Brother HL-4040CN
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-04-09 22:02

laserprinter er set til kr. 1555,- Det ser ud til at være en rimelig
pris (edbpriser.dk har den da vist ikke billigere).
Iflg oplysningerne kan den køre 35.000 prints, det skulle nok række
Kender nogen af jer den printer (den kan hverken scanne eller kopiere)
og dens forbrug?

Forbruget er jo altid interessant set i lyset af problematikken: billig
printer <-> dyrt forbrug.

Jeg kan ikke se, at der er nogen ethernet interface, det er så en
bagdel. Min wifi router har kun ethernet-indgange. At skulle købe en ny
router oveni gør projekt "ny printer" mindre interessant. For den skal
da kables til routeren, ikke? Eller har udviklingen overhalet min
indsigt?

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-04-09 23:02

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> [...]
> Iflg oplysningerne kan den køre 35.000 prints, det skulle nok række
> Kender nogen af jer den printer (den kan hverken scanne eller kopiere)

Det lader i hvert fald til at være billigt. Den koster over kr. 2.000,-
alle de steder, jeg kan se. Ellers kender jeg den ikke, men jeg elsker
jo at kommentere, selv om jeg ikke har noget at sige

> Forbruget er jo altid interessant set i lyset af problematikken: billig
> printer <-> dyrt forbrug.

Sådan er det som regel. Billige printere er dyre at bruge. Man må jo
vurdere, hvor meget printeren skal bruges. Her hjemme hos os printer vi
meget lidt, så jeg køber normalt en billig printer og glemmer forbruget.

> [...]
> router oveni gør projekt "ny printer" mindre interessant. For den skal
> da kables til routeren, ikke? Eller har udviklingen overhalet min

Det forstår jeg ikke. Alle steder står, at den har ethernet. Hvorfor
tror du, den hedder noget med "N"? Det står for netværk!
Jeg har jo selv en billig Samsung, som jeg er godt tilfreds med. Den, du
har set på, er nok en tand bedre, men også en tand dyrere. Dog har du
fundet en meget billig pris. Du kan se et par anmeldelser her. Ingen af
dem er perfekte, men til prisen er de vist meget gode:

<http://www.trustedreviews.com/printers/review/2007/10/12/Brother-HL-404
0CN/p1>
<http://www.trustedreviews.com/printers/review/2006/11/17/Samsung-CLP-30
0/p1>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-09 00:24

Henrik Münster wrote:

> Det lader i hvert fald til at være billigt. Den koster over kr. 2.000,-
> alle de steder, jeg kan se. Ellers kender jeg den ikke, men jeg elsker
> jo at kommentere, selv om jeg ikke har noget at sige

Du store...Nu lider dowtermanden minsandten af alle lægers værste sygdom
- 'selverkendelse'..-))

> Sådan er det som regel. Billige printere er dyre at bruge. Man må jo
> vurdere, hvor meget printeren skal bruges. Her hjemme hos os printer vi
> meget lidt, så jeg køber normalt en billig printer og glemmer forbruget.

Her er Brother nu lidt anderledes. De er faktisk ret økonomiske i drift
og forholdsvis billige i forbrugsstoffer modsat både Minolta, Canon og HP.

HL-4040CN HAR netværkmed RJ45 stik!

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-04-09 21:28

> HL-4040CN HAR netværkmed RJ45 stik!
>
> mvh. Erik Richard

tak, Erik.
--
v.h. Mich

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-04-09 21:28

> Ellers kender jeg den ikke, men jeg elsker
> jo at kommentere, selv om jeg ikke har noget at sige

Sådan har jeg da osse - med sikler.

> Det forstår jeg ikke. Alle steder står, at den har ethernet.

Jeg har så åbenbart ikke set alle steder

>Hvorfor
> tror du, den hedder noget med "N"? Det står for netværk!

Nå, for da, jeg troede, at den var drevet af atomkraft.

> <http://www.trustedreviews.com/printers/review/2007/10/12/Brother-HL-404
> 0CN/p1>

Den kører åbenbart med en gammel teknik, men derfor kan den da godt være
god alligevel?!

> <http://www.trustedreviews.com/printers/review/2006/11/17/Samsung-CLP-30
> 0/p1>

Har jeg ikke læst endnu, men tak.

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-04-09 21:58

Mich. Ottosen wrote:

> Sådan har jeg da osse - med sikler.

'Mob' endelig ham dowtermanden, - han trænger til det, - ellers bliver
han for lige med os andre..-)

> Den kører åbenbart med en gammel teknik, men derfor kan den da godt være
> god alligevel?!

Mja...Det kan også siges på en anden måde... Da både 4040CN og 4050CN
kom frem, var de flere år forud for deres tid...

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-04-09 23:28

> 'Mob' endelig ham dowtermanden, - han trænger til det, - ellers bliver
> han for lige med os andre..-)

Jeg mobber sandelig ikke Dr. Sikel, det klarer han da selv (?)

> Mja...Det kan også siges på en anden måde... Da både 4040CN og 4050CN
> kom frem, var de flere år forud for deres tid...

Det er da muligt, at de var fremme i skoene dengang, men hvornår kom de
frem? Er de bare noget gammelt skrammel, der sælges ud fra restlagrene?
Hvor længe kan man regne med at få forbrugsstoffer til den af dem, som
jeg måske anskaffer i morgen?

Var der én i baggrunden, der lige hviskede noget om fælles standarder?
Den dag, der kommer fælles standarder for f.eks. stik og opladere,
farvepatroner o.s.v., vil jeg æde min gamle hat. Jeg skal nok finde den
i kælderen. Det bliver nok ikke noget problem at æde den, for den er nok
blevet til "støv", når (hvis, læs: aldrig) dagen oprinder

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-04-09 00:19

Mich. Ottosen wrote:

> Jeg mobber sandelig ikke Dr. Sikel, det klarer han da selv (?)

Næsten.

> [...]
> frem? Er de bare noget gammelt skrammel, der sælges ud fra restlagrene?
> Hvor længe kan man regne med at få forbrugsstoffer til den af dem, som

Nejda... Svjh. kom 4050C i 2002, 4050CN i 2004 og 4040C i 2003 og 4050CN
i 2005. Hovedværk og kabinetter er stort set de samme, men selve de
elektroniske dele bliver hele tiden forbedret.

Tonere er stadig de samme som dengang, og er sjvh. også de samme, der
bruges i nogle af de store series 5/6/7xxx... - Og når man tænker på,
man stadig kan få tonere til fx. en HP LaserJet 2/3/4/5/6 eller en gl.
OKI 4, - så tror jeg godt, du kan regne med at kunne få til Brothr
series 4xxx ihvertfald de næste 15-20 år...

> [...]
> i kælderen. Det bliver nok ikke noget problem at æde den, for den er nok
> blevet til "støv", når (hvis, læs: aldrig) dagen oprinder

Jeg tror, du får lov at lade din hat ligge i 'arkivskuffen' meeeeeeget
længe..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-04-09 23:22

Mich. Ottosen skrev:
> [...]
> router oveni gør projekt "ny printer" mindre interessant. For den skal
> da kables til routeren, ikke? Eller har udviklingen overhalet min

Det kan være mig, der ikke helt forstår spørgsmålet - men jeg synes at
det er en lidt omvendt måde at stille det op. Du tager udgangspunkt i en
konkret printer, du har set og lister så dens egenskaber op - faktisk
kun fravær af samme (ingen scanner, ingen kopiering, muligvis intet
ethernet). Jeg ville gå den anden vej: hvad har jeg brug for, fx
ethernet, farve, kopi, scanner, fax - kaffemaskine Og så se hvilke
printere, der matcher behovet.

/Lars

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-04-09 21:28

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ethernet). Jeg ville gå den anden vej: hvad har jeg brug for, fx
> ethernet, farve, kopi, scanner, fax - kaffemaskine Og så se hvilke

Du må undskylde, hvis jeg har formueleret mig uklart. Men sagen er i
punktform:

1) min Canonfarveprinter er stået af, eller i hvert fald opgivet af mig.
2) min gamle laserprinter fra Apple svigter ind imellem.
3) jeg har været lidt på udkig efter en afløser
4) der kom et tilbud ind ad døren.

Overvejelserne om naglende funktioner, var sådan mine egne reflektioner,
undskyld.

Kaffemaskine? Jeg starter da bare alle de tunge programmer på min MB, så
genererer den varmen nok. Jeg hælder bare maler kaffe, vand og en smule
sukker i tastaturet

--
v.h. Mich

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 15-04-09 00:11

> Jeg kan ikke se, at der er nogen ethernet interface, det er så en
> bagdel.

Den har ethernet. Alle printere hvor modellen hedder noget med "N" til sidst
har ethernet.

Men det er noget af et stort skrummel, synes jeg.

- Mikael

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-04-09 21:28

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Den har ethernet. Alle printere hvor modellen hedder noget med "N" til sidst
> har ethernet.

Tak for svar, det er ny viden for mig.

> Men det er noget af et stort skrummel, synes jeg.

Ha, det er da svagpisser med hensyn til størrelse, den skal afløse en
Apple Laserwriter 16/600 PS. Den fylder det meste af en kubikmeter og
vejer så meget, at den kommer på "fulden" i flere, mindre stykker. Jeg
har ikke det store trailerkørekort.

--
v.h. Mich

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 16-04-09 21:48

> [...]
> Apple Laserwriter 16/600 PS. Den fylder det meste af en kubikmeter og
> vejer så meget, at den kommer på "fulden" i flere, mindre stykker. Jeg

Vil du overtage min 12/640 PS? Den har ekstra 500 arks papirbakke, så den
bliver lidt højere

- Mikael

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-04-09 23:28

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Vil du overtage min 12/640 PS? Den har ekstra 500 arks papirbakke, så den
> bliver lidt højere

Tak for dit venlige tilbud. Min egen har osse en ekstraskuffe i bunden,
men den har aldrig virket - har overtaget 16/600 PS fra et
reklamebureau.
Men dit tilbud betyder dog nok, at jeg skal have et hævebord og stå op,
når jeg "sidder" ved computeren, så ellers tak. For printeren bor under
computerbordet.
Men du må gerne få beholderen med forbrugsstoffer, hvis du vil hente
den. Den har vel printet cirka 5000 prints siden den 9 sept., 2003.

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-09 00:17

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> Iflg oplysningerne kan den køre 35.000 prints, det skulle nok række
> Kender nogen af jer den printer (den kan hverken scanne eller kopiere)

Det er billigt! - Ja, det er en rigtig god 'skriver', der kører
out-of-the-box på OS X 10.4.11 og 10.5.x. - Den bruger CUPS drivere, der
installeres sammen med 10.4.11Combo og 10.5.x. - Den er hurtig,
pålidelig og ret økonomisk i brug.

> Forbruget er jo altid interessant set i lyset af problematikken: billig
> printer <-> dyrt forbrug.

De 35.000 sider er før, fuseren skal skiftes. Sorttoner fås svjh. i 2
str. til hhv. 2500 og 4000 sider, farvetonere til ca. 1800 sider. Det
kan godt betale sig her at købe tonere gennem fx. www.inkclub.dk.

> [...]
> router oveni gør projekt "ny printer" mindre interessant. For den skal
> da kables til routeren, ikke? Eller har udviklingen overhalet min

Joda, 'N' = 'networking'. Den har en RJ45 port, så den kan sættes
direkte til et netværk.

mvh. Erik Richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-04-09 21:28

> [...]
> out-of-the-box på OS X 10.4.11 og 10.5.x. - Den bruger CUPS drivere, der
> installeres sammen med 10.4.11Combo og 10.5.x. - Den er hurtig,

Tak, det lyder godt.

> De 35.000 sider er før, fuseren skal skiftes.

Ja, det vidste jeg godt. Og det antal prints skal nok række.

>Sorttoner fås svjh. i 2
> str. til hhv. 2500 og 4000 sider, farvetonere til ca. 1800 sider. Det
> kan godt betale sig her at købe tonere gennem fx. www.inkclub.dk.

Det sidste prøver jeg at huske.

> Joda, 'N' = 'networking'. Den har en RJ45 port, så den kan sættes
> direkte til et netværk.

Ja, det er alle andre end jeg åbenbart klar over. Hvad betyder så "CN"?
Cabled network ville jo være nærliggende

--
v.h. Mich

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-04-09 21:54

> Ja, det er alle andre end jeg åbenbart klar over. Hvad betyder så "CN"?
> Cabled network ville jo være nærliggende

Color Network! Det er altså ikke netværket, der er i farver, men en
farveprinter til netværk. Men du har da ret i, at man nok ikke skal være
alt for sikker. Det er trods alt ikke fastlagt ved lov, hvordan en
printer skal navngives af fabrikanten. Alligel kan der være en vis
logik. Man kan jo lige så godt vælge et navn, der er lidt sigende. Min
hedder f.eks. CLP-300. Det er vel en Color Laser Printer til $300
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-04-09 23:44

> [...]
> logik. Man kan jo lige så godt vælge et navn, der er lidt sigende. Min
> hedder f.eks. CLP-300. Det er vel en Color Laser Printer til $300

Tak for forklaringen, jeg synes nu at cabled network var et godt gæt.

Du véd jo godt, hvordan jeg har det med forkortelser = ikke ret godt.
Derfor var det en stor griner, at se The Daily Show med Jon stewart i
aften (uds. fra den 15. april). Hans vaden rundt i forkortelsen P-PIP
var guddommelig. Jeg går i seng med et smil på læben.

RSVP (ha den var nok unødvendig.

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-04-09 22:07

Mich. Ottosen wrote:

> Ja, det er alle andre end jeg åbenbart klar over. Hvad betyder så "CN"?
> Cabled network ville jo være nærliggende

Du trænger til lidt mere tastaturpluidum, så skal det nok komme..-)
C = Color
N = Network
CN = Color + Network

Og for at gøre det lidt mere besværlig, så lidt ekstra tastaturfluidum
er nødvendig...

C = Color
D = Duplex
N = Network
CDN = Color + Duplex + Network

mvh. Erik richard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-04-09 23:56

> [...]
> N = Network
> CN = Color + Network
>
> Og for at gøre det lidt mere besværlig, så lidt ekstra tastaturfluidum

Jeg lader helt undtagelsesvist hele klippe stå. Skal jeg have pluidum
eller fluidum?

Jeg hader de der forkortelser/koder. Se mit svar til dr. SikelMonster.

--
v.h. Mich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-04-09 00:25

Mich. Ottosen wrote:

> Jeg lader helt undtagelsesvist hele klippe stå. Skal jeg have pluidum
> eller fluidum?

Du kunne jo nøjes med noget Lille Klausisk pludder..-)

> Jeg hader de der forkortelser/koder. Se mit svar til dr. SikelMonster.

Og jeg skriver for hurtig.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 15-04-09 03:47

> [...]

> router oveni gør projekt "ny printer" mindre interessant. For den skal
> da kables til routeren, ikke? Eller har udviklingen overhalet min

Jeg kender ikke den model, men "som regel" er farvetromlerne ikke fyldt
op ved nykøb, og angivelserne af maksimum prints er "som regel"
forbeholdt den sorte toner.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-04-09 10:19

Morten Lind wrote:

> Jeg kender ikke den model, men "som regel" er farvetromlerne ikke fyldt
> op ved nykøb, og angivelserne af maksimum prints er "som regel"
> forbeholdt den sorte toner.

Jeg har selv Brother, og jeg har formidlet salg af en del. Brothers
tonere er fyldt HELT op i dem - modsat fx. HPs og Canons......

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 15-04-09 11:52

> Jeg har selv Brother, og jeg har formidlet salg af en del. Brothers
> tonere er fyldt HELT op i dem - modsat fx. HPs og Canons......

> mvh. Erik Richard

......& KonicaMinoltas....og....

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-04-09 12:34

> .....& KonicaMinoltas....og....

De er nu "fyldt" ... det er bare ikke high kapacity toner der sidder i.
Og forståeligt nok .. printeren tjener de jo ikke noget på ...

/thomas