Adaptec AHA-2940U2B Ultra2SCSI?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-04-09 20:20

Nogen, der véd, hvor jeg kan finde _brugbare_ drivere, der kan bruges
til dette ultra-hurtige SCSI kort til brug på en MDD med både OS X
10.4.x og 10.5.x? - Adaptecs hjemmeside kan ikke sige noget som helst..-(!

Kortet registreres fint i systemprofil af begge systemer, men påstår
samtidig, at der ingen drivere er installeret... - Åbner jeg
system/library/extensions i begge systemer findes der drivere til både
2940U/U2/U2B samt de øvrige 2940UW modeller, men de kan åbenbart ikke
loade kortet...

- Kan det skyldes, at kortet er eftermonteret og ikke _før_ installering
af systemerne?

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-04-09 20:36

On 2009-04-26 21:19:52 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> loade kortet...
>
> - Kan det skyldes, at kortet er eftermonteret og ikke _før_ installerin

Driveren skulle være inkluderet med Mac OS X, jeg antager at kortet
ikke er med OpenFormware og derfor ubrugeligt på en PowerPC.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-04-09 21:58

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Driveren skulle være inkluderet med Mac OS X, jeg antager at kortet
> ikke er med OpenFormware og derfor ubrugeligt på en PowerPC.

Ville det havde virket på en Intel Mac pro?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-09 05:53

> Nogen, der véd, hvor jeg kan finde _brugbare_ drivere, der kan bruges
> til dette ultra-hurtige SCSI kort til brug på en MDD med både OS X
> 10.4.x og 10.5.x? - Adaptecs hjemmeside kan ikke sige noget som helst..-(!

nok fordi Adaptec har opgivet al mac support for længe siden. Hvis du
vil have SCSI på Mac idag hedder dit svar ATTO ...

gør ingen forskel ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-04-09 08:56

Jeg tror at jeg har hele to stk. af dette kort, som heller ikke virker.

> nok fordi Adaptec har opgivet al mac support for længe siden. Hvis du
> vil have SCSI på Mac idag hedder dit svar ATTO ...

Og jeg for vist foræret alle mine scsi-diske væk, sammen med min LCII og
6100/60. LCeren blev svjh solgt til en folkeskolelærer sammen med en
printer - han skulle bruge det til sommerhuset, så han kunne forberede
undervisningen også dér.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-09 09:08

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> 6100/60. LCeren blev svjh solgt til en folkeskolelærer sammen med en
> printer - han skulle bruge det til sommerhuset, så han kunne forberede

SCSI til alt andet end high-end raid og tape systemer er unødvendigt ..
og selv der er det på vej ud ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-04-09 10:37

> SCSI til alt andet end high-end raid og tape systemer er unødvendigt ..
> og selv der er det på vej ud ...

For ti år siden kørte alle Mac'er med SCSI ... men ikke mere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-09 10:40

> For ti år siden kørte alle Mac'er med SCSI ... men ikke mere.

jeg trode det var det jeg sagde .. at scsi er en legacy teknologi som
det ikke er værd at spilde tid og penge på udover visse high-end formål
.... og så snakker vi altså Ultra360 scsi

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-09 10:48

Thomas von Hassel wrote:

> jeg trode det var det jeg sagde .. at scsi er en legacy teknologi som
> det ikke er værd at spilde tid og penge på udover visse high-end formål
> ... og så snakker vi altså Ultra360 scsi

Du mener vel Ultra320.?

mvh. Erik richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-09 12:30

> Du mener vel Ultra320.?

ja

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-09 10:46

Per Rønne wrote:

> For ti år siden kørte alle Mac'er med SCSI ... men ikke mere.

Desværre, - det er stadig det mest stabile overførselssystem overhovedet
- også endnu mere stabil end Firewire...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 27-04-09 12:05

Erik Richard Sørensen wrote:

> Desværre, - det er stadig det mest stabile overførselssystem overhovedet
> - også endnu mere stabil end Firewire...

Den forstår jeg ikke, hvad mener du med 'stabil' ?
Jeg har endnu ikke oplevet fejl som kunne relateres til interfacetypen
(PATA/SATA), til gengæld kan legen med SCSI termineringer nogen gange
blive lidt for morsom...

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-09 13:51

Jesper Hartoft wrote:

> Den forstår jeg ikke, hvad mener du med 'stabil' ?
> Jeg har endnu ikke oplevet fejl som kunne relateres til interfacetypen
> (PATA/SATA),

Jeg har faktisk et par gange oplevet det at 'dræbe' både en SATA og en
PATA disk i eksterne kabinetter - både USB 2.0 og FW400 ved at sætte
/for/ mange kopieringer igang på én gang. Det har jeg aldrig præsteret
med SCSI.

> til gengæld kan legen med SCSI termineringer nogen gange
> blive lidt for morsom...

Se, det er en helt anden snak. - Det er da også derfor, jeg altid har
valgt dual-channel SCSI kort, så termineringsproblemer undgås. - Det kan
jo blive noget af et cirkus, hvis man samtidig har SCSI diske internt i
maskinen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-09 13:57

> [...]
> valgt dual-channel SCSI kort, så termineringsproblemer undgås. - Det kan
> jo blive noget af et cirkus, hvis man samtidig har SCSI diske internt i

bare fordi du har dual channel scsi kort skal du da stadig tænke på
terminering ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-09 14:04

Thomas von Hassel wrote:

> bare fordi du har dual channel scsi kort skal du da stadig tænke på
> terminering ?

Egentlig kun til de udvendige enheder. Ved fx. interne diske - fx. Atlas
- bliver terminering sat ved jumpningen. Ved eksterne enheder er det
ligegyldigt, bare den sidste er termineret. - Og hvad det angår, er jeg
helt ligeglad, da jeg kun har LaCie enheder med auto-terminering.

Deet er værre, hvis du kommer til at sætte en enkelt enhed til en SCSI
ID 07, - SÅ går det galt. Maskinen 'dør' ganske enkelt! ID 07 er CPU'ens
SCSI ID..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-09 12:30

> Desværre, - det er stadig det mest stabile overførselssystem overhovedet
> - også endnu mere stabil end Firewire...

måske ... men tiden og hastigheden er løbet fra SCSI ....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-09 16:44

Per Rønne skrev:

> For ti år siden kørte alle Mac'er med SCSI ... men ikke mere.

Tjah, og firewire. Tiderne skifter.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-04-09 07:07

> Tjah, og firewire. Tiderne skifter.

Jep. Teknologisk som regel til det bedre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-09 10:41

Thomas von Hassel wrote:

> nok fordi Adaptec har opgivet al mac support for længe siden. Hvis du
> vil have SCSI på Mac idag hedder dit svar ATTO ...

Jaja, men det er jo "nye" så og koste spidsen af eifeltårnet... - Skam
jeg solgte det ATTO UL3, jeg havde, sammen med den første af de to store
QS maskiner...

> gør ingen forskel ...

Bare mystisk det så virker under OS 9.x... Nå, men jeg må så nok i gang
med at lave en 'ordentlig' 9.2.2 installation på MDD'eren, så jeg kan
boote i OS 9.x. - Den, der er der lige nu, er et kopieret system fra en
G3, og det kan den jo ikke boote på.

mvh. Erik richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-09 12:30

> Jaja, men det er jo "nye" så og koste spidsen af eifeltårnet... - Skam
> jeg solgte det ATTO UL3, jeg havde, sammen med den første af de to store
> QS maskiner...

du får bare hvad du betaler for .. og har du brug for scsi så har du
også råd til et SCSI kort med drivere der virker og et config utility
der kan bruges ...

> [...]
> med at lave en 'ordentlig' 9.2.2 installation på MDD'eren, så jeg kan
> boote i OS 9.x. - Den, der er der lige nu, er et kopieret system fra en

hvad skal du bruge det scsi kort til ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-09 13:58

Thomas von Hassel wrote:

> du får bare hvad du betaler for .. og har du brug for scsi så har du
> også råd til et SCSI kort med drivere der virker og et config utility
> der kan bruges ...

Såmænd, men godt 3200kr. er nu meget for et SCSI kort - 'bare' fordi det
skal være PCIe.

Til mine jaz og zip drev...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-04-09 14:06

> Til mine jaz og zip drev...

og du har forhåbentlig ikke vigtige data på de drev ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-09 14:22

Thomas von Hassel wrote:

> og du har forhåbentlig ikke vigtige data på de drev ?

Selvfølgelig har jeg (normalt) det. - Jeg bruger især jaz medierne,
når jeg laver lydredigering. - Fx. passer et enkelt medie perfekt til en
session til videreforarbejdelse. - Zip er derimod kun egnet til mp3/AAC
qua den noget mindre kapacitet...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-09 16:45

Erik Richard Sørensen skrev:

> Selvfølgelig har jeg (normalt) det. - Jeg bruger især jaz medierne,
> når jeg laver lydredigering. - Fx. passer et enkelt medie perfekt til en

Du har god tid, hva :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-09 17:47

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du har god tid, hva :)

Den må du godt nok lige forklare lidt nærmere..-) - Når jeg optager, kan
jeg gemme direkte i RAW Audio direkte til et jaz medie. - Det går fuldt
ud lige så hurtig som fx. at gemme til et FW400 drev....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-04-09 20:36

> [...]
> jeg gemme direkte i RAW Audio direkte til et jaz medie. - Det går fuldt
> ud lige så hurtig som fx. at gemme til et FW400 drev....

Såh? Nåja, lyd er jo ikke så krævende - det havde jeg lige glemt.

Selv DVD afspilning kræver ikke mere end 1.25 Mb/s og det kan de fleste
ting.