Inkludere med PHP
Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 18-04-09 13:52

Hey. Jeg vil gerne inkludere min menu samt banner på mine sider,
men jeg kan ikke få det til at fungere. Jeg er ny hvad angår
web-design, så der er sandsynligvis stor chance for at jeg gør
noget galt. Jeg har forstået det på den måde, at jeg laver min
menu i et seperat dokument, som jeg f.eks. kalder menu.php. . I
den fil har jeg lagt følgende ind:

14px">FORSIDE</a>
14px">PROFIL</a>
14px">ARTIKLER</a>
14px">WORK</a>

Der efter for jeg ind på mit hmtl dokument hvor forsiden er lavet
og skriver php koden:

<?php include("menu.php"); ?>

- og gemmer naturligvis nu siden som en php fil, men der sker
intet. Hvad har jeg misforstået?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Storm

Dato : 18-04-09 14:20

Thomas Mikkelsen skrev:
> [...]
> og skriver php koden:
>
> <?php include("menu.php"); ?>
>
> - og gemmer naturligvis nu siden som en php fil, men der sker

et skud i tågen: dokumentet du forsøger at inkludere i er ikke en PHP fil?

Fremover, hvis du har problemer med noget specifikt, vil det være en
fordel at linke til den side du oplever problemet på. Det giver os en
bedre chance for at svare dig på en kvalificeret måde.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 19-04-09 13:28

> Fremover, hvis du har problemer med noget specifikt, vil det være en
> fordel at linke til den side du oplever problemet på. Det giver os en
> bedre chance for at svare dig på en kvalificeret måde.

Har ikke lagt siden ud på nettet endnu. Bruger programmet XAMPP til at
eksperimentere med PHP.

Kan desuden stadig ikke få det til at fungere. Både forsiden samt menuen
ligger i samme mappe.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-04-09 14:23

Thomas Mikkelsen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> og skriver php koden:
>
> <?php include("menu.php"); ?>
>
> - og gemmer naturligvis nu siden som en php fil, men der sker

Det ser da ellers rigtigt nok ud...
Selvfølgelig ud fra den forudsætning, at du includere i HTML'en, der
hvor du ønsker koden skal være, og at menu.php ligger i samme folder,
som den fil du includerer den i.
Hvis du ikke har andet i menu.php, kan du bruge menu.txt eller
menu.html - eller noget andet ( .html er ikke smart, fordi menu.html
ikke vil være en "rigtig" html-fil; den kan ikke bruges alene).
Hvis den hedder menu.php, kan du prøve at udskrive indholdet -
<?php echo "
Din kode her
"; ?>

I øvrigt er det en skidt idé at blande class og style - opret i stedet
en class der har alt hvad der skal være i menupunkter.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-09 21:26

Thomas Mikkelsen skrev:

> - og gemmer naturligvis nu siden som en php fil, men der sker
> intet. Hvad har jeg misforstået?

Efter din beskrivelse er der ingen fejl eller misforståelser.
Ligger menu.php i samme mappe som indgangsfilen? Har du husket
kun at bruge små bogstaver både i filnavn og i
include-kommandoen? Har din editor tilføjet en filendelse som du
ikke har opdaget?

Det er 'tåbelige' spørgsmål, men jeg stiller dem fordi din
beskrivelse er i orden.

Og så lige et fif som det er en god idé at vænne sig til, men det
har ikke noget at gøre med om det virker eller ej:

Sørg for at alle php-filer får filtypen .php. Det beskytter imod
at brugeren kan se andet end det du har planlagt.

Af hensyn til overblikket er det så smart at give inkluderede
filer mærkatet .inc således:

   menu.inc.php

Så kan man se på filnavnet at den bliver inkluderet.

--
Bertel

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 19-04-09 13:31

Siden skriver følgende fejlmelding når jeg forsøger at åbne siden i
min browser:

Parse error: parse error in C:\xampp\htdocs\forside.php on line 1

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-04-09 13:38

Thomas Mikkelsen forklarede den 19-04-2009:
> Siden skriver følgende fejlmelding når jeg forsøger at åbne siden i
> min browser:
>
> Parse error: parse error in C:\xampp\htdocs\forside.php on line 1

Og hvad står der i forside.php linie 1?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 19-04-09 13:45

Der står koden som marker xhtml:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Den skal måske væk i og med at dokumentet nu er et php dokument?

Fra : Dan Storm

Dato : 19-04-09 14:20

Thomas Mikkelsen skrev:
> Der står koden som marker xhtml:
>
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Ovenstående linie 'markerer' ikke at det er XHTML. Linien hører ikke til
i (X)HTML dokument.

> Den skal måske væk i og med at dokumentet nu er et php dokument?

Ja - grunden til at den fejler er at du har slået short_tags til i PHP.
Der er ingen grund til at forsøge at ændre den indstilling - problemet
vil løse sig selv når du fjerner XML koden.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 20-04-09 13:13

> Ja - grunden til at den fejler er at du har slået short_tags til i PHP.
> Der er ingen grund til at forsøge at ændre den indstilling - problemet
> vil løse sig selv når du fjerner XML koden.

Ja - det virker når jeg sletter:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Men så er det KUN forsiden som virker. Mine andre links, som f.eks linket
"Profil", virker stadig ikke. Når jeg har forsiden i min browser og trykker
på linket "profil", kommer samme fejlmelding som tidligere. Og jeg har også
kaldt dokumentet for php samt slettet overstående linje. Når der trykkes på
linket, skriver den i browseren, at den går ind på profil.htm, men jeg HAR
gemt den som php.

Mærkeligt - eller?

Fra : Dan Storm

Dato : 20-04-09 13:40

Thomas Mikkelsen skrev:
> Mærkeligt - eller?

Det kommer an på så meget. Igen, som jeg skrev i et tidligere indlæg, så
er det ikke nemt at komme med et kvalificeret svar når vi bare skal
sidde og gætte ud fra dine korte beskrivelser.

Peger linket til profil siden i menu.php til profil.htm? For så er det
ikke mærkeligt. At du gemmer profil.htm som profil.php gør ikke at
menu.php automatisk kan regne ud at du har omdøbt filen.

Men ovenstående beskrivelse passer ikke på din fejlmelding.
Du siger at den samme fejlmelding som før kommer. Den fejlmelding du
fortale var:
> Parse error: parse error in C:\xampp\htdocs\forside.php on line 1

Hvis det gør sig gældende på din profil side, så har du noget i profil
filen på linie 1 der giver dig fejlen.

Men igen; jeg sidder bare og gætter. Og det kan komme til at tage mange
gæt endnu, før vi får det resultat du ønsker. Vi har ingen side vi kan
teste, vi har en sparsommelig kode og en minimalistisk beskrivelse af de
problemer du oplever.

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-04-09 17:36

Thomas Mikkelsen wrote:

> Og jeg har også kaldt dokumentet for php samt slettet
> overstående linje. Når der trykkes på linket, skriver den i
> browseren, at den går ind på profil.htm, men jeg HAR gemt den som php.

Men du linker stadig til profil.htm? Menuens links skal svare til, hvad
siderne faktisk hedder.

Erik Ginnerskov