Valg af harddisk til MacBook?
Fra : Jonas Delfs

Dato : 19-04-09 22:57

Hej -

Jeg skiftede for et par måneder siden harddisken ud i min MacBook - en
Hitachi 80GB 5400rpm med en Samsung 250GB Spinpoint MP2 7200rpm. Jeg
blev dog rigtig hurtigt træt af så hurtigt min computer blev utroligt
varm, og den larm som en blæser i højeste omdrejninger fører med sig.

Derfor researchede jeg lidt, og fandt ud af at Seagate's Momentum 7200.3
(320GB) skulle være meget mere økonomisk med strøm og varme.
Men nu sidder jeg igen her med en brandvarm og larmende computer i
skødet - selvom eneste resourcekrævende process der er igang er Firefox
der sluger 30% CPU, og der tæt på ingen diskaktivitet er iflg.
"Aktivitetsovervågning".

Med den gamle Hitachi disk kørte blæseren kun når CPU'en var hårdt
presset i længere tid, og den blev så godt som aldrig lige så varm som
den gør nu.

Hvad gør jeg galt?

Mvh. Jonas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-04-09 23:09

On 2009-04-19 23:56:30 +0200, Jonas Delfs <jonas@FJERNdelfs.dk> said:

> [...]
>
> Med den gamle Hitachi disk kørte blæseren kun når CPU'en var hårdt
> presset i længere tid, og den blev så godt som aldrig lige så varm som

Apple sælger ikke macbooks med 5400rpm diske. Find en moderne 5400rpm
disk med så høj densistet som muligt og kun to plader istedet for 3.

Den ekstra plade gør det vanskeligere med intern køling på kun 9.5mm og
den højere rotationshastighed øger ligeledes varmeudviklingen.

Der er to afgørende faktore mht performance på en disk
rotationshastighed og densitet (antallet af GB pr plade i disken) - jeg
er rimelig sikkr på at du kan finde 5400rpm diske med mere end 40GB pr
plade som i din gamle disk.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-04-09 00:22

> Apple sælger ikke macbooks med 5400rpm diske. Find en moderne 5400rpm
> disk med så høj densistet som muligt og kun to plader istedet for 3.

Du mener, at Apple ikke sælger MacBooks med 7200 rpm diske. En lille
skrivefejl, formoder jeg. Jeg havde faktisk aldrig lagt mærke til, at
det kun var MacBook Pro, der kunne bestilles med 7200 rpm diske. Skyldes
det, at der er bedre køling i en MacBook Pro. Efter at have læst den her
historie er jeg i hvert fald glad for, at jeg har holdt mig til 5400 rpm
harddiske i vores bærbare computere herhjemme.

> [...]
> rotationshastighed og densitet (antallet af GB pr plade i disken) - jeg
> er rimelig sikkr på at du kan finde 5400rpm diske med mere end 40GB pr

Hvordan ser man det? Læser de mere detaljerede tekniske data, formoder
jeg, og finder en med kun to plader?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-04-09 23:12

Jonas Delfs skrev:
> [...]
>
> Med den gamle Hitachi disk kørte blæseren kun når CPU'en var hårdt
> presset i længere tid, og den blev så godt som aldrig lige så varm som

Prøv at holde Alt nede mens du højre-klikker på Finderen i Docken og
vælg "Start igen" når den går igang med blæseriet. Se så om det ikke
hjælper i løbet af et minut eller to.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-04-09 06:05

Jonas Delfs <jonas@FJERNdelfs.dk> wrote:

> [...]
>
> Derfor researchede jeg lidt, og fandt ud af at Seagate's Momentum 7200.3
> (320GB) skulle være meget mere økonomisk med strøm og varme.

Jeg har den omtalte seagate i min Macbook unibody. HDD kører godt,
computeren er ikke varm hvor disken sidder, og blæseren kører stabilt
med 2000 omd./min. hvilket vist er standard for en kølig Macbook.

--
Mvh Martin

Fra : KentBM

Dato : 20-04-09 22:06

Jonas Delfs skrev:
> [...]
>
> Derfor researchede jeg lidt, og fandt ud af at Seagate's Momentum 7200.3
> (320GB) skulle være meget mere økonomisk med strøm og varme.
Jeg har en Seagate Momentus 7200.2 ST9200420ASG 200GB i min MacBook. Jeg
har ikke nogle problemer med varme. Maskinen starter hurtigere (er min
fornemmelse) og bruger ikke mærkbart mere strøm.

Så måske skulle du nøjes med mindre, hvis de ekstra 120GB giver så meget
varme.

--

Kent