Ömforme tekststreng til læsbar dato ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 28-04-09 15:09

Når jeg udskriver min variabel sådan

<?
echo $dato
?>

Så skrives der: "05042009"

Men jeg vil godt have udskriften (datoen) til at se sådan ud: "05-04-2009"

Hvordan er det lige at jeg får omformet en sådan tekststreng, så den ligner
en rigtig dato?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Dan Storm

Dato : 28-04-09 15:26

Jakob Munck skrev:
> Hvordan er det lige at jeg får omformet en sådan tekststreng, så den ligner
> en rigtig dato?

Hvad har du selv prøvet?

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Jakob Munck

Dato : 28-04-09 17:14

> Hvad har du selv prøvet?

Jeg har prøvet dette, og det virker udmærket.

<?
echo substr($dato, 0, 2);
echo "-";
echo substr($dato, 2, 2);
echo "-";
echo substr($dato, -4);
?>:

Men måske kunne det gøres mere elegant?

v.h.
Jakob

Fra : Dan Storm

Dato : 28-04-09 17:24

Jakob Munck skrev:
> <?
> echo substr($dato, 0, 2);
> echo "-";
> echo substr($dato, 2, 2);
> echo "-";
> echo substr($dato, -4);
> ?>:
>
> Men måske kunne det gøres mere elegant?

Ja, kønt er det ikke - det vigtigste her er dog at det virker!
På den måde har du mulighed for at forskønne det. Ligesom Philip er inde på.

Der er ingen grund til ikke at lægge din reformaterede dato ind i en
variabel - det kunne jo være den skulle behandles på anden vis også.

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-04-09 18:07

Dan Storm skrev:

> Der er ingen grund til ikke at lægge din reformaterede dato ind i en
> variabel - det kunne jo være den skulle behandles på anden vis også.

Jeg går ud fra at du tænker noget i retning af et timestamp, som så
reformateres alt efter behovet, når det skal vises på siden.

Noget a la:
date('d-m-Y',$tidsstempel)

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-04-09 17:05

Jakob Munck skrev:

> Hvordan er det lige at jeg får omformet en sådan tekststreng, så den ligner
> en rigtig dato?

Hvordan har du overhovedet defineret $dato?
Hvis jeg vil trække en dato ud via php, får jeg gerne noget a la 2009-04-28.

Din "05042009" kan vel klares sådan:

$nydato = substr($dato,0,2)."-".substr($dato,2,2)."-".substr($dato,4,4);
echo $nydato; // udskriver "05-04-2009"

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Jakob Munck

Dato : 28-04-09 17:24

> $nydato = substr($dato,0,2)."-".substr($dato,2,2)."-".substr($dato,4,4);
> echo $nydato; // udskriver "05-04-2009"

Det var lige hvad jeg søgte efter. Og det ser lidt mere elegant ud end min
egen kode. Mange tak for det.

v.h.
Jakob

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-04-09 18:24

Jakob Munck skrev:

> Det var lige hvad jeg søgte efter. Og det ser lidt mere elegant ud end min
> egen kode. Mange tak for det.

OK! Det å tæt op af det du selv havde forsøgt.

Normalt har jeg en funktion der kan kaldes fra alle filer, og som hedder
danskdato().

$dato = $row["dato"];
danskdato();
echo $nydato;

I den funktion har jeg også sørget for at den udskriver noget a la
"Tirsdag d. 28. april 2009 kl. 19:05". - Eller lige i dette tilfælde: "I
dag kl. 19:05".

Funktionen indeholder så også et array med de danske ugedage og måneder.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Martin

Dato : 29-04-09 05:36

Philip Nunnegaard wrote:

> OK! Det å tæt op af det du selv havde forsøgt.
>
> Normalt har jeg en funktion der kan kaldes fra alle filer, og som hedder
> [...]

setlocale(LC_ALL, 'da-DK');
echo date('l d F', $row['dato']);

Altid dejligt at bruge locale, så skal man bare ændre det 1 sted, og
hvis man fx. også vil lave RSS feeds (som skal overholde de gængse
regler for dato angivningen der)

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-04-09 06:20

Martin skrev:

> [...]
>
> Altid dejligt at bruge locale, så skal man bare ændre det 1 sted, og
> hvis man fx. også vil lave RSS feeds (som skal overholde de gængse

Såfremt det altså virker.
Det gør det ikke hos mig. Her giver den "Tuesday 28 April"
Min hjemmelavede datofunktion virker til gengæld hver gang.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Martin

Dato : 29-04-09 22:42

Philip Nunnegaard wrote:

> Såfremt det altså virker.
> Det gør det ikke hos mig. Her giver den "Tuesday 28 April"
> Min hjemmelavede datofunktion virker til gengæld hver gang.

strftime er svaret... bare en tanketorsk fra mig af...
Hvad gør du så når du vil have flere sprog, så vil du manuelt smide det
et nyt array ind i din funktion?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-04-09 05:39

Martin skrev:

> strftime er svaret... bare en tanketorsk fra mig af...

Ja, det så jeg af Bertels svar.

> Hvad gør du så når du vil have flere sprog, så vil du manuelt smide det
> et nyt array ind i din funktion?

Har en anden funktionder hedder noget a la endato()
- eller som på de fleste sider: Jeg har det kun på dansk.

Fidusen for mig er at jeg her kan vise datoen præcist som jeg ønsker det
(f.eks. den med "i dag" osv.).

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-09 13:22

Martin skrev:

> setlocale(LC_ALL, 'da-DK');
> echo date('l d F', $row['dato']);

Udskrift:

   Thursday 01 January

> Altid dejligt at bruge locale

Bare synd at date() er revnende ligeglad med den indstilling.

Brug strftime() til udskrift af datoer der skal respektere
locale-indstillingen.

http://dk2.php.net/manual/en/function.strftime.php

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 29-04-09 22:41

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Bare synd at date() er revnende ligeglad med den indstilling.
>
> Brug strftime() til udskrift af datoer der skal respektere

Ja selvfølgelig skal man bruge strftime, ved ikke lige hvad jeg tænkte,
eller rettere ikke tænkte da jeg lige lavede eksemplet :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-09 22:43

Martin skrev:

> Ja selvfølgelig skal man bruge strftime, ved ikke lige hvad jeg tænkte,
> eller rettere ikke tænkte da jeg lige lavede eksemplet :)

Næ, men det er da også pløkåndssvagt at date() holder sig for fin
til at aflæse locale.

--
Bertel