Vise indhold af en mappe uden filnavne
Fra : marwej

Dato : 10-04-09 15:17

Hej
Jeg har denne kode:
<?php
$dirname = "page/film/sjov/";
$dirhandle = opendir($dirname);
while($file = readdir($dirhandle))
{
if ($file != "." && $file != "..")
{
if (is_file($dirname.$file))
{
echo "<a href=index.php?request=$dirname$file>" . $file .
"</a><br/>";
}
else
{
echo "mappe: " . $file . "<br>";
}
}
}
?>

Problemet med den er bare at den sætter filnavn på. Så hvis der
ligger en fil i mappen der hedder side.php så skriver scriptet
side.php.
Hvordan får jeg scriptet til bare at skrive side???

mvh
marwej

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-09 15:21

marwej skrev:

> side.php.
> Hvordan får jeg scriptet til bare at skrive side???

$name='side.php';
$shortname=substr($name,0,-4);

--
Bertel

Fra : marwej

Dato : 10-04-09 15:29

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> marwej skrev:

> $name='side.php';
> $shortname=substr($name,0,-4);

Tror du har misforstået mig.
Dette script:
[...]
Viser normalt hvilke filer der ligger i en bestemt mappe, med
filnavn (fx side) og filtype (fx. .php). Hvordan får jeg det til
kun at vise filnavnet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-09 15:32

marwej skrev:

> Tror du har misforstået mig.

Næ, det har jeg nu ikke.

if (is_file($dirname.$file)) {
   $shortname=substr($file,0,-4);
}
else {
   echo "mappe: " . $file . "<br>";
}

Bemærk iøvrigt at der skal være anførselstegn om parameteren til href.
Jeg har brugt enkelte anførselstegn.

--
Bertel

Fra : marwej

Dato : 10-04-09 15:49

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> if (is_file($dirname.$file)) {
>    $shortname=substr($file,0,-4);
> }
> else {
>    echo "mappe: " . $file . "<br>";
> }

Nåå sådan.

Mange tak for hjælpen!

Fra : marwej

Dato : 10-04-09 15:57

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> if (is_file($dirname.$file)) {
>    $shortname=substr($file,0,-4);
> }
> else {
>    echo "mappe: " . $file . "<br>";
> }

Nåå sådan.

Mange tak for hjælpen!

Fra : Birger Sørensen

Dato : 10-04-09 16:42

marwej:

> Nåå sådan.
>
> Mange tak for hjælpen!

Ellers brug pathinfo() til at splitte sti/filanavn i sine bestanddele.

http://dk2.php.net/manual/en/function.pathinfo.php

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-04-09 00:48

Birger Sørensen <sdc@bbsorensen.com> skrev Fri, 10 Apr 2009 17:41:55
+0200

>Ellers brug pathinfo() til at splitte sti/filanavn i sine bestanddele.

Enig.

Dette, eller en explode() på filnavnet, må efter min mening være den
rette måde.

Ellers er man afhængig af antallet af tegn i extension.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/