Bestøvning i drivhus
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-07-01 02:02

Er der nogen der har held med at lokke bestøvere ind i drivhuset? Jeg kan
høre på motoromdrejningerne hvilke tanker der går i gennem hovedet på både
bier, hvepse og humlebier: de vil ud og det helst omgående. Først og
fremmest tænkte jeg på tomaterne. Kan man let og sikkert sige noget om, om
de er bestøvede, helt/delvist/ikke?

Tillægs: Hvorfor er mine 'gul cherrytomat' lige så store som alm. tomater og
dannet i ringe antal?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 30-07-01 18:20

> [...]
> bier, hvepse og humlebier: de vil ud og det helst omgående. Først og
> fremmest tænkte jeg på tomaterne. Kan man let og sikkert sige noget om, om

Tomater har vindbestøvning, så det er nok at "kæle " lidt med dem eller
rettere når man beskærer, fjerner klasetyv eller kommer til at ryste planten
lidt så er det i orden.

> Tillægs: Hvorfor er mine 'gul cherrytomat' lige så store som alm. tomater
og
> dannet i ringe antal?

mon det ike er sorten ?

Jeg har netop i dag tænkt på bestøvning m.h.t. mine aubergine, og er ved at
prøve at læse mig frem , måske skulle jeg plante nogle lavendler også inde i
drivhuset.

mvh
Vibeke

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-07-01 18:57

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en
> [...]
> bier, hvepse og humlebier: de vil ud og det helst omgående. Først og
> fremmest tænkte jeg på tomaterne. Kan man let og sikkert sige noget om, om

Tomater er selvbestøvende. Pollenkornene kommer ud gennem
nogle langsgående revner når planten rystes lidt.
Det kan gøres med håndkraft eller man kan ryste med en
vandstråle - husk det skal være om morgenen.

> Tillægs: Hvorfor er mine 'gul cherrytomat' lige så store som alm. tomater
og
> dannet i ringe antal?

Det er måske fordi der ikke er ansat ret mange blomster - nogle er måske
faldet af p.g.a. manglende bestøvning eller der har været
ugunstige temperaturforhold.

Per A. Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-07-01 21:56

On Mon, 30 Jul 2001 19:56:41 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

>vandstråle - husk det skal være om morgenen.

Hvorfor? Sker bestøvningen om morgenen?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 31-07-01 18:43

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Hvorfor? Sker bestøvningen om morgenen?

Jeg har hørt fra gartnere, at det helst skal ske om
morgenen. Når planten rystes begynder griflen at
vokse frem gennem støvdragerne. Det kan sikkert ske
på senere tidspunkter.
Humlebier ryster også blomsten tilstrækkeligt til at sætte
gang i organerne. Den søger pollen, da der ikke er nektar
i blomsterne.

Per A. Hansen

Fra : Søren Zoëga

Dato : 01-08-01 10:27

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> morgenen. Når planten rystes begynder griflen at
> vokse frem gennem støvdragerne. Det kan sikkert ske

Hvis man bruger vandmetoden er morgenen det bedste tidspunkt,
på det tidspunkt har vandet og planten på det nærmeste samme temperatur.

Søren

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 31-07-01 21:25

> Tillægs: Hvorfor er mine 'gul cherrytomat' lige så store som alm. tomater
og
> dannet i ringe antal?

Ifølge Helge Petersens drivhusbog har tomatplanter det ligesom os mennesker.
Er der rigelig føde behøver vi ikke at sætte så mange børn til verden, og
vore børn bliver store og velnærede.
Jeg snes nu ikke at det gælder alm tomater, men det er måske
blandinggsforholdet mellem næringsstoffer der bestemmer forløbet.

mvh
Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-01 00:52

Nu blomstrer mine Oregano. De må afgive beroligende stoffer, for nu flyver
humlebierne frivilligt ind og summer med en helt anden og rolig tone. De er
dog mistænkt for at holde sig fra tomaterne.

Mine 'gul cherrytomat' er nu prøvesmagt, og de minder ikke i smag om
cherrytomater, nærmest fladere smag end de almindelige røde. Er andre af
samme mening?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen