:40:51 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Hvis det lader sig gøre burde du nok være blevet hjemme i sengen.

>--

Det kan jeg tilslutte mig.

Og hvis skaden er sket, ville jeg godt gå så vidt som til at anbefale
en personlig livvagt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 08-04-09 19:41

Bo wrote:

> Husk som hovedregel - det er den der skifter vognbane der har det
> store ansvar, uanset om det er flette eller andet.

Hvor der er flette regel skiftes der ikke vognbane, det er vognbanerne
der flettes sammen.

> Den der kommer af en tilkørsel skal opnå samme hastighed som
> trafikken på motorvejen, når vedkommende er nede hvor der flettes, så
> der kan ske en glidende fletning.

Og den der kører på motorvejen skal afpasse sin hastighed og give plads
til den, der er kommer på tilkørslen.. Den der er bagerst hvor
flettezonen begyndr skal give plads til den anden.

> [...]
> hjælpe dem på tilkørslen. Du må kun blinke / svinge ud i venstre
> vognbane hvis der er plads og det kan gøres uden at genere trafikken

Ja, for det er et vognbaneskifte og det må kun udføres hvis man ikke er
til unødig ulempe.
Hvis det ikke er muligt at give plads ved at skifte vognbane, så skal
man sætte farten ned, for plads det skal man give.

Flettereglen er en vigepligtsregel, der gælder for trafik på begge de
veje, der flettes sammen.

--
Leonard

Fra : Ivan Madsen

Dato : 08-04-09 19:57

On 08 Apr 2009 18:40:43 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote:

<...>

>Flettereglen er en vigepligtsregel, der gælder for trafik på begge de
>veje, der flettes sammen.

Der er så lige et par hundrede tusinde bilister, der burde have den
sætning sat i glas og ramme i forruden - men det er nok de samme, der
kan nå 4!! vognbaner på tværs ved Greve N på 100 m fordi afkørslen
altså pludselig var der. Om det giver opbremsninger?? joh!

Fra : Leonard

Dato : 08-04-09 20:02

Ivan Madsen wrote:

> Der er så lige et par hundrede tusinde bilister, der burde have den
> sætning sat i glas og ramme i forruden - men det er nok de samme, der

Hjælper nok ikke, for de kan ikke se teksten for GPS, SMS osv.
De kan bare aflevere det lille lyserøde kort med et billede af dem selv
hos nærmeste Borgerservice. Så kan de jo passende søge om at komme ind
under kommunens handicaptransport samtidig

--
Leonard