Transport i dvale ??
Fra : jagge

Dato : 06-05-09 06:29

Hey

Jeg er kommet til at tænke over om det egentlig er en god ide at
transportere min macbook rundt i verden mens den er i dvale ??

Er den lige så godt beskyttet i forhold til disken som hvis den var
lukket helt ned ?

MVH

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 06:47

On 2009-05-06 07:29:18 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> [...]
> transportere min macbook rundt i verden mens den er i dvale ??
>
> Er den lige så godt beskyttet i forhold til disken som hvis den var

kun hvis låget ikke lukker korrekt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Chorus 08 @ Merlin Works CR

Fra : jagge

Dato : 06-05-09 16:54

> kun hvis låget ikke lukker korrekt.

Ikke forstået. Disken er kun beskyttet hvis låget ikke er lukket ?

MVH

Jakob

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-05-09 17:00

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Ikke forstået. Disken er kun beskyttet hvis låget ikke er lukket ?

Låget aktiverer jo vågeblus.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 17:00

On 2009-05-06 17:53:35 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Ikke forstået. Disken er kun beskyttet hvis låget ikke er lukket ?

hvis låget ikke er lukket korrekt falder disken ikke i søvn - diske har
det ikke godt med at blive transporteret mens læse/skrivehoveder danser
hen over disken.

Hvis låget "klaprer" risikerer du at computer og dermed disk vækkes
under transport.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 17:03

> [...]
> hen over disken.
>
> Hvis låget "klaprer" risikerer du at computer og dermed disk vækkes

hvilket er meget sandsynligt hvis man har en maskine med magnet lukning
og tasken er lidt for stor ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-05-09 17:19

Ok det er formuleringen der skulle være omvendt det var det der
forvirrede mig, men jeg forstår dig nu.

> [...]
> hen over disken.
>
> Hvis låget "klaprer" risikerer du at computer og dermed disk vækkes

Ok lyder rimeligt, jeg lukker den sgu helt så, tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 06-05-09 18:11

> Ok lyder rimeligt, jeg lukker den sgu helt så, tak for hjælpen.

Prøv lige at se om du overhovedet kan få den til at åbne sig. Jeg kan ikke
ryste låget åbent; der skal utrolig stor kraft/acceleration til. Jeg tror
det er umuligt i praksis med magnetlåg. Derimod med mekanisk lås kan det
sagtens ske ved et uheld.

- Mikael

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 20:23

On 2009-05-06 18:18:34 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Ok det er formuleringen der skulle være omvendt det var det der
> forvirrede mig, men jeg forstår dig nu.

> Ok lyder rimeligt, jeg lukker den sgu helt så, tak for hjælpen.

Har sat min til at hibernate istedet for at gå i sleep når jeg klapper
lået i og til at jeg skal trykke på start for at få den i luften igen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-05-09 00:04

> Har sat min til at hibernate istedet for at gå i sleep når jeg klapper
> lået i og til at jeg skal trykke på start for at få den i luften igen.

Det lyder spændende. Det vil så sige, at den læser alt ned på harddisken
og skal hente det igen, når du vækker den? Ligesom når batteriet går
dødt, mens den er på vågeblus? Ulempen er jo, at det tager lidt tid.
Hvordan får du den til det? Det kan man da ikke umiddelbart gøre, kan
man vel? Det kræver vel, at man går ud i terminalen eller sådan noget
fint noget?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-05-09 06:25

On 2009-05-07 01:04:00 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> Hvordan får du den til det? Det kan man da ikke umiddelbart gøre, kan
> man vel? Det kræver vel, at man går ud i terminalen eller sådan noget

ja, der findes også GUI dimser der kan det.

vær opmærksom på at det tager lang tid at skrive 4GB ned på disk og
læse dem igen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-05-09 00:18

> ja, der findes også GUI dimser der kan det.

Jeg har Cocktail, men den kan vist ikke.

> vær opmærksom på at det tager lang tid at skrive 4GB ned på disk og
> læse dem igen.

Det er jeg klar over. Det tager tid at få de nye Intel-bærbare på
vågeblus. Det tager også tid at vække den, hvis batteriet er blevet helt
fladt. Derfor undrede det mig, at du bruger den løsning, men du har vel
også et lidt speciet computerbrug på arbejdet. Det er nok trods alt ikke
noget for mig.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 08-05-09 09:12

> vær opmærksom på at det tager lang tid at skrive 4GB ned på disk og
> læse dem igen.

Ah så er det egentlig ligegyldigt. Hvis det ikke kan konkurrere med alm
opstart i hastighed så er ideen væk :0)

MVH

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-09 12:28

On 2009-05-08 10:12:24 +0200, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Ah så er det egentlig ligegyldigt. Hvis det ikke kan konkurrere med alm
> opstart i hastighed så er ideen væk :0)

Ideen med Hybernating er at du starter hvor du slap - selv om du
slukker for din computer.

Fra : jagge

Dato : 08-05-09 13:16

> Ideen med Hybernating er at du starter hvor du slap - selv om du
> slukker for din computer.

Ok, kan selvfølgelig godt være en ide hvis man har mange gryder igang.

Venlig hilsen

jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-09 14:37

> Ok, kan selvfølgelig godt være en ide hvis man har mange gryder igang.

mere hvis du f.eks. løber helt tør for strøm ... eller vil skifte
batteriet ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-09 15:14

Thomas von Hassel skrev:

> mere hvis du f.eks. løber helt tør for strøm ... eller vil skifte
> batteriet ..

Som jeg har forstået det vil almindelig koma også rulle hukommelsen ud
på disken, således at den kan slukke sig selv når batteriet er tømt,
eller er det når maskinen bare løber tør uden strøm på?

Så får man sådan et sorthvid gengivelse af skærmen op med en indikator
der trisser henover eftehrånden som RAM'en bliver genindlæst når man
starter.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-05-09 17:09

On 2009-05-08 16:14:03 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Som jeg har forstået det vil almindelig koma også rulle hukommelsen ud
> på disken, således at den kan slukke sig selv når batteriet er tømt,
> eller er det når maskinen bare løber tør uden strøm på?

kun hvis batteriet er helt tomt.

> Så får man sådan et sorthvid gengivelse af skærmen op med en indikator
> der trisser henover eftehrånden som RAM'en bliver genindlæst når man
> starter.

jeps hibernation.

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-05-09 23:56

> kun hvis batteriet er helt tomt.

Bærbare Intel-Macs gemmer da altid hukommelsen på harddisken, når man
sætter dem på vågeblus. Computeren kan jo ikke forudse, om den løber tør
for strøm, mens den er på vågeblus. Man kan se det på, at det tager
noget tid, før indikatorlampen begynder at pulsere som tegn på, at
computeren er på vågeblus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-05-09 01:57

On 2009-05-10 00:55:57 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> [...]
> for strøm, mens den er på vågeblus. Man kan se det på, at det tager
> noget tid, før indikatorlampen begynder at pulsere som tegn på, at

Det er rigtigt at Intel mac'er er længere om at falde i søvn en PPC men
de skriver ikke et snapshot at hukommelsen ned på disken med mindre at
de er ved at løbe tør for strøm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-05-09 23:24

> Det er rigtigt at Intel mac'er er længere om at falde i søvn en PPC men
> de skriver ikke et snapshot at hukommelsen ned på disken med mindre at
> de er ved at løbe tør for strøm.

Det mente jeg da bestemt, jeg havde læst et sted. Det skulle være
årsagen til, at de er så længe om at falde i søvn. Hvad så, hvis man
sætter sin MacBook på vågeblus, mens batteriet er nærmest helt opladet,
og så lader den stå i dagevis, så den løber tør for strøm. Så er det
hele altså væk? Eller vågner den selv, når batteriet er ved at være
fladt, og lægger hukommelsen ned på harddisken?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-09 18:39

> Som jeg har forstået det vil almindelig koma også rulle hukommelsen ud
> på disken, således at den kan slukke sig selv når batteriet er tømt,
> eller er det når maskinen bare løber tør uden strøm på?

som std. ja .. men det kan du slå til og fra ..

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-09 18:57

Thomas von Hassel skrev:

> som std. ja .. men det kan du slå til og fra ..

Hvor? Jeg kan ikke finde noget med dvale i systemindstillingerne.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-09 19:19

> Hvor? Jeg kan ikke finde noget med dvale i systemindstillingerne.

man pmset

i terminalen

/thomas

Fra : jagge

Dato : 08-05-09 09:12

> Har sat min til at hibernate istedet for at gå i sleep når jeg klapper
> lået i og til at jeg skal trykke på start for at få den i luften igen.

Ahh ok det kigger jeg lige på.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 08:13

> [...]

> transportere min macbook rundt i verden mens den er i dvale ??
>
> Er den lige så godt beskyttet i forhold til disken som hvis den var

hvis du venter til led'en på fronten pulserer så er disken spundet ned
og der er ingen strøm på andet end det der kræves for at holde
oplsuynigerne i ram.

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-05-09 12:52

Thomas von Hassel:

> hvis du venter til led'en på fronten pulserer så er disken spundet ned
> og der er ingen strøm på andet end det der kræves for at holde
> oplsuynigerne i ram.

Da jeg prøvede det for nylig, blev jeg overrasket over hvor meget det
tærede på batteriet.

På den gamle Pismo med 512MB RAM kunne den godt "ligge i dvale" nogle
dage uden at tappe batteriet særlig meget, men på min MB med 4GB RAM
mistede batteriet ca 1/3 af ladningen på kun 12 timer.

Jeg gætter på det har noget at gøre med mængden af RAM?

--
Oops!... I did it again

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 13:28

> [...]
> mistede batteriet ca 1/3 af ladningen på kun 12 timer.
>
> Jeg gætter på det har noget at gøre med mængden af RAM?

eh .. det lyder underligt .. jeg har da sommetider min maskine liggende
over en weekend og der er da stadigh masser af strøm på batteret mandag
morgen ..

/yjomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-05-09 15:58

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> eh .. det lyder underligt .. jeg har da sommetider min maskine liggende
> over en weekend og der er da stadigh masser af strøm på batteret mandag
> morgen ..

Hvor meget - og hvilken slags/hastighed - RAM har den?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace Hopper.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 16:01

> <snip>

> Hvor meget - og hvilken slags/hastighed - RAM har den?

4GB ... MacBook unibody ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-05-09 16:53

> 4GB ... MacBook unibody ...

En af de nye plastic MB. Så det må være samme slags RAM?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 17:02

> En af de nye plastic MB. Så det må være samme slags RAM?

nå ja .. det er rigtigt, de helt ny plastik macbook har også 1033mhz ram

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 20:24

On 2009-05-06 18:01:42 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> nå ja .. det er rigtigt, de helt ny plastik macbook har også 1033mhz ram

yup, bedre specs (Firewire) til lavere pris. - ok, jeg ved at skærmen i
en unibody macbook ikke er helt så elendig...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 21:13

> yup, bedre specs (Firewire) til lavere pris. - ok, jeg ved at skærmen i
> en unibody macbook ikke er helt så elendig...

stadig glossy ... ;)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-05-09 22:58

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> nå ja .. det er rigtigt, de helt ny plastik macbook har også 1033mhz ram

Nej, 667 MHz. Den er under en måned gammel.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-05-09 23:13

> <snip>

> Nej, 667 MHz. Den er under en måned gammel.

så er du blevet snydt ..

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-05-09 12:37

> så er du blevet snydt ..

Hmm!

Den er købt i Fona den 25. marts. Helt præcist står der på den endelige
faktura, at det er en "Macbook K881 4GB" - på bestillingssedlen ved
betaling af depositum fra den 17. marts står der "MB 881".

Aftalen var i øvrigt, at det skulle være samme model til samme pris som
den man kan købe gennem Apples hjemmeside.

Der er 2 (sandsynlige) muligheder. De har sat 667MHz RAM i en MB K881
som ellers understøtter 1033MHz RAM. Eller, du ta'r fejl og en MB K881
kan kun bruge 667MHz RAM.

Har du et link der viser, at RAM i en (hvid plastic) Macbook K881 fra
Apple (normalt) er 1033MHz?

Skulle det i øvrigt ikke være en MB DK881? Jeg syntes jeg kan huske fra
dengang jeg undersøgte det på Apples hjemmeside at der stod noget med
"DK" i betegnelsen - altså en dansk version?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-05-09 13:27

<snip>

> [...]
> kan kun bruge 667MHz RAM.
>
> Har du et link der viser, at RAM i en (hvid plastic) Macbook K881 fra

Apple sælger dem - endnu - med 667MHz DDR2 RAM. Så det er lige efter
aftalen og jeg er i hvert fald ikke blevet snydt af Fona.

Afvigelsen kan skyldes lokale forhold.

Iflg Macworld (US) fra maj 2008 skulle den "billige" hvide MB ha' en
2.1GHz Intel Core 2 Duo chip. Den (version) jeg har købt har en Intel
2.0 GHz Intel Core 2 Duo. Og det passer med de oplysninger der ligger på
Aplles hjemmeside.

Så hvis der er nogen der har "snydt" er det Apple Danmark.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-05-09 14:03

> [...]
> Aplles hjemmeside.
>
> Så hvis der er nogen der har "snydt" er det Apple Danmark.

Iflg. Mactracker fik kun unibodyen, fra oktober, 2008, 1066 MHz DDR3
SO-DIMM ram. Medens alle andre MacBooks, plastikmodellerne, bruger DDR2
667 MHz.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-05-09 13:30

> [...]
> dengang jeg undersøgte det på Apples hjemmeside at der stod noget med
> "DK" i betegnelsen - altså en dansk version?

arrgh .. jeg ved ikke hvorfor men alle specs på MacBook white plastik
early 2009 siger 667 mhz ... det var nok bare i min drøm at de havde
fået hurtigere ram ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 06-05-09 16:54

> 4GB ... MacBook unibody ...

Jeg har samme ram mængde.

MVH

Jakob

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-05-09 16:51

On 2009-05-06 13:52:26 +0200, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> said:

> [...]
> mistede batteriet ca 1/3 af ladningen på kun 12 timer.
>
> Jeg gætter på det har noget at gøre med mængden af RAM?

var der nogen USB dismer tilsluttet og er du sikker på at den nåede ned
i dvale?

Fra : jagge

Dato : 06-05-09 16:54

> hvis du venter til led'en på fronten pulserer så er disken spundet ned
> og der er ingen strøm på andet end det der kræves for at holde
> oplsuynigerne i ram.
>
> /thomas

Ok takker

MVH

Jakob

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-05-09 19:13

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> var der nogen USB dismer tilsluttet og er du sikker på at den nåede
> ned i dvale?

Jeg har har samme oplevelse. Min iBook G4 kan klare op til flere uger
i dvale, MacBook'en (unibody) er død efter nogle få dage. Den ligger i
fred og rå på et bord, så der er ikke noget med at klapre med låget.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH