Batteriindikator
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-04-09 18:02

Batteriindikatoren - et ikon oppe i menubåndet - bliver rød allerede ved
25 pct kapacitet på en PB/MB. På en Thinkpad kommer der først en
advarsel ved den kapacitet-pct man indstiller i Strømstyring - et
kontrolpanel i Windows. Og leverandøren (af batteriet) anbefaler, at man
jævnligt lader batteriet aflade helt engang imellem, så indikatoren
fortsat viser den korrektr ladning. Man kan så godt klatlade ind
imellem.

Vil Apples batterier ta' skade, hvis kapaciteten kommer under 25 pct?

--
I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out.

Fra : Steen

Dato : 04-04-09 18:40

> [...]
> imellem.
>
> Vil Apples batterier ta' skade, hvis kapaciteten kommer under 25 pct?

Jeg aflader en gang om måneden, og ellers står min MB kun til opladning
om natten. Du kan få en reminder om batteriet her
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-09 22:52

Steen <isteen+usenet@gmail.com> wrote:

> [...]

Nej. Der er ikke tale om batteriets sande kapacitet. Nulpunktet er der,
hvor spændingen er så lav, at computeren ikke kan køre stabilt. Så
lukker computeren selv. Batteriets sande nulpunkt vil være, hvis man
sætter en modstand som f.eks. en elektrisk pære mellem polerne og venter
til den slet ikke lyser. Først da er batteriet helt afladet. Det kan
vist være skadeligt for et batteri.

> Jeg aflader en gang om måneden, og ellers står min MB kun til opladning
> om natten. Du kan få en reminder om batteriet her
> http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Jeg gør det nærmest omvendt. Som regel bruger jeg min computer
stationært hjemme, og så tænder jeg laderen, når jeg sidder ved
computeren. Om natten og når jeg er på arbejde, er computeren på
vågeblus, og så slukker jeg opladeren. Nogle gange slukker jeg
computeren helt, hvis jeg ved, der går lidt tid, før jeg skal bruge den
igen. Jeg formoder også, at det kan være godt at få afbrudt alle
processer en gang imellem.
Jeg aflader ikke systematisk, men når jeg er ude og bruger
computeren på batteri, og den alligevel er ved at være nede på nul,
vælger jeg at køre den helt i bund, før jeg sætter opladeren til.
--
Henrik Münster
Esbjerg