Link virker ikke
Fra : marwej

Dato : 13-04-09 19:05

Hej

På min hjemmeside er nogen link holdt op med at virke.
Koden mellem <body> og </body> ser sådan ud:
<h1>Sjove film</h1><?php
$dirname = "page/film/sjov/";
$dirhandle = opendir($dirname);
while($file = readdir($dirhandle))
{
if ($file != "." && $file != "..")
{
if (is_file($dirname.$file)) {
$shortname=substr($file,0,-4);
echo "<a href='index.php?request=film/sjov/$shortname'>" .
$shortname . "</a><br/>";
}
else {
echo "mappe: " . $file . "<br>";
}
}
}
?>

Linkene er holdt op med at virke. Hele siden kan sees her:
http://test.gulkorn.dk/index.php?request=film/sjov

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Gert Krabsen

Dato : 13-04-09 19:46

marwej skrev:
> [...]
> }
> ?>
>
> Linkene er holdt op med at virke. Hele siden kan sees her:

For det første: Den php-kode du viser er tydeligvis ikke hele koden - du
skjuler noget for os ;-(

For det andet:
echo "<a href='index.php?request=film/sjov/$shortname'>".$shortname."</a>";

bør nok nærmere ligne:

echo "<a
href='index.php?request=film/sjov/".$shortname."php'>".$shortname ."</a>";

Fra : marwej

Dato : 13-04-09 19:54

Gert Krabsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> For det første: Den php-kode du viser er tydeligvis ikke hele koden - du
> skjuler noget for os ;-(

Jeg skjuler ikke noget. Med mindre du tænker på <head>-tags og DOCTYPE

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

<head>
   <title>Gulkorn.dk</title>
   <link rel="stylesheet" href="css/style.css" type="text/css">
   <script type="text/javascript" src="includes/ur.js"></script>

   <script type="text/javascript" src="includes/menu.js"></script>
   <param name="wmode" value="transparent" />
<!--[if IE]>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/ie.css" />
<![endif]-->
</head>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-09 20:33

Gert Krabsen skrev:

> bør nok nærmere ligne:

> echo "<a href='index.php?request=film/sjov/".$shortname."php'>".$shortname ."</a>";

eller
echo "<a href='index.php?request=film/sjov/".$file'>".$shortname ."</a>";

--
Bertel

Fra : Gert Krabsen

Dato : 13-04-09 21:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> eller
> echo "<a href='index.php?request=film/sjov/".$file'>".$shortname ."</a>";

Tja, frem og tilbage er jo dobbelt så langt, så det har du da ret i. Det
fremtidssikrer også til den dag, der ligger andet end php-filer.

En helt anden ting er, at jeg ikke kan lide, når links indeholder
mellemrum, selv om det som regel går godt..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-04-09 21:39

Gert Krabsen skrev:

> En helt anden ting er, at jeg ikke kan lide, når links indeholder
> mellemrum, selv om det som regel går godt..

Jeg ved heller ikke hvorfor, men jeg kan heller ikke lide det.

Selv filer på min egen harddisk (som ikke skal ud på nettet - f.eks.
OpenOffice-dokumenter) har jeg for vane kun at navngive med små
bogstaver (a-z) og med underscore i stedet for mellemrum, selv om jeg
godt ved at lige det er helt tåbeligt.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-04-09 22:00

Philip Nunnegaard skrev:

> ... har jeg for vane kun at navngive med små
> bogstaver (a-z) og med underscore i stedet for
> mellemrum, selv om jeg godt ved at lige det er
> helt tåbeligt.

Jeg har det på samme måde - det kunne jo være
at de en dag skulle flyttes ud på nettet - så er det
jo rart bare at kunne hælde dem ud, uden at
omdøbe.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-09 22:48

Philip Nunnegaard skrev:

> [...]
> OpenOffice-dokumenter) har jeg for vane kun at navngive med små
> bogstaver (a-z) og med underscore i stedet for mellemrum, selv om jeg

Tåbeligt? Det synes jeg ikke. Det er tværtimod mindre smart at
operere med mellemrum i netfiler. Man ved aldrig hvilket
oldnordisk system der får problemer med det, og i linket er det
jo ikke href-parameteren som brugeren ser.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-04-09 22:58

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> oldnordisk system der får problemer med det, og i linket er det
> jo ikke href-parameteren som brugeren ser.

Nu talte jeg her om at jeg undlod mellemrum selv i filer som jeg ikke
havde tænkt mig at uploade på nettet.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-09 23:12

Philip Nunnegaard skrev:

> Nu talte jeg her om at jeg undlod mellemrum selv i filer som jeg ikke
> havde tænkt mig at uploade på nettet.

Det gør jeg (selvfølgelig) også. Hvis man opererer med to
forskellige metoder, er der risiko for at man glemmer det en dag.

Jeg er dog ikke helt konsekvent og bruger store bogstaver og
danske bogstaver i lokale filnavne.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-09 20:34

marwej skrev:

> På min hjemmeside er nogen link holdt op med at virke.

Klatrt. Du bad om at få skåret filtypen væk, og når du så bruger
den forkortede udgave som link, går det galt.

--
Bertel