Chilli
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-07-01 10:06

Hej NG.

Først lige en hilsen til jer allesammen. Jeg er ny her i gruppen og vil
sikkert ikke komme til at forstyrre jer ret meget.

Jeg har ikke grønne fingrer, men da min mand har fattet interesse for
chilliplanter og drivhuse, må jeg nok lige følge lidt med.

Jeg håber at finde nogle mennesker blandt jer, som har erfaringer med
dyrkning af chilli. Her og nu har jeg ingen spørgsmål, men ville gerne høre
nogle generelle betragtninger omkring dyrkning af planterne.
Det skal lige siges, at der ikke er tale om de såkaldte "prydchilli" man kan
finde i handlen her hjemme.
Vi har i øjeblikket gang i følgende slags: Early Jalapeno, Serano, Habanero
(hot) og Sweet Pepper Fooled You (Hybrid).....m. fl.

Håber nogen af jer kender til nogle af dem og har lyst til at fortælle om
hvad i har fået ud af dem.

I øvrigt har vi også et par Tomatillo, som blomstrer flittigt og allerede
bærer frugt. Dem vil vi også gerne høre lidt om, hvis nogen har kendskab til
disse planter.

Mvh. Renate

Fra : Egholm

Dato : 30-07-01 21:32

Renate Jacobsen skrev i meddelelsen
> [...]
>(hot) og Sweet Pepper Fooled You (Hybrid).....m. fl.
>
>Håber nogen af jer kender til nogle af dem og har lyst til at fortælle om
Hej Renate,
Vi har i flere år - og med succes - dyrket chili. Jeg kender ikke ovennævnte
sorter - blot lykkedes det os i sydvendte vindueskarme gennem mange år at
frembringe dusinvis af planter, hver med mange små og rigtig stærke chilier.
Vi spiste både grønne og røde frugter og choppede hele frugten incl. kerner
osv og proppede det hele i maden. Til vise retter hælte jeg soya op i en
lille skål og lod de opskårne chili ligge og trække nogle timer - det giver
en herlig, stærk soya til at hælde henover ris og kød ! Har man gæster kan
det være en fordel at købe rigeligt med Carlsbergs Master Brew således at
gæsternes "tørst" kan slukkes.
Kan I ikke nå at spise alle frugterne i løbet af sæsonen - så klip dem af
planterne og læg dem i et plastbæger el.lign og gem dem i fryseren, så er
der chili til næste sæson. Og der er nok at anvende chili til - flütes,
isdesserter (i chocoladen), smør (pepper pålægget op !) osv,osv.
Bemærk gerne at redskaber som bruges til opskæring af chili "påvirkes" -
således vil det i mange situationer være klogt at bruge eet skærebrædt til
chili og grønt - og eet andet til mere neutrale spiser.
Ja - og så er der historien om undertegnede der en hyggelig fredag aften
chopper chili i stor stil - vasker hænderne grundigt og nogen tid senere -
mens retten simrer færdig tager et hurtigt bad. Under indtagelsen af mad og
rødvin er det med en vis undren at det konstant sviger i øjne, på kinderne,
i armhuler og - ja !
Hilsner
og god fornøjelse med produktionen
Klaus Egholm
http://home6.inet.tele.dk/troeholm/

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-07-01 09:23

"Egholm" <troeholm@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hej Klaus

> [...]
> sorter - blot lykkedes det os i sydvendte vindueskarme gennem mange år at
> frembringe dusinvis af planter, hver med mange små og rigtig stærke

Hmm, ved du hvad det var for en sort? For år tilbage havde vi nogenlunde
samme forsamling i vinduskarmen. Det var en af disse prydchilli, kaldet
"Piri Piri". De var ikke velegnet til at spise. Ikke fordi de er "giftige",
men simpelthen fordi de bare er stærke og ikke smager af noget.

> Vi spiste både grønne og røde frugter og choppede hele frugten incl.
kerner

Øhhh, kerner er "forbudt". Det er er skrøne at kernerne er den stærkeste del
af chillifrugten. De er bare bitre....

> [...]
> det være en fordel at købe rigeligt med Carlsbergs Master Brew således at

)))))

> Kan I ikke nå at spise alle frugterne i løbet af sæsonen - så klip dem af
> planterne og læg dem i et plastbæger el.lign og gem dem i fryseren, så er
> der chili til næste sæson.

Ja, eller tørre dem, eller sylte dem, eller.....

> [...]
> således vil det i mange situationer være klogt at bruge eet skærebrædt til
> chili og grønt - og eet andet til mere neutrale spiser.

Hmm, også min erfaring.

> [...]
og
> rødvin er det med en vis undren at det konstant sviger i øjne, på

LOL! Kender det godt. Derfor bruger vi i husholdningen altid
engangs-gummihandsker når vi "leger" med vores yndlingsgrøntsager.
Men det hjælper naturligvis ikke på øjen, øre, næse m.m.

> Hilsner
> og god fornøjelse med produktionen
> Klaus Egholm
> http://home6.inet.tele.dk/troeholm/

Tak

Mvh. Renate, som stadigvæk gerne vil høre fra flere der har erfaringer med
dyrkning af chilli i drivhus.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-07-01 12:59

On Tue, 31 Jul 2001 10:22:45 +0200, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

>Mvh. Renate, som stadigvæk gerne vil høre fra flere der har erfaringer med
>dyrkning af chilli i drivhus.

Det har jeg godt nok ikke, men jeg kan ikke lade være med at komme med
dette link fra Ingeniøren|net:

Chili er ikke menneskeføde http://www.ing.dk/arkiv/010730/chilli.html

http://www.gartneriet.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 31-07-01 13:30

> [...]

Hej Mads

> Det har jeg godt nok ikke, men jeg kan ikke lade være med at komme med
> dette link fra Ingeniøren|net:
>
> Chili er ikke menneskeføde http://www.ing.dk/arkiv/010730/chilli.html

Pænt af dig, men den artikel fortalte nu ikke noget jeg ikke godt vidste i
forvejen. Man glemmer dog i artiklen at tilføje hvilke positive
virkninger chilli har på det menneskelige korpus. Chilli har f.eks. et
enormt indhold af forskellige vitaminer. )

Mvh. Renate, som stadigvæk....o.s.v. ))

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-08-01 00:17

> [...]
> virkninger chilli har på det menneskelige korpus. Chilli har f.eks. et
> enormt indhold af forskellige vitaminer. )

Så må vi heller ikke spise løg, sennep, peber, peberrod, radiser.....?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : M@rk

Dato : 02-08-01 07:19

Tue, 31 Jul 2001 10:22:45 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Øhhh, kerner er "forbudt". Det er er skrøne at kernerne er den stærkeste del
>af chillifrugten. De er bare bitre....

Hmmm, det er meget langt fra min oplevelse af virkeligheden

>Mvh. Renate, som stadigvæk gerne vil høre fra flere der har erfaringer med
>dyrkning af chilli i drivhus.

Tja, vores gror fint i køkkenhaven

/Mark

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 02-08-01 07:41

Hej Mark

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Tue, 31 Jul 2001 10:22:45 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
> <renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> Hmmm, det er meget langt fra min oplevelse af virkeligheden

Hvis man kan hitte lidt litteratur om emnet, vil man også støde på min
påstand. (Har selv lige læst en lille "bog" der hedder "Grow the Best
Peppers" af Weldon Burge.) Det er heller ikke nødvendigvis korrekt at
kernerne kun er bitre. Men alle kerner indeholder bitterstof og hos nogen
sorter finder man også capcisin f.eks. hos Habanero. I øvrigt gælder dette
også for skindet. Derfor kan det hos nogle sorter godt være fordelagtigt at
bruge kernerne, men bestemt ikke altid, da de under ingen omstændighedder
har smagen af chilli. Så det er naturligvis ikke helt "forbudt" at bruge
kernerne. )

> Tja, vores gror fint i køkkenhaven

Dette er rigtig intressant, det vil jeg da meget gerne høre noget mere om.
Der hvor man normalt dyrker chilli, dyrker man det jo også på friland.
Derfor har det været svært at finde litteratur om chillidyrkning i drivhus.
Hvilke sorter har du? Hvordan dyrkes de? Gør du noget særligt ved jorden?
Opvarmning af jorden med plastikafdækning? Og hvor meget kan du høste af de
forskellige sorter?

Mvh. Renate

Fra : M@rk

Dato : 02-08-01 11:32

Thu, 2 Aug 2001 08:41:11 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvilke sorter har du?

På friland har vi pt "kun":

   Carebbean Red Hot (CRH)
   Orange Habanero (OH)

>Hvordan dyrkes de?

De er begge forspiret indendørs i foråret - frøene til CRH er købt i
england og frøene til OH er udtaget af en frugt vi fik, af en af vores
venner.

Frøene blev smidt ned i nogle jiffybriketter og har stået til de blev
ca. 30cm høje i sydvendt vindueskarm. Da de blev store nok til at
flytte hjemmefra, boede de en måneds tid i vores havestue i nogle
store potter.

Da jorden udenfor blev frostfri, blev de deporteret til køkkenhaven,
hvor de nu står op af en vestvendt mur.

>Gør du noget særligt ved jorden?

Da jeg for et år siden gjort køkkenhaven klar, fik jorden en ordenlig
omgang sand og lidt køkkenhavegødning - intet andet.

Der er blevet vandet i køkkenhaven hver aften med regnvand.

>Opvarmning af jorden med plastikafdækning?

Niks - bare ned i den "rå" jord

> Og hvor meget kan du høste af de forskellige sorter?

Det er første gang, at vi har de nævnte sorter - men jeg vil tro, at
er pt er omkring 30 frugter på CRH plus yderligere 30 blomster. På OH
er der vel omkring 25 frugter og ca. 10 blomster.

Jeg har dog lidt tvivl omkring, hvornår CRH skal høstes - jeg har
ingen anelse om, hvordan den skal se ud når den er plukkeklar - men
jeg har lige nu ca. 8 flotte orange frugter på størrelse med en
2-krone .......... så'n cirka.

/Mark

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 03-08-01 09:34

Hej Mark

> Thu, 2 Aug 2001 08:41:11 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
> <renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

> På friland har vi pt "kun":
>
> Carebbean Red Hot (CRH)
> Orange Habanero (OH)

CRH kender jeg ikke. Hvordan er faconen?
OH dyrker vi også i drivhus. I år for vi nok ingen eller ret få frugter.
Årsagen er, at frøene var temmelig forsinket...med posten. De kom først
i april.

> Niks - bare ned i den "rå" jord

Jeg spurgte fordi de i mellemamerika, i hvert fald nogle steder, dækker
jorden af med plastik. Når der så skal plantes prikker man hul til planten
men ladder plastikken blive så planterne ikke får "kolde fødder".

> Det er første gang, at vi har de nævnte sorter - men jeg vil tro, at
> er pt er omkring 30 frugter på CRH plus yderligere 30 blomster. På OH
> er der vel omkring 25 frugter og ca. 10 blomster.

Jamen det er da pænt meget, tror da jeg vil overveje udendørs dyrkning til
næste år. Håber bare vejret bliver lige så godt.

> [...]
> ingen anelse om, hvordan den skal se ud når den er plukkeklar - men
> jeg har lige nu ca. 8 flotte orange frugter på størrelse med en

CRH kender jeg som nævnt ikke. Det er lidt ærgeligt, for jeg har sådan en
fiks lille liste, hvorpå man kan se hvor længe de forskellige sorter skal
modne. Den var desværre ikke iblandt.
OH skal have ca. 90 solskinsdage vel at mærke fra det tidspunkt, hvor den er
blevet udplantet. Det er faktisk ikke så få.

