loginside + include
Fra : Torben Sørensen

Dato : 28-04-09 09:06

Hej

Måske nogen kan hjælpe mig med dette problem, er igang med en
loginside lavet med include, men problemet er at jeg ikke kan få
mine sider til at være låste, for dem som ikke er logget ind,
eller har rettigheder til den, ville gerne have så de to
brugergrupper jeg har, har rettigheder til hver deres sider, og
evt også nogle af de samme, men uden andre udenfra kan komme ind
på dem, har før haft det på et loginside, bare fra folk udenfra
ikke med flere niveuer. Det jeg har prøvet er:

<?
include("dbconnect.php")
?>

og

<?
include("dbconnect.php")
include("begynd.php")
?>

I begynd.php filen er det følgende kode:

<?php
session_start();
?>
<?
include("dbconnect.php");
$s2 = mysql_query("select * from databasens-navn where user =
'$_SESSION[user]'");
$se = mysql_fetch_array($s2);
if($se[loggetind] == "nej"){
print "Du har ikke rettigheder til at se denne side";
exit;
}
?>

og i dbconnect.php filen står følgende:

<?php
$conn = mysql_connect("sti til databasen", "brugernavn",
"kodeord") or die("Ingen forbindelse");
mysql_select_db("databasens navn") or die("Ingen database");
?>

Hvis jeg fjerner ''include("begynd.php")'' skriver den ingen
fejl, men virker stadig ikke, fejlen den skriver står der
følgende ''Parse error: parse error in stien-til-siden on line 3

Håber i kan hjælpe :)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Leif Neland

Dato : 28-04-09 09:18

Torben Sørensen skrev:
> Hej
>

> <?
> include("dbconnect.php")
> include("begynd.php")
> ?>

Du mangler et ";" i linie 2, hvilket så giver fejl i linie 3. Men det er
måske bare en afskrivningsfejl?

> I begynd.php filen er det følgende kode:
>
> <?php
> session_start();
> ?>
> <?
> include("dbconnect.php");

Du har allerede include'd dbconnect een gang, i hovedprogrammet.
Det skader ikke i dette tilfælde, men kan være noget rod.
Kan du ikke holde styr på hvad du inkluderer i hvad, kan du bruge
include_once("dbconnect.php") eller require_once("dbconnect.php"); ved
require(_once) dør programmet, hvis filen ikke findes, ellers giver det
bare en warning, og så kan programmet f.ex. tænkes at give adgang uden
login. Derfor er "require" mere sikkert end "include".

> Håber i kan hjælpe :)

Det var bare en syntaks-check, semantikken overlader jeg til andre

Leif