Hurtigste metode til overførsel mellem 2
Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 20-04-09 11:22

Hej

Jeg vil gerne overføre nogle filer mellem en Macbook og en stationær
Imac. Jeg har trådløst netværk i hjemmet og kan godt bruge det til at
overføre med. Men jeg synes det er lidt langsomt at overføre større
datamængder, som f.eks. et Itunes bibliotek på 50gb.

Kan man på een eller anden måde overføre direkte mellem de to macs,
f.eks. med et kabel? En ekstern HDD er selvfølgelig også en option, men
det med kablet ville jo være at springe HDD leddet over. At køre Itunes
biblioteket ned på DVD'ere og overføre derfra er ikke så attraktiv en tanke.

Hilsen Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-09 11:26

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
> biblioteket ned på DVD'ere og overføre derfra er ikke så attraktiv en tanke.

smid et ethernet kabel imellem dem ...

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 20-04-09 11:34

Thomas von Hassel skrev:

> smid et ethernet kabel imellem dem ...
>
> /thomas
Ok - det er gjort. Men hvad så? Jeg kan ikke se i min Finder at
maskinerne finder hinanden. Skal jeg gøre noget mere?

Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-09 11:41

Jesper Mehlsen wrote:

> Ok - det er gjort. Men hvad så? Jeg kan ikke se i min Finder at
> maskinerne finder hinanden. Skal jeg gøre noget mere?

I Finder på den maskine, du vil bruge som 'host' går du til menuen 'Gå
og ned til 'Opret forbindelse'. Klik på 'Søg', og det er muligt, Det er
mulight den så finder den anden automatisk (Leopard). Hvis ikke, skal du
bruge IP adressen på den anden fra kontrolpanen 'Netværk' og indtaste
den i tilslutningsfeltet i hostmaskinen. Klik på 'Opret' og du bliver
bedt om brugerkode. Er der kun 1 disk/partition, dukker den nu op på
skrivebordet og så er det igen bare drag&drop mellem de to...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 20-04-09 11:46

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> bedt om brugerkode. Er der kun 1 disk/partition, dukker den nu op på
> skrivebordet og så er det igen bare drag&drop mellem de to...

Tak - det virkede

Jesper

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-09 11:41

> [...]

> kabel imellem dem ... > > /thomas Ok - det er gjort. Men hvad så? Jeg kan
> ikke se i min Finder at maskinerne finder hinanden. Skal jeg gøre noget

og du har slået fildeling til ?

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 20-04-09 11:47

Thomas von Hassel skrev:

> og du har slået fildeling til ?
>
> /thomas
Ahem - jeps nu har jeg

Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-09 17:11

On 2009-04-20 12:34:08 +0200, Jesper Mehlsen
<jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> said:

> Ok - det er gjort. Men hvad så? Jeg kan ikke se i min Finder at
> maskinerne finder hinanden. Skal jeg gøre noget mere?

sæt dine lokale firewalls lidt mindre restrektiv så du ikke blokerer
for multicastDNS.

Dine mac'er bør efter følgende kunne hitte hinanden via multicastDNS.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-04-09 11:35

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
> det med kablet ville jo være at springe HDD leddet over. At køre Itunes
> biblioteket ned på DVD'ere og overføre derfra er ikke så attraktiv en

Ja da... Smid den langsomste maskine på den hurtige og brug 'target
mode', - altså hvis din MB er så 'gammel', at den har Firewire... - Sæt
dem sammen med et Firewire kabel med begge slukket. tænd så den
hurtigste og lad den starte helt op. Tænd derefter den langsomme og hold
'T' tasten nede på dennes tastatur, indtil du ser et Firewire symbol på
skærmen. Den vil nu dukke op på den anden maskines skrivebord som en
almindelig ekstern harddisk, - og så er det 'bare' drag&drop fra den ene
til den anden... - Og er der FW800 på begge, går det altså sætrkt..

Den anden metode er at bruge et alm. ethernet kabel, - hvis din iMac har
gigabit netværkskort, så går det teoretisk hurtigere end selv FW800, men
i praksis er FW hurtigere end ethernet. Svjh. skal man stadig bruge et
cross-over kabel, når to maskiner forbindes direkte via ethernet...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-09 11:41

> Svjh. skal man stadig bruge et
> cross-over kabel, når to maskiner forbindes direkte via ethernet...

Ethernet portene har været "auto sensing" længe ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 20-04-09 15:01

> Ethernet portene har været "auto sensing" længe ...

I alle fall siden PowerMac G4, kasnkje lengre.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-04-09 15:12

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> I alle fall siden PowerMac G4, kasnkje lengre.

Jeg kan huske at det var en af de ting alle PC hovedere ikke kunne komme
sig over. "Jammen .. skal du ikke bruge et krydset kabel?!?!?!"

og det var sidst i halvfmeserne ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-09 17:24

On 2009-04-20 16:12:29 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Jeg kan huske at det var en af de ting alle PC hovedere ikke kunne komme
> sig over. "Jammen .. skal du ikke bruge et krydset kabel?!?!?!"
>
> og det var sidst i halvfmeserne ...
>
> /thomas

Alle med UMA bundkort eller nyere er autosensing. (dvs at det også
gælder iBook G3 og iMac G3)
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-04-09 17:23

On 2009-04-20 12:35:13 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> almindelig ekstern harddisk, - og så er det 'bare' drag&drop fra den en
> e til den anden... - Og er der FW800 på begge, går det altså sætrkt

Det kommer helt an på computeren, flere generationer af PowerMac G5
kan ikke flytte mere end 10MB/sek i Target mode over FW800. IMHO er afp
over gigabit ethernet hurtigst.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen