Hvad tror i?
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-05-09 17:31

Mon OS X nogensinde bliver frigivet til andre hardwareplatforme end
apples eget hardware? Det er jo tydeligvis muligt, og ikke den helt
store videnskab at få en bambusraket til at spinde som en mis hvis man
ved lidt om computere.

Værste scenarie ville naturligvis være at apple skulle stå for at
supportere alt muligt mystisk suspekt hardware, men i teorien kunne
apple vel sælge OS X uden support? Det ville sandsynligvis kunne
"omvende" en hel del wintendo brugere, og samtidig skabe en mere åben
konkurrence blandt softwareudviklerne.

Hvad tror I og hvorfor? Jeg tror aldrig det ville ske, men jeg håber på det

--
Med Venlig hilsen
Thomas Schreiber

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-09 19:47

Thomas Schreiber skrev:
> [...]
> apples eget hardware? Det er jo tydeligvis muligt, og ikke den helt
> store videnskab at få en bambusraket til at spinde som en mis hvis man

Ikke så længe Apple kan tjene penge på at sælge computere (tror jeg).

Herudover undgår de også Microsofts vrede hvis de holder sig væk fra
deres boldgade - de der almindelige PC'ere - og det tror jeg faktisk
betyder en del. Microsoft er ikke rare at blive uvenner med.

Jeg tror iøvrigt OS X er grund_en_ til at det er lykkedes Apple at komme
op på omkring 10%'s markedsandel. Hvorfor skulle man ellers købe deres
hardware?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-05-09 20:21

> Ikke så længe Apple kan tjene penge på at sælge computere (tror jeg).

Enig - Apples udgangspunkt er som værende et hardwarefirma. OS X (og nok
også iLife programmerne) har dog vist sig som lidt af en "diamant", som
andre hardwarefirmaer også gerne vil smykke sig med.

> Herudover undgår de også Microsofts vrede hvis de holder sig væk fra
> deres boldgade - de der almindelige PC'ere - og det tror jeg faktisk
> betyder en del. Microsoft er ikke rare at blive uvenner med.

Tja, Microsoft stå ikke nær så stærk som dengang de hjalp Apple med en
pose penge og lovning om MS Office til Mac for til gengæld at få aktier
og IE som standard på alle nye Mac'er. De kan stoppe MS Office, og så er
det vel det!?

> Jeg tror iøvrigt OS X er grund_en_ til at det er lykkedes Apple at komme
> op på omkring 10%'s markedsandel. Hvorfor skulle man ellers købe deres
> hardware?

Det er i hvert fald dumt andet, men vi kunne jo spørg de coole mennesker
som køber Apple hardware for at køre XP/Vista på den

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-09 20:47

Martin Bredthauer skrev:

> Enig - Apples udgangspunkt er som værende et hardwarefirma. OS X (og nok
> også iLife programmerne) har dog vist sig som lidt af en "diamant", som
> andre hardwarefirmaer også gerne vil smykke sig med.

Det er faktisk ret interessant hvorfor det er sådan, fordi rent TEKNISK
er de nogenlunde lige stærke. Michael Dell ville jo gerne sælge pc'ere
med OS X på - det fik han ikke lov til.

Jeg har ikke rodet så meget med iLife, men jeg må sige at iMovie'08 er
en fornøjelse at bruge og Jens siger jo at 09'eren er endnu bedre. Det
er altså noget der batter i folks opfattelse af hvad man kan BRUGE den
til, go der er der ikke meget at komme efter med en rå installation af
Windows XP (som er det jeg kender bedst af de systemer man bruger i dag)

> [...]
> pose penge og lovning om MS Office til Mac for til gengæld at få aktier
> og IE som standard på alle nye Mac'er. De kan stoppe MS Office, og så er

Du glemmer lige at 1) Microsoft har mange gysser (RIGTIGT MANGE
faktisk), og 2) de kan godt skrue bissen på og bruge ufine tricks. Jeg
mindes fx stadig at Word 6 ikke kunne køre i Windows-emuleringen under
OS/2 (de gjorde det med vilje, nå) og bare se hvor hårdt hele baduljen
med deres XML format har været presset igennem ISO processen. Det er
ikke for sjov de gør sådan.

