Hvad gør en proxy?
Fra : Steen

Dato : 17-05-09 09:08

Og så udbasuneres det for hele internettet, jeg ved egentligt ikke en
skid om edb!

Jeg har lige hentet Firefox. Browseren ville overhovedet ikke rokke sig
ud af stedet, ikke et eneste sted på nettet ville den finde.

Ind og kigge i indstillingerne. Den var sat til at koble sig til en
bestemt proxy/adresse - og da jeg bruger Telmore som udbyder, skifter
jeg konstant IP-adresse.

Jeg satte Firefox til at auto-detekte proxy, og så kom der liv i dyret.
Man kan også vælge, at Firefox helt dropper proxy.

Så mit spørgsmål er, hvad er en proxy, og hvad gør den egentligt?

--
Steen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-09 10:26

Steen skrev:

> Så mit spørgsmål er, hvad er en proxy, og hvad gør den egentligt?

Proxy betyder mellemmand eller fuldmægtig (se sæl
http://www.merriam-webster.com/dictionary/proxy)

Sædvanligvis er det fordi din maskine er i skammekrogen og ikke kan
tilgå hele eller en delmængde af internettet, men det er der en anden
maskine der godt må. Denne maskine leger så mellemmand, hvor Firefox
beder DEN hente tingene på nettet, og får dem så når de er klar.

Det var specielt praktisk førend man opfandt NAT-routere fordi man på
den måde kunne beskytte maskinerne fra det store onde internet. I dag
ser jeg det kun brugt i udviklingssituationer hvor man har behov for at
se præcis hvad der går frem og tilbage på nettet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 11:47

> I dag
> ser jeg det kun brugt i udviklingssituationer hvor man har behov for at
> se præcis hvad der går frem og tilbage på nettet.

eller en virksomhed hvor man gerne vil have et effektivt filter for hvad
de ansatte må tilgå ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-05-09 11:56

Thomas von Hassel skrev:

> eller en virksomhed hvor man gerne vil have et effektivt filter for hvad
> de ansatte må tilgå ...

Det har jeg så ikke set (heldigvis).

Desuden kan man sagtens bygge den slags som "transparent proxies". Dvs
man får proxy funktionaliteten men uden klienterne opdager det.

http://www.faqs.org/docs/Linux-mini/TransparentProxy.html

(fra 2002, det er sikkert fiksere nu)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-05-09 12:29

> [...]
>
> Desuden kan man sagtens bygge den slags som "transparent proxies". Dvs
> man får proxy funktionaliteten men uden klienterne opdager det.

sådanne har det med at ødelægge SSL ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-09 17:41

> Proxy betyder mellemmand eller fuldmægtig (se sæl
> http://www.merriam-webster.com/dictionary/proxy)

Det er derfor, en kendt sygdom hedder Münchausen by proxy.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-09 18:09

Henrik Münster skrev:

> Det er derfor, en kendt sygdom hedder Münchausen by proxy.

Da vel ikke på dansk, vel?

Eller er lægerne omsider blevet lige så slemme til at undlade at
oversætte som os datafolk? (Ikke sådan med fagsprog :) )

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-09 18:45

> Da vel ikke på dansk, vel?

Nej nej, men Merriam Webster er vel heller ikke dansk.

> Eller er lægerne omsider blevet lige så slemme til at undlade at
> oversætte som os datafolk? (Ikke sådan med fagsprog :) )

Det er såmænd lige ved, det er sådan. Engelsk er jo det nye esperanto,
og alle faglige tidskrifter, bøger, kongresser, kurser osv. bliver
efterhånden afholdt på engelsk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-09 18:54

Henrik Münster skrev:

> Nej nej, men Merriam Webster er vel heller ikke dansk.

Nøøh, men der er da ikke noget der hedder Merriam-Webster by proxy
(bemærk bindestregen :)) vel?

(og jeg har iøvrigt rodet med SOCKS proxy hele dagen så jeg føler mig
faktisk også ret selvophivende, men det er en anden historie.

> Det er såmænd lige ved, det er sådan. Engelsk er jo det nye esperanto,
> og alle faglige tidskrifter, bøger, kongresser, kurser osv. bliver
> efterhånden afholdt på engelsk.

Hellere det end latin

Cave canem og nunc est bibendum eller nowet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-05-09 19:06

> [...]
>
> (og jeg har iøvrigt rodet med SOCKS proxy hele dagen så jeg føler mig
> faktisk også ret selvophivende, men det er en anden historie.

stakkels mand ...

> Hellere det end latin
>
> Cave canem og nunc est bibendum eller nowet.

Latin er det bedste sprog at bande på ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-05-09 19:20

Thomas von Hassel skrev:

> stakkels mand ...

Det går nok. Det tillader mig at lave en del smarte ting uden at skulle
gå tiggergang hos netværksfolket

Java er gåååååt

> Latin er det bedste sprog at bande på ...

Mnjah, ovenstående var nu ikke specielt bandeagtigt.

Du må læse noget mere Asterix.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-05-09 19:31

> Latin er det bedste sprog at bande på ...

Eller synge på:

Gaudeamus igitur
Juvenes dum sumus.
Post jucundam juventutem
Post molestam senectutem
Nos habebit humus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-05-09 13:38

> Da vel ikke på dansk, vel?
>
> Eller er lægerne omsider blevet lige så slemme til at undlade at
> oversætte som os datafolk? (Ikke sådan med fagsprog :) )

Hvorfor skulle læger tale dansk?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-05-09 13:45

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvorfor skulle læger tale dansk?

eller skrive så man kan læse hvad der står ;)

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-05-09 14:53

nospamtoMike [8000 C] skrev: