Multi partitionering af 1TB externt drev -~
Fra : Jakob Færch-Jensen

Dato : 15-04-09 00:57

Hej

Jeg har en WD MyBook 1TB, som jeg gerne vil have koblet til min
Airport Extreme, så både min MacBook og kærestens PC kan finde og
bruge den.
Jeg havde tænkt mig at dele den op i 3 partitioner:

1 mac partition til at bruge med Time Machine
1 NTFS partition til backup af billeder, dokumenter m.m. som kæresten
også skal kunne læse og skrive til fra sin PC
1 FAT32 partition til iTunes biblioteket, da jeg tænker at for at
fungere med både læsning og skrivning til disken, og fra både Mac og
PC, er jeg tvunget til at bruge FAT32 (correct me if I'm wrong)

Jeg har delt disken op via Windows (under Bootcamp på Mac'en) i 3
partitioner, men har så -under Windows- brugt Partition Magic til at
lave en FAT32 partition og ladet den sidste partition være, i håb om
at kunne formatere den under OsX.

Men... Når Partition Magic siger at nu skal jeg genstarte for at
formatere FAT32, så går processen i stå, og ved genstart er der ingen
partitioner på disken.

Jeg forsøgte dernæst at dele disken op i Windows, i de 3 partitioner
jeg skulle bruge, formaterede den ene som NTFS og bootede OsX for at
formatere de to andre til hhv. HFS+ og FAT32 -men alt hvad der sker er
at jeg får slettet drevene og gjort dem usynlige. Jeg kan godt vælge
drevet, og se informationerne, men vælger jeg MAC OS - Udvidet og
sætter enhedsnavnet til MacDrive og vælger Slet, så tænker den lidt,
men gør ingen forskel. Disken figurerer som en ikke-aktiv NTFS disk,
og kan ikke aktiveres. Jeg kan heller ikke bruge førstehjælp på den,
og det samme sker hvis jeg prøver med MS-DOS (FAT)

De spørgsmål der melder sig er følgende:

1. er det overhovedet muligt at gøre det jeg gerne vil, altså en HFS+,
en FAT32 og en NTFS partition på samme externe disk? Hvis ja, så
hvordan, og hvis nej, så hvorfor ikke?

2. Er det overhovedet nødvendigt, i forhold til det scenarie jeg
ridsede op i starten? Eller kan Windows, hvis det drejer sig om en
netværksdisk, godt læse og skrive fra og til en HFS+ disk? For så kan
jeg jo formatere hele disken som HFS+ (da OsX, svjv, kun kan læse fra
og ikke skrive til NTFS diske)

3. Har jeg andre muligheder for at formatere i FAT32 end OsX og
Partition Magic?

4. Hvilke forskelle er der på de forskellige MAC partitioner? (MAC OS
- udvidet, Journaled // MAC OS - udvidet // MAC OS - udvidet, forskel
på store/små, journaled // MAC OS - udvidet, forskel på store/små) -og
hvad skal jeg vælge?

Med venlig hilsen
Jakob Færch-Jensen