Forskel på Dextrose og Glukose....??
Fra : GhostRider

Dato : 30-07-01 07:08

Hej NG

Er der nogen der ved hvad forskellen er på subj....??

Udover smagen, er der forskel på den energi man får af at spise det....??

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : /arcana

Dato : 30-07-01 07:59

"GhostRider" <ghostrider@secret.dk> wrote in message

> Er der nogen der ved hvad forskellen er på subj....??

Dexter betyder "højre" og beskriver hvilken vej sukkermolekylet "drejer".
Der findes både D- og L (venstre-) -glucose. Den form man finder i frugt
etc., er D-glucose (=dextrose).

> Udover smagen, er der forskel på den energi man får af at spise det....??

Nej, det er det samme.

/arcana

Fra : www.CRAZYNIGHT.dk

Dato : 30-07-01 08:12

> Dexter betyder "højre" og beskriver hvilken vej sukkermolekylet "drejer".
> Der findes både D- og L (venstre-) -glucose. Den form man finder i frugt

Hmmm.....så bliver man altså sidetung af at spise frugt

--

:] Have a smiley day!
Kenneth Lund Petersen

Fra : Stroyer

Dato : 30-07-01 10:41

Det er sundere at spide dexstrose end glykose.. I Dexstrosen er det druge
sukker og godt for kroppen, hvor er i glykose er mere sukker og sirup i..
Stine

Fra : Kat

Dato : 30-07-01 11:46

Stroyer skrev:
> [...]
det druge
> sukker og godt for kroppen, hvor er i glykose er mere sukker og

Eller man kan vælge at sige at sukker er sukker og derfor bør man
indtage det i begrænsede mængder - frugt eller andet! Dette
gælder især hvis man er diabetiker, overvægtig eller
sukker-overfølsom!

--
/kat
---

Fra : /arcana

Dato : 30-07-01 12:43

"Stroyer" <stroyer@stroyer.dk> wrote in message

> Det er sundere at spide dexstrose end glykose.. I Dexstrosen er det druge
> sukker og godt for kroppen, hvor er i glykose er mere sukker og sirup i..

Dextrose = glucose = druesukker. Ingen forskel.

glucose

dextrose, or grape sugar, monosaccharide sugar with the empirical formula
C6H12O6 . This carbohydrate occurs in the sap of most plants and in the
juice of grapes and other fruits. Glucose is a normal component of animal
blood; it thus requires no digestion prior to absorption into the
bloodstream. Glucose can be obtained by hydrolysis of a variety of
carbohydrates, e.g., milk and cane sugars, maltose, cellulose, or glycogen,
but it is usually manufactured by hydrolysis of cornstarch with steam and
dilute acid; the corn syrup thus obtained contains also some dextrins and
maltose. Glucose is used in the manufacture of candy, chewing gum, jams,
jellies, table syrups, and other foods, and for many other purposes. It is
the major source of energy in animal metabolism. Glucose tastes only about
three-fourths as sweet as table sugar (sucrose). The presence of glucose can
be detected by use of Fehling's solution; various modifications of this test
are used to detect glucose in urine, which may be a symptom of diabetes.

/arcana

Fra : /arcana

Dato : 30-07-01 17:34

> Hmmm.....så bliver man altså sidetung af at spise frugt

Næppe. Det er primært fedt man bliver fed af (surprise!) - druesukker og
frugtsukker er meget let omsættelige. Alle kulhydrater som man indtager,
også stivelse fra f. eks. brød og pasta, bliver i sidste ende nedbrudt til
glukose og andre monosaccharider. Cellerne lever af (får deres energi fra)
glukose.

PS: Jeg så godt din smiley...

/arcana

Fra : www.CRAZYNIGHT.dk

Dato : 30-07-01 20:00

Årsagen til at man bliver tyk af fedt og ikke så meget af sukker, ligger i
at kroppen først vælger at brænde sukkeret af - det er simpelthen det
nemmeste valg for kroppen. Du kan kun brænde fedt af hvis du har ilt i
kroppen til det - derfor taber mange sig ikke så meget af eks.
aerobic.....det lyder parakdoksalt, men det kræver god kondi at tabe fedt.

Fra : /arcana

Dato : 31-07-01 08:40

> Årsagen til at man bliver tyk af fedt og ikke så meget af sukker, ligger i
> at kroppen først vælger at brænde sukkeret af - det er simpelthen det
> nemmeste valg for kroppen. Du kan kun brænde fedt af hvis du har ilt i

Jep. Druesukker/glucose skal slet ikke fordøjes, men ryger i uforandret form
lige ind i de sultne celler.

/arcana

Fra : Rado

Dato : 31-07-01 22:17

On Mon, 30 Jul 2001 21:00:14 +0200, "www.CRAZYNIGHT.dk"
> [...]

>kroppen til det - derfor taber mange sig ikke så meget af eks.
>aerobic.....det lyder parakdoksalt, men det kræver god kondi at tabe fedt.

Der er også derfor at man kan få det der kaldes "the shakes" (dvs. man
føler sig mat og kold og får en let rystetur et kort øjeblik) når man
motionerer eller arbejder hårdt i længere tid og derved løber tør for
sukker. Det er når kroppen lige skal stille om fra sukkerforbrænding
til fedtforbrænding, hvor der så lige kommer et øjeblik hvor den
hverken har den ene eller det anden energikilde at trække på.

--
Rado

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 22-08-01 15:13

> [...]
> kroppen til det - derfor taber mange sig ikke så meget af eks.
> aerobic.....det lyder parakdoksalt, men det kræver god kondi at tabe fedt.

Man kan nu også kun brænde sukker af, hvis man har ilt i kroppen. Ilt er
skam en god ting. ok, man kan brænde en lille smule sukker af uden ilt, ved
at omdanne sukker til mælkesyre, men den går altså ikke i ret lang tid.

mvh,
Henrik Schmidt

Fra : Rado

Dato : 31-07-01 22:17

On Mon, 30 Jul 2001 18:33:59 +0200, "/arcana" <wallaby@kangoroo.gov>
wrote:

> [...]
>glukose og andre monosaccharider. Cellerne lever af (får deres energi fra)

Det er i og for sig underordnet om det er fedt, sukker, stivelse,
eller alkohol man indtager - for mange kalorier (dvs. mere end der
forbrændes) vil af kroppen omdannes til og oplagres som fedt.

--
Rado

Fra : /arcana

Dato : 02-08-01 14:50

"Rado" <rado@post1.tele.dk> wrote in message

> Det er i og for sig underordnet om det er fedt, sukker, stivelse,
> eller alkohol man indtager - for mange kalorier (dvs. mere end der
> forbrændes) vil af kroppen omdannes til og oplagres som fedt.

Enig. Men det er lettere at tage på af for meget flæskesteg end af for mange
brune ris.

/arcana

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-08-01 18:16

Rado <rado@post1.tele.dk> skrev i en

-klip-
> Det er i og for sig underordnet om det er fedt, sukker, stivelse,
> eller alkohol man indtager - for mange kalorier (dvs. mere end der
> forbrændes) vil af kroppen omdannes til og oplagres som fedt.

Principielt har du ret - den enkelte kendsgerning burde
alle kende - og anvende på egen situation.
Men der er nogen forskel alligevel. Sukker omdannes
kun i ringe grad til fedtstoffer hos mennesket.
Fedt kræver en del energi for at blive omsat gennem
tarm -> blod. Desværre kan en god del af fedtsyrerne
passere direkte gennem tarmvæggen uden tab. Overskud
af fedtstoffer oplagres lynhurtigt som depotstof i modsætning
til kulhydraterne.
Derfor er kalorietabellerne ikke helt gode til at bedømme
kostplanen med - men vi har vel ikke noget bedre.

Per A. Hansen

Fra : Rado

Dato : 07-08-01 00:48

On Fri, 3 Aug 2001 19:16:21 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>alle kende - og anvende på egen situation.
>Men der er nogen forskel alligevel. Sukker omdannes
>kun i ringe grad til fedtstoffer hos mennesket.

Men hvis der er et overskud af sukker er kroppen vel næsten nødt til
det? Den kan ganske vist oplagre en del kulhydrat som man så siden kan
tære på (jeg ved at sportsfolk udnytter dette ved at gå på en
kulhydratrig diæt inden en konkurrence, så de kan køre i langt tid på
letomsættelige kulhydrater, fremfor fedt), men der må vel være en
grænse?

--
Rado

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-08-01 16:51

> [...]
> kulhydratrig diæt inden en konkurrence, så de kan køre i langt tid på
> letomsættelige kulhydrater, fremfor fedt), men der må vel være en

Enig. Et overskud skal jo ende et eller andet sted. Hos husdyr
sker det ved dannelse af fedt ( mættet fedt).
Et overskud omdannes vel i nogen grad til glykogen i leveren.
Her kan der rummes ca. 15% - i musklerne ca. 1%.
Glykogen omsættes til glukose og mælkesyre, når der er behov
for det.

Per A. Hansen

Fra : GhostRider

Dato : 30-07-01 18:29

Hejsa

Takker mange gange for svarene

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-07-01 15:38

GhostRider <ghostrider@secret.dk> skrev i en
> Hej NG
>
> Er der nogen der ved hvad forskellen er på subj....??
>
> Udover smagen, er der forskel på den energi man får af at spise det....??

Ikke noget - det er faktisk det samme.
Glukose = d-glukose = dextrose.
Der er monosakkarider med formlen er C6H12O6.
Der er dog en del varianter af denne formel af monosakkarider
med lidt afvigende egenskaber.
I kroppen optages de med samme mekanisme ( fosforylering) og
forbrænder i kroppen til kuldioxid og vand.
Dextriner er lidt afvigende ( C6H11O5), de dannes af stivelse ved
hjælp af et enzym -ptyalin. ( stivelse -> dextriner -> maltose og
dextrin )
Måske er det den gruppe du tænker på?

Per A. Hansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-07-01 19:46

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en

> GhostRider <ghostrider@secret.dk> skrev i en

Lille rettelse:

> Dextriner er lidt afvigende ( C6H11O5), de dannes af stivelse ved
Skal være C(6) H(10) O(5).

Fra : Rado

Dato : 01-08-01 20:48

On Tue, 31 Jul 2001 16:38:02 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>Dextriner er lidt afvigende ( C6H11O5), de dannes af stivelse ved
>hjælp af et enzym -ptyalin. ( stivelse -> dextriner -> maltose og
>dextrin )

Ved du hvor man finder de kemiske formler for de forskellige
stivelsesarter (majsstivelse, kartoffelstivelse etc..)? Jeg så en gang
i en kemibog en formel for uspecificeret stivelse, men jeg mener de
forskellige typer stivelse må have forskellig kemisk sammensætning,
siden de adskiller sig ret kraftigt fra hinanden på forskellig måde.

--
Rado

Fra : /arcana

Dato : 02-08-01 13:03

> [...]
> forskellige typer stivelse må have forskellig kemisk sammensætning,
> siden de adskiller sig ret kraftigt fra hinanden på forskellig måde.

Handbook of Chemistry and Physics er et godt bud. Det er et standardværk, og
findes på forskningsbibliotekerne og større centralbiblioteker.

/arcana

Fra : Rado

Dato : 07-08-01 00:48

Den vil jeg kigge på. Tak...

--
Rado

Fra : /arcana

Dato : 07-08-01 16:08

"Rado Amontillado" <rado@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]

Stivelse er laaaange kæder af mono-sakkarider, og de kan være opbygget på
utrolig mange måder. Disse hersens kæder bliver hakket i småstykker af
enzymer (amylaser) i fordøjelseskanalen, og kan først optages, når de er
hakket til monosakkarid-plukfisk. Det tager tid, og det er så derfor man
taler om "hurtige" og "langsomme" kulhydrater.

> Den vil jeg kigge på. Tak...

Du kan også prøve at få fingre i lærebøger om organisk kemi - der kan du
garanteret også finde en masse.

Med venlig hilsen
/arcana banana

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-08-01 18:07

> [...]
> forskellige typer stivelse må have forskellig kemisk sammensætning,
> siden de adskiller sig ret kraftigt fra hinanden på forskellig måde.

De findes i de fleste lærebøger i organisk kemi.
Mange strukturformler kan man faktisk selv lave
med de byggesæt, der kan fås til undervisningsbrug.
Mere interessant er efter min mening hvorledes de
forskellige stoffer behandles af organismen. For
stivelses vedkommende skal de først "hakkes" i stykker til
disakkarider og derefter til glykose inden de optages
gennem tarmen. Den enzymatiske spaltning sker på
samme måde uanset stivelsens oprindelse.
Stivelse belaster enzymsystemet mere end rørsukker,
glukose ( druesukker ) mindst.
Visse former for kulhydrater ( dem med 5 C ) optages
ved diffusion.
Der er ikke før bevis for om den sundhedsmæssige værdi
er størst ved de lettest optagelige kulhydrater, selv om
mange regner med de lettest optagelige er bedst for
organismen.

Per A. Hansen

Fra : Rado

Dato : 07-08-01 00:48

On Fri, 3 Aug 2001 19:07:23 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>Rado <rado@post1.tele.dk> skrev i en

>De findes i de fleste lærebøger i organisk kemi.
>Mange strukturformler kan man faktisk selv lave
>med de byggesæt, der kan fås til undervisningsbrug.

Kanman finde ud af det blot man har en prøve af den pågældende type
stivelse?

> [...]
>er størst ved de lettest optagelige kulhydrater, selv om
>mange regner med de lettest optagelige er bedst for

Der har jo været en del snak om hypo-/hyperglukæmi og deraf følgende
psykisk ubalance i forbindelse med letoptagelige sukkerarter. Stivelse
skulle være en bedre kulhydratkilde fordi optagelsen foregår mere
jævnt, så blodsukkerværdien ikke svinger så kraftigt.

Iøvrigt har Rudolf Steiner udtalt, at svært omsættelige fødemidler er
mere styrkende for organismen på langt sigt, fordi den er nødt til
mobilisere nogle ekstra kræfter for at fordøje dem. Lidt i stil med at
fysisk anstrengende arbejde opbygger musklerne, og derigennem gør
kroppen stærkere og mere robust.

--
Rado

Fra : /arcana

Dato : 07-08-01 08:40

> [...]
> skulle være en bedre kulhydratkilde fordi optagelsen foregår mere
> jævnt, så blodsukkerværdien ikke svinger så kraftigt.

Man kan lave forsøget selv. To timers hård, fysisk træning efterfulgt af ½
liter appelsinjuice vil gøre, at man skvatter sammen med et brag en halv
time efter (lidt overdrevet, måske, men overdrivelse fremmer
forståelsen...).
Der sker nemlig det, at ens blodsukker er lavt oven på en gang træning.
Drikker man så ½-1 liter appelsinjuice, ryger blodsukkeret kraftigt i
vejret, med det resultat, at bugspytkirtlen begynder at øge
insulinproduktionen.
Det tager bare et stykke tid for bugspytkirtlen at registrere, at
blodsukkeret er normalt igen, og derfor fortsætter den med at lave insulin.
Så sker der det, at blodsukkerniveauet ender med at være lavere end før du
drak juicen.
Virkningen er en helt anden, end hvis du spiser en ostemad med en gulerod
til efter træningen.

Med venlig hilsen
/arcana

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-08-01 19:22

Rado <rado@post1.tele.dk> skrev i en

> Kanman finde ud af det blot man har en prøve af den pågældende type
> stivelse?

Nej, stivelse består af lange kæder ( med sidegrene ) af
glukose. Hver slags stivelse har sin egen unikke struktur vil
jeg tro. Molekylemodellerne er nok mest anvendelig til at
få en rumlig fornemmelse af mono- og disakkariderne.

> [...]
> skulle være en bedre kulhydratkilde fordi optagelsen foregår mere
> jævnt, så blodsukkerværdien ikke svinger så kraftigt.

Det kender jeg nok for lidt til at kunne kommentrere ordentligt.
Men det lyder sandsynligt at det kan forekomme.
Jeg vil tro det afhænger en del af muskelaktiviteten. Kroppen kan
trænes til at opbygge flere energi-depotstoffer, som du var
inde på.
Stivelse belaster enzymsystemet noget mere end glukose,
men det er ikke ensbetydende med, at det er dårligt for
organismen.

> [...]
> mobilisere nogle ekstra kræfter for at fordøje dem. Lidt i stil med at
> fysisk anstrengende arbejde opbygger musklerne, og derigennem gør

Hmm. Jeg er ikke særlig stor tilhænger af R. Steiner - hans biodynamiske
teorier er planterne ikke så glade for. Der er sket meget i de ca. 75 år
siden han døde. Men derfor kan mange af hans filosofier jo godt være
rigtige.

Per A. Hansen

Fra : /arcana

Dato : 12-08-01 18:26

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> jeg tro. Molekylemodellerne er nok mest anvendelig til at
> få en rumlig fornemmelse af mono- og disakkariderne.

Plejer man ikke at identificere stivelser under mikroskop - efter
krystalstrukturen - inden man begynder på mere "langhårede"
identifikationsteknikker? Jeg synes jeg kan huske nogle fotos jeg har set
for lææænge siden?

/arcana

Fra : Rado

Dato : 20-08-01 22:00

On Fri, 10 Aug 2001 20:21:44 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>teorier er planterne ikke så glade for. Der er sket meget i de ca. 75 år
>siden han døde. Men derfor kan mange af hans filosofier jo godt være

Der er da ellers masser af velfungerende biodynamiske landbrug over
hele verden. Jeg har også selv dyrket biodynamisk efter Steiners
metode i nogle år, og det gik da ganske fint.

--
Rado

Fra : /arcana

Dato : 21-08-01 19:48

> Der er da ellers masser af velfungerende biodynamiske landbrug over
> hele verden. Jeg har også selv dyrket biodynamisk efter Steiners
> metode i nogle år, og det gik da ganske fint.

- og så smager det jo godt!

--
Spis bio-mad!
Med venlig hilsen