Stripslashes virker ikke
Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-09 00:33

Hej

Jeg forsøger at fjerne backslashes (\) fra formfelter og variabler vha.
funktionen stripslashes()

I nedenstående har jeg indsat nogle backslashes i variablerne, og skriver
f.eks. "te\st" i input-feltet "telefon".

Jeg samler alle variablerne i arrayet $required og kører en foreach på
dette.

Det virker på de passive variabler, men ikke på form-feltet, hvad gør jeg
galt?

Mvh. Stig

<form action="strip.php" method="post">
<input name="telefon" type="text" />
<input type="submit" name="submit" value="Submit" />
</form>
<?php

if(isset($_POST['submit'])){
$firma = "Oles \Autoværk\sted";
$kontakt = "Ole \mekaniker\ Olsen";
$adresse = "B\\akken 27";
$tlf = $_POST['telefon'];

$required = array($firma,$kontakt,$adresse,$tlf);

if(get_magic_quotes_gpc()){
foreach($required as $key => $value){
$required[$key] = stripslashes($value);
}
}

print_r($required);
}
?>

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-04-09 02:20

Stig Holmberg har bragt dette til os:
> [...]
> $adresse = "B\\akken 27";
> $tlf = $_POST['telefon'];
>
> $required = array($firma,$kontakt,$adresse,$tlf);

Fra
http://dk.php.net/manual/en/control-structures.foreach.php

"
Note: Unless the array is referenced, foreach operates on a copy of the
specified array and not the array itself. foreach has some side effects
on the array pointer. Don't rely on the array pointer during or after
the foreach without resetting it.

As of PHP 5, you can easily modify array's elements by preceding $value
with &. This will assign reference instead of copying the value.
<?php
$arr = array(1, 2, 3, 4);
foreach ($arr as &$value) {
$value = $value * 2;
}
// $arr is now array(2, 4, 6, 8)
unset($value); // break the reference with the last element
?>
Warning
Reference of a $value and the last array element remain even after the
foreach loop. It is recommended to destroy it by unset().
"

Ved ikke om det er dit problem - men det ligner meget godt...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-09 02:43

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> "
>
> Ved ikke om det er dit problem - men det ligner meget godt...

Tak for dit input, jeg har prøvet at sætte & foran $value, men det gav ingen
forskel.

Jeg er ny i php, ved ikke hvilken konsekvens der er i at der arbejdes på en
kopi af arrayet?

Mvh. Stig

Fra : Martin

Dato : 25-04-09 02:54

Stig Holmberg wrote:

> "Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

> Tak for dit input, jeg har prøvet at sætte & foran $value, men det gav
> ingen forskel.

Det du kan gøre er

$arr = array(1,2,3,4);
foreach($arr AS $key => $value) {
$arr[$key] = $value * 2;
}
// $arr = array(2,4,6,8)

> Jeg er ny i php, ved ikke hvilken konsekvens der er i at der arbejdes på
> en kopi af arrayet?

$arr = array(1,2,3,4);
foreach($arr AS $key => $value) {
$arr[$key] = $value * 2;
break;
}
// $arr = array(2,2,3,4)

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-09 11:18

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i meddelelsen

> Det du kan gøre er
>
> $arr = array(1,2,3,4);
> foreach($arr AS $key => $value) {
> $arr[$key] = $value * 2;
> }
> // $arr = array(2,4,6,8)

Det er jo det jeg gør i forvejen:

if(get_magic_quotes_gpc()){
foreach($required as $key => $value){
$required[$key] = stripslashes($value);
}
}

Det virker bare ikke på variablen $tlf der kommer fra $_POST['telefon']

Mvh. Stig

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-09 07:18

Stig Holmberg skrev:

> Tak for dit input, jeg har prøvet at sætte & foran $value, men det gav ingen
> forskel.

Nej, det er klart. Der var ikke det omtalte problem i din kode.

> Jeg er ny i php, ved ikke hvilken konsekvens der er i at der arbejdes på en
> kopi af arrayet?

Princippet der overrasker begyndere:

   $variabel = "etellerandet";
   $løkkekopi_af_variabel = $variabel;
   $løkkekopi_af_variabel = "nogetheltandet";
   echo $variabel;

og så spørger de:

   Hvorfor er $variabel ikke blevet ændret?

Her er din kode som den skulle se ud hvis du ville indføre
omtalte fejl i den:

FEJLKODE:

   if (get_magic_quotes_gpc()) {
      foreach($required as $key => $value) {
         $value = stripslashes($value);
       }
   }

--
Bertel

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-09 12:36

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> echo $variabel;
>
> og så spørger de:
>
> Hvorfor er $variabel ikke blevet ændret?

Ja det virker logisk nok.

> Her er din kode som den skulle se ud hvis du ville indføre
> [...]

Det forstår jeg så ikke, er $value ikke en intern variabel i løkken som ikke
har noget at gøre med vores oprindelige værdi?

Og den burde det være muligt at ændre?

Og så burde dette da heller ikke virke:

if(get_magic_quotes_gpc()){
foreach($required as $key => $value){
$required[$key] = stripslashes($value);
}
}

For hvis $required er en kopi, burde den oprindelige $required da ikke ændre
sig?

