Kompostorm ja /nej
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-07-01 02:09

Der er nu podet med orm for en måned siden. Hvad kan jeg forvente der sker?
Er det ikke værd at arbejde med, og går det hurtigere med kunstgødning og
kalk? Hvis jeg blander metoderne dør ormene vel?

Kan man 'lynkompostere' tynde grene og kviste, jeg tænkte på vand med
kunstgødning i plasttønde?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 30-07-01 16:16

"Preben Riis Sørensen" wrote:

> Der er nu podet med orm for en måned siden. Hvad kan jeg forvente der sker?
> Er det ikke værd at arbejde med, og går det hurtigere med kunstgødning og
> kalk? Hvis jeg blander metoderne dør ormene vel?

Hvis det er en lukket boks, og det bliver for varmt, så dør de. Men
ellers fortrækker de, når temperaturen bliver for høj, og kommer
tilbage, når temperaturen falder.
Du ka også lade regenormene gøre arbejdet færdigt ude i haven, hvis du
spreder komposten før den er helt omsat.

> Kan man 'lynkompostere' tynde grene og kviste, jeg tænkte på vand med
> kunstgødning i plasttønde?

Så var det da nemmere at brænde dem af...

--Johan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-07-01 18:53

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
> [...]
> Er det ikke værd at arbejde med, og går det hurtigere med kunstgødning og
> kalk? Hvis jeg blander metoderne dør ormene vel?

Nej - ingen af delene. Der skal blot sørges for en god
opblanding af materialet så der kan komme luft ned
omkring materialet. Det tager lidt tid for ormene at
få unger i en størrelse, der umiddelbart er let at se -
men uden luft bliver der ikke mange orme.
Bænkebidere er også udmærkede.

> Kan man 'lynkompostere' tynde grene og kviste, jeg tænkte på vand med
> kunstgødning i plasttønde?

Træagtigt affald nedbrydes mest effektivt med svampe -
de blødere dele tager bakterier sig af - altså skal der
podes med nogle egnede svampe. Der skal luft til -
og ingen kalk.

Per A. Hansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 31-07-01 22:44

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev

> Der er nu podet med orm for en måned siden.
> Hvad kan jeg forvente der sker?

Du skal nok ikke forvente at der sker noget i løbet af en måned - de skal
lige i gang, de små bæster - og de skal fodres ofte.

Jeg har dyrket regnorme siden 1986, så min kultur kører bare helt af sig
selv. Jeg blander haveaffald (hækafklip, staudetoppe og smågrene) med
køkkenaffald (kaffegrums med poser, theblade, porretoppe, løgskaller, ja alt
hvad der kommer fra jorden). Er der meget hækafklip, blandes lidt jord eller
omsat kompost i, så det ligger lagvis - så skal regnorme, skolopentere,
bænkebidere og mikroorganismer mv. nok klare resten - bare det ikke tørrer
ud - så kan du starte forfra.

> Er det ikke værd at arbejde med, og går det hurtigere
> med kunstgødning og kalk?

Jeg tror ikke det går hurtigere med regnormekultur, i hvert fald ikke i
starten, men al begyndelse er svær - også at starte en effektiv omsætning
med disse dyr.

> Hvis jeg blander metoderne dør ormene vel?

De kan ikke lide kulde (så søger de nedad i bunken, og du får ingen
omsætning) og de kan heller ikke lide for meget varme. Hvis du tilsætter en
masse blødt materiale på en gang, for eksempel græsaffald, vil det udvikle
en masse varme i starten, og det er naturligvis godt til at dræbe eventuelle
ukrudtsfrø, men regnormene - de venter lidt med at gå om bord i det.

Jeg har læst at kunstgødning og kalk på komposten svider ormenes hud, så det
er nok ikke en god ide.

> Kan man 'lynkompostere' tynde grene og kviste,
> jeg tænkte på vand med kunstgødning i plasttønde?

Min kompostbeholder er 3x1x1 meter - opdelt i 3 rum. I den ene har jeg
færdigomsat kompost, den anden er den jeg fylder med køkkenaffald blandet
med smågrene og den tredje er til langtidskompostering, det vil sige det
meste af hækafklippet og grovere ting, blandet med lidt jord for at ormene
kan tygge sig igennem det (de vil helst have lidt korn fra jorden at knuse
det med).

Husk at holde det hele fugtigt - det giver det bedste resultat. Visne blade
og kaffegrums er deres livret. Prøv at rode rundt i de øverste lag af
komposten. Hvis du finder små olivengrønne æg (kokoner), er det regnormens
afkom. Her klækkes bittesmå gennemsigtige regorme, som senere skal vokse sig
til disse grådige sataner, der kan omsætte din kompost på rekordtid - bare
de får mad nok. Kompostorme hedder Eisenia Foedita, og er ikke de samme som
dem der lever i jorden, Lumbricus Terrestris eller i skoven, Lumbriscus
Rubellus. Der er omkring 40 forskellige arter, alene i Danmark.

God fornøjelse med din regnormekultur - den vil du få meget glæde af, hvis
du passer den ordentligt.

Jeg kører aldrig haveaffald væk - jeg køber aldrig poser med jord eller
gødning på planteskolen - det hele hviler i sig selv, men det har også taget
nogle år at opnå den balance.

Jeg hælder bare på, og roder aldrig i komposten - regnormene skal nok sørge
for at holde den gennemluftet. I tørre perioder giver jeg lidt vand fra
regnvandsbeholderen. Når ormene har omsat det der er at omsætte, trækker det
over i den næste beholder - og jeg kan høste komposten, der dufter af
skovbund - og planterne elsker det. Bliver de ikke fodret tilstrækkeligt,
drøner de over i naboens kompost, og så er dine anstrengelser forgæves

--
Allan

Fra : Borge

Dato : 04-08-01 00:10

Allan Vebel <allan@vebel.dk> skrev i en

> Du skal nok ikke forvente at der sker noget i løbet af en måned - de skal
> lige i gang, de små bæster - og de skal fodres ofte.

Jeg kan ikke forstå at Preben Riis Sørensen slet ikke har kommenteret dette
indlæg. Her er for en gangs skyld en rigtig god beskrivelse af hvad
kompostorme gør ved det nedbrydelige materiale, og det bør have meget mere
omtale.

> Jeg har dyrket regnorme siden 1986,

Hvor bor du - kan jeg hente kompostorme hos dig?

/borge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-01 00:43

> [...]
> omtale.

> Hvor bor du - kan jeg hente kompostorme hos dig?

Så, så, jeg skal jo lige læse det først
Jeg synes også det er gode svar, som jeg takker for, men jeg ikke har noget
at sige dertil før jeg har gjort egne erfaringer. Og det har nok lange
udsigter. Jeg vil ikke gøde og kalke, og så må vi se om ormene bliver
aktive. Hvis man kommer lige så langt uden orm, vil jeg ikke fortsætte med
dem.
Du kan nok hente orm på genbrugspladsen hvis ikke det kun er i Esbjerg man
tilbyder dette, men man skal møde op en bestemt forudannonceret weekend, og
det løb er nok kørt for i år. Ellers må du forsøge at skaffe en leverandør
her i gruppen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-08-01 17:32

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev

Til Borge kan jeg sige at jeg bor i Frederiksværk - og du er velkommen til
at hente orm hvis din vej skulle falde forbi.

> Så, så, jeg skal jo lige læse det først

Det går jo ikke så stærkt her i sommersæsonen, med alle de projekter vi har
gang i.

> Hvis man kommer lige så langt uden orm, vil jeg ikke
> fortsætte med dem.

Jo, du kan sikkert komme lige så langt uden orm, men for mig handler det
også om økologi og genbrug at mit plantemateriale. Vi har en ret sandet jord
som skal tilføjes en masse organisk materiale for overhodedet at holde på
vandet - og så gøder det jo samtidig.

Det havde sikkert været nemmere at køre det hele på lossepladsen - og hente
spagnum på tilbagevejen når man alligevel har anhængeren med, men jeg synes
faktisk også at det er sjovt at se mit affald blive forvandlet til den
fineste muld, at se livet i komposten - og vide at det er helt økologisk.

> Du kan nok hente orm på genbrugspladsen

Det er desværre de færreste steder i landet man kan hente orm - man skal
virkelig lede længe efter dem. Jeg fik dem fra min mor i 1986, og har
rundhåndet delt ud af bestanden siden.

--
Allan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-01 22:59

> [...]
> faktisk også at det er sjovt at se mit affald blive forvandlet til den
> fineste muld, at se livet i komposten - og vide at det er helt økologisk.

Nej, jeg ville da ikke smide det ud, blot kompostere det på normal vis uden
orm. Derudover lægger jeg grenklip og blade hvor det ikke generer, især
under bærbuskene. Når der så kommer en tot græs, sparker jeg lige en dynge
henover, det er alletiders og jeg undgår at rode i jorden og bærbuskenes
rødder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-08-01 19:43

> [...]

> det ikke generer, især under bærbuskene. Når
> der så kommer en tot græs, sparker jeg lige en
> dynge henover, det er alletiders og jeg undgår

Glimrende! Jeg kunne ikke have givet en bedre svar selv.

--
Allan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-08-01 23:19

On Sat, 4 Aug 2001 18:31:52 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

> [...]
>faktisk også at det er sjovt at se mit affald blive forvandlet til den
>fineste muld, at se livet i komposten - og vide at det er helt økologisk.

Jeg må da indrømme at jeg har lidt svært ved at se det nemme i at køre
det hele væk og hente nyt at fylde i...
Jeg dynger det hele sammen på "møeng'i" (Damn, vendelbåmål er svært at
skrive og kun hvis bunken bliiver for omfangsrig eller jeg
tilfældigvis får lyst, bliver den stakket pænt. Men i løbet af et års
tid bliver det til den fineste kompost.
Og der er da også masser af kompostorm i, uden at der nogensinde er
blevet sat nogle ud. Men nu er bunken også bare anlagt oven på jorden,
der er ikke nogen bund af nogen art, så ormene har fri adgang. Det er
især i kaffegrums og hvad der ellers ryger ud fra køkkenet som ormene
er i.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-08-01 19:40

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev

> Jeg må da indrømme at jeg har lidt svært ved at
> se det nemme i at køre det hele væk og hente nyt
> at fylde i...

Der er desværre alt for mange der gør det - 'åh, vores lille have skal være
så pæn og vi vil ikke have noget liggende'.

Hvis du vidste hvad folk kører væk ville du korse dig - og vores losseplads
er ved at drukne i haveaffald. Her bliver det så kværnet og komposteret, og
folk kan så hente gratis kompost. Det er da en meget god ordning - men jeg
vil hellere lave det selv - så ved jeg hvad det er lavet af.

--
Allan

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-08-01 20:20

> [...]
> folk kan så hente gratis kompost. Det er da en meget god ordning - men jeg
> vil hellere lave det selv - så ved jeg hvad det er lavet af.

Ja tak. Vi hentede tidligere på året et læs "kompost" fra den lokale
miljøstation til at fylde et nyt blomsterbed op med. Komposten er fyldt med
alverdens plastikstumper og -stykker. Da vi hentede komposten så vi da også
en smidde et fastelavnsris med pynt og det hele på bunken med
kompostmateriale.

Venlig hilsen
Jakob