/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Startproblem med E30 320i
Fra : Niels Munk


Dato : 05-04-09 18:52

Hej!

Min 320i fra 89 gik ud forleden, ret brat endda. alle forsøg på herefter at
starte den var forgæves.
Nu har jeg så læst vidt og bredt på nettet og i min værkstedshåndbog...

Kan det virkelig passe at der ikke skal være spænding på beninpumpen, når
man forsøger at starte motoren?
Alle sikringer ser fine ud, og jeg har gennemmålt relæ'et til benzinpumpen.
Det fungerer fint.

Yderligere har jeg forsøgt at luse terminalerne ved benzinpumperelæet. (omgå
relæet). Så kører benzinpumpen, men motoren tørner stadig uden så meget som
en prut...

Jeg har også målt på tændspolen, den får 12V, som den skal. Dog har jeg ikke
målt yderligere ud i tændingssystemet.

Gode råd eller erfaringer anyone?


/Niels Munk



 
 
Leo_Jensen (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 05-04-09 12:07

On 5 Apr., 19:51, "Niels Munk" <spamfil...@sejeniels.dk> wrote:
> Hej!
>
> Min 320i fra 89 gik ud forleden, ret brat endda. alle forsøg på herefter at
> starte den var forgæves.
> Nu har jeg så læst vidt og bredt på nettet og i min værkstedshåndbog...
>
> Kan det virkelig passe at der ikke skal være spænding på beninpumpen, når
> man forsøger at starte motoren?
> Alle sikringer ser fine ud, og jeg har gennemmålt relæ'et til benzinpumpen.
> Det fungerer fint.
>
> Yderligere har jeg forsøgt at luse terminalerne ved benzinpumperelæet.. (omgå
> relæet). Så kører benzinpumpen, men motoren tørner stadig uden så meget som
> en prut...
>
> Jeg har også målt på tændspolen, den får 12V, som den skal. Dog har jeg ikke
> målt yderligere ud i tændingssystemet.
>
> Gode råd eller erfaringer anyone?
>
> /Niels Munk

Ud med tændrørene og se om du har gnist.
Hvis ja, så giver du den et par cl benzin i hvert tændrørshul og ser
om det giver nogen reaktion når du prøver at starte (med tændrørene
monteret igen...).
Hvis ja: Så har du tænding, men ikke benzintilførsel.

Så er du da nået så langt i fejlfindingen...

Leo

alexbo (05-04-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-04-09 19:47


"Niels Munk" skrev

> Gode råd eller erfaringer anyone?

Stik i en skruetrækker i en tændrørshætte og se om der er gnist.
Tjek tandremmen, enten direkte eller hvis du kan se ned til ventilerne ved
oliepåfyldningen.

mvh
Alex Christensen



Martin Bak (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-04-09 19:51


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:49d8fd29$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Niels Munk" skrev
>
>> Gode råd eller erfaringer anyone?
>
> > Tjek tandremmen,
>
>
Også min første tanke.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Niels Munk (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 05-04-09 20:31

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:49d8fd29$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> Tjek tandremmen, enten direkte eller hvis du kan se ned til ventilerne ved
> oliepåfyldningen.

Puha Alex! Sig ikke sådan noget.... Nu er det jo mørkt og alt muligt, men du
kan regne med at du har fået javet mig ud og kontrollere remmen!

Skriver tilbage med resultatet, når jeg har et :)


/Niels Munk




Ukendt (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-09 20:34

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev :

>Puha Alex! Sig ikke sådan noget.... Nu er det jo mørkt og alt muligt, men du
>kan regne med at du har fået javet mig ud og kontrollere remmen!

Det er ellers meget sjovere at jave folk ud i hylende snestorm - men
ok - vi er i April ;)
--
Jan_stevns

Ivan Madsen (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-04-09 20:46

On Sun, 05 Apr 2009 21:33:57 +0200, jan_stevns wrote:

>"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev :
>
>>Puha Alex! Sig ikke sådan noget.... Nu er det jo mørkt og alt muligt, men du
>>kan regne med at du har fået javet mig ud og kontrollere remmen!
>
>Det er ellers meget sjovere at jave folk ud i hylende snestorm - men
>ok - vi er i April ;)

Du sidder da ikke og siger, jeg er en pivskid, fordi jeg syntes det
var for koldt at skifte vintersutterne af idag? )))
De ryger nu en af dagene - i år er jeg en af de (u)lykkelige der
holder påskeferie. Vil hellere holde fri, når der er mange biler på
vejene ))

Ukendt (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-09 20:48

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>Du sidder da ikke og siger, jeg er en pivskid, fordi jeg syntes det
>var for koldt at skifte vintersutterne af idag? )))

Prøv at spørge mig hvad der sidder på Previa'en ;)

Og om jeg har set en skid sne ?

gid pokker have profeterne !

>De ryger nu en af dagene - i år er jeg en af de (u)lykkelige der
>holder påskeferie. Vil hellere holde fri, når der er mange biler på
>vejene ))

bare du bliver væk fra Bugten, må du holde alt det fri du vil ;)
--
Jan_stevns

Ivan Madsen (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-04-09 20:57

On Sun, 05 Apr 2009 21:48:13 +0200, jan_stevns wrote:

>Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
>
>>Du sidder da ikke og siger, jeg er en pivskid, fordi jeg syntes det
>>var for koldt at skifte vintersutterne af idag? )))
>
>Prøv at spørge mig hvad der sidder på Previa'en ;)
>
>Og om jeg har set en skid sne ?
>
>gid pokker have profeterne !
>
>>De ryger nu en af dagene - i år er jeg en af de (u)lykkelige der
>>holder påskeferie. Vil hellere holde fri, når der er mange biler på
>>vejene ))
>
>bare du bliver væk fra Bugten, må du holde alt det fri du vil ;)

Hvornår skal du ud og køre i morgen, så tager jeg traileren med og
kører i 2. spor bare for at drille ))

Ukendt (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-09 21:01

Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :

>Hvornår skal du ud og køre i morgen, så tager jeg traileren med og
>kører i 2. spor bare for at drille ))

skal slet ikke ud at køre i morgen - skal flå lampen af skraldemanden
når han kommer


--
Jan_stevns

Ivan Madsen (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-04-09 21:03

On Sun, 05 Apr 2009 22:00:40 +0200, jan_stevns wrote:

>Ivan Madsen <karinogivan@gmail.com> skrev :
>
>>Hvornår skal du ud og køre i morgen, så tager jeg traileren med og
>>kører i 2. spor bare for at drille ))
>
>skal slet ikke ud at køre i morgen - skal flå lampen af skraldemanden
>når han kommer

Hmm.......hvad er hans telefonnummer - må hellere advare ham om, at
hans mobiltelefon bør opbevares i pengeskab ))

Klaus D. Mikkelsen (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-04-09 20:51

Ivan Madsen skriver:
>
> Du sidder da ikke og siger, jeg er en pivskid, fordi jeg syntes det
> var for koldt at skifte vintersutterne af idag? )))

Jo. Mine blev vasket i går og er klar til at blive sat på - engang når
tid er.....

> De ryger nu en af dagene - i år er jeg en af de (u)lykkelige der
> holder påskeferie. Vil hellere holde fri, når der er mange biler på
> vejene ))

Helt ærligt, så skal jeg da på arbejde de næste 3 dage, men så er der
også meldt påskeferie. Der er der trafik på vejen, men dog næppe klokken
6.45 der er normal "kørehjemmefratid".



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Niels Munk (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 05-04-09 20:48

<jan_stevns> wrote in message
news:cs1it458t45dqu18t9c91javarhiv2fnhv@news.tele.dk...

> Det er ellers meget sjovere at jave folk ud i hylende snestorm - men
> ok - vi er i April ;)

Ja, det ku' du li' hva? ;)

/Niels Munk



Ukendt (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-09 20:51

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev :

>> Det er ellers meget sjovere at jave folk ud i hylende snestorm - men
>> ok - vi er i April ;)

>Ja, det ku' du li' hva? ;)

Jeg har før oplevet hylende snestorm i April !
--
Jan_stevns

Niels Munk (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 05-04-09 20:47

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> wrote in message
news:49d9070a$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> Skriver tilbage med resultatet, når jeg har et :)

Så har jeg tjekket, og knasten roterer da heldigvis når jeg tørner motoren!
*puha*

Gnist ser jeg umiddelbart ikke noget af. Som tidligere nævnt, har jeg dog
målt 12v ved tændspolen. Så nu har jeg vel kun tændspole og fordeler tilbage
som fejlled?!

Findes der en nem måde at kontrollere tændspolen på?

/Niels Munk





Ukendt (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-04-09 20:49

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev :

>Så har jeg tjekket, og knasten roterer da heldigvis når jeg tørner motoren!
>*puha*

den har vel også kædetræk sådan en fætter ?

men har den monstro en sikkerhedsafbryder gemt til brændstofsystemet ?
--
Jan_stevns

Niels Munk (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 05-04-09 20:55

<jan_stevns> wrote in message
news:1p2it4hh96fcsnpvio4hosm435vcg5f65p@news.tele.dk...

> den har vel også kædetræk sådan en fætter ?

Nej, ikke kædetræk på E30'eren, det kommer først i E36'eren (fra 1991).


> men har den monstro en sikkerhedsafbryder gemt til brændstofsystemet ?

Jeg tvivler på en sådan anordning eksisterer. I øvrigt starter den jo heller
ikke, selvom jeg tvinger pumpen igang med en lus. Har haft brændstofslangen
pillet af, helt oppe ved indsprøjtningen - der kommer tigeligt med benzin,
skulle jeg hilse og sige...


/Niels Munk



Martin Bak (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-04-09 21:01


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:1p2it4hh96fcsnpvio4hosm435vcg5f65p@news.tele.dk...
> "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev :
>
>>Så har jeg tjekket, og knasten roterer da heldigvis når jeg tørner
>>motoren!
>>*puha*
>
> den har vel også kædetræk sådan en fætter ?
>
> men har den monstro en sikkerhedsafbryder gemt til brændstofsystemet ?
>
Den gik brat ud. Det hænger ikke sammen med brændstof i mine ører.
Tændspolen kunne vel være et bud? Nu er det jo en ældre dame, men ellers
kunne man mistænke noget tændings-elektronik. Det kan man måske alligevel


--
Martin
www.martinbak.dk/



Niels Munk (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 05-04-09 21:15

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
news:grb2lb$1hac$1@newsbin.cybercity.dk...

> Den gik brat ud. Det hænger ikke sammen med brændstof i mine ører.
> Tændspolen kunne vel være et bud? Nu er det jo en ældre dame, men ellers
> kunne man mistænke noget tændings-elektronik. Det kan man måske alligevel
>


Ja, det er jo også min teori. Dog har jeg aldrig før prøvet at miste en
benzinpumpe, så jeg aner ikke hvor brat den stopper hvis det sker. Det
føltes i hvert fald ikke som når man løber tør, i normal forstand.

Hun er en ældre dame, ja. Har dog både centrallås, ABS og elektronisk styret
indsprøjtning uanset... Jow Jow ;)


/Niels Munk



hanzen (06-04-2009)
Kommentar
Fra : hanzen


Dato : 06-04-09 10:43


"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
news:49d91142$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message
> news:grb2lb$1hac$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>> Den gik brat ud. Det hænger ikke sammen med brændstof i mine ører.
>> Tændspolen kunne vel være et bud? Nu er det jo en ældre dame, men ellers
>> kunne man mistænke noget tændings-elektronik. Det kan man måske alligevel
>>
>
>
> Ja, det er jo også min teori. Dog har jeg aldrig før prøvet at miste en
> benzinpumpe, så jeg aner ikke hvor brat den stopper hvis det sker. Det
> føltes i hvert fald ikke som når man løber tør, i normal forstand.

Det kan komme meget pludseligt.
Holdt en gang ved et supermarked efter ca 25 km problemfri kørsel.
Da jeg kom ud 10 min efter var benzinpumpem død.
Så det må være sket lige da jeg standsede.
--
hilzen
hanzen

SAAB 900



alexbo (05-04-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-04-09 21:19


"Niels Munk" skrev

> Findes der en nem måde at kontrollere tændspolen på?

Tag stikkene af tændspolen, sæt en plus på plussiden, sæt en prøveledning på
det andet ben, tag den tykke op af fordeleren og læg i nærheden af stel,
gnister med prøveledningen på stel, et par hundrede gange i minuttet, så
leger du tændingsgiver.

Den tykke bør så komme med en serie solide gnister.

Tændspolen virker ved at at primærsiden, de tynde ledninger, sender et
magnetfeldt gennem sekundærsiden, den tykke, hver gang strømmen tændes og
slukkes.
Så man skal tænde/slukke for at få tændgnister.

Der sidder en tændingsgiver i strømfordeleren, afløseren for platinerne, det
er muligvis den eller måske den føler der holder øje med
tændingstidspunktet, hvis der er sådan en.
Du må studere tændingskapitlet i din håndbog.

Men kan du lave gnister og motoren ikke selv kan, har du indkredset
problemet.

Der findes forøvrigt en anden Ng, dk.teknik.bil, der er måske gode råd at
hente, mange af skribenterne er de samme, men der er nogle der ikke læser
med her.

mvh
Alex Christensen



Niels Munk (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 05-04-09 21:41

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:49d91263$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> Du må studere tændingskapitlet i din håndbog.

Nu har jeg målt på hhv. primær og sekundærsiden af tændspolen.
Ifølge Haynes, skal primærsiden have en modstand mellem 5000-6000Ohm.
Sekundærsiden skal have cirka 0,5Ohms modstand.

Jeg måler ca. 5300Ohm på primær og 0,9Ohm på sekundær.

Jeg har endnu ikke prøvet dit trick med at lege impulsgiver, idét
strømfordeleren er pakket godt ind på min model....


/Niels Munk



Klaus D. Mikkelsen (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-04-09 21:47

Niels Munk skriver:
>
> Jeg måler ca. 5300Ohm på primær og 0,9Ohm på sekundær.

Så er det jo fint nok.

> Jeg har endnu ikke prøvet dit trick med at lege impulsgiver, idét
> strømfordeleren er pakket godt ind på min model....

Nu er spørgsmålet så om der trækkes strøm gennem tændspolen. Sæt en pære
hen over tilledningerne til spolen, lyser den når du forsøger at starte?

Tændgiveren kan være problemet. Det var det på min fars Demio.
Tændgiveren kan være lavet som en optokobler der kigger på en skive med
et hul i.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus D. Mikkelsen (05-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-04-09 21:59

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:
>
> Tændgiveren kan være problemet. Det var det på min fars Demio.
> Tændgiveren kan være lavet som en optokobler der kigger på en skive med
> et hul i.

Og sådan er det ikke med Motronic styringen kan jeg se.

Tjek side 5.8 i Haynes manualen (fandt den på rapidshare)



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Finn Egmose (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Finn Egmose


Dato : 06-04-09 11:12


"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
news:49d8efb0$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Min 320i fra 89 gik ud forleden, ret brat endda. alle forsøg på herefter
> at starte den var forgæves.
> Nu har jeg så læst vidt og bredt på nettet og i min værkstedshåndbog...
>
> Kan det virkelig passe at der ikke skal være spænding på beninpumpen, når
> man forsøger at starte motoren?
> Alle sikringer ser fine ud, og jeg har gennemmålt relæ'et til
> benzinpumpen. Det fungerer fint.
>
> Yderligere har jeg forsøgt at luse terminalerne ved benzinpumperelæet.
> (omgå relæet). Så kører benzinpumpen, men motoren tørner stadig uden så
> meget som en prut...
>
> Jeg har også målt på tændspolen, den får 12V, som den skal. Dog har jeg
> ikke målt yderligere ud i tændingssystemet.
>
> Gode råd eller erfaringer anyone?
>
>
> /Niels Munk
Har du prøvet at undersøge strømfordelerdækslet. Jeg tænker især på det
lille fjederbelastede kul der sidder indvendigt i toppen af dækslet .Hvis
det kul er brændt af kan bilen ikke noget som helst. At dømme efter
symptomerne kan det godt være det

Mvh
Finn



Niels Munk (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 06-04-09 12:59

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> wrote in message
news:49d8efb0$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

Nu har jeg målt lidt videre.

Alex's trick med at lege manuel tændingsgiver, giver fin gnist helt hen til
strømfordeleren. Tændspolen er også målt igennem, og holdt op mod
referenceværdier - Den er OK.

Benzinpumpe relæ og sikring er også testet, gennemmålt og udelukket.

Nu har jeg så målt i stikket fra pulsgiveren (som kigger på et takthjul,
nede ved krumtappen). Den passer ikke med referenceværdier i
Haynes-manualen, dvs. jeg måler noget i omegnen af uendelig modstand, hvor
Haynes påstår jeg skal måle 500-600Ohm.
Dog vil jeg ikke dødsømme den med det samme, idét jeg synes Haynes er noget
uklar på det område. (flere forskellige tændingssystemer, snakker om stik
der ikke er der osv.)

Jeg har endnu ikke haft strømfordeleren adskilt, idét den sidder et meget
besværligt sted.


/Niels Munk



Klaus D. Mikkelsen (~ (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen (~


Dato : 06-04-09 06:08

On 6 Apr., 13:58, "Niels Munk" <spamfil...@sejeniels.dk> wrote:
>
> Alex's trick med at lege manuel tændingsgiver, giver fin gnist helt hen til
> strømfordeleren. Tændspolen er også målt igennem, og holdt op mod
> referenceværdier - Den er OK.

Så sæt tændpolen til igen og se om der kommer gnist, når du forsøger
at starte. Så finder du ud af om du får spænding til tændspolen.

Gnister?

Ja = Så er det fordeler eller fremefter

Nej = Tændingssystem, enten motronic'en eller impulsgivere.

> Nu har jeg så målt i stikket fra pulsgiveren (som kigger på et takthjul,
> nede ved krumtappen). Den passer ikke med referenceværdier i
> Haynes-manualen, dvs. jeg måler noget i omegnen af uendelig modstand, hvor
> Haynes påstår jeg skal måle 500-600Ohm.

Hvis det er sådan en taktgiver som på ABS bremser lyder det ret
plausibelt med de 5-600 ohm. Uendeligt er som regel lig afbrudt.

Klaus

Niels Munk (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 06-04-09 13:42

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> wrote in message
news:0e5fd8b7-5132-4c87-a3cd-94cc22937b47@e25g2000vbe.googlegroups.com...

>Så sæt tændpolen til igen og se om der kommer gnist, når du forsøger
>at starte. Så finder du ud af om du får spænding til tændspolen.

Jeg har tidligere målt på tilledningerne til tændspolen. Der er 12V mellem
stel og + på tændspolen, når nøglen er drejet til tænding.

Nu har jeg så fået skruet strømfordeler af, og umiddelbart ser den ok ud
indeni. Det lille fjederbelastede kul går noget trægt, og teminalerne i
dækslet og på rotoren ser noget slidte/svejste ud, men ser ikke direkte
defekte ud... Det ligner bare mange års slid.

Nu vil jeg så lige rense delene, og skrue fordeler på igen. Så må jeg prøve
din idé. Dermed må jeg jo kunne bestemme hvorvidt pulsgiveren er død eller
ej, uanset måling.


/Niels Munk



Martin Bak (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 06-04-09 13:54


"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
news:49d9f89f$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> "Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> wrote in
> message
> news:0e5fd8b7-5132-4c87-a3cd-94cc22937b47@e25g2000vbe.googlegroups.com...
>
>>Så sæt tændpolen til igen og se om der kommer gnist, når du forsøger
>>at starte. Så finder du ud af om du får spænding til tændspolen.
>
> Jeg har tidligere målt på tilledningerne til tændspolen. Der er 12V mellem
> stel og + på tændspolen, når nøglen er drejet til tænding.
>
> Nu har jeg så fået skruet strømfordeler af, og umiddelbart ser den ok ud
> indeni. Det lille fjederbelastede kul går noget trægt, og teminalerne i
> dækslet og på rotoren ser noget slidte/svejste ud, men ser ikke direkte
> defekte ud... Det ligner bare mange års slid.
>
> Nu vil jeg så lige rense delene, og skrue fordeler på igen. Så må jeg
> prøve din idé. Dermed må jeg jo kunne bestemme hvorvidt pulsgiveren er død
> eller ej, uanset måling.
>
>
Google kender til flere tilfælde af problemer med toppunktsføleren på e30.

--
Martin
www.martinbak.dk/



Niels Munk (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 06-04-09 14:53

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> wrote in message
news:49d9ee71$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...

Nu er strømfordeler og rotor adskilt, renset og genmonteret.

Jeg får ingen gnist fra tændspole, når jeg forsøger at starte den, men kan
godt lave gnist med tændspole manuelt.

Ovenstående sammenholdt med min (udefinitive) måling af pulsgiveren, betyder
vel at det er min pulsgiver der er synderen?


/Niels Munk



alexbo (06-04-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-04-09 15:45


"Niels Munk" skrev

> Ovenstående sammenholdt med min (udefinitive) måling af pulsgiveren,
> betyder vel at det er min pulsgiver der er synderen?

Du skulle kunne måle om der er liv i pulsgiveren, ikke den stilstandsmåling
du har udført, men ved startforsøg, uanset udgave bør den gøre noget.
Ændre modstand, genere en lille strøm, et eller andet du den måle, gør den
intet er den død, eller har forskubbet sig så den er for langt fra mærket.

mvh
Alex Christensen




Niels Munk (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 06-04-09 16:50

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:49da1554$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Du skulle kunne måle om der er liv i pulsgiveren, ikke den
> stilstandsmåling
> du har udført, men ved startforsøg, uanset udgave bør den gøre noget.
> Ændre modstand, genere en lille strøm, et eller andet du den måle, gør den
> intet er den død, eller har forskubbet sig så den er for langt fra mærket.

Ok. Nu har jeg så målt på pulsgiveren, under startforsøg.
Måler jeg Ohm, ser jeg bare en uendelig modstand hele tiden.

Måler jeg AC eller DC, ser jeg en helt svag strøm på en volt eller 2. Ikke
noget konstant, overhovedet.
Jeg ved så heller ikke om mit billige Silvan-multimeter er godt nok til en
sådan opgave. (den hurtige frekvens)

Impulsgiveren er sådan en fætter her:
http://www.schmiedmann.dk/526/produkt/12141720852.htm


/Niels Munk



alexbo (06-04-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-04-09 16:59


"Niels Munk" skrev

> Impulsgiveren er sådan en fætter her:
> http://www.schmiedmann.dk/526/produkt/12141720852.htm

Skift den,
Martin skriver jo også at han har læst om problemer med føleren, så den har
under alle omstændigheder nok godt af at blive skiftet.

mvh
Alex Christensen



Niels Munk (06-04-2009)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 06-04-09 17:05

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:49da26bb$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Skift den,
> Martin skriver jo også at han har læst om problemer med føleren, så den
> har under alle omstændigheder nok godt af at blive skiftet.


Joe... Den koster jo ca. 500,- bobs når fragt regnes med. Der skal i øvrigt
afmonteres en pokkers masse, alene for at trække ledningen. Så jeg ville jo
gerne undgå at skifte alt for mange dele, uden at vide med sikkerhed om de
er defekte.

/Niels Munk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste