iPhone sende mail
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-04-09 22:28

på 3G? iPhonen er jo hos Telia, men den kan ikke sende mails, når den er
på 3G nettet (har ikke testet på Edge). Det er ikke fordi jeg har særlig
meget brug for det, for jeg "ordner" mine mail korrespondancer fra MB,
når jeg er på nettet med den.
Det ville dog være rart, at kunne det på farten.
Har prøvet at læse mig frem i brugerhåndbogen, men det giver ikke noget.

Er der en indstilling, jeg har overset?

Kan sagtens modtage mails fra mine mailadresser hos tdc på fonen.

--
v.h. Mich

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-04-09 22:31

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> på 3G nettet (har ikke testet på Edge). Det er ikke fordi jeg har særlig

> Det ville dog være rart, at kunne det på farten.

Bruger du smtp.telia.dk som smtp server? Når du er på WiFi 'hjemme' vil
TDC's smtp server virke, da det er dem der (så vidt jeg forstår) leverer
dit bredbånd. Når du bruger Telias net, skal du bruge deres smtp server.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-09 23:15

> Bruger du smtp.telia.dk som smtp server? Når du er på WiFi 'hjemme' vil
> TDC's smtp server virke, da det er dem der (så vidt jeg forstår) leverer
> dit bredbånd. Når du bruger Telias net, skal du bruge deres smtp server.

Jeg vil lige indskyde, at jeg har konto hos MobileMe. Jeg bruger
"smtp.me.com", og den ser ud til at virke alle stede.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-04-09 23:32

> Jeg vil lige indskyde, at jeg har konto hos MobileMe. Jeg bruger
> "smtp.me.com", og den ser ud til at virke alle stede.

Jo, det har jeg jo osse, på prøve i 60 dage. Jeg er ikke sikker på, at
jeg fortsætter med det for jeg har lidt svært ved at se fordelene ved
det. I sammenligning med, at det koster nogle penge, som jeg allerede
betaler et andet sted (?)

Du må nok hellere holde et meget pædagogisk foredrag for mig? Jeg giver
kaffen denne gang.

--
v.h. Mich

Fra : Jon

Dato : 21-04-09 07:45

> Jeg vil lige indskyde, at jeg har konto hos MobileMe. Jeg bruger
> "smtp.me.com", og den ser ud til at virke alle stede.

Min fungerer smertefritt med MobileMe, gmail og en Exchange-server på
arbeidet - simultant.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-09 23:21

> Bruger du smtp.telia.dk som smtp server? Når du er på WiFi 'hjemme' vil
> TDC's smtp server virke, da det er dem der (så vidt jeg forstår) leverer
> dit bredbånd. Når du bruger Telias net, skal du bruge deres smtp server.

Jeg har aldrig haft problemer med at sende mails fra min iPhone, hverken
gennem WiFi eller 3G ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-04-09 23:41

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg har aldrig haft problemer med at sende mails fra min iPhone, hverken
> gennem WiFi eller 3G ...

Nu er mit WiFi hos tdc, og det virker (= jeg kan sende mails), når jeg
har aktiveret WiFi på telefonen. Og sidder her(hjemme)

Men når jeg er alene har 3G aktiveret kan jeg ikke sende. iPhone vil
ikke anerkende smtp.telia.dk som en tilføjet server.

Så hvis du har noget konstruktivt, så lad mig endelig høre.

--
v.h. Mich

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-09 08:12

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> ikke anerkende smtp.telia.dk som en tilføjet server.
>
> Så hvis du har noget konstruktivt, så lad mig endelig høre.

I lighed med andre bruger jeg min imap-konto gennem MobileMe.

Og min adsl-forbindelse er hos FullRate, som slet ikke stiller e-mail
til rådighed. Jeg aner ikke hvad du mener med at dit »WiFi (er) hos
TDC«, men enten har du adsl-forbindelse til TDC eller også har du
internetforbindelse gennem TDCs kabel-tv, YouSee.

At man har en trådløs router i boligen er noget andet; den sætter man da
bare til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-04-09 08:40

Per Rønne wrote:
> Og min adsl-forbindelse er hos FullRate, som slet ikke stiller e-mail
> til rådighed. Jeg aner ikke hvad du mener med at dit »WiFi (er) hos

Du vrøvler. FullRate tilbyder dig ikke e-mail-konti, men de har en
smtp-server (smtp.fullrate.dk). Du forstår godt forskellen ikke?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-09 09:24

> Du vrøvler. FullRate tilbyder dig ikke e-mail-konti, men de har en
> smtp-server (smtp.fullrate.dk). Du forstår godt forskellen ikke?

Jeg var ikke engang klar over at de havde en smtp-server, og fik klaret
mine e-mails gennem dandomain, og med min egen smtp-server; i dag bruger
jeg så MobileMe.

<http://www.fullrate.dk/support/email_opsaetning/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 20-04-09 23:32

> Bruger du smtp.telia.dk som smtp server? Når du er på WiFi 'hjemme' vil
> TDC's smtp server virke, da det er dem der (så vidt jeg forstår) leverer
> dit bredbånd. Når du bruger Telias net, skal du bruge deres smtp server.

Tak Peter.
Jeg fandt en "tilføj server" i indstillinger, har nu tastet
smtp.telia.dk ind men telefonen står bare og tygger på den (WiFi ER
slukket, den er på 3G), vil ikke anerkende min telefon. Hvad er galt?
Har ikke skrevet brugernavn og kode, det er valgfrit, står der.

--
v.h. Mich

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-04-09 02:26

> [...]

> slukket, den er på 3G), vil ikke anerkende min telefon. Hvad er galt?
> Har ikke skrevet brugernavn og kode, det er valgfrit, står der.

Måske dette er en idé:
"For at hjælpe andre i samme situation kan jeg fortælle at adressen til
telias SMTP er: smtp.gprs-connect.dk og den skal sættes til port 25 som
standard."

Kilde: http://www.eksperten.dk/spm/862566
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-04-09 08:43

Flemming Rubini wrote:

> "For at hjælpe andre i samme situation kan jeg fortælle at adressen til
> telias SMTP er: smtp.gprs-connect.dk og den skal sættes til port 25 som
> [...]

FYI, så fører alle veje til Rom:

maggie peter$ host smtp.gprs-connect.dk
smtp.gprs-connect.dk is an alias for mail103.telia.com.
mail103.telia.com is an alias for smtp.dk.telia.net.
smtp.dk.telia.net has address 212.97.218.19
smtp.dk.telia.net has address 212.97.218.18

maggie peter$ host smtp.telia.dk
smtp.telia.dk is an alias for smtp.dk.telia.net.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-04-09 21:07

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> "For at hjælpe andre i samme situation kan jeg fortælle at adressen til
> telias SMTP er: smtp.gprs-connect.dk og den skal sættes til port 25 som

Desværre kan jeg ikke få det til at virke. Men tak for hjælpen

--
v.h. Mich

Fra : Jon

Dato : 21-04-09 07:45

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Har ikke skrevet brugernavn og kode, det er valgfrit, står der.

Det kan godt være valgfritt fra smtp-leverandørens side, men forsøk det
likevel, er mitt tips.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-04-09 08:54

Mich. Ottosen wrote:

> Jeg fandt en "tilføj server" i indstillinger, har nu tastet
> smtp.telia.dk ind men telefonen står bare og tygger på den (WiFi ER
> slukket, den er på 3G), vil ikke anerkende min telefon. Hvad er galt?

Hvis du går ind under "Settings", "Mail, Contacts...", "din konto",
"SMTP", er "smtp.telia.dk" da den eneste der er slået til?

> Har ikke skrevet brugernavn og kode, det er valgfrit, står der.

Det behøver du, så vidt jeg husker, heller ikke.

Problemet du oplever er meget almindeligt. Man kan ikke sende via en
server, der på et andet net end det man pt. er på. Løsningen er at bruge
en a-smtp (authentikeret smtp). Det er dét alle de smarte
MobileMe-drenge gør, men du kan også gøre det gratis, ved f.eks. at
oprette en Hotmail-konto* og bruge smtp.live.com eller måske kan du
bruge TDC's (se Jonas Jallings indlæg).

* Du kan også bruge Google, men så bliver afsenderadressen ændret.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-04-09 21:07

> Hvis du går ind under "Settings", "Mail, Contacts...", "din konto",
> "SMTP", er "smtp.telia.dk" da den eneste der er slået til?

Ja, Under anre smtp-servere er mail.tele.dk og den er slået fra.

> [...]
> MobileMe-drenge gør, men du kan også gøre det gratis, ved f.eks. at
> oprette en Hotmail-konto* og bruge smtp.live.com eller måske kan du

Jeg helst bevare og bruge de fem adrsser, jeg har hos tdc. Jeg håber, at
Jonas finder frem til en vejledning.

Har siddet og kigget på telia.dk, som logget ind. Men de muligheder, de
angiver, fungerer ikke. Jeg kan ikke engang finde Apple 3G under "din
mobil", men de har vist osse kun solgt den i 10 måneder

--
v.h. Mich

Fra : Jonas Jalling

Dato : 21-04-09 08:06

Mich. Ottosen skrev:
> [...]
>
> Er der en indstilling, jeg har overset?
>
> Kan sagtens modtage mails fra mine mailadresser hos tdc på fonen.

Som andre har foreslået kan du prøve at benytte Telia's server.
Jeg gør selv det at jeg benytter TDC's asmtp-server. Den kan man komme
til alle steder fra, men kræver dog at du har indtastet dit
tdc-brugernavn og password i din iphone.

Jeg kan finde et link med mere info, hvis det har interesse.

Mvh Jonas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-04-09 21:07

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
> til alle steder fra, men kræver dog at du har indtastet dit
> tdc-brugernavn og password i din iphone.

Jeg har indtastet oplysningerne, ellers vil den vel heller ikke hente
posten via WiFi'en?

> Jeg kan finde et link med mere info, hvis det har interesse.

Jo, tak meget gerne.

--
v.h. Mich

Fra : Jonas Jalling

Dato : 21-04-09 21:14

Mich. Ottosen skrev:

> Jeg har indtastet oplysningerne, ellers vil den vel heller ikke hente
> posten via WiFi'en?

> Jo, tak meget gerne.

<http://kundeservice.tdc.dk/privat/mobil/faq.php?id=20063>
her står noget. I bunden af siden står hvordan du gør.

I bund og grund skal du blot indtaste asmtp.mail.dk som din
smtp-server og skriver dit tdc-brugernavn og password.

Mvh Jonas

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-04-09 21:55

> [...]

> I bund og grund skal du blot indtaste asmtp.mail.dk som din
> smtp-server og skriver dit tdc-brugernavn og password.

tak, Jonas, jeg prøver det.

--
v.h. Mich

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-04-09 22:20

> [...]

> I bund og grund skal du blot indtaste asmtp.mail.dk som din
> smtp-server og skriver dit tdc-brugernavn og password.

Det gorde jeg så, og, sørme, jeg har sendt en mail til mig selv. Nu er
jeg så edderspændt på, om den osse kommer frem

Tak for god hjælp.

Tillad mig lige at spørge dig og andre:
Da jeg første gang syncede fonen med min MB hentede den alle fem
emailadresser over i Mails opsætning på fonen. Jeg har imidlertid
slettet den oprindelige konto, så der er ikke femadresser adskilt af
komma mere. Jeg kan ikke oprette flere konti på fonen med hver deres
emailadresse, den protesterer, da jeg naturligvis skal bruge samme kunde
navn (det tolvcifrede tal 1200xxxxxxxx).
Det kan godt være, at det lyder som et luksusproblem, men jeg har de fem
adresser, fordi de bruges til forskellige opgaver: privat, arbejde,
familie og sådan.

Så siger I måske, at jeg bare kan taste dem ind i feltet på telefonen,
men det kan jeg ikke, der er ikke noget komma i tatsaturet (MRK), når
jeg er derinde.

--
v.h. Mich

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-04-09 22:29

> [...]

> Så siger I måske, at jeg bare kan taste dem ind i feltet på telefonen,
> men det kan jeg ikke, der er ikke noget komma i tatsaturet (MRK), når

Spørgsmålet er annulleret, jeg fandt selv løsningen: en disciplinering
af synkroniseringen har nu bragt alle fem emailadresser tilbage til min
iPhone. Undskyld ulejligheden, hvis nogen har døjet med at svare inden
denne besked når frem.

--
v.h. Mich