identificere checkboxe i mysql udtræl
Fra : Chrístian Jørgensen

Dato : 14-05-09 11:23

Jeg vil forsøge at forklare mit problem.

Jeg laver et mysql udtræk med et ordre nr og ca. 10 forskellige
parametre der kan stå til "on"(1) eller "off"(0).

Det giver f.eks et udtræk på 10 linjer med ordre nr. og med 80
checkboxe som skal kunne ændres.

Lige nu har jeg en <form> omkring hver linje for at kunne gemme
de ændringer der bliver lavet, men jeg ville gerne have EN submit
knap til hele udtrækket. Problemet er at checkboxene har
enslydende navne og kan derfor ikke skelnes fra hinanden.

Håber der er en der forstår mit problem og kan hjælpe.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 14-05-09 14:36

"Chrístian Jørgensen" <spam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> knap til hele udtrækket. Problemet er at checkboxene har
> enslydende navne og kan derfor ikke skelnes fra hinanden.

Så må du sørge for at de ikke har enslydende navne.

Så du må kalde dem f.ex. opt_7_3
og hente dem med
$_GET['OPT_'.$linie.'_'.$feltnr]

Jeg har noget lignende, og bruger noget javascript til at sætte
linienummeret ind i et hidden felt når et felt i linien ændres, så jeg ikke
behøver at behandle alle linier, når der submittes.
Dette linie ændrer forøvrigt også baggrundsfarven i den række, så man kan
se, hvilke linier, man har rettet.

Hver ordrelinie har et unikt id i databasen, så det er det, jeg bruger til
$linie.

Leif

Fra : Martin

Dato : 15-05-09 12:38

Leif Neland wrote:
> "Chrístian Jørgensen" <spam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så må du sørge for at de ikke har enslydende navne.

> [...]

Man kan også smide det ned i et array

echo '<input type="checkbox" name="setting[' . $linje . '][' . $field .
']" />

Så kan det hentes med

$_GET['setting'][$linje][$field]

Hvad fordelen er at man kan også løkke det igennem

foreach ($_GET['setting'] AS $setting) {
$line = $setting[0];
$field = $setting[1];
/*
Så kan man slette alt i databasen også sætte de nye værdier ind, så
slipper man da for et enkelt udtræk.

Bare husk VALIDERING!!!
og dette gælder også i Leif's mulighed!
*/