Mini Mac opstartsproblemer!
Fra : Ukendt

Dato : 27-04-09 16:01

Jeg har fået en mini mac af min bror. Den første
model med g4 processor.

Den vil ikke starte op.
Den står stille med æbleikonet og møllehjulet og intet andet sker.

Trykker jeg på c ved opstart sker intet. Trykker jeg på "alt" tasten kommer
der en hængelås og en pil og det er så det.

What to do??

Fra : Morten Lind

Dato : 27-04-09 16:28

<KH> wrote:

> [...]
>
> Trykker jeg på c ved opstart sker intet. Trykker jeg på "alt" tasten kommer
> der en hængelås og en pil og det er så det.

Har du en installationsDVD i maskinen?

M.

Fra : Hoengaard

Dato : 27-04-09 16:51

> Har du en installationsDVD i maskinen?
>
> M.

Ja og nej
Problemet er det samme uanset om der er en cd i eller ej

KH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-09 17:05

On 2009-04-27 17:00:40 +0200, <KH> said:

> [...]
>
> Trykker jeg på c ved opstart sker intet. Trykker jeg på "alt" tasten kommer
> der en hængelås og en pil og det er så det.

ud med batteriet

Der er sat Open Firmware password på den dvs den kan ikke skifte
bootdevice - det kan også give problemer i forbindelse OS patches der
vil udskifte kernen via et postinstall script.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Hoengaard

Dato : 27-04-09 18:00

> ud med batteriet
>
> Der er sat Open Firmware password på den dvs den kan ikke skifte
> bootdevice - det kan også give problemer i forbindelse OS patches der
> vil udskifte kernen via et postinstall script.

Vanskeligt af få ud!! Jeg har istedet sat papir i klemme så det ikke har
forbindelse. Det hjalp desværre ikke

Andre ideer??
--
KH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-09 19:46

On 2009-04-27 18:59:56 +0200, Hoengaard <hoengaard@gmail.com> said:

> Vanskeligt af få ud!! Jeg har istedet sat papir i klemme så det ikke har
> forbindelse. Det hjalp desværre ikke
>
> Andre ideer??

Du har kun flået batteriet ud, du er ikke færdig: læs eks her:

http://www.computerworld.com/printthis/2005/0,4814,103889,00.html eller
sakset derfra:

Bypassing Open Firmware Security
If you forget the Open Firmware password for a computer, or if someone
else sets one before you do, you can reset the Open Firmware settings
to their defaults (no password and the none security mode). If other
Open Firmware settings have been changed, this might reset them as
well. As I said, it's a cumbersome process, so you'll want to avoid
having to do it.
First, open the computer and either remove or install RAM. What you
need to do is change the amount of RAM that's installed in the
computer, so simply moving modules around won't do the trick. Reboot
the computer with the changed amount of RAM and zap the PRAM. (Changing
the installed RAM allows you to use the command-option-P-R key
combination to zap the PRAM, regardless of the Open Firmware security
mode, which removes the password.) Then boot into the Open Firmware
prompt and use the set-defaults command. This should reset all Open
Firmware configurations to the default settings. Use the reset-all
command to reboot with the new settings, after which you can set a new
password and security mode (either directly through the Open Firmware
prompt or using another tool). Restore the original amount of RAM in
the computer.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-09 10:35

Puha...... En stor omgang. Det må præves senere

Tak for hjælpen!