Jeg har kigget lidt på Windows 7 og det er altså ikke noget tosset
produkt. Det kommer til at sælge som varmt brød, for at citere en af
mine kolleger.

> Det er i hvert fald dumt andet, men vi kunne jo spørg de coole mennesker
> som køber Apple hardware for at køre XP/Vista på den

Jeg kan klart se en pointe i at købe en Air uanset hvad man kører på
den. Det er altså en fiks lille sag. Resten, ved jeg ikke rigtigt :)
UNiboddyen er lækker, men ikke helt så fiks som Air'en.

(så jeg modsiger mig selv lidt, og hvad så :) Det er forår)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 21:09

On 2009-05-06 21:47:06 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> OS/2 (de gjorde det med vilje, nå) og bare se hvor hårdt hele baduljen
> med deres XML format har været presset igennem ISO processen. Det er

Jeg tror de har opgivet ligenet den med ISO certificeringen af deres
officeformat, Office 0K7/2K8 SR2 vil understøtte begge de nye formater.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 21:12

On 2009-05-06 21:47:06 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Jeg kan klart se en pointe i at købe en Air uanset hvad man kører på
> den. Det er altså en fiks lille sag. Resten, ved jeg ikke rigtigt :)
> UNiboddyen er lækker, men ikke helt så fiks som Air'en.

Thinkpad x200 eller x300 er dælme også lækre og endnu mindre.

x200 har en generøs CPU
x300 har internt optisk drev.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-09 21:14

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> x200 har en generøs CPU
> x300 har internt optisk drev.

Er begge dele ikke lidt ligemeget? Kunne forestille mig målgruppen mere
var interesseret i gigantisk batterilevetid?

Man kan leve med meget, hvis batteriet kan holde en hel arbejdsdag plus
lidt mere :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 21:22

On 2009-05-06 22:14:03 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> mere var interesseret i gigantisk batterilevetid?
>
> Man kan leve med meget, hvis batteriet kan holde en hel arbejdsdag plus

x300 holder længere end en macbook Air (tror iøvrigt der er kommet en
ny model et lidt andet navn)

Vi køber pt x200 som vores std laptops. Brugerne er vilde med dem, en
2.4GHz CPU sagtens knuse tal i Excell, har en fornuftig hurtige 2.5"
disk. Dernæst er de små (12" Wide) og lette (1.3kg) og dermed nemme at
slæbe ind med hjem i Guchi tasken og til og fra møder. Med
dockingstationen er det nemt at slutte den til en ekstern skærm, mus og
tastatur og få adgang til det optiske drev.

Hvis de kunne køre Mac OS X supporteret var jeg ikke i tvivl om at det
var sådan en jeg skulle have.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 21:36

> Guchi tasken

ingen finanskrise her oder was ? ;)

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 21:40

On 2009-05-06 22:36:11 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> ingen finanskrise her oder was ? ;)

Joda, det var mest ment som en metafor.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-05-09 21:14

> Jeg kan klart se en pointe i at købe en Air uanset hvad man kører på
> den. Det er altså en fiks lille sag. Resten, ved jeg ikke rigtigt :)
> UNiboddyen er lækker, men ikke helt så fiks som Air'en.

Du så ikke den tåbelige video hvor en ung mand smadrer sin Airbook, i
frustration over knækkede hængsler?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-05-09 21:26

Flemming Rubini skrev:

> Du så ikke den tåbelige video hvor en ung mand smadrer sin Airbook, i
> frustration over knækkede hængsler?

Nøh - kan ikke tåle at se den slags ting for sent om aftenen.

NOGEN har for mange penge (eller er skrappe til at lave computergrafik :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-05-09 21:54

> Nøh - kan ikke tåle at se den slags ting for sent om aftenen.
>
> NOGEN har for mange penge (eller er skrappe til at lave computergrafik :)

Her er noget mere humant af slagsen:

http://www.youtube.com/watch?v=a7uEMfJVm4U&feature=related

http://www.crashzone.com.au/2009/02/04/apple-macbook-air-has-a-defect-hi
nge-problem/

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Lyrik

Dato : 06-05-09 21:45

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> go der er der ikke meget at komme efter med en rå installation af Windows
> XP (som er det jeg kender bedst af de systemer man bruger i dag)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du kan jo prøve at se en ekstra ting den kan i den film her:
http://www.youtube.com/watch?v=fUuH6MNOYCo

> Jeg har kigget lidt på Windows 7 og det er altså ikke noget tosset
> produkt. Det kommer til at sælge som varmt brød, for at citere en af mine
> kolleger.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har prøvet den første udgave og du skal tænke på at de går en diametral
modsat vej end Apple. De få gode medfølgende programmer som "Mail"(tidligere
Outlook Express) og især "Windows Movie Maker" som mange videofolk har
trøstet sig med, dem fjerner de!!!

De erstatter dem med "online-versioner" hvor "Movie Maker" pendanten er
strippet for mulighed for at importere video over firewire. Mail med news
klienten er forsvundet og erstattet med en webmail! :"Windows live"
tidligere alias "Hotmail"
Online video encoding!!?? Ligesom net-Officepakker og lignende. jeg har
prøvet online Movie Maker og giver den tommelfingeren nedad.
Tænk dig i et sommerhus, du har optaget video og vil redigere. Ingen
netforbindelse-intet videoprogram!!??

Derimod medfølger iLife pakken til Mac og forbedres til stadighed. Intet
tilkøb.
Windows 7 synes mig en dårligere version end Vista. Det er en Vista-light!
Det er det samme styresystem. Der findes endnu lettere versioner af Vista.
Piratversionen "Tiny Vista" for eksempel.
De har lettet Vista, men de har ikke kunnet lette den så meget som piraten
der slankede den til "Tiny Vista"
Så vidt jeg husker:
Vista 13 Gigabyte, Windows 7 -7 Gigabyte og Tiny Vista 4 Gigabyte.(efter
hukommelsen)-samme Windows!

MvH
Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 21:07

On 2009-05-06 21:20:56 +0200, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> pose penge og lovning om MS Office til Mac for til gengæld at få aktier
> og IE som standard på alle nye Mac'er. De kan stoppe MS Office, og så er

"Det" betyder farvel til Mac'er i større organisationer - Og dermed en
betragetlig markedsandel.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 20:21

On 2009-05-06 18:31:22 +0200, Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> said:

> Mon OS X nogensinde bliver frigivet til andre hardwareplatforme end
> apples eget hardware?

Nej, Apple er en hardwareshop der udvikler SW (OS X, Pro Apps, iLIfe)
og tjenester (Itunes music store) for at sælge hardware.

Der er større sansynlighed for at Apple begynder at shippe hardware med
Windows end at de licenserer Mac OS X.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-05-09 23:24

> [...]
> og tjenester (Itunes music store) for at sælge hardware.
>
> Der er større sansynlighed for at Apple begynder at shippe hardware med

Jeg troede, det var omvendt, at Apple er et softwarefirma, der laver
hardware. Steve Jobs sagde jo selv ved forrige keynote, han holdt:
Enhver, der virkelig interesserer sig for at lave software, er nødt til
at lave sin egen hardware. Hele Apples grundlag med det grafiske
styresystem, mus osv. fungerer jo primært i software. Men OK, man kan jo
se det på begge måder. Det er svært at afgøre, om det var ægget eller
hønen, der kom først.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-05-09 08:13

> [...]
> styresystem, mus osv. fungerer jo primært i software. Men OK, man kan jo
> se det på begge måder. Det er svært at afgøre, om det var ægget eller

Faktisk ikke .. det er bare at se på hvor Apple har de største "profit
margins" og det er helt klart hardware.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-05-09 22:59

> Faktisk ikke .. det er bare at se på hvor Apple har de største "profit
> margins" og det er helt klart hardware.

Penge, penge, penge! Jeg foretrækker at se på, hvor hjertet er. Man er
jo nødt til at tjene penge, hvor man kan, for at kunne udvikle noget
nyt. Hvis der er mulighed for at tjene mest på hardware, så gør man da
det. Derfor kan det jo godt være software, man går mest op i.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 12-05-09 00:07

> [...]
> nyt. Hvis der er mulighed for at tjene mest på hardware, så gør man da
> det. Derfor kan det jo godt være software, man går mest op i.

Jeg er sikker på at man kører lean-teknologi, og at det er kunden som
afgør hvad lysten er.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-05-09 23:51

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg er sikker på at man kører lean-teknologi, og at det er kunden som
> afgør hvad lysten er.

Det er jo spørgsmålet. Det siges jo, at Apple er det eneste firma af sin
størrelse, der ikke laver markedsundersøgelser. Stort set alle andre gør
en masse ud af at analysere markedet for at se, hvad kunderne vil have,
og hvor udviklingen går hen. Det gør Apple ikke. Apple laver de ting,
Apple synes er spændende at lave. Jeg læste for nogen tid siden en bog
om Steve Jobs. Der stod, at han lavede sinde markedsundersøgelser ved at
se sig i spejlet om morgenen. I almindelighed må man sige, at han godt
ved, hvad kunderne vil have. Der er nu også deciderede flop som f.eks.
Cube'n.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-05-09 16:46

On 2009-05-11 23:59:23 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Penge, penge, penge! Jeg foretrækker at se på, hvor hjertet er.

Du er en sølle kapitalist.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-09 17:01

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du er en sølle kapitalist.

Æh, næh, han er jo læge. Læger har jo lovet de vil kigge på hjerter og
nyrer og lunger og den slags. Henrik er så bare en af dem der kigger
GRUNDIGT på dem i sin utransportable kikkert :D

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-09 17:10

> Æh, næh, han er jo læge. Læger har jo lovet de vil kigge på hjerter og
> nyrer og lunger og den slags. Henrik er så bare en af dem der kigger
> GRUNDIGT på dem i sin utransportable kikkert :D

Nu er I vist ikke søde - det er jo værkstedshumor, og Henrik er
akademiker

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-09 17:33

Morten Lind skrev:

> Nu er I vist ikke søde - det er jo værkstedshumor, og Henrik er
> akademiker

Jeg vil gerne vædde på at hverken Morten eller jeg har tjent en eneste
krone på et værksted :)

(og som du måske husker fra dk.polemik er jeg også akademiker )

Fra : Morten Lind

Dato : 12-05-09 18:01

> Jeg vil gerne vædde på at hverken Morten eller jeg har tjent en eneste
> krone på et værksted :)

Det burde I - det er en brist i Jeres opdragelse

> (og som du måske husker fra dk.polemik er jeg også akademiker )

I er nu temmelig gode til det

Mindes da, at jeg ikke har frekventeret omtalte gruppe, men ved egentlig
godt, at du /også/ er akademiker.

P.S.: Er "polemik" ekvavilent med "politik"?, for så ved jeg, hvad du
mener

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-05-09 19:46

Morten Lind skrev:

> Det burde I - det er en brist i Jeres opdragelse

Utvivlsomt. Jeg har lappet min cykel flere gange end jeg bryder mig om
at huske på - kan det tælle?

> I er nu temmelig gode til det

Til hvad? At være akademikere? Det var mest i starten det var bøvlet,
men nu går det meget godt :)

> Mindes da, at jeg ikke har frekventeret omtalte gruppe, men ved egentlig
> godt, at du /også/ er akademiker.

Jep. Men overlærer bliver jeg nok aldrig :(

> P.S.: Er "polemik" ekvavilent med "politik"?, for så ved jeg, hvad du
> mener

Er "ekvavilent" ækvivalent med "ækvivalent"? SÅ ved jeg hvad du mener

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-05-09 00:27

On 2009-05-12 20:46:08 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Utvivlsomt. Jeg har lappet min cykel flere gange end jeg bryder mig om
> at huske på - kan det tælle?

Ikke med mindre du har tjent over en skatteberettiget krone derved.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-05-09 05:25

Morten Reippuert Knudsen skrev:
> On 2009-05-12 20:46:08 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen

> Ikke med mindre du har tjent over en skatteberettiget krone derved.

Det er sgu svært. Meget nemmere med de der skattepligtige kroner.

Men næh, tror jeg ikke jeg har. Jeg mindes nu ikke at det er et KRAV at
man skal tjene penge for at kunne levere værkstedshumor.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-09 03:23

> Utvivlsomt. Jeg har lappet min cykel flere gange end jeg bryder mig om
> at huske på - kan det tælle?

Ja, det går an

> Til hvad? At være akademikere?

At bruge værkstedshumor

> Jep. Men overlærer bliver jeg nok aldrig :(

> Er "ekvavilent" ækvivalent med "ækvivalent"? SÅ ved jeg hvad du mener

Så, så, lektor Blomme - bare fordi, det gik lidt hurtigt Derudover
har jeg da altid stavet det med "e". Kan man ikke det?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-05-09 05:28

Morten Lind skrev:

> Så, så, lektor Blomme - bare fordi, det gik lidt hurtigt Derudover
> har jeg da altid stavet det med "e". Kan man ikke det?

NU må du lige tage dig samme, Morten. Kategorien "opslagsværker" for
100 kroner:

Givet et ord, hvilken ordbog slår man op i for at se om det er skrevet ret?

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-09 14:41

> NU må du lige tage dig samme, Morten. Kategorien "opslagsværker" for
> 100 kroner:

> Givet et ord, hvilken ordbog slår man op i for at se om det er skrevet ret?

Rolig nu - DU får hundrede kroner, og DU forklarer tingenes sammenhæng -
klokken var altså halv fire i morges - NU er klokken halv fire om
eftermiddagen, og nu tænker jeg kun på aftensmad - klokken halv syv
tænder jeg for nyheder, og klokken halv ni i nat sover jeg.

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-05-09 00:26

On 2009-05-12 18:33:06 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Jeg vil gerne vædde på at hverken Morten eller jeg har tjent en eneste
> krone på et værksted :)

Jubii! I mine meget unge dage har jeg faktisk tilbragt et halvt år på
et tømre værsted - dengang jeg troede jeg ville være ingenør - og jeg
fik endda penge for det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-05-09 05:29

> Jubii! I mine meget unge dage har jeg faktisk tilbragt et halvt år på et
> tømre værsted - dengang jeg troede jeg ville være ingenør - og jeg fik
> endda penge for det.

Femtekolonneplebejer - vig bort!

Var det for at optjene points til at blive bygningsingeniør?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-05-09 17:54

On 2009-05-13 06:29:18 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Femtekolonneplebejer - vig bort!
>
> Var det for at optjene points til at blive bygningsingeniør?

På teknikum & byggeteknisk højskole var det et krav hvis man "kun" var
student - tilsvarende skulle håndværkerne igennem et et år med plageri
i matematik, kemi og fysik svarende til en matematisk studentereksamen.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-05-09 19:34

> tilsvarende skulle håndværkerne igennem et et år med plageri
> i matematik, kemi og fysik svarende til en matematisk studentereksamen.

Det er s´gu´ nok dér, humoren er opfundet

M.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-09 21:15

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Jeg tror de har opgivet ligenet den med ISO certificeringen af deres
> officeformat, Office 0K7/2K8 SR2 vil understøtte begge de nye
> formater.

ODF understøttelsen er ikke "native", og folk der har prøvet den,
siger at den har problemer med at lave lovlige ODF dokumenter.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 21:26

On 2009-05-06 22:15:01 +0200, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> said:

> ODF understøttelsen er ikke "native", og folk der har prøvet den,
> siger at den har problemer med at lave lovlige ODF dokumenter.

ok, jeg har blot bemærket at det skulle være én af de kommende ting i SR2.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-09 21:47

> ok, jeg har blot bemærket at det skulle være én af de kommende ting i SR2.

Og her var linket:
http://www.groklaw.net/article.php?story=20090503215045379

Med forbehold for, at ingen af bidragsyderne til den artikel er
specielt venligt stemte overfor Microsoft til at starte med...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jon

Dato : 06-05-09 21:50

Thomas Schreiber <fornavn@mayfly.dk> wrote:

> Mon OS X nogensinde bliver frigivet til andre hardwareplatforme end
> apples eget hardware?

Apple er et hardwareselskap i bunnen. Jeg tror de skal virkelig ha møtt
veggen m.h.t. maskinsalg før de forsøker noe slikt, og det er det lenge
til de gjør - sml. sterkt økende markedsandeler gjennom de siste
tre-fire år.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc