download af skjult fil
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-09 00:09

Jeg skal starte en download af en pdf-fil (cirka 7 MB) fra
en php-fil, og filen skal kun kunne downloades via php-filen.

Er det muligt at gøre det, så filen på serveren har ét navn,
fx "hemmelig.fil", mens den modtagne fil vil få et andet
navn, som fx "min.fil"? Altså så modtageren ikke selv kan
starte en download ud fra filnavnet.

Ellers nogle forslag til, hvordan det kan gøres?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-09 01:10

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> "hemmelig.fil", mens den modtagne fil vil få et andet navn, som fx
> "min.fil"? Altså så modtageren ikke selv kan starte en download ud fra

Jeg fandt en løsning her:
http://stackoverflow.com/questions/40943/how-to-automatically-start-a-download-in-php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-09 05:04

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg fandt en løsning her:
> http://stackoverflow.com/questions/40943/how-to-automatically-start-a-download-in-php

Hvordan forhindrer det at man bare selv henter filen direkte?

--
Bertel

Fra : Dan Storm

Dato : 10-05-09 10:31

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvordan forhindrer det at man bare selv henter filen direkte?

<?php

//fil der ligger uden for http
$file = "/usr/data/www/files/vigtigt.pdf";

/**
* noget kode her der muligvis tæller antal downloads eller
* kontrollerer om brugeren har rettigheder til at downloade
* den pågældende fil
*/

header("Content-Disposition: attachment; filename=\"vigtigt.pdf\"");
header("Content-Type: application/pdf");
header("Content-Length: " . filesize($file));
header("Connection: close");

echo file_get_contents($file);

?>

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-09 11:56

Dan Storm skrev:

> //fil der ligger uden for http

[Klasken for panden]

Nåh ja.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-09 11:35

Dan Storm skrev:

> <?php
> //fil der ligger uden for http
> $file = "/usr/data/www/files/vigtigt.pdf";

Jeg har i stedet gjort det således:

$hemmeligtfilnavn = "hemmelig.pdf";
$filnavn = "Min.pdf";

header('Content-type: application/pdf');
header('Content-Disposition: attachment; filename="' .
basename($filnavn) . '"');
header('Content-Transfer-Encoding: binary');
readfile($hemmeligtfilnavn);
header("Connection: close");

Jeg har efterfølgende læst - men endnu ikke fået testet - at
det måske ikke virker i IE7 på grund af et cache-problem,
men at denne kode skulle virke der:

header("Pragma: public");
header("Expires: 0");
header("Cache-Control: must-revalidate, post-check=0,
pre-check=0");
header("Cache-Control: private",false);
header ( "Content-Type: application/pdf" );
header("Content-Disposition: attachment;
filename=\"".$FileObj->name."\";");
header("Content-Transfer-Encoding: binary");
header("Content-Length: ".$filesize);
readfile($file);
exit;

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 10-05-09 13:05

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> header('Content-Disposition: attachment; filename="' .
> basename($filnavn) . '"');
> header('Content-Transfer-Encoding: binary');

Det kunne nemt tænkes der også ville være problematik i at du sender en
header efter du har kørt readfile(). Den downloadede fil bør indeholde
en fejlmelding fra PHP sidst i filen.

> [...]
> header("Content-Disposition: attachment;
> filename=\"".$FileObj->name."\";");
> header("Content-Transfer-Encoding: binary");

Jeg er ikke sikker på at jeg ser problematikken. Hvis den rigtige header
kommer med, bør IE også reagere efter den. Alternativt kan du forsøge
dig med at sætte Content-Type til application/zip - det har ingen
betydning for den downloadede fil.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-05-09 19:28

Dan Storm skrev:

> Det kunne nemt tænkes der også ville være problematik i at du sender en
> header efter du har kørt readfile(). Den downloadede fil bør indeholde
> en fejlmelding fra PHP sidst i filen.

Jeg må krybe til korset og erkende, at den sidste linje ikke
var med i den oprindelige kode. Jeg så den i et andet
eksempel, og indsatte den så i min kode, fordi jeg troede,
det var bedst at afslutte med en connection: close.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Dan Storm

Dato : 10-05-09 20:26

Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> den oprindelige kode. Jeg så den i et andet eksempel, og indsatte den
> så i min kode, fordi jeg troede, det var bedst at afslutte med en

Jeg er faktisk ikke sikker på hvilken effekt Connection: close har i
denne sammenhæng - ej heller hvilken konsekvens den har for klienten;
mit umiddelbare gæt vil være ingen.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : N/A

Dato : 13-05-09 20:54

Fra : N/A

Dato : 13-05-09 20:54

Fra : Kim Emax

Dato : 13-05-09 13:31

On 10 Maj, 14:04, Dan Storm <shadyz_REMOVETH...@err0r.dk> wrote:

> Det kunne nemt tænkes der også ville være problematik i at du sender en
> header efter du har kørt readfile(). Den downloadede fil bør indeholde
> en fejlmelding fra PHP sidst i filen.

Nej, for headeren er startet og da det er en pdf, så outputter readfile
() ikke noget til skærmen.

Men jeg ville for en god (programmerings) ordens skyld lade headerne
komme i rækkefølge og derefter content....

Kim Emax

Fra : Dan Storm

Dato : 13-05-09 20:54

Kim Emax skrev:
> Nej, for headeren er startet og da det er en pdf, så outputter readfile
> () ikke noget til skærmen.

Du sludrer... <url: http://php.net/readfile>
Beskrivelsen angiver selv at:
Reads a file and writes it to the output buffer.

Hvordan hænger det sammen med det du siger?

> Men jeg ville for en god (programmerings) ordens skyld lade headerne
> komme i rækkefølge og derefter content....

Det handler ikke om 'god ordens skyld'. Du skal da bare prøve det af, så
kan du se jeg har ret.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : N/A

Dato : 13-05-09 20:54