10.5.7 problem
Fra : kenn.rytter@gmail.co~

Dato : 13-05-09 12:33

Hej, jeg har en mac mini som jeg bruger som mediecenter til min
pioneer 508xd.

Nu har jeg så lige kørt den seneste 10.5.7, som åbentbart har ødelagt
min skærm opsætning og når man køre "overscan"(som er det jeg normalt
køre med) så er billedet for stort til skærmen. hvis man køre uden så
er det for lille :S

Jeg var inde i protokolen og se hvilken opdateringer den havde lavet
og ganske rigtig en "grafikopdatering til leopard" (1,0). Mit
spørgsmål er så om jeg kan på nogen måde kan slette den opdatering
eller downgrade? og hvordan gør man det?

Håber i kan hjælpe?

Mvh Kenn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-05-09 19:57

kenn.rytter@gmail.com wrote:
> [...]
> spørgsmål er så om jeg kan på nogen måde kan slette den opdatering
> eller downgrade? og hvordan gør man det?

Hm, ikke mig bekendt, - men hvilket grafikkort sidder i din Mini? - og
hvilken skærm kører du med model/str. - 4:3, 16:9, 16:10?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-05-09 20:22

<kenn.rytter@gmail.com> wrote:

> [...]
> spørgsmål er så om jeg kan på nogen måde kan slette den opdatering
> eller downgrade? og hvordan gør man det?

Det undrer mig at du ikke har haft det problem før ... jeg har haft det
problem på min mediecenter mini + sony fjernsyn i al den tid jeg har
haft dem ... jeg har lavet min egen skærmopløsning med SwitchResX for at
komme udenom ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-05-09 09:26

Thomas von Hassel wrote:
> [...]
> problem på min mediecenter mini + sony fjernsyn i al den tid jeg har
> haft dem ... jeg har lavet min egen skærmopløsning med SwitchResX for at

Hmm, når jeg plopper min mini til mit Sony tv skifter den glad til
1920*1080. Alt ser fint ud. Gør jeg noget 'forkert'?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-09 10:24

> Hmm, når jeg plopper min mini til mit Sony tv skifter den glad til
> 1920*1080. Alt ser fint ud. Gør jeg noget 'forkert'?

ja og nej .. problemet opstår som regel når det ikke er Full HD fjernsyn
.... altså 720p istedet for 1080p ....

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-05-09 12:55

Thomas von Hassel wrote:
> ja og nej .. problemet opstår som regel når det ikke er Full HD fjernsyn
> ... altså 720p istedet for 1080p ....

Arh. Men hvis jeg sætter opløsningen ned til 720p, har jeg stadig ingen
overscan. Det er også tip top?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-05-09 12:55

Peter Farsinsen wrote:

> Arh. Men hvis jeg sætter opløsningen ned til 720p, har jeg stadig ingen
> overscan. Det er også tip top?

Det ser selvfølgelig ikke godt ud, men det er lidt lettere at læse
f.eks. tekster ved lavere opløsning ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-09 13:08

> Arh. Men hvis jeg sætter opløsningen ned til 720p, har jeg stadig ingen
> overscan. Det er også tip top?

Problemet er når skærmens faktiske pixelcount ikke stemmer med hvad
Mac'en kan sende til skærmen. Ved en FuldHD er det faktiske pixelcount
1080. Ved en ikke-fuldHD er den 768 eller noget i den stil og ikke 720p
og så bliver både mac og skærm forvirret.

Med SwitchResX kan man lave sin egen opløsning så den fylder skærmen ud.

/thomas

Fra : kenn.rytter@gmail.co~

Dato : 13-05-09 13:31

On 13 Maj, 20:56, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Hm, ikke mig bekendt, - men hvilket grafikkort sidder i din Mini? - og
> hvilken skærm kører du med model/str. - 4:3, 16:9, 16:10?
>
> mvh. Erik Richard
>
> --
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manN...@Mstofanet.dk>
> NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing -www.nisus.com
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution -www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

det er et intel GMA 950 der sidder i.. og den køre 16:9. Det mærkelige
er bare at det virkede før opdateringen :S

Kán jeg downgrade igen på en eller anden måde?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-05-09 20:57

<kenn.rytter@gmail.com> wrote:

> Kán jeg downgrade igen på en eller anden måde?

du kan tage din install disk og lave en "archive install" .. så er du
tilbage på hvad din skive kommer med ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-05-09 23:17

kenn.rytter@gmail.com wrote:

> det er et intel GMA 950 der sidder i.. og den køre 16:9. Det mærkelige
> er bare at det virkede før opdateringen :S

Dvs., at dit TV også kører 16:9? - Prøv at gå i Systemindstillinger ->
Skærm og sæt frekvensvælgeren i højre side til 60hz, og prøv så at sætte
opløsning til 1360x768, som er det, der kommer TV'ets opl. på 1365x768
nærmest...

> Kán jeg downgrade igen på en eller anden måde?

Hm, hvis ikke der er lavet noget firmwareopdatering på den, bør du kunne
geninstallere hele 10.5.x igen og opd. til 10.5.6. I så fald skal du
hente og installere 10.5.6ComboUpdate og installere manuelt uden om
Softwareupdate.
http://support.apple.com/downloads/Mac_OS_X_10_5_6_Combo_Update

Er det en PPC MacMini tør jeg ikke sige, om firmwaren kan genetableres
til den originale, men hvis det er en Intel MacMini, burde en af de to
her kunne resette til standard.
http://support.apple.com/downloads/#macmini

mvh. Erik Richard

Fra : kenn.rytter@gmail.co~

Dato : 13-05-09 13:48

On 13 Maj, 21:31, kenn.ryt...@gmail.com wrote:

> [...]
> er bare at det virkede før opdateringen :S
>
> Kán jeg downgrade igen på en eller anden måde?- Skjul tekst i anførselstegn -

nej jeg forstår det heller ikke.. skal blank erkende at jeg ikke har
tænkt over det før nu.. Det var nærmest som plug and play og har kørt
med det i over et år.. men kan jeg slette den seneste opdatering eller
what to do?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-05-09 20:54

Den 13.05.2009 kl. 21:48 skrev <kenn.rytter@gmail.com>:

> med det i over et år.. men kan jeg slette den seneste opdatering eller
> what to do?

Du kan gøre som mig og reetablere din sidste Time MAchine sikkerhedskopi
fra før du lagde opdateringen på. Der er vist ikke andre muligheder....

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-05-09 23:20

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du kan gøre som mig og reetablere din sidste Time MAchine sikkerhedskopi
> fra før du lagde opdateringen på. Der er vist ikke andre muligheder....

Og det hjælper ikke, hvis der er firmwareopdatering involveret...-(

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-05-09 23:28

On 2009-05-14 00:19:52 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> er

> opi
> r....
>
> Og det hjælper ikke, hvis der er firmwareopdatering involveret...-(

Vi har fortalt dig maaaange gange: Apple har ikke denne gang elle nogen
gange tidligere skibet en firmwareopdatering af sted som del af et OS
patch eller en point upgrade.

Desværre hverken kan eller ønsker du at forstå dette, lige som du ej
heller kan dokumentere din påstand.

Jeg præciserer: Mac OS X 10.5.7 opdateringen opdaterer ikke firmware.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-05-09 23:29

> Og det hjælper ikke, hvis der er firmwareopdatering involveret...-(

"Leopard Graphics Update 1.0" er ikke en firmware opdatering ... og den
gammel ... fra 10.5.2 dagene ...

/thomas

Fra : kenn.rytter@gmail.co~

Dato : 13-05-09 13:59

On 13 Maj, 21:56, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> du kan tage din install disk og lave en "archive install" .. så er du
> tilbage på hvad din skive kommer med ...
>
> /thomas

hmm ja.. men så sletter jeg vel også alle programmer osv?

ellers så skal jeg prøve det program du har brugt..

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-05-09 21:10

<kenn.rytter@gmail.com> wrote:

> hmm ja.. men så sletter jeg vel også alle programmer osv?

en archive install installeret et friskt system men bevarer programmer,
user data osv.

Fra : kenn.rytter@gmail.co~

Dato : 13-05-09 14:38

On 13 Maj, 22:09, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> en archive install installeret et friskt system men bevarer programmer,
> user data osv.

> - Vis tekst i anførselstegn -

okay sweet.. hmm nu spørger jeg dumt, men smider man bare den i og så
popper den op? eller hvordan?

Fra : Jon

Dato : 13-05-09 22:13

<kenn.rytter@gmail.com> wrote:

> okay sweet.. hmm nu spørger jeg dumt, men smider man bare den i og så
> popper den op? eller hvordan?

En Archive Install? Eller Time Machine?

Archive Install er en opsjon under installering av styresystem
(operativsystem). Den gjør, som Thomas vel sier over, slik at den legger
en kopi av det gamle system i en egen mappe, installerer helt nytt
system, men lar brukerdata og installerte programmer være som de er.

Du må velge Archive Install som opsjon i Installereren når du har
startet fra en system-DVD som passer din maskin.

Time Machine er det backup-program som følger med Leoparden, og det
krever en egen ekstern hard disk til å lagre backup på - men så er det
nærmest automatisk etter at det er satt opp.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : N/A

Dato : 13-05-09 23:17

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 14-05-09 05:55

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Og det hjælper ikke, hvis der er firmwareopdatering involveret...-(

Hvornår var sidste gang, at en firmware opgradering var en del af en
generel opdatering? Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste gang, hvor
firmware /ikke/ var en 100% selvstændig pakke.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-09 10:24

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Hvornår var sidste gang, at en firmware opgradering var en del af en
> generel opdatering? Jeg kan ikke komme i tanke om en eneste gang, hvor
> firmware /ikke/ var en 100% selvstændig pakke.

det er altid en selvstændig pakke ... og selv hvis du henter den via SU
så kommer den en gang mere og spørger om du er sikker ... udover at du
måske skal holde f.eks. powerknappen inde mens du booter for at opdatere
firmware.

/thomas

Fra : kenn.rytter@gmail.co~

Dato : 14-05-09 06:36

On 14 Maj, 14:07, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> og så bliver både mac og skærm forvirret.
>
> Med SwitchResX kan man lave sin egen opløsning så den fylder skærmen ud.

er switchresx freeware? eller skal man betale for det?

Hmm sq aldrig have kørt den update :S

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-09 13:42

<kenn.rytter@gmail.com> wrote:

> er switchresx freeware? eller skal man betale for det?
>
> Hmm sq aldrig have kørt den update :S

du skal betale ... men jeg mener at når du først har lavet din custom
resolution så kan du slette SwitchResX igen ...

*thomas

Fra : Karl Antz

Dato : 14-05-09 15:45

> du skal betale ... men jeg mener at når du først har lavet din custom
> resolution så kan du slette SwitchResX igen ...

citat fra websitet <http://www.madrau.com>:

"SwitchResX is distributed as shareware, and registration is 14 ¤.
This means you can try the program without any limitation for a period
of 10 days:
The distributed version is identical to the registered version.

After this 10-day period, if you want to continue to use it, you should
register.
The preferences that you defined won't be loaded or saved any more until
you enter the code that you'll be given after registration."

Mao: hvis du ikke betaler efter ti dage, kan du ikke bruige det.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-05-09 17:02

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> you enter the code that you'll be given after registration."
>
> Mao: hvis du ikke betaler efter ti dage, kan du ikke bruige det.

lige præcis custom skærmopløsninger bliver lagt ind i systemet og
behøver ikke SwitchResX for at virke ... du kan bare ikke rette i dem
uden at betale.

Bortset fra det så er det god stil at betale hvis man bruger softwaren
.... men jeg har blot brugt den til at genere en opløsningsdefinition og
bruger ingen af de andre features ..

/thomas