Olie på Opel Asta 1.6 Benzin
Fra : Søren

Dato : 05-04-09 17:07

Hej

Jeg ved ikke meget om biler, så jeg lader normalt mekanikeren ordre alt.
Men her i weekenden målte jeg lige oliestanden. Den var ret lav, så jeg
købte et par liter 10/40. Kunne se på serviceskiltet at det var brugt
tidligere.

Da jeg skuede oliedækslet af lagde jeg mærke til at der var noget tykt gråt
"snask"/"slam" på låget. Der var også noget af dette i åbningen ned til
olien.

Jeg tørede det naturligvis af - Men hvad er det ? Er det normalt ?

På forhånd tak.

Søren.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 05-04-09 17:20

On Sun, 5 Apr 2009 18:06:48 +0200, "Søren" <Fjern_Dette
_srl@get2net.dk> wrote:

> [...]
>olien.
>
>Jeg tørede det naturligvis af - Men hvad er det ? Er det normalt ?

Det er ikke unormalt på især ældre biler, hvis de overvejende kører
korte ture. Snasket er dampen af kondensvand suppleret med lidt olie.
Hvis du kunne se oliestanden på pinden burde en liter være mere end
rigeligt. Så du har forhåbentlig holdt øje med standen undervejs, når
du fyldte efter.

Fra : Søren

Dato : 06-04-09 06:10

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
newsmht4ddm4ulrrlng3ri1pe3n794b3og3m@4ax.com...

> [...]
> Hvis du kunne se oliestanden på pinden burde en liter være mere end
> rigeligt. Så du har forhåbentlig holdt øje med standen undervejs, når

Tak for svar. Bilen er fra 2000, så helt ny er den jo ikke længere.

Jeg fyldte ca. 1 liter på, så nu er olien lige midt mellem Min. og Max.

Søren

Fra : Karsten Andersen

Dato : 06-04-09 08:20

Mon, 6 Apr 2009 07:10:16 +0200, skrev "Søren" <Fjern_Dette
_srl@get2net.dk>, på 17 linier, i
<49d98eba$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, :

> [...]
>
>Tak for svar. Bilen er fra 2000, så helt ny er den jo ikke længere.
>
>Jeg fyldte ca. 1 liter på, så nu er olien lige midt mellem Min. og Max.

Fyld du den bare op til Max.
Og hvis bilen ikke bruger vand, er det ok.
Hvis i også skal fylde vand på, kan toppakningen være gået.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-09 17:11

Jeg hældte 2 liter 15W-40 på min i søndags.
Motoren var varm, olien sikkert ikke bundfældet sig
omkring oliepinden, men efter påfyldning stod
den 3 mm. over MAX.
Gad vide hvor lidt olie
jeg har tøffet rundt med ;o/
Min indikation har dog tidligere