Unsupported Image Format i Aperture
Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-05-09 23:06

Sidder her mon nogen, som er kloge på Aperture?

Efter en ødelagt harddisk og et vellykket (men dyrt) recovery-job har
jeg fået mit Aperture-bibliotek tilbage.
Aperture viser alle prewievs, men alle de egentlige billeder vises ikke.
Istedet vises en fejlmeddelelse "Unsupported Image Format" på rødbrun
baggrund.
Billederne ligger i biblioteket, når jeg vælger "Vis indholdet af pakke"
og de kan åbnes i Photoshop, og fejler tilsyneladende ingenting.

Undervejs i processen har billederne været lagret på en NTFS-formatteret
disk, men er nu kopieret over på min mac.

Jeg har forsøgt at "Rebuilde" i Aperture. Det medførte bare at
Previews'ne blev vist istedet for fejlmeddelelsen, dog med en lille gul
fejl-tag i nederste højre hjørne...

Er der nogen, der ved hvordan man redder biblioteket, så jeg slipper for
at importere billederne (+15000) enkltvis?

/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-09 15:09

On 2009-05-12 00:05:31 +0200, thomashNOSP@Mskydebanen.net (Thomas Hansen) said:

> [...]
>
> Er der nogen, der ved hvordan man redder biblioteket, så jeg slipper for
> at importere billederne (+15000) enkltvis?

er der meta data i dem!?
Hvis ja, kan du lave et nyt bibliotek, og importere alle igen ( surt,
men måske en plan!?) ( arbejd hele tiden i KOPI !!!)
Virker dette bibliotek, kan du jo starte med et par stykker...

I forhold til metadata, tænker jeg på om det er muligt at skrive info
om andet end selve foto ind i filerne.. eg.. dine egne kommentarer om
alt fra location, til motiv etc.. ( altså ikke F4, T125, @200 etc..)
Er det muligt, kunne du jo prøve at skrive meta ind i et par ( kopier)
af originalerne, og se om det ( nye/ekstra) bibliotek, kan læse både
billeder og meta..

Jeg må lige sige at jeg er overgået til lightroom, så min viden er lidt
outdatet!?