Ja, nu er jeg totalt forvirret, og min stripslashes virker stadig ikke, har
prøvet at lave en simpel konkatenering i løkken og det virker fint også på
input feltet: $required[$key] = $value . "Testing";

Mvh. Stig

Fra : Martin

Dato : 25-04-09 18:18

Stig Holmberg wrote:

> Det forstår jeg så ikke, er $value ikke en intern variabel i løkken som
> ikke har noget at gøre med vores oprindelige værdi?

Nej
Hvis du bruger den som reference, så lig mærke til den søde warning som
står i manualen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-09 11:14

Stig Holmberg skrev:

> Ja det virker logisk nok.

Godt.

> Det forstår jeg så ikke, er $value ikke en intern variabel i løkken som ikke
> har noget at gøre med vores oprindelige værdi?

Jo, netop. Når løkken er færdig, er $value død, og alle ændringer
af den er gået tabt.

> Og den burde det være muligt at ændre?

Ja - men uden permanent effekt. Enhver ændring er ligegyldig -
medmindre den genbruges inden for løkken.

> Og så burde dette da heller ikke virke:

> [...]

Jo, for der er det ikke den midlertidige variabel der ændres, men
derimod det originale array som er aktivt både enden for og uden
for løkken. Det gør ikke spor at $key også er midlertidig. Den
skal bare udpege det rigtige element der skal ændres.

> For hvis $required er en kopi,

Det er det ikke.

> Ja, nu er jeg totalt forvirret, og min stripslashes virker stadig ikke,

Nej, det har jeg ingen løsning på (bortset fra at man kan lave
noget brute-force med gentagen fjerning af skråstreger til alle
er væk).

--
Bertel

Fra : Stig Holmberg

Dato : 26-04-09 21:49

> Godt.

> Jo, netop. Når løkken er færdig, er $value død, og alle ændringer
> af den er gået tabt.

Aha, så faldt tiøren, tak for det.

> Ja - men uden permanent effekt. Enhver ændring er ligegyldig -
> medmindre den genbruges inden for løkken.

Selvfølgelig, det burde jeg have gennemskuet.

> [...]
> for løkken. Det gør ikke spor at $key også er midlertidig. Den
> skal bare udpege det rigtige element der skal ændres.

Nu forstår jeg forskellen.

> Det er det ikke.

> Nej, det har jeg ingen løsning på (bortset fra at man kan lave
> noget brute-force med gentagen fjerning af skråstreger til alle
> er væk).

Det er heldigvis løst nu, se min anden post.

Tak for hjælpen, det var oplysende.

Mvh. Stig

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-09 07:13

Birger Sørensen skrev:

> Note: Unless the array is referenced, foreach operates on a copy of the
> specified array and not the array itself.

Det problem har Stigs kode ikke. Han ændrer

   $required[$key]

og det er netop det originale array og ikke kopien.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-04-09 07:12

Stig Holmberg skrev:

> Det virker på de passive variabler, men ikke på form-feltet, hvad gør jeg
> galt?

Du gør sådan set ikke noget galt, men der er noget du ikke er
opmærksom på. Indføj en linje i din kode, så får du syn for
sagen:

> if(get_magic_quotes_gpc()){
> foreach($required as $key => $value){
   echo "<p>$value</p>";
> $required[$key] = stripslashes($value);
> }
> }

Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men jeg gætter på at det er
get_magic_quotes_gpc() der laver noget automatik.

--
Bertel

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-09 15:15

> [...]
>
> Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men jeg gætter på at det er
> get_magic_quotes_gpc() der laver noget automatik.

Tak for din hjælp, der er som du siger ikke noget galt med foreach-løkken,
men jeg har nu fundet fejlen.

Det der forvirrede mig var at stripslashes fjernede de \ jeg skrev ind i
mine passive variabler men ikke dem jeg skrev i input-feltet.

Det skyldes følgende:

1. Anførselstegn i variabler fra $_POST arrayet bliver escaped(\") af
magicquotes.

2. Backslashes i variabler fra $_POST arrayet bliver escaped(\\) af
magicquotes.

3. Backslashes i variabler fra $_POST arrayet BLIVER fjernet af
stripslashes - MEN da magicquotes sætter 1 ekstra (se punkt 2) bliver der en
tilbage.

4. Alle backslashes i variabler der IKKE kommer fra $_POST arrayet bliver
fjernet af stripslashes.

Man kan sige at jeg testede funktionen på en forkert måde, ved at sætte \
ind i input-feltet og de passive variabler, jeg skulle have testet med
anførselstegn.

Jeg stirrede mig blind på at stripslashes fjernede \ fra mine passive
variabler, men ikke gjorde det fra mit input-felt variabel, men det var bare
punkt 3. der var på spil.

Mvh. Stig

Fra : Martin

Dato : 25-04-09 18:23

Stig Holmberg wrote:

> "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

Glæd dig til PHP6, så er magic_quotes slået helt fra, og kan ikke sættes
til on :)

og er allerde deprecated

This feature has been DEPRECATED as of PHP 5.3.0 and REMOVED as of PHP
6.0.0. Relying on this feature is highly discouraged.

Hvis du skal bruge den til at indsætte i en database, så bare nøjes med
mysql_real_escape_string

Fra : Stig Holmberg

Dato : 25-04-09 20:30

> [...]
> 6.0.0. Relying on this feature is highly discouraged.
>
> Hvis du skal bruge den til at indsætte i en database, så bare nøjes med

Ja, det var en mindre god idé de fik dengang med magicquotes

Mvh. Stig