De fleste chillifrugter bør dog først høstes når de er modne. (røde) Så får
man mest chillismag og mindst bitterhed. Det gælder *ikke* alle.
Vi har et par gange forsøgt os med at købe Habanerofrugter. Men vi er ret
sikre på at de er plukket umodne. De har ikke nær den styrke man kunne
forvente. (200.000-350.000 Scoville).

Mvh. Renate

Fra : M@rk

Dato : 03-08-01 12:27

Fri, 3 Aug 2001 10:33:58 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
> [...]

>OH dyrker vi også i drivhus. I år for vi nok ingen eller ret få frugter.
>Årsagen er, at frøene var temmelig forsinket...med posten. De kom først

Såvidt jeg husker, så blev vores OH også sået ret sent - jeg har dog
været meget obs. på ompotning og vanding - de har løbende i forløbet
fået drivhusgødning ...........

>CRH kender jeg som nævnt ikke.

Det kan du da komme til ))

Send mig din snail-mail adresse (pr email), så skal jeg sende dig
nogle frø, næste gang jeg har nogen .........

Den skulle angiveligt, være en ondskabsfuld lille ting ))
(vistnok omkring 500.000+ Scoville)

>De fleste chillifrugter bør dog først høstes når de er modne. (røde)

Gælder det også OH? ))))))

/Mark

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 03-08-01 13:27

Hej Mark

> Fri, 3 Aug 2001 10:33:58 +0200, berigede "Renate Jacobsen"
> <renate@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:
som nævnt >

> Det kan du da komme til ))
>
> Send mig din snail-mail adresse (pr email), så skal jeg sende dig
> nogle frø, næste gang jeg har nogen .........

Det vil jeg mægtig gerne.

> Den skulle angiveligt, være en ondskabsfuld lille ting ))
> (vistnok omkring 500.000+ Scoville)

Uha...Fandt lige et par link, hvor også CRH er listet. Der kan du se hvornår
de er modne. De skal være røde. 120 solskinsdage.....pyha...
http://www.sabellico.com/peppers.htm
http://www.ballseed.com/VeggiesPepperChart_page.htm

> Gælder det også OH? ))))))

Hmmmm jada, hvis du kan få dem til at blive røde. Måske du skulle lade dem
hænge til næste år... ))

Mvh. Renate

Fra : M@rk

Dato : 04-08-01 15:45

Fri, 03 Aug 2001 13:26:43 +0200, berigede "M@rk" <unknown@get2net.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Den skulle angiveligt, være en ondskabsfuld lille ting ))
>(vistnok omkring 500.000+ Scoville)

Og det er den!

Jeg har lige høstet er par frugter, flotte orange og på størrelse med
en 2-krone.

Lavede et par lækre sandwiches med hønsesalat og tænkte ved mig selv,
nu skal de prøves. Jeg tog en enkelt (skriver én) og delte den i 2
halvdele - hver halvdel blev snittet ekstremt fint og delt ud på mine
2 sandwiches .............................

Det er en dybere styrke end vanligt - normalt brænder det lidt på
læberne, her føltes det snarere som om, at det brændte inde i læberne
)

Nu ca. 4 timer senere har jeg fået en revival af denne lette frokost -
jeg går og arbejder i vores badeværelse og pludselig mærker jeg, at
min pande begynder at brænde ............. jeg har aldrig prøvet, at
svede chili før )))

Anbefaling herfra: En halv CRH-Chili til en hel gryderet!

/Mark

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 04-08-01 19:40

M@rk skrev:

> Og det er den!

Chilis styrke er jo som sådan fascinerende nok i sig selv - især
for de af os, som kan "tåle" den.
Men /smager/ den godt?
Selv er jeg begejstret for Habanero primært pga. dens smag.
Dens potenthed kan egentlig være en ulempe når den anvendes
til føde beregnet på en bredere forsamling end lige chilidioter

Prøv denne hjemmelavede opskrift på "Red Hot Salsa":

2-3 modne Habanero's hakkes fint (kun kødet, ikke frø).
2-3 modne tomater (så røde som muligt) hakkes oveni (kun
kødet, ikke frø, blomst og "kernehus").
En halv moden rød klokkepeber hakkes oveni (kun kødet,
ikke frø og vægge).
Tilsæt 1-2 tsk. sukker.
Påsæt bøtten et par klistermærker med orange advarsels-
trekanter.
Lad stadset stå i køleskabet med låg over i et par timer.

Kan man lide Habanero-smagen er det godt til alt, men undlad
for himlens skyld at servere det for kvinder og børn
Især godt til grillmad (vi må ikke håbe at sæsonen er helt slut).

Vær opmærksom på begrænset holdbarhed, højst et par dage.

> Jeg har lige høstet er par frugter, flotte orange og på størrelse med
> en 2-krone.

Det jeg har læst om CRH er at de bliver røde. Man må deraf
formode at de som orange ikke har nået nær den styrke, og især
smag, de har potentiale til. Jo længere frugterne får lov at sidde
på planten (under gunstige lysforhold osv.) jo mere smag får de.
Dette gælder faktisk for alle chili's, også f.eks. Jalapeño M, som
jo normalt høstes mens de er grønne - fordi en hvis bitterhed er
ønskværdig til de formål, de normalt bruges dem til (syltning).
De ændrer fuldstændigt smag og bliver meget stærkere når de
er modne.

> [...]
> jeg går og arbejder i vores badeværelse og pludselig mærker jeg, at
> min pande begynder at brænde ............. jeg har aldrig prøvet, at

Det er det, jeg altid har sagt... Pas på med manuelt arbejde

Nå, men der *kunne* jo være sket det at du har haft hænderne i
berøring med chilien. Capsaicin er ikke noget man bare lige vasker
af fingrene, det skal have tid til at "fordampe".
Under arbejdet har du så tørret din svedige pande med førnævnte
"inficerede" hænder... Ups! Kender det....

> Anbefaling herfra: En halv CRH-Chili til en hel gryderet!

Naah, det må vel være pr. person i så fald. Så stærkt er det vel
heller ikke... *LOL*

Mvh Jonas
Amatørchilidiot m.m.

Fra : M@rk

Dato : 04-08-01 21:39

Sat, 4 Aug 2001 20:40:29 +0200, berigede "Jonas Jacobsen"
<jonas@bgprint.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Chilis styrke er jo som sådan fascinerende nok i sig selv - især
>for de af os, som kan "tåle" den.

Du har helt ret! Men, det interessante ved denne chili er, at
styrkedybden er væsentlig anderledes i.f.t. de andre chili jeg har
prøvet.

>Men /smager/ den godt?

Der var ikke meget smag i den - men kan jo skyldes, at den ikke er
helt "færdig" endnu?!

>Prøv denne hjemmelavede opskrift på "Red Hot Salsa":

Will do - glæder mig!

>Det jeg har læst om CRH er at de bliver røde. Man må deraf
>formode at de som orange ikke har nået nær den styrke, og især
>smag, de har potentiale til.

Helt sikkert!

>Det er det, jeg altid har sagt... Pas på med manuelt arbejde

He he )

>Under arbejdet har du så tørret din svedige pande med førnævnte
>"inficerede" hænder... Ups! Kender det....

Nope - jeg var meget bevist om, hvor jeg havde haft nallerne .........
he he, har prøvet "the big no-no" )

>Naah, det må vel være pr. person i så fald. Så stærkt er det vel
>heller ikke... *LOL*

Tja, taget i betragtning af, at den kun var orange, så "gruer" jeg for
den dag, når jeg finder en der er rød ))))

/Mark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-01 23:07

Og så var der opskriften på hjemmelavet tåregas: Man fylder blenderen med
tørret chilli. Lægger låg på, trykker på knappen. Det snurrer et stykke tid.
Kigger lige om det er OK, og løber så skrigende ud af huset, som må stå
ubeboet et par timer
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen