Vågeblus
Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-04-09 22:13

Jeg er rimeligt træt af at min MBP går på vågeblus efter et par minutter
selvom mine indstillinger giver mig 45 min.

Skal jeg smide mine indstillinger ud, eller sker det alligvel, gå andre
veje som at bruge caffeine?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-04-09 08:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> selvom mine indstillinger giver mig 45 min.
>
> Skal jeg smide mine indstillinger ud, eller sker det alligvel, gå andre

nulstil SMC ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-04-09 08:23

> nulstil SMC ...

tusind tak.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-04-09 11:12

> tusind tak.

Opfølgning: Ahhhhhhh .... dejligt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-09 00:57

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Opfølgning: Ahhhhhhh .... dejligt.

Virker det? Vi har nemlig en MacBook Pro, der aldrig vil gå på vågeblus,
selv om den er sat til det. Jeg løste problemet ved at købe en ny og
lade min kone arve den. Jeg har ellers ikke handlet hos SMC, siden jeg
kørte VW for mange år siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-09 01:07

> Virker det? Vi har nemlig en MacBook Pro, der aldrig vil gå på vågeblus,
> selv om den er sat til det. Jeg løste problemet ved at købe en ny og
> lade min kone arve den.

Bemærk, hvordan jeg bevarede min værdighed ved at lade som om, jeg
vidste, hvad SMC er. Nu har jer slået det op. Det står for System
Management Controller. Apple er meget forsigtig med at anbefale, at man
nulstiller den. De råder en til at prøve alt andet først. Er der noget
farligt ved at nulstille SMC?

<http://support.apple.com/kb/HT1411?viewlocale=da_DK>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-04-09 01:29

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Management Controller. Apple er meget forsigtig med at anbefale, at man
> nulstiller den. De råder en til at prøve alt andet først. Er der noget

Ja, det er farligere end at køre en motoriseret trillebør...

mvh. Erik richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-04-09 07:54

> Ja, det er farligere end at køre en motoriseret trillebør...

LOL

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-09 20:43

> LOL

Du skal ikke grine! Det er skam svært at køre på et hjul.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-04-09 21:37

> Du skal ikke grine! Det er skam svært at køre på et hjul.

Indrømmet det kræver en alvorlig mine, at tvinge en motoriseret
trillebør på et hjul. (Den har vel fire går jeg ud fra.)

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-09 05:25

> Indrømmet det kræver en alvorlig mine, at tvinge en motoriseret
> trillebør på et hjul. (Den har vel fire går jeg ud fra.)

Min trillebør har kun ét hjul. Ellers er det da ikke en trillebør.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-04-09 09:16

> Min trillebør har kun ét hjul. Ellers er det da ikke en trillebør.

Men kan en trillebør trille )

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-04-09 23:07

> Men kan en trillebør trille )

En trillebør bør trille. Ellers er det vel ikke en bør, der triller.
Hvad er en bør egentlig? Det er ligesom en tøddel. Det er der heller
ikke nogen, der ved, hvad er. Nå, men det skal man ikke kimse ad. Men
hvordan kimser man egentlig?
OK, jeg slår det lige op i Politikens Store Ordbog:
En bør er livmoderen hos pattedyr.
En tøddel er en lille smule. Det kommer af ældre tysk for "lille
brystvorte".
Kimse bruges kun fornægtende. Ikke kimse af noget betyder ikke at
foragte noget. Det er fra ældre tysk: Ringeagte og betyder egentlig at
gøre et kast med hovedet. I det mindste bevæger vi os lidt væk fra
kønsorganerne denne gang. Hvad har vore forfædre dog ikke tænkt på, da
de lavede sproget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-05-09 10:22

> [...]
> gøre et kast med hovedet. I det mindste bevæger vi os lidt væk fra
> kønsorganerne denne gang. Hvad har vore forfædre dog ikke tænkt på, da

Ingen grund til at bevæge sig væk fra kønsorganerne.
Det er vel ikke helt urimeligt at forestille sig, at en mand med
elefantitis af scrotum opfandt trillebøren.

På engelsk hedder en trillebør for en hjulbør. Og uden hjul taler man om
en bærebør. Da bør egentlig er en båre. Men, jeg kommer til at tænke på,
at vi på dansk på H.C. Andersens tid brugte en hjulbør.

Ordnet
<http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=trilleb%F8r&submit=S%F8g>

Gad vide om der er noget pædagogisk over at det blev 'trille'-bør, for
at angive vægten, og at man skal bevæge sig stille og roligt frem. Men i
praksis kan det være ganske farligt ikke at udnytte inertien i et
vognlæs mørtel. Det kender vi jo når man skal passere en forhindring.

En rullestol er blevet til en kørestol. Gad vide om en rulle/trille-bør
kunne blive til en kørebør i fremtiden. Næppe, for det er nok her trille
er kommet på banen: man triller oftest ting, passivt; men mennekser
kører aktivt.

Og hvad har vi så lært af dette? Jeg tror jeg vil anskaffe mig en
hjulbør med fire hjul til havearbejdet i nyttehaven.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 04:36

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Og hvad har vi så lært af dette? Jeg tror jeg vil anskaffe mig en
> hjulbør med fire hjul til havearbejdet i nyttehaven.

Monter hjul under hvilebenene på trillebøren, så den får tre hjul. Da
har du en skubbebør

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-05-09 11:05

> Monter hjul under hvilebenene på trillebøren, så den får tre hjul. Da
> har du en skubbebør

Sørme så:

http://www.prestar.com.au/pushbarrow.html

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 12:45

> Sørme så:
>
> http://www.prestar.com.au/pushbarrow.html

Men herude i virkeligheden gør vi det selv, og det er /meget/ billigere

Brug eventuelt de mindre nylonhjul med montagetop i stål, man ser på
store lydkabinetter og rulbare kartoteksskabe.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 12:49

> [...]
>

> Brug eventuelt de mindre nylonhjul med montagetop i stål, man ser på
> store lydkabinetter og rulbare kartoteksskabe.

A la disse:

<http://www.prestar.com.au/dumppushbarrow.html>, som sidder bagest.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-05-09 12:52

> A la disse:
>
> <http://www.prestar.com.au/dumppushbarrow.html>, som sidder bagest.

Det ligner ærligt talt en rollator med hjul. Når jeg stille min
trillebør for f.eks. at feje noget op og putte det i den, så vil jeg
gerne have, at den står stille. Jeg kan ikke se, at det er en fordel, at
den drøner rundt i haven, som vinden blæser. En anden fordel er jo også,
at en trillebør kun efterlader et enkelt hjulspor. Så er den nemmere at
køre med i bede og på snævre steder. Der er vel en grund til, at
evolutionen har fået en trillebør til at have det udseende, den har i
dag. Det minder lidt om, når en ung studerende mener at kunne lave en
helt ny type cykel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 13:51

> [...]
> evolutionen har fået en trillebør til at have det udseende, den har i
> dag. Det minder lidt om, når en ung studerende mener at kunne lave en

Jo, men når du er seksogfirs år gammel og skal bære/trille/skubbe dit
haveaffald op ad en bakke på femogfyrre grader firehundrede meter, så
sætter du pris på den.

M., der véd, at ælde kommer til os alle.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-05-09 13:58

> Jo, men når du er seksogfirs år gammel og skal bære/trille/skubbe dit
> haveaffald op ad en bakke på femogfyrre grader firehundrede meter, så
> sætter du pris på den.

Næh du, så hedder det en rolator.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-09 14:16

Morten Lind skrev:

> Jo, men når du er seksogfirs år gammel og skal bære/trille/skubbe dit
> haveaffald op ad en bakke på femogfyrre grader firehundrede meter, så
> sætter du pris på den.

Æh, Henrik bor altså i Esbjerg, ikke Trondhjem.

Hvad bliver det næste - at han skal kæmpe sig gennem 4 meter sne og det
var op af bakke BEGGE veje?

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 15:12

> Æh, Henrik bor altså i Esbjerg, ikke Trondhjem.

Nå, der er måske ingen bakker i Esbjerg? Eller der, hvor du bor?

Hmm.....men det er der altså i Gladsaxe - Trondhjem har jeg desværre
aldrig besøgt - kun Oslo, som koksmath i begyndelsen af halvfjerdserne,
og der var s´gu´ for ensrettet for mig.

Senere har jeg lært den lange gade i Oslo at kende - fra havnen og OP -
den stiger også ca. femogfyrre grader Men myseosten er /alt/ for dyr
i Norge.

> Hvad bliver det næste - at han skal kæmpe sig gennem 4 meter sne og det
> var op af bakke BEGGE veje?

Kan man det i Esbjerg?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 02-05-09 15:23

Morten Lind skrev:

> [...]
>
> Hmm.....men det er der altså i Gladsaxe - Trondhjem har jeg desværre
> aldrig besøgt - kun Oslo, som koksmath i begyndelsen af halvfjerdserne,

Lad mig sige det sådan, der er stejlere end i Gudhjem, men kjønt.

> Senere har jeg lært den lange gade i Oslo at kende - fra havnen og OP -
> den stiger også ca. femogfyrre grader Men myseosten er /alt/ for dyr
> i Norge.

45 grader? Er du sikker på du ikke tænker på Holmenkollen? Den var stejl!

> Kan man det i Esbjerg?

Ihvertfald når det er en kjøwenhavner der fortæller om dengang han lå i
Biscayen og kokken kom farende...

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 15:38

> Lad mig sige det sådan, der er stejlere end i Gudhjem, men kjønt.

Yep, tror jeg gerne - Gudhjem falder/stiger vist også femogfyrre
grader(?).

> 45 grader? Er du sikker på du ikke tænker på Holmenkollen? Den var stejl!

Så, så - gå nu ikke op i småting - alt over fem grader er stejlt

> Ihvertfald når det er en kjøwenhavner der fortæller om dengang han lå i
> Biscayen og kokken kom farende...

Grineren.....)))))) kjøwenhavneren tør da slet ikke fortælle om de
bjerge, han i Østrig, Schweiz og Latinamerika har besteget

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-09 15:52

Morten Lind skrev:

> Yep, tror jeg gerne - Gudhjem falder/stiger vist også femogfyrre
> grader(?).

Jeg tror din kaffe er for tynd. 10% kan gøre det.

> Så, så - gå nu ikke op i småting - alt over fem grader er stejlt

Ah, det forklarer det. Er du SIKKER på det det svejtsernoget? Er
begyndt at tvivle.

> Grineren.....)))))) kjøwenhavneren tør da slet ikke fortælle om de
> bjerge, han i Østrig, Schweiz og Latinamerika har besteget

Bemærker den påfaldende mangel på "Vestjylland" i ovenstående liste.

Men selvfølgelig Henrik kan lide at stå på ski, så må du fange ham der.
Der er ikke meget sjov ved slalom i Esbjerg midtby.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-05-09 16:23

> Bemærker den påfaldende mangel på "Vestjylland" i ovenstående liste.
>
> Men selvfølgelig Henrik kan lide at stå på ski, så må du fange ham der.
> Der er ikke meget sjov ved slalom i Esbjerg midtby.

Bestemt ikke. Jeg cykler en del. Vil vi køre bakketræning, så er den
nærmeste bakke Blåbjerg. Den ligger 45 km mod nord. Og man skal altså
også hjem igen, så I kan regne ud, hvor lang turen bliver.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 19:35

> Jeg tror din kaffe er for tynd. 10% kan gøre det.

Hvis min kaffe er for tynd, drikker jeg den ikke, så deeeet.....men du
har nok ret - jeg har ikke været på Bornholm siden cykelturen i
midthalvfjerdserne - jeg skrev forresten en KrølleBølle-sang.....gad
vide, om jeg kan hitte den igen - det var på bagindlægget af et
checkhæfte....?tænke, gruble, knase....???

> Ah, det forklarer det. Er du SIKKER på det det svejtsernoget? Er
> begyndt at tvivle.

Uha, ikke tvivle - altid stole.

> Bemærker den påfaldende mangel på "Vestjylland" i ovenstående liste.

Ja, det generer egentlig også mig - men vestjylland og Jylland som sådan
er desværre kun perifert i mit liv. (Tidligere) svigerfamilie i Røde
Kro, Tillidsrepræsentantkurser i Esbjerg og faglige møder i Århus.
Ellers har det desværre kun været gennemgangsland, så Himmelbjerget har
jeg til gode, men jeg kan vel nå det endnu?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-09 13:24

Morten Lind skrev:

> Men herude i virkeligheden gør vi det selv, og det er /meget/ billigere
>

> Brug eventuelt de mindre nylonhjul med montagetop i stål, man ser på
> store lydkabinetter og rulbare kartoteksskabe.

Duer de ikke bedst på stenbro og den slags? "mindre nylonhjul" synes
jeg snerper hen af man sidder fast i løs jord og synker ned i stierne og
sårn.

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 13:53

> Duer de ikke bedst på stenbro og den slags? "mindre nylonhjul" synes
> jeg snerper hen af man sidder fast i løs jord og synker ned i stierne og
> sårn.

Ingen anelse - har aldrig prøvet det - det virker fint for vore
pensionister, der er glade for ideen

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-09 14:17

Morten Lind skrev:

> Ingen anelse - har aldrig prøvet det - det virker fint for vore
> pensionister, der er glade for ideen

Og disse pensionister bor på stenbro eller land?

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 15:14

> Og disse pensionister bor på stenbro eller land?

Øhh.....jeg troede, du havde styr på, at jeg om sommeren bor i en
haveforening?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-09 15:24

Morten Lind skrev:

> Øhh.....jeg troede, du havde styr på, at jeg om sommeren bor i en
> haveforening?

Jeg troede pensionisterne skulle være længst muligt i eget hjem - det
gælder vel så også at de ikke må være i kolonihavenre, når de nu har
stuearrest...

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 15:44

> Jeg troede pensionisterne skulle være længst muligt i eget hjem - det
> gælder vel så også at de ikke må være i kolonihavenre, når de nu har
> stuearrest...

Uhh....det er vist sådan noget DFpolitik - dét ved jeg ikke meget om?

Men jeg ved, at vi har mange gamle pensionister i foreningen, der har
svært ved at udnytte bevægeapparatet, og de må gerne bo her - der kommer
hjemmepleje til dem, hvis de har behov

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-05-09 13:22

Flemming Rubini skrev:

> Sørme så:
>
> http://www.prestar.com.au/pushbarrow.html

Interessant. Du minder mig om det hedder "barrow" på engelsk, og det er
med ret stor sandsynlighed et dansk låneord (altså det var danskerne der
tog det med over da det var deres tur til at invadere og englænderne
beholdt dét) - fordi "barrow" og "bør" ligner hinanden lydmæssigt.

Gad vide om Per kan uddybe dette?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-09 16:44

Henrik Münster skrev:

> [...]
> hvordan kimser man egentlig?
> OK, jeg slår det lige op i Politikens Store Ordbog:

Og udtrykket "en gammel bør" er altså ikke en hat. DET er godt at vide.

Bortset fra det, kan en hat vel godt trille i blæsevejr. Så er det vel
en trille-bør.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-05-09 16:46

Henrik Münster skrev:

> kønsorganerne denne gang. Hvad har vore forfædre dog ikke tænkt på, da
> de lavede sproget.

Er det et trickspørgsmål?

Hvad TROR du de lavede de lange vinteraftener mens de ventede på ikke at
være sneet inde i hulerne mere?

Fra : Morten Lind

Dato : 02-05-09 04:32

> Indrømmet det kræver en alvorlig mine, at tvinge en motoriseret
> trillebør på et hjul. (Den har vel fire går jeg ud fra.)

Yep - en motorbør har fire hjul. Kaldes nogle steder en superskubber.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-04-09 07:31

> [...]
> Management Controller. Apple er meget forsigtig med at anbefale, at man
> nulstiller den. De råder en til at prøve alt andet først. Er der noget

nej, men det er den rigtige rækkefølge når man prøver at fejlsøge.

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-04-09 08:04

> Virker det? Vi har nemlig en MacBook Pro, der aldrig vil gå på vågeblus,
> selv om den er sat til det.

De andre punkter på listen har man jo typisk forsøgt sig med, så jeg
sprang bare ud i Sssssystem Mangement Controller zzapping.

Med god virkning.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini