Tethering på iPhone
Fra : Per Rønne

Dato : 09-04-09 08:15

I forgårs fik jeg i Føtex at ved mobiltelefon-standen vide at man som
iPhone-kunde hos Sonofon kunne bruge tethering, hvilket vil sige at man
kan bruge sin iPhone som 3G-modem til sin laptop.

Lidt googling synes dog ikke at underbygge dette; faciliteten vil først
være til rådighed med iPhone OS 3.0 [kommer til sommer], og faciliteten
skal være åben i forbindelse med ens faktiske udbyder.

Jeg ringede til Telia og fik min iPhone åbnet [gratis, da jeg har haft
den i over et år]. Derudover spurgte jeg til tethering, og fik det svar
at det var et politisk spørgsmål om selskabet ville åbne for den
mulighed; det var Telias ledelse der ville afgøre sagen.

Og jeg bad ham så give videre, at det naturligvis ville være en udmærket
grund til at skifte udbyder hvis anden udbyder tilbyder tethering.

Min samlede download ligger i dag på 232 MB, mens der er sendt 67,9 MB,
og det altså i løbet af mere end seks måneder. Maksimum om /måneden/
ligger på 10 GB, og det ville naturligvis være rart at kunne bruge noget
af dem når man er »ude af huset«, og kun kan komme på nettet gennem 3G;
jeg ville naturligvis ikke nedlægge min 10 Mbit/s ADSL-forbindelse
gennem FullRate.

Jeg vil tro at jeg her ligner andre iPhone-brugere.

Jeg lægger i øvrigt mærke til at Sonofon har meget differentierede
priser, som også går på 3G.

Surfer Super »Du bruger mail og surf på mobilen og indimellem din mobil
som modem til din bærbare«: max hastighed 1 Mbit/s, forbrug per måned
500 MB, derudover 99 øre per 10 MB, til et maksimum på 300 kroner [3 GB]
om måneden.

<http://www.sonofon.dk/privat/abonnementer/internet/surf_services/surfer
_super/>

Surfer Extreme «Du er altid online enten direkte på mobilen eller på din
bærbare med mobilen som modem«: max hastighed 3,6 Mbit/s, forbrug per
måned 10G.

<http://www.sonofon.dk/privat/abonnementer/internet/surf_services/surfer
_extreme/>

Begge kan kombineres med almindelig telefon, som:

<http://www.sonofon.dk/privat/abonnementer/tale/mest_sms/shaker_super/in
dex.aspx>

Jeg bryder mig dog ikke om en bindingsperiode med forhøjet pris, når der
ikke følger en telefon med.

Så lad os se hvad Telia spiller ud med når iPhone 3.0 bliver frigivet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk