"Leopard"
Fra : Øivind Arnfred

Dato : 17-04-09 06:04

Til gruppen "dk.edb.mac"
For nogle uger siden fik jeg lagt styresystemet "Leopard" (version
10.5.6) ind på min mac (2.16 GHz Intel Core 2 Duo).
Jeg oplever dagligt følgende: midt under brugen af mac'en glider et
"forhæng" - gennemsigtigt, men formørkende - ned over skærmen. Der
kommer en melding om at jeg er nødt til at genstarte mac'en. Ingen
begrundelse for hvorfor.
Det er brandirriterende. Er der nogen i gruppen der har haft samme
problem og som har fundet ud af hvad der er at gøre ved det?
På forhånd tak for evt. svar!
Øivind Arnfred

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-04-09 08:34

oarnfred@post4.tele.dk (Øivind Arnfred) writes:

> [...]
> "forhæng" - gennemsigtigt, men formørkende - ned over skærmen. Der
> kommer en melding om at jeg er nødt til at genstarte mac'en. Ingen

Det kunne sagtens være en RAM fejl. Med maskinen fulgte en hardware
diagnostic cd/dvd. Prøv at starte op fra den, og se hvad den siger.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-04-09 08:44

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Det kunne sagtens være en RAM fejl. Med maskinen fulgte en hardware
> diagnostic cd/dvd. Prøv at starte op fra den, og se hvad den siger.

hvis det først er dukket op efter en system opdatering så er det nok
nærmere noget system der er brække.

Kør en "archive and install" og se om det ikke hjælper....

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-04-09 10:44

Thomas von Hassel skrev:

> hvis det først er dukket op efter en system opdatering så er det nok
> nærmere noget system der er brække.

Rygmarvsreaktionen er RAM-fejl. Det skader ikke at teste dette grundigt
først (især ikke hvis man selv har opgraderet maskinen).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-04-09 10:50

> Rygmarvsreaktionen er RAM-fejl. Det skader ikke at teste dette grundigt
> først (især ikke hvis man selv har opgraderet maskinen).

godt nok ikke tit at ram går dårligt spontant .. med mindre det har
været udsat for kulde, varme, fugt m.m.

/thomas

Fra : Terje Rydland

Dato : 17-04-09 12:04

> godt nok ikke tit at ram går dårligt spontant .. med mindre det har
> været udsat for kulde, varme, fugt m.m.

Husk at Leopard bruker RAM på en annen måte enn tidligere
systemversjoner. Bl.a. så flyttes systemkode rundt til forskjellige
lokasjoner for å gjøre det vanskeligere å angripe systemet.
Dette fører til at sjansen for å treffe på områder med "dårlig RAM"
øker.
I og med at dette problemet oppstod etter at man installerte Leopard,
kan det være dette som har skjedd. Den dårlige RAMen har ligget i
sjelden brukte adresser, adresser som oftere blir brukt i Leopard.
Dermed får man kernel panics nå, noe man ikke fikk under Tiger.

Kernel panics skyldes nesten alltid hardwareproblemer, vanligvis RAM.
Jeg hadde en periode med en del kernel panics. Det viste seg at det var
en FireWire port som var ødelagt. Alle systemkrasjene jeg hadde skjedde
når det var plugget noe inn i denne porten. Etter at denne ble byttet
ble alt bra.

Terje

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-09 12:49

Hej,

> [...]
> lokasjoner for å gjøre det vanskeligere å angripe systemet.
> Dette fører til at sjansen for å treffe på områder med "dårlig RAM"

Kan du forklare, hvorfor dette skulle være tilfældet?

Leopard udvælger tilfældigt placering af biblioteker ved prebinding.
Dette gør at biblioteker loades på forskellige lokationer, hvis man
sammenligner to forskellige Macs. Hvis man ser på den samme Mac vil
bibliokeker blive loadet samme sted hver gang (indtil man kører
prebinding igen, naturligvis).

Alt dette handler dog om placering i det virtuelle adresserum og har
intet at gøre med placering i det fysiske adresserum. Derfor kan jeg
ikke se, hvordan det skulle øge sandsynligheden for at benytte "dårlig ram".

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-09 11:11

On 2009-04-17 11:49:39 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> godt nok ikke tit at ram går dårligt spontant .. med mindre det har
> været udsat for kulde, varme, fugt m.m.

Jeg har set det på mange computere med 3.parts ram efter opgradering
til 10.3, 10.4 og senest 10.5

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Esben

Dato : 23-04-09 19:46

> Jeg har set det på mange computere med 3.parts ram efter opgradering
> til 10.3, 10.4 og senest 10.5

Er det RAM-specifikationerne i OS der ændrer sig? Det synes jeg jeg
læste om engang.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-04-09 23:42

On 2009-04-23 20:45:48 +0200, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Er det RAM-specifikationerne i OS der ændrer sig? Det synes jeg jeg
> læste om engang.

SPECs ændrer sig som sådan ikke, men OS'et har det med at blive mere
nærtagende mht kvaliten.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-04-09 19:10

> SPECs ændrer sig som sådan ikke, men OS'et har det med at blive mere
> nærtagende mht kvaliten.

Hvis der er RAM som begyndte at virke, som ikke gjorde det før, så ville
man vel aldrig opdage det?

Fra : Esben

Dato : 24-04-09 19:31

> SPECs ændrer sig som sådan ikke, men OS'et har det med at blive mere
> nærtagende mht kvaliten.

Det var lidt upræcist udtrykt, når jeg nu genlæser det, men det var det
jeg mente.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-04-09 11:42

Thomas von Hassel skrev:

> godt nok ikke tit at ram går dårligt spontant .. med mindre det har
> været udsat for kulde, varme, fugt m.m.

Kan være det syge sted er et sted der faktisk bliver brugt nu i
modsætning til før. At opgradere sit operativsystem er en drastisk
operation, der bl.a. betyder at ting flytter sig i den fysiske hukommelse.

Jeg vil stadig foreslå en grundig hardwaretest - al tid brugt på
software hvis der er hardwareproblemer er spildt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-04-09 11:53

> [...]
>
> Jeg vil stadig foreslå en grundig hardwaretest - al tid brugt på
> software hvis der er hardwareproblemer er spildt.

klart :) ... synes bare det er sjældnt at AHT rent faktisk finder fejl
på ram, med mindre det er meget alvorlige fejl ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-04-09 12:13

Thomas von Hassel skrev:

> klart :) ... synes bare det er sjældnt at AHT rent faktisk finder fejl
> på ram, med mindre det er meget alvorlige fejl ...

Så er den ikke grundig nok. Gad vide om memtest86+ kører på en Mac.
DEN er grundig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-09 12:19

On 2009-04-17 13:12:50 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Så er den ikke grundig nok. Gad vide om memtest86+ kører på en Mac.
> DEN er grundig.

AHT er ganske grundig hvis den sættes til at køre i den rette mode og
skal nok finde evt fejl. I modsætning til Thomas har jeg fundet mange
ram fejl med AHT - typsik på PowerMac G5'ere med 3 parts ram hvor
fejlen først er kommet til efter OS versions opdateringer.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-04-09 12:48

> AHT er ganske grundig hvis den sættes til at køre i den rette mode og
> skal nok finde evt fejl.

i alle tilfælde skal man sætte den til at køre extendede test ... evt. i
loop et par gange.

> I modsætning til Thomas har jeg fundet mange
> ram fejl med AHT - typsik på PowerMac G5'ere med 3 parts ram hvor
> fejlen først er kommet til efter OS versions opdateringer.

så har jeg nok bare være heldig/uheldig ... men ustabile maskiner som
AHT ikke fandt fejl på og som blev ok efter at vi skiftede ram har jeg
haft en del af ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-09 11:10

On 2009-04-17 09:44:10 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> hvis det først er dukket op efter en system opdatering så er det nok
> nærmere noget system der er brække.

For hver point release er Mac OS X blevet mere hysterisk mht ram.

Det kan også være en defekt USB dims der får den til at stejle.

> Kør en "archive and install" og se om det ikke hjælper....

Jeg ville starte med en hardware test - men selv efter evt udbytning af
en ram klods kan det godt være at OS'et bør geninstalleres da der kan
være lavet fejl på installation af såvel OS som patches som skyldes en
ram fejl.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 17-04-09 09:51

Øivind Arnfred wrote:

> For nogle uger siden fik jeg lagt styresystemet "Leopard" (version
> 10.5.6) ind på min mac (2.16 GHz Intel Core 2 Duo).

En 'clean' installation eller opgraderede du?

> [...]
> "forhæng" - gennemsigtigt, men formørkende - ned over skærmen. Der
> kommer en melding om at jeg er nødt til at genstarte mac'en. Ingen

Det hedder 'kernel panic', det du oplever. Du kan måske finde noget
spændende i Consol/Konsol (under /Applications/Utilities eller
/Programmer/Hjælpeprogrammer), men loggen kan være lidt svær at læse.

Jeg sludrer bare. Jeg ville teste RAM og lave en ren installation, hvis
der ikke er problemer med rammend ... det er jo alt sammen blevet
foreslået ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-09 11:08

On 2009-04-17 07:04:15 +0200, oarnfred@post4.tele.dk (Øivind Arnfred) said:

> [...]
> Det er brandirriterende. Er der nogen i gruppen der har haft samme
> problem og som har fundet ud af hvad der er at gøre ved det?

Det er en kerne panik - dvs et regulært crash.

Det skyldes enten en defekt installation (typisk en driver der ikke
opfører sig korrekt) eller mere sansynligt en harware fejl.

Sæt den DVD i der fulgte med computeren og start computeren imens du
holder "D" tasten nede for at starte i diagnostic mode så du kan
afvikle en hardware test på computeren.

Har du fået sat ram i computeren som ikke stammer fra Apple? I givet
fald mistænker jeg umiddelbart en af dine ram klodser for at være
defekte.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-04-09 13:32

On 2009-04-17 12:07:38 +0200, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
>
> Har du fået sat ram i computeren som ikke stammer fra Apple? I givet
> fald mistænker jeg umiddelbart en af dine ram klodser for at være

update

defekte USB dimser kan også let fremprovokere kernepanikker

Tjek om der er firmwareopdateringer tilgængelige for din Macbook Pro.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen