Bootcamp spørgsmål
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-05-09 16:35

Kan det passe, at jeg ikke skal brænde en Driver CD når det er en af de
seneste MBs med tilhørende Mac OS X Install DVD v10.5.6 og jeg skal ha'
lagt Vista på den?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace Hopper.

Fra : Lyrik

Dato : 09-05-09 17:14

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Kan det passe, at jeg ikke skal brænde en Driver CD når det er en af de
> seneste MBs med tilhørende Mac OS X Install DVD v10.5.6 og jeg skal ha'
> lagt Vista på den?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja driverne ligger på din Leopard installations-skive. Den skal bare i efter
endt installation. Så autoinstallerer den.

MvH
Jens

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-05-09 16:55

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Ja driverne ligger på din Leopard installations-skive. Den skal bare i efter
> endt installation. Så autoinstallerer den.

Vejledningen med at brænde en driver CD må stamme fra en tidligere
version af 'camp.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-05-09 23:37

On 2009-05-09 17:34:58 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Kan det passe, at jeg ikke skal brænde en Driver CD når det er en af de
> seneste MBs med tilhørende Mac OS X Install DVD v10.5.6 og jeg skal ha'
> lagt Vista på den?

Hvis du har bluetooth mus og tasttur vil jeg anbefale at du extracter
driver pakken og fjerne apple drivere inden du installerer bootcamp.
(med mindre du er glad for at skulle pare mus og tastatur hver gang du
skifter OS)

Hvis det er en 64bit version du vil installerer skal du være opmærksom
på at Apple ikke supporterer 64bit windows på non pro hardware - for at
omgå apples tjeck skal du køre bootcamp 64bit msi'en fra driver pakken
frem for apples exe fil.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-05-09 16:55

> [...]
> driver pakken og fjerne apple drivere inden du installerer bootcamp.
> (med mindre du er glad for at skulle pare mus og tastatur hver gang du

Hvordan extracter man driver pakken?

Men jeg nøjes med den indbyggede track pad og tastatur på MB'en.

> [...]
> på at Apple ikke supporterer 64bit windows på non pro hardware - for at
> omgå apples tjeck skal du køre bootcamp 64bit msi'en fra driver pakken

Det er en 32bit Home Premium - opgradering. Man skal igennem 2
installationer. Første gang lader man vær' med at indtaste produkt
nøglen eller at validere. Der er så meget plads på DVD'en, at alle Vista
versionerne ligger der - som full installerbar versioner. Men man skal
vælge den man har købt og har nøglen til. Ellers virker metoden ikke.

Anden gang starter men installeren inde fra Vista og vælger opgradering,
og nu indtaster man så nøglen. Bagefter kan Vista så valideres.

Jeg er selvfølgelig i besiddelse af de tidligere versioner af Windows,
som giver ret til opgraderingen. Men det er interessant, at det Apple
skriver om at det skal være en full version ikke passer - i hvert fald
ikke når det er Vista.

Havde det været XP var det tanken at forbinde min Pismo i Target Mode -
godt en plast MB stadig har Firewire - lægge den tidligere Windows
version på dens CD drev og så lade installeren "snuse" til den der.

Men jeg ved ikke om det havde virket med XP.

Jeg skal ha' omdøbt Windows partitionen fra Untitled til Vista. Det gør
man vel i Windows? Det er ikke muligt i OS X med Command-i panelet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-05-09 17:57

On 2009-05-10 17:55:09 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Hvordan extracter man driver pakken?

såvidt jeg husker noget i den stil:

msiexec.exe pakkenavn.msi /A /v PATH=C:\

Du kan også blot kopiere filerne fra DVD til en anen disk og pille de
driver pakker ud du ikke vil installere og installere bootcamp.msi
bootcamp64.msi eller hvilken overordnet pakke det er du måtte have
behov for at køre.

> [...]
> som giver ret til opgraderingen. Men det er interessant, at det Apple
> skriver om at det skal være en full version ikke passer - i hvert fald

Nej det drejer sig om XP, problematikken er at du ikke kan komme til at
skifte medie under installationen, løsningen på XP er at man
slipmstreamer den krævede SP2 ind i installationen og brænder et
brugbart medie.

> [...]
> version på dens CD drev og så lade installeren "snuse" til den der.
> Men jeg ved ikke om det havde virket med XP.

Det tror jeg ikke.

> Jeg skal ha' omdøbt Windows partitionen fra Untitled til Vista. Det gør
> man vel i Windows? Det er ikke muligt i OS X med Command-i panelet.

Ja, årsagen er at Mac OS X 10.5's NTFS driver ikke er read/write.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 10-05-09 22:14

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> [...]
> skifte medie under installationen, løsningen på XP er at man
> slipmstreamer den krævede SP2 ind i installationen og brænder et

Tror nærmere det drejede sig om XP-opgraderinger fra tidligere versioner
af Windows. Der kunne man ikke installere direkte fra opgraderings
mediet, men skulle lægge den oveni den tidligere version - hvis man
altså ikke ville ud i diverse fiksfakserier...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-05-09 09:07

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> [...]
> mediet, men skulle lægge den oveni den tidligere version - hvis man
> altså ikke ville ud i diverse fiksfakserier...

Ja, netop. Som jeg har forstået det, så er det ikke muligt at bytte
installationsmediet under installationen på en Intel Mac med Bootcamp.

Normalt, på en PC med tidligere versionr af Windows - her en version før
Vista - og det var en opgradering, leder installeren efter en tidligere
version af Windows på HDDen. Når den så ikke finder det spørger den
efter den tidligere versions installationsmedie. Så kan man bytte CD og
installeren "snuser" så til CDen, og kører så videre og installerer en
helt ny ren frisk Windows på HDDen.

Ideen med at bruge en anden Mac's CD drev i Target mode er, at så kan
man (?) lægge den tidligere versions installationsmedie i det drev og
henvise installeren dertil.

Det er teorien.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-05-09 16:48

On 2009-05-10 23:13:44 +0200, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> [...]
> opgraderings mediet, men skulle lægge den oveni den tidligere version -
> hvis man altså ikke ville ud i diverse fiksfakserier...

Man kunne heller ikke færdiggøre installationen af en XP eller XP SP1.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-05-09 18:09

> Man kunne heller ikke færdiggøre installationen af en XP eller XP SP1.

Mnøeh, men det var svjh pga manglende hardware-understøttelse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-05-09 21:58

On 2009-05-15 19:08:36 +0200, "Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> said:

> Mnøeh, men det var svjh pga manglende hardware-understøttelse.

korrekt - og man kunne derfor ikke smidde et diskette drev på og lave
en F6 installation af de manglende drivere Derfor kan man ikke
installere mindre end SR2.