Kombineret betingelse?
Fra : Martin Ploug

Dato : 18-04-09 14:48

Hej

Hvordan er det nu det er?

Jeg har en fil, der indeholder en formular og noget
PHP, der hhv. sørger for at poste og vise indholdet på siden.
Jeg vil gerne lave et tjek vha. PHP, der tjekker, om et felt
er udfyldt korrekt, men tjekket skal kun udføres, hvis der
bliver klikket på Send-knappen i formularen.

Jeg har nedenstående brudstykker, som jeg gætter på skal
sættes sammen på en eller anden måde. Jeg ved bare ikke
lige hvordan.

if (isset($_POST[submit])) // er der klikket på knappen?
{
}

if($tjekfelt != '.....') // Hvis bruger ikke har skrevet rigtigt i
tjekfeltet, skal php'en skrive nedenstående.
{
echo "Tjekfeltet er ikke udfyldt korrekt. <a href='form.php'>Tilbage</a>";
}

Jeg har forsøgt at sætte dem sammen i stil med:
if (isset($_POST[submit])&&($tjekfelt != '.....') )

Men den går vist ikke rigtigt, eller også mangler jeg i hvert
fald noget.

Mvh. Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-09 21:21

Martin Ploug skrev:

> Jeg har nedenstående brudstykker, som jeg gætter på skal
> sættes sammen på en eller anden måde. Jeg ved bare ikke
> lige hvordan.

Du har fat i den rigtige ende, men tjekket på send-knappen skal
omklamre alle deltjekkene. Du skal kun tjekke for indhol hvis
der er trykket send.

Hvis der kan stå mange forskellige ting i feltet, er det svært at
tjekke ved positive svar, så for at illustrere fidusen lader jeg
som om man kun må svare "København" og "Odense"):

if (isset($_POST[submit])) // er der klikket på knappen?
{
   if ($tjekfelt== '')
      echo "Tjekfeltet er ikke udfyldt korrekt. <a href='form.php'>Tilbage</a>";
   if ($tjekfelt!= 'København' && $tjekfelt!='Odense')
      echo "Du har ikke angivet en af de mulige byer. <a href='form.php'>Tilbage</a>";
}

Der kan tjekkes på mange andre måder, men det afhænger af
hvad brugeren skal skrive.

Når du har det til at virke, skal du oveveje at lave det brugervenligt
ved at sørge for at de indtastede værdier står i boksene når siden
genhentes.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-04-09 22:41

Martin Ploug tastede følgende:
> [...]
> fald noget.
>
> Mvh. Martin

if ( isset( $_POST[submit]) && ( $tjekfelt != '.....'))

skal vist egentlig vær godt nok - bortset fra at keys i $_POST og andre
arrays skal være strenge, altså

if ( isset( $_POST[ 'submit']) && ( $tjekfelt != '.....')) { .. }

At det somme tider virker alligevel, gør det ikke rigtigt at udelade
anførselstegnene. Og under alle omstændigheder, er det en god idé at
vænne sig til at skrive dem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-09 09:40

Birger Sørensen skrev:

> skal vist egentlig vær godt nok - bortset fra at keys i $_POST og andre
> arrays skal være strenge, altså

> if ( isset( $_POST[ 'submit']) && ( $tjekfelt != '.....')) { .. }

Enig. Jeg glemete det forhold i mit svar.

> At det somme tider virker alligevel, gør det ikke rigtigt at udelade
> anførselstegnene.

Det kan være en tilfældighed at det virker.

--
Bertel

Fra : Martin Ploug

Dato : 19-04-09 09:48

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Enig. Jeg glemete det forhold i mit svar.

> Det kan være en tilfældighed at det virker.
>
> --
> Bertel

Mange tak for jeres svar.

Jeg har fået det til at virke med:

if (isset($_POST['submit'])&&($tjekfelt != '....'))
{
echo "Tjekfeltet er ikke udfyldt korrekt. <a
href='blogsend.php'>Tilbage</a>";
}

Mvh. Martin