Filemaker Pro - tekst der flyder over fler~
Fra : Franz Berliner

Dato : 19-05-09 11:45

På et layout i Filemaker har jeg lavet et tekstområde. Altså ikke et
almindeligt felt, men et tekstfelt ala "<<Feltnavn>><<feltnavn2>>", som
så viser noget tekst på siden.

Hvis det indeholder meget tekst vil jeg gerne have det til selv at
fortsætte på næste side (i preview mode) - hvordan gør jeg det?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-05-09 12:53

Franz Berliner wrote:
> På et layout i Filemaker har jeg lavet et tekstområde. Altså ikke et
> almindeligt felt, men et tekstfelt ala "<<Feltnavn>><<feltnavn2>>", som
> så viser noget tekst på siden.

For lige at forstå det ret. Du mener ikke et _tekstfelt_ men en
_textbox_? - Således at tekst ikke automatisk forbliver i samme box, men
fortsætter som om du skrev alm. tekst i et dokument?

> Hvis det indeholder meget tekst vil jeg gerne have det til selv at
> fortsætte på næste side (i preview mode) - hvordan gør jeg det?

Det kan man ikke gøre på normal vis. Både et tekstfelt og en textbox er
begrænset til defineret størrelse. Både felt og box er defineret efter
størrelse.

Man kan godt få større tekstmængder til at fortsætte, men så skal du ind
og definere et AppleScript, der siger noget i retning af

"\textfield1\limit=\nnn\\characters move\xxx\ to
\textfield2\text\n\insert\xxx into textfield2"

nnn = antal tegn i tekstfelt 1
xxx = tegn udover grænsen i tekstfelt 1
\n = sideskift

Det er /IKKE/ de korrekte anvisninger til et AS script, men blot for at
vise dig, i hvilken retning, du skal gå, når du skriver scrifptet.

Husk også, at det er vigtigt, du skriver scriptet i samme sprog som FMP
- altså engelsk, hvis din FMP er på engelsk og dansk, hvis den er på
dansk. Det kan give nogle gevaldige forstyrrelser og underlige resultater...

Hvis det derimod er en statisk tekst - altså samme tekst, der skal stå i
alle kort, så er det mere enkelt. Du åbner bare i 'layout mode' under
'View', klikker på knappen for tekst og skriver den tekst, du vil have
til at stå. Du kan så selv bestemme, om teksten skal fortsætte på side 2
nedad, eller om den skal fortsætte på side 2 mod højre. Husk så blot at
flytte sidemarkøren i hhv. bund/højre side, så du kan fortsætte med at
skrive. Gør du ikke det, kommer overskydende tekst ikke med på en side 2.

Jeg brugte selv den sidste metode, når jeg skulle lave foreningsblade.
Her havde jeg nogle faste sider, hvor der skulle stå noget dels i
felter, dels en statisk tekst, der aldrig blev ændret.

Du skriver ikke, hvilken ver. af FMP, du bruger, men ihvertfald indtil
ver. 8,5Advanced kunne det ikke gøres på anden måde end via AppleScript.
- Jeg har godt nok en ver. 10.xAdv. nu, men har ikke haft tid til at
beskæftige mig ret meget med den endnu, men umiddelbart kan jeg ikke se,
der er forskel mht. tekstdelen.

mvh. erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 19-05-09 16:38

> For lige at forstå det ret. Du mener ikke et _tekstfelt_ men en
> _textbox_? - Således at tekst ikke automatisk forbliver i samme box, men
> fortsætter som om du skrev alm. tekst i et dokument?

Nemlig.

> [...]
>
> Man kan godt få større tekstmængder til at fortsætte, men så skal du ind
> og definere et AppleScript, der siger noget i retning af

Det lyder avanceret Der må da være en enklere måde.

> [...]
> - Jeg har godt nok en ver. 10.xAdv. nu, men har ikke haft tid til at
> beskæftige mig ret meget med den endnu, men umiddelbart kan jeg ikke se,

Det er version 9.

Kan man ikke bruge Parts til noget. Ved body kan man fx vælge om den
skal kunne expande over flere sider. Men det kan måske ikke bruges til
noget i den her forbindelse?

Nu når vi er ved Filemaker spørgsmålene: Kan man på en eller anden måde
tvinge et calculation felt til at genberegne (uden at skulle ændre på
formlen)? Altså ikke alle felter af typen i tabellen, men kun et enkelt
felt på et kort?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-05-09 11:46

Franz Berliner wrote:

> Det lyder avanceret Der må da være en enklere måde.

Det er det også.

> Det er version 9.
>
> Kan man ikke bruge Parts til noget. Ved body kan man fx vælge om den
> skal kunne expande over flere sider. Men det kan måske ikke bruges til
> noget i den her forbindelse?

Hm, det véd jeg faktisk ikke...

> [...]
> tvinge et calculation felt til at genberegne (uden at skulle ændre på
> formlen)? Altså ikke alle felter af typen i tabellen, men kun et enkelt

Hm, det burde være muligt, men hvordan... Heer er min FM viden /for/
lille... Per Rønne burde næsten vide det her.

mvh. Erik Richard

Fra : Esben

Dato : 19-05-09 20:26

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis det indeholder meget tekst vil jeg gerne have det til selv at
> fortsætte på næste side (i preview mode) - hvordan gør jeg det?

Jeg ville spørge i comp.databases.filemaker, der sidder folk der kan
hjælpe dig. Har selv fået meget hjælp der, men desværre er jeg ikke lige
i Filemaker mode for tiden... (kan blive totalt bidt af det når det
er...)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Michael Horn

Dato : 21-05-09 15:06

> [...]

> Hvis det indeholder meget tekst vil jeg gerne have det til selv at
> fortsætte på næste side (i preview mode) - hvordan gør jeg det?

Hej.
Jeg bruger en lidt enklere måde.

Jeg har fx lavet et layout som har 3 sider. Dvs at mit max størrelses
brev er 3 sider. (man kan jo udvide text feltet ubegrænset

I Layout setup har jeg sat print margins til fx 2 cm i top og bund.

I format menuen har jeg sat sliding/printing mærker i all above +
inclosing part.

Nu vil man i print og preview kun få de sider med tekst med, mens tomme
sider ikke bliver udskrevet.

Det er naturligvis ikke helst så dynamisk, som fx word, men det virker.

Bruger FM9

Michael Horn

Fra : Franz Berliner

Dato : 24-05-09 14:13

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> [...]
> sider ikke bliver udskrevet.
>
> Det er naturligvis ikke helst så dynamisk, som fx word, men det virker.

Super. Det virker Har lavet et layout på 4 sider og den fjerner fint
side 3 og 4 hvis der er ikke er noget indhold. Den får ikke altid slette
side 2, selvom der ikke er indhold på - men det er en detalje, som må
kunne løses

--
Franz : http://www.berliner.dk