Airport Express, nye og gamle, tip!
Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-04-09 16:07

Jeg flytter jævnligt rundt på min Airport Express, det er de i sagens
natur gode til.
Men det kan være meget bøvlet at indstille dem.
I dag fandt jeg en diskussionstråd på Apples supportsider, der anbefaler
at nedskalere Airport-softwaren til den tidligere udgave
(AirPortUtility_Leopard.pkg ver. 5.3.2 Leopard). Det hjalp på en del
problemer, bl.a. kunne jeg nu opdatere firmware på en ny af slagsen.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-09 09:33

Flemming Rubini skrev:
> Jeg flytter jævnligt rundt på min Airport Express, det er de i sagens
> natur gode til.

Hvis du har god tid en dag, kan du så ikke prøve at sætte den til at
koble sig på et eksisterende trådløst net og så lade iTunes bruge den
som eksisternde højttaler? Hos mig giver det nemlig fejl, og jeg vil
gerne vide om der er et scenario der faktisk VIRKER :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-04-09 10:09

> [...]
> som eksisternde højttaler? Hos mig giver det nemlig fejl, og jeg vil
> gerne vide om der er et scenario der faktisk VIRKER :)

det har jeg haft til at virke ....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-09 10:22

Thomas von Hassel skrev:

> det har jeg haft til at virke ....

Kan du huske hvilken version af iTunes? Der er formodninger på nettet
om det er en fejl i iTunes 8.1 at det ikke virker :(

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-04-09 10:46

> Kan du huske hvilken version af iTunes? Der er formodninger på nettet
> om det er en fejl i iTunes 8.1 at det ikke virker :(

8 et eller andet ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-09 11:05

Thomas von Hassel skrev:

> 8 et eller andet ...

Hmm... Fandt en iTunes 4 på en gammel XP. Den kan heller ikke :( (dog
i en virtuel maskine).

Øvøvøv. Nu havde jeg lige regnet ud at jeg kunne flytte stereoanlægget
et praktisk sted hen uden kabler. Nå. BUm bum, hvad så.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-04-09 13:15

> [...]
>
> Øvøvøv. Nu havde jeg lige regnet ud at jeg kunne flytte stereoanlægget
> et praktisk sted hen uden kabler. Nå. BUm bum, hvad så.

kan du ikke se højtalerne i iTunes ... eller virker det bare ikke ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-09 18:17

Thomas von Hassel skrev:

> kan du ikke se højtalerne i iTunes ... eller virker det bare ikke ?

Se hvad jeg skrev til Flemming. Jeg vil eksperimentere lidt mere de
kommende dage og se om verden er blevet et bedre og rarere sted

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-04-09 11:49

> [...]
> som eksisternde højttaler? Hos mig giver det nemlig fejl, og jeg vil
> gerne vide om der er et scenario der faktisk VIRKER :)

Det er træls når det ikke virker, og det har jeg også prøvet alt for
ofte.
Jeg har tre stykker som jeg alene bruger som trådløs forbindelser til
mine højtalere, i stuen, køkken og i mit arbejdsværelse.

Jeg gennemgår lige min procedure, du kender sikkert det meste:

De er to modeller primært, 6.3 og min sidste ver. 7.4.1 som også har 5
GHz.

Den sidste ver. 7.4.1 kunne jeg slet ikke betjene før jeg installerede
en tidligere version af Airport-værktøjet, som nævnt i trådens start.

Men, jeg gætter på du får fejlen når du i iTunes vælger din AE, og her
får du så en fejlmeddelelse?

Basalt skal man lige have styr på at AEen nulstilles ved at holde
reset-knappen inde cirka ti sekunder medens man sætter strømmen til. Når
den så har fået strøm, resetter man igen. (A la Linux/Linksys bokse
30/30/30).

Du skal bruge ethernetkablet(, især i tilfælde af af Wan-adgang ikke er
krydset af.) Når de er indstillet kan du fint ændre indstillinger
trådløst.

A i r p o r t / T r å d l ø s
Herefter så indstiller jeg den så den har samme WPA-type sikkerhed som
resten af nettet. Husk også at give den navnet på det rådløse netværk.

Du har selvfølgeligt sat den til at den trådløse funktion er: Opret
forbindelse til et trådløst netværk.

M u s i k
Kryds af: "Slå AirTunes til".

B r i d g e og S k a k
Såfremt du drikker whisky og ryger cigar med en router anvendt som
bridge, så finder AEen også ud af det uden bøvl.

Det springende punkt ser altså ud til at være, sikkerhed, netværksnavn,
og styr på sine koner.

2 , 4 G H z s t ø j
Jeg har min Airport Express hængende lige ved siden af mikrobølgeovnen
uden problemer. Men den slukkes ofte, og så skal iTunes lige bøvle rundt
und tanzen. Nogen gange skal man så i iTunes vælge sin AE manuelt,
ellers synes jeg den plejer at huske det, selvom man har haft taget
strømmen på AEen (af økonomiske årsager.).

S p e c i e l t
Det er min erfaring at hvis man har ændret sikkerhed på nettet, lavet en
bridge, WDS eller lignende, så flipper AEerne, og jeg starter forfra med
at indstille mine AEer.

P r o b l e m e r
En gang til for en sikkerheds skyld: har du den nye Airport Express skal
du bruge det gamle værktøj.

Kan Airport-værktøjet se din AE?
Kan iTunes se din AE?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-09 12:14

Flemming Rubini skrev:

> [...]
> Jeg har tre stykker som jeg alene bruger som trådløs forbindelser til
> mine højtalere, i stuen, køkken og i mit arbejdsværelse.

Uha, et udførligt svar :) Takker ærbødigst.

Airportværktøjet kan godt se min AE (g modellen, ikke n). Jeg kan pinge
den trådløst uden fysisk kabel når den er sat op til at forbinde sig til
mit trådløse netværk (så den del ER i orden). Firmware er opgraderet
til 6.3. Den dukker op i iTunes og jeg kan vælge den - herefter
forsøger den fortvivlet i en periode at etablere forbindelse og kommer
herefter med en fejl -15006 og herefter er AE'en sur og skal genstartes.

Hov, nu prøvede jeg lige igen at skifte mens jeg stod i iTunes Store
(tyskerne har fået film, øv) uden at høre musik og NU lykkedes det sgu.
Den accepterede skiftet! Og da jeg satte musik igang kom der lyd ud.

Sært. Mon det var pga det tidligere forsøg med iTunes 4? Eller iTunes
Store? Nå - det finder jeg nok ud af :)

Jeg må beskæmmet indrømme jeg holder mig til letmælk og kaffe - men kan
godt høre at det lyder dyrt i cigarer og whisky.

Jeg vil fortsætte mine indendørsarkitektoniske tiltag nu hvor dette
vigtige problem tilsyneladende er løst :D

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-04-09 12:53

> Den dukker op i iTunes og jeg kan vælge den - herefter
> forsøger den fortvivlet i en periode at etablere forbindelse og kommer
> herefter med en fejl -15006 og herefter er AE'en sur og skal genstartes.

Den har jeg også lige haft.
Jeg genstartede iTunes, og valgte min iTunes højtaler (fra/til). Et par
gange. Til sidst var der hul igennem.

Jeg kører nu uden problemer med Airport Expresserne ver. 6.3 og 7.4.1 i
iTunes ver. 8.1.1.

Værd at lægge mærke til i fejlfindingen er, at man jo kan tilslutte sine
hovedtelefoner direkte til Airport Expressen.

Men det _er_ langhåret at bruge disse små dejlige stegepander. Indtil
man har fået sat dem ordentligt op første gang, og næste ... Og når man
så har løst det, kan man jeg lege videre med iTunes server ... gaaab
træls at det ikke bare virker ud af boksen. Jeg var ellers lige på
nippet til at købe en squashbox, men så kom en billig brugt AE på tværs.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-04-09 19:45

Flemming Rubini skrev:

> Den har jeg også lige haft.
> Jeg genstartede iTunes, og valgte min iTunes højtaler (fra/til). Et par
> gange. Til sidst var der hul igennem.

Nå, nu prøvede jeg igen og det virker sgu stadig sårn uden problemer
(hvilket bekymrer mig meget). Spændende hvad weekenden ellers bringer.

> Jeg kører nu uden problemer med Airport Expresserne ver. 6.3 og 7.4.1 i
> iTunes ver. 8.1.1.

Går ud fra 7.4.1'eren er til sårn en ny en der kan køre n?

> Værd at lægge mærke til i fejlfindingen er, at man jo kan tilslutte sine
> hovedtelefoner direkte til Airport Expressen.

Jaja. Den siger endda at man ikke har sat hovedbøffer til. Fine forhold.

> [...]
> træls at det ikke bare virker ud af boksen. Jeg var ellers lige på
> nippet til at købe en squashbox, men så kom en billig brugt AE på tværs.

Tjah. Jeg har ikke set nogen mekanisme der var nemmere til at proppe
"tilkobl til trådløst net" ned i end den til Airport. At deres
fejlafhjælpningsinformation så har en skarp grænse mellem der er
forståeligt, og komplet volapük er så en ting jeg synes de burde
genoverveje. Bare en KLARTEKSTUDGAVE af -15006 kunnehave hjulpet :)

Nu vil jeg så se om jeg kan få stablet et fungerende scenario på benene,
ellers må den på besøg hos dig og få noget karma!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-04-09 09:59

> Går ud fra 7.4.1'eren er til sårn en ny en der kan køre n?

Ja.

Mht. 15006 ved du hvad aspekt er for noget?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-04-09 12:18

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Nogen gange skal man så i iTunes vælge sin AE manuelt,
> ellers synes jeg den plejer at huske det, selvom man har haft taget
> strømmen på AEen (af økonomiske årsager.).

R e t t e l s e
Jeg bemærker med den nye AE skal jeg ind i iTunes og fjerne og sætte
igen, fluebenet for valg af min iTunes højtaler, efter strømmen har
været slukket i køkkenet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Dude

Dato : 20-04-09 11:49

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> [...]
> som eksisternde højttaler? Hos mig giver det nemlig fejl, og jeg vil
> gerne vide om der er et scenario der faktisk VIRKER :)

Det bruger jeg. Har airports fordelt rundt omkring i huset, så jeg kan
spille via forskellige anlæg. Elsker det.

Itunes 8.1.1 - men dog på 10.4.11 (altså ikke Leopard)

Mvh
John

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-04-09 19:43

Dude skrev:

> Det bruger jeg. Har airports fordelt rundt omkring i huset, så jeg kan
> spille via forskellige anlæg. Elsker det.

Hæhæ. Det kan jeg slet ikke i min lille lejlighed.

Men som du kan se, lykkedes det med lidt hiv og sving at få det til at
spille. Også alt det der "KUN snakke AirTunes med Apple-ting" der er
noget bøvl.