CSS og farve på overskrift
Fra : John Lund Steffensen

Dato : 20-05-09 15:11

Jeg er ved at lære om CSS.
Det synes mig svært at forstå de forklaringer, der er knyttet til
vejledningerne.
Jeg har først kigget på hjemmesideskolen, skrevet af Hr.
Ginnerskov. Der kan jeg slet ikke følge med. Endnu.
Nu er jeg ved at forsøge at forstå den lektion om CSS og farver
på overskrift. Her læser jeg følgende:

Lad os sige at vi gerne vil have alle overskrifter i et dokument
til at være mørkerøde. Overskrifterne er markeret med elementet
<h1>. Derfor knytter vi egenskaben til <h1>:

h1 {
   color: #990000;
}
Jeg mangler lige en forklaring på, hvordan jeg knytter egenskaben
til <h1>
Nu har jeg ledt efter hjælp på nettet i flere timer....
Jeg er sikker på, det er ganske simpelt....
Håber alligevel, der er en venlig ekspert, der vil give mig en
forståelig forklaring, så jeg kan komme videre.
"Aller anfang ist schwer!"
Jeg skal sikkert på biblioteket, men pt, har jeg ingen mulighed
for at komme det.
Venlig hilsen, John Steffensen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bruno Christensen

Dato : 20-05-09 15:27

hej John
det er meget nem prøv at læse
http://www.html.dk/tutorials/html/lektion5.asp --- der er lidt mere
i lektion 6
håber dette giver svar på dit spørsmål, for jeg formoder det er
"hvad er en -h1-" du spørger om ellers må du skrive lidt mere
omkring hvad du mener med dit spørgsmøl
M.V.H. Bruno

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-09 15:28

John Lund Steffensen skrev:

> [...]
>    color: #990000;
> }

> Jeg mangler lige en forklaring på, hvordan jeg knytter egenskaben

De tre linjer er CSS-koder. Den opskrift kan bruges sammen med
HTML på to måder:

1)   Man kan skrive et CSS-afsnit i head-sektionen. Det gøres således:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>
<head>
<title>Fiduso</title>
   h1 {
      color: #990000;
   }
</head>

2)   Man kan skrive al sin CSS i en særlig fil. Det er den metode jeg
vil anbefale. Jeg bruger næsten kun den første til hurtig test af nogle
ting før jeg skriver dem ind i den separate CSS-fil.

Vi siger at det er Fidusos hjemmeside jeg skal lave. Så kan jeg vælge
(som jeg har gjort i virkeligheden) at kalde CSS-filen "fiduso.css". Den
kan hedde hvad som helst til fornavn, men filtypen skal være .css.

HTML:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>
<head>
<title>Fiduso</title>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='fiduso.css'>
</head>

CSS:

   h1 {
      color: #990000;
   }

CSS-filen skrives med din editor og gemmes. Den skal selvfølgelig også
overføres til serveren. I mit eksempel skal HTML-filen og CSS-filen ligge
i samme mappe, men man må gerne lægge CSS-filen et andet sted hvis
man har stien med i head-sektionen, f.eks.:

<link rel='stylesheet' type='text/css' href='/undermapper/css-filer/fiduso.css'>

Det bruger jeg bare aldrig selv, men nogle kan lide at holde det adskilt.

--
Bertel

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 20-05-09 16:43

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Det bruger jeg bare aldrig selv, men nogle kan lide at holde det adskilt.

Hej Bertel.
Mange tak for din hjælp.
Jeg forstår ikke alt, hvad du har fortalt, men jeg kom da lidt på sporet af, hvor og hvordan
jeg skal "knytte egenskaben til h1."
( Den hjælp ville have været rar CSS tutorials.)
Jeg vil til at studere W3scools.com.
Venlig hilsen og mange tak for din hjælp. John Steffensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-05-09 18:32

John Lund Steffensen skrev:

> [...]
> ( Den hjælp ville have været rar CSS tutorials.)
> Jeg vil til at studere W3scools.com.
> Venlig hilsen og mange tak for din hjælp. John Steffensen

[ REKLAME ]
Du ku' også lige cykle ned på biblioteket og
låne en af de bøger jeg nævner i min signatur.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-05-09 18:41

John Lund Steffensen skrev:

> [...]
> jeg skal "knytte egenskaben til h1."
> ( Den hjælp ville have været rar CSS tutorials.)

Det, som kan være et problem i starten er, hvordan CSS tilknyttes Tags i
HTMLen.

For at forstå det, må man først kigge på det rå indhold. Jeg tager
f.eks. noget af en artikel på politiken:

---------------
Verdens mest specielle jobbeskrivelse
At være astronaut betyder, at man skal udføre videnskabeligt arbejde
under helt ekstraordinære vilkår. Nu får dansker chancen.
----------------

Her kan man ikke se, hvad der er overskrift, og hvad der er indhold i
artiklen. Så det må man mærke op:

----------------
<h1>Verdens mest specielle jobbeskrivelse</h1>
under helt ekstraordinære vilkår. Nu får dansker chancen. </p>
----------------

Nu forstår browseren, at det første linje er en hovedoverskrift (h1), og
det nedenunder er et afsnit (p=paragraph)

Men... det her er HTML. Og den giver alle browsere en formattering, som
man måske ikke er tilfreds med. F.eks. er h1 som regel ret stor. Det kan
også godt være, man gerne vil have den i rød i stedet for sort, som er
standard for nok alle browsere, så..

CSS:

h1{
   font-size: 150%:
   color: red;
}

Her gives en font-størrelse på 150% på overskrift-tagget og denne bliver
samtidig rød.

Denne CSS gemmer man i en fil. Og så skal filen tilknyttes
HTML-dokumentet, hvilket man gør i HTMLens header. Den hedder sådan,
fordi det ligger imellem <head> og </head>

Hvis CSS-filen hedder

main.css

Så skal man bare lægge linket til den i HTMLens header;
<link href="/css/main.css" rel="stylesheet" type="text/css" />

Dette forudsætter så, at main.css ligger i biblioteket css som ligger i
toppen af filstrukturen.

Hvis du kigger et par hjemmesider igennem med højreklik og "vis kilde",
vil du se, at langt de fleste har en eller flere CSS-filer tilknyttet på
denne måde.

MVH
Rune Jensen

Fra : Basilisken

Dato : 20-05-09 16:14

"John Lund Steffensen" <123johnsteffensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at lære om CSS.
> Det synes mig svært at forstå de forklaringer, der er knyttet til
> vejledningerne.

Hvor dejligt med en begynderkollega - jeg vil gerne være med.
Mange venlige hilsener

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-05-09 18:15

Basilisken skrev:
> "John Lund Steffensen" <123johnsteffensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvor dejligt med en begynderkollega - jeg vil gerne være med.
> Mange venlige hilsener

Jeg synes selv, at CSS havde en ret flad indlæringskurve i starten - det
tog lidt tid at forstå det grundlæggende, hvor hentes CSSen ind, hvordan
tilknyttes den Tagsne, hvordan virker IDer, Classer osv. uden jeg
egentlig følte jeg kom så langt, jeg gerne ville.

Men derfra er indlæringskurven ret stejl - man lærer lynhurtigt, fordi
det grundlæggende er bygget på samme system hele vejen igennem. Altså,
der er i virkeligheden ikke meget forskel på at sætte margin eller farve
eller border.

Til sidst knækker kurven igen lidt, når man skal til at lege med
selectorer (f.eks.), og mere avanceret CSS, men så har man allerede lært
så meget, man selv kan finde information på nettet eller nyhedsgrupper
og næsten direkte forstå og bruge det. Men det er altså bare det første
stykke, man skal igennem, der hvor man er helt grøn, og måske ikke helt
ved, hvilke spørgsmål, man skal stille, så hvis man har lidt tålmodighed
til at begynde med, vil man blive belønnet.

Der var også lige det men, da jeg startede, at IE6 opførte sig
anderledes end andre browsere, hvorfor man kunne risikere, at ens CSS
bare ikke opførte sig som tiltænkt, med hacks og Conditional Comments
til følge. Begge dele er tidskrævende uden lige ren tortur og ikke
logisk, fordi det er fejl i browseren, man retter.

Så hvis man holder den browser - Internet Explorer V6 - helt udenfor,
når man lærer HTML og CSS, kan man næsten bruge logik (den logik, man
lærer ved at øve sig lidt) og tænke sig til, hvordan det vil fungere,
for så vil den CSS man laver generelt blive opfattet ens i alle
browsere. De fleste vil nok foretrække en så vidt muligt helt
standardoverholdende browser som f.eks. Opera eller Firefox til at
designe til.

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-05-09 20:18

Rune Jensen skrev:

> De fleste vil nok foretrække en så vidt muligt helt
> standardoverholdende browser som f.eks. Opera eller Firefox til at
> designe til.

For mit vedkommende er der 3 grunde til at jeg foretrækker Firefox under
designprocessen:

1) Den er næsten standardoverholdende. Når jeg siger næsten, er det
fordi jeg har en formodning om at Opera lige når at overgå FF på det
punkt. Jeg bruger ofte Opera som den ultimative test på om det jeg har
gjort, er rigtigt.

2) Man kan installere en række tilføjelsesprogrammer til Firefox som
hjælper webdesignere. Bl.a. HTML Validator (Tidy) og Webdevelopers Tool
(husker ikke det præcise navn).
Sidstnævnte er bl.a. grunden til at det er helt overflødigt at folk
smider link til css-filen her i gruppen. De kan nøjes med link til selve
html-siden. Firefox har så et menupunkt der hedder "View CSS".
Nogle vil sikkert også anbefale DOM inspector eller Firebug, men
personligt har jeg nok i de to jeg har nævnt.

3) Vises noget rigtigt i Firefox og Opera, men ikke i IE, er det oftest
nemmere at tilpasse sin CSS til det, end at gå den modsatte vej.

Som en lille sidegevinst kan det da tilføjes at hvis noget ikke funker i
IE og jeg ikke selv har opdaget det, skal brugerne nok fortælle mig det
før eller senere. Den anden vej rundt har jeg aldrig fået konkrete
tilbagemeldinger om (heller ikke dengang jeg _kun_ designede til IE6).
De eneste tilbagemeldinger var i stil med "det ligner l*rt i browser-x
på Linux".

Men dengang var det nok også mest nørderne der brugte andet end IE, så
de skred sikkert bare igen, mens de mumlede noget om hvad det var for en
idiot der lavede sådan en omgang skodkode.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 21-05-09 12:58

Philip Nunnegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> de skred sikkert bare igen, mens de mumlede noget om hvad det var for en
> idiot der lavede sådan en omgang skodkode.

Hej til jer, der har brugt tid på at svare og vejlede mig. Mange tak for
det.
Til Jørgen Farum Jensen blot dette: Når jeg får mulighed, iler jeg på
biblioteket. Det er jeg desværre afskåret fra, som jeg skrev i mit
oprindelige indlæg.
Jeg er helt sikker på, bibliotekaren kan vejlede mig. Men tak for dine
oplysninger om gode bøger, der er god at få forstand af.
Rune: Mange tak for dine forlklaringer.
Men, jeg savner faktisk lidt vejledning i, hvordan "det nu sættes op".
Du nævner: ".....Skal tilknyttes HTML dokumentet." Det er forklaringen, men
så knækker filmen for mig: HVORDAN skal det tilknyttes?
Jeg leder efter at kunne se, hvordan det nu tilknyttes.
Men det er måske så nemt, at ingen tænker på, det måske er svært (i
begyndelsen)for dem, der aldrig tidligere har beskæftiget sig med disse
ting. Det har jeg desværre aldrig tidligere haft mulighed for.
Jeg forstår det så vel, at det skal tilknyttes, , men (endnu) ikke hvordan.
Når jeg studerer starten på diverse vejledninger, så er det skåret ud i pap
med eksempel på eksempel:
Head, body, title osv.
Men når jeg nu er kommet til CSS, så.......
Jeg er sikker på, det er nemt, men for mig er det svært, endnu.....
Endnu kan jeg ikke se lyset for enden af tunnellen....
Men jeg bøvler på, og takker, I har overskud til at svare mig.
Basilisken....."Vi har det ikke nemt i disse tider......"
Men det kommer, det kommer.......Håber jeg.

Jeg "higer og søger" her på internettet......
Endnu engang mange tak for jeres tålmodighed mht. at svare og hjælpe mig.
Det er jeg glad for.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-05-09 14:37

John Lund Steffensen skrev:

> Til Jørgen Farum Jensen blot dette: Når jeg får mulighed, iler jeg på
> biblioteket. Det er jeg desværre afskåret fra, som jeg skrev i mit
> oprindelige indlæg.

Det havde jeg overset...

> [...]
> så knækker filmen for mig: HVORDAN skal det tilknyttes?
> Jeg leder efter at kunne se, hvordan det nu tilknyttes.

OK - her følger en næsten komplet kidlekode til en webside:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

lang="da">
<head>
<title>[ Sidens titel ]</title>
charset=iso-8859-1" />
/*<![CDATA[*/
div#side {
width: 760px;
margin-top: 0 ;
margin-right:auto;
margin-bottom:0;
margin-left:auto;}
h1 {
font-size:1.5em;
color:#cc0000;
text-align:center;}
p {
margin:0 auto 0.5em auto;}
/*]]>*/
</head>
<h1>Her er en h1-overskrift</h1>

Omfatter to dele - en head-del og en body del.
Alt hvad der skal vises på siden skal ind i body-delen.
Alt hvad der skal indvirke på siden skal ind i head-delen.

Her er et meget kort stylesheet indsat, der
1) opretter et element, der omslutter alt indhold, og
som bliver 760px bredt og midtstilles i browservinduet.
2) formatering af den h1-overskrift, der er på siden.
3) formatering af alle de tekstafsnit, der er på siden.

h1 og p kaldes i den sammehæng for selektorer, fordi de
"automatisk" øver indflydelse på de pågældende elementer.
Du skal altså ikke gøre noget særligt for at få h1-elementet
og formdeklarationen for h1 i stylesheet'et til at "hænge
sammen". Det gør de helt "af sig selv".

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-05-09 18:04

Jørgen Farum Jensen wrote:

> OK - her følger en næsten komplet kidlekode til en webside:
>
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Måske er jeg tungnem, men jeg har endnu ikke fattet ideen i at starte en ny
side og sætte xhtml transitional.

Efter min opfattelse kan man lige så godt holde sig til html 4.01, hvis det
ikke skal være strict. Jeg sætter selv kun xhtml transitional, hvis jeg
sidst i processen ser en nødvendighed i transitional, fordi noget ikke
vil/kan lade sig gøre med css.

> /*<![CDATA[*/
> /*]]>*/

Jeg troede kun, det var nødvendigt at sætte CDATA, når der var tale om
indlejret javascript - ikke for stylesheets.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-05-09 19:16

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> det ikke skal være strict. Jeg sætter selv kun xhtml transitional, hvis
> jeg sidst i processen ser en nødvendighed i transitional, fordi noget

Du har 100 % ret, det er en fejl fra min side.
Dokumenttypeerklæringen skulle have været den, jeg
plejer at bruge, nemlig

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
   "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

Men en korrekt HTML4.01 erklæring er jo lige
så godt, det er vist mest et spørgsmål om vane...

> Jeg troede kun, det var nødvendigt at sætte CDATA, når der var tale om
> indlejret javascript - ikke for stylesheets.

Jeg tror det er fordi der kan forekomme en gruelig masse
"ulovlige" tegn hvis man bruger attributselektorer. Men
jeg vil ikke lægge hovedet på blokken på spørgsmålet
om hvorvidt det er nødvendigt. Også et spørgsmål om
vane.

Normalt anbefaler jeg lige som de øvrige, der har
reageret på denne posting, at al CSS formatering
ligger i en ekstern fil. Men jeg er vant til at
lave eksempler med en del dokumentindlejret CSS,
og har vænnet mig til at gøre det på den måde.
Livrem og seler?

Jørgen Farum Jensen

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 21-05-09 19:29

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> ligger i en ekstern fil. Men jeg er vant til at
> lave eksempler med en del dokumentindlejret CSS,
> og har vænnet mig til at gøre det på den måde.

Mange tak for jeres svar.
Det gav mig lidt mere forståelse, men.....
Jeg mente nu osse at have set en tidligere tråd, hvor der ivrigt blev
diskuteret html1 kontra html4.01.
De lærte er åbenbart uenige....
Jeg har nu vedtaget at jeg bruger html4.0 strict.
Der dukkede nogle flere ukendte emner op i den opsætning, som jeg slet ikke
kender til endnu.
Jeg "studerer" videre, og takker endnu engang for jeres hjælp og vejledning.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-05-09 19:57

John Lund Steffensen skrev:

> Jeg mente nu osse at have set en tidligere tråd, hvor der ivrigt blev
> diskuteret html1 kontra html4.01.

xhtml 1.0 kontra html 4.01.

> De lærte er åbenbart uenige....

Du lader til at være lige så forvirret over den uenighed som jeg er.

Jeg kører selv med xhtml 1.0 strict.

Lidt nemmere er det med CSS. Her ser det ud til at hvad der var lovligt
i CSS1 for det meste også er lovligt i CSS2, men ikke omvendt.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-05-09 23:55

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg troede kun, det var nødvendigt at sætte CDATA, når der var tale om
> indlejret javascript - ikke for stylesheets.

Og jeg gik og troede man kun skulle bruge CDATA når der var tale om
indlejrede <>&".....

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-05-09 15:15

John Lund Steffensen skrev:

> Men, jeg savner faktisk lidt vejledning i, hvordan "det nu sættes op".
> Du nævner: ".....Skal tilknyttes HTML dokumentet." Det er forklaringen, men
> så knækker filmen for mig: HVORDAN skal det tilknyttes?

Jørgen har forklaret den nemme løsning.
CSS kan tilknyttes på 3 måder, og alle 3 måder er beskrevet på denne side:
http://www.html.dk/tutorials/css/lektion2.asp

Metode 2 svarer til den som Jørgen beskriver.
Selv foretrækker jeg metode 3.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-05-09 23:59

John Lund Steffensen skrev:

> Men når jeg nu er kommet til CSS, så.......
> Jeg er sikker på, det er nemt, men for mig er det svært, endnu.....
> Endnu kan jeg ikke se lyset for enden af tunnellen....

Det er helt normalt i starten. Som jeg skrev, en meget flad
indlæringskurve. Som heldigvis ikke vil vare ved ;)

Og du skal ikke koncentrere dig om doc types osv. til at starte med.

Hvad der er vigtigt er at forstå, hvad HTML gør og hvad CSS gør.

HTMLen giver dit indhold mening med f.eks. overskrifter, afsnit, links
osv.. det kaldes tags, når man omslutter noget af indholdet med f.esk.

<h1>Dette er en overskrift</h1>

så giver h1 betydning til dit indhold, fordi man nu kan se, at teksten
"Dette er en overskrift" nu er en overskrift - som h1 betyder.

Havde det været et afsnit skulle det have heddet

fordi p'et betyder paragraph=afsnit.

Selv om teksten siger, det er en overskrift, vil p-tagget sige, det er
et afsnit, og det er dén betydning, som browseren forstår.

Andet eksempel; Hvis du skriver på diverse Blogs i kommentarfelter, vil
du sikkert have brugt noget lignende

[cite] og [/cite]

når du skulle citere noget, du ville svare på. Det er bare en anden måde
at gøre det på, men idéen er den samme i HTML. Her hedder det, med
eksemplet fra før:

<cite>Dette er en overskrift</cite>

Det er ikke bare et stykke tekst, men et citat.

Man kan altså ved at læse HTML-koden på en side (som er pænt kodet) se,
hvilken betydning hvad har i indholdet, og man vil kunne se strukturen i
teskten, hvilket man ikke ville kunne uden tags.

Hvad CSS gør, er at det fortæller hvordan indholdet i tagsne skal se ud,
marginer, farve, skrifttype, størrelse, samt placeringen i forhold til
andre elementer - det har altså udelukkende betydning for udseenet af
dit indhold. På denne måde vil du kunne skelne overskrifter fra afsnit
og fra citater mv.

Du bruger altså HTML til at give betydning til indhold og give det en
indholdsmæssig struktur - og CSS til at lave layout på indholdet udfra
dine tags. Det er den relation, som HTML har med CSS, at man i CSSen kan
give f.esk. størrelser farver mv. til et tags indhold.

Grunden til, jeg skriver, du skal lægge CSSen i en fil, er fordi det er
der den bør/skal ende til sidst. Man kan godt sætte CSS inline - i selve
HTMLen. Men det er kun mens man udvikler, for det ser meget
uoverskueligt ud med en masse style="dit og dat" på hver eneste tag, og
så er det også sjældent helt optimalt. Så når det virker, plejer jeg at
flytte inline styles ud i en CSS-fil. Denne fil kan hentes ind i alle
HTML-dokumenter, og disse dokumenters indhold vil så blive styled udfra
de deklarationer, som står i CSS-filen.

Én CSS-fil til mange HTML-dokumenter har også betydelige fordele.

Lad os sige, du har 5 sider (HTML-dokumenter) på dit domæne, som samlet
danner din hjemmeside. Alle sider har artikler om et eller andet emne,
altså også overskrifter h1.

I din CSS-fil definerer du, at alle overskrifter h1 skal være røde.

Den CSS-fil hentes ind i alle 5 HTML-dokumenter, og vupti, lige meget
hvilken af dine 5 sider, man kommer ind på, har dine h1-overskrifter en
rød farve. Vil du nu have dine h1-overskrifter på dine 5 sider i grøn i
stedet, retter du farven i CSS-filen for h1 til 'green' i stedet for
'red'. Det er en ret stor optimering i én enkelt fil, som alle 5
HTML-dokumenter kalder, set i forhold til, hvis du skulle ind i hvert
enkelt HTML-dokument og beskrive farven for h1 via en style. Husk, man
kan definere _meget_ andet layout-mæssigt end farven i CSS..

Jeg skal se, om jeg kan sammenfatte nogle eksempler, som kan eftervise
ovenstående, hvis det er (så må jeg lige i tænkeboks). Men lad dig ikke
forvirre af doc types, standarder, validering, encoding og hvad vi
ellers kan komme på af frække ord herinde. Det er 10 gange mere vigtigt,
du forstår meningen med HTML og tags og meningen med CSS, til at atarte
med. Så den skal du holde fast i, og bare klø på med spørgsmål, indtil
du helt forstår det - bare rolig, som sagt det vil komme.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-05-09 01:11

John Lund Steffensen skrev:

> [...]
> Basilisken....."Vi har det ikke nemt i disse tider......"
> Men det kommer, det kommer.......Håber jeg.

OK, nu har jeg tænkt lidt. Prøv at se, om dette er lettere, det er ret
simpelt, også meget simple eksempler:

http://runejensen.dk/artikler/css_html_tilknytning.asp

Husk på, det er grundeksempler, så nogle vil måske pukke, fordi der
mangler en masse oplysninger, som f.eks. gør et HTML-dokument mere
læsbart for en browser (doc type er bare ét eksempel). Men idéen i CSS
er overholdt i ovenstående og burde være skåret helt ind til benet.

MVH
Rune Jensen

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 22-05-09 08:46

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> læsbart for en browser (doc type er bare ét eksempel). Men idéen i CSS
> er overholdt i ovenstående og burde være skåret helt ind til benet.

Hej Rune.
Endnu engang mange tak for din hjælp og dine svar. Det er virkelig noget, jeg
værdsætter. Tak skal du have.
Jeg nærlæser det du har skrevet og øver mig i det små.
Så håber jeg, det lysner i øst om ikke alt for lang tid.
Det undrer mig sommetider, at selv om jeg følger vejledningerne i toturials, så
er de forkerte, når jeg prøver at validere.
Ofte mangler der noget, som jeg så må lede længe efter.
Men det giver vel altsammen lærdom...det der med at lave fejl.
Jeg må videre derud af.

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-05-09 09:53

John Lund Steffensen skrev:

> Jeg nærlæser det du har skrevet og øver mig i det små.
> Så håber jeg, det lysner i øst om ikke alt for lang tid.

Så spør' du bare igen. Så er der sikkert andre, som kan svare. Det er
ikke altid sådan, at det er nogen bestemt, som er bedre til at forklare
end andre. Og det er også fordelen ved nyhedsgrupper, du kan få svar på
ligeså mange måder, som der er deltagere. Forstår man det ikke på den
ene måde, så gør man nok på den anden.

No problemo ;)

> Det undrer mig sommetider, at selv om jeg følger vejledningerne i toturials, så
> er de forkerte, når jeg prøver at validere.

Validering synes jeg så kommer efter, man har forstået HTML, strukturen,
og formålet, ligeledes med CSS.

Du starter jo heller ikke med at lære et sprog med at lære hvordan alle
ordene staves, men hvordan de skal opfattes i sammenhæng (vidstnok
kaldet syntaks). Udtale og stavemåde kan man lære efterhånden, som man
bruger sproget.

Problemet med validatoren er, du kan for så vidt lave helt valide sider,
men som samtidig har kode, som ikke er struktureret, og måske ikke giver
mening.

Eksempel:

En hovedoverskrift angives med h1. Men mange (før i tiden i hvert fald)
angav overskrifter med f.esk. en <p>, som de vha. CSS gjorde større,
måske gav en anden farve.

Og problemet her er, at f.eks. blinde udnytter overskrifter til at danne
sig et overblik over siden. Det overblik vil de ikke få med en <p> sat
som hovedoverskrift.

Og det er det samme med andre tags, de skal bruges til hvad de er
beregnet til.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-05-09 19:58

Rune Jensen wrote:

> http://runejensen.dk/artikler/css_html_tilknytning.asp

Øh, siden ser OK ud i IE 6, men kikset i IE 7 og 8 og i FF i 1024px bredt
vindue. Der er et par tekstlinjer, som breder sig ud forbi højre kant af
'papiret'.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-05-09 20:39

Erik Ginnerskov skrev:

> Øh, siden ser OK ud i IE 6, men kikset i IE 7 og 8 og i FF i 1024px
> bredt vindue. Der er et par tekstlinjer, som breder sig ud forbi højre
> kant af 'papiret'.

Tak for du tog dig tiden til at kigge, Erik.

Synes ellers ikke jeg kunne se problemer i min FF, men TotalValidator
siger noget andet.

Det skal selvfølgelig rettes ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 23-05-09 05:33

> [...]
>
> Tak for du tog dig tiden til at kigge, Erik.
>
> Synes ellers ikke jeg kunne se problemer i min FF, men TotalValidator

Hm....
Det var jo ikke ret længe jeg fik lov til at være i himlen.
Ved validering med W3C var der udover en Warning ingen fejl.
Men, så prøvede jeg med TotalValidator, og så var der sandelig to fejl.
(Jeg vil aldrig bruge TotalValidator igen....) Jo, selvfælgelig, den fandt
jo et par fejl.
Nu står jeg så her igen med håret i postkassen og skal have hjælp. Hvorfor
kan jeg ikke finde læsningen på internettet? Hvor finder jeg selv hjælp til
løsningen? Jeg har været omkring W3C og læse forklaringer, men dem forstår
jeg ikke.
Men, nu er problemet denne meddelelse:

E650 - 2 instance(s): When style attributes are used the default style sheet
language should be specified using a Content-Style-Type HTTP header or
(displayed in new window).
Hvor/hvordan sætter jeg nu default language? (Dansk=da?)
Er det denne der skal ændres:
Jeg vil også gerne have lidt mere hjælp til at få min side sat op, så den
kan ses på diverse browsere.
Selv har jeg IE8, og der kan jeg ikke se det problem, du nævner, Erik.
Jeg vil så gerne lære at lave en fin hjemmeside.
Så derfor beder jeg om assistance.
På forhånd mange tak.
Ps. Jeg har vist allerede overskredet de 45 minutter....Hvad nu?

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-05-09 07:47

John Lund Steffensen skrev:

> [...]
> løsningen? Jeg har været omkring W3C og læse forklaringer, men dem forstår

Hej, John, nu har jeg lidt travlt, så jeg vil ikke køre igennem det hele
med citat/svar, men..

Kan du ikke sende et link herinde til det, du har lavet indtil nu?

Hvis du ikke vil have siden indekseret af søgemaskiner endnu - og det
kan måske være en fordel at vente, til der er kommet en del indhold på -
så skriv linket således:

http: //ditdomæne.dk

Det lille mellemrum gør, det ikke vil opfattes som validt link, og
derfor vil din side ikke komme på søgemaskiner.

Når vi har din kode, kan vi prøve at besvare udfra den og tage dine
spørgsmål ét ad gangen.

PS: Du lyder, som du går op i det med liv og sjæl - har du set det
forslag, vi har stillet om et møde for webdesigngruppernes deltagere?
Det ligger i både html og webdesign-grupperne under navnet
"Forslag om møde for deltagere af webdesigngrupperne"

MVH
Rune Jensen

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 23-05-09 08:55

> [...]
> Det ligger i både html og webdesign-grupperne under navnet
> "Forslag om møde for deltagere af webdesigngrupperne"

Hej Rune.
Mange tak for dit svar.
www.johnsteffensen.dk
Der er vel næppe noget at skjule.
Jeg kan ikke rigtig se det mellemrum, du nævner jeg skal lave.
Og hvordan kommer jeg så selv ind på siden.
(Straks et nyt problem.....Uha da...)
Jeg ved nu ikke rigtig med at deltage i det møde.
Er det ikke kun for de professionelle?
En newbee som mig kan vel næppe være til andet end besvær?
Hvad er egentlig det danske udtryk for en Newbee?
Nybegynder, eller
Jeg er sikker på, I profier har eet eller andet "kultudtryk" oppe i ærmet.
Frem med det!
Jeg higer og søger....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-05-09 09:55

John Lund Steffensen wrote:

> www.johnsteffensen.dk

> Jeg kan ikke rigtig se det mellemrum, du nævner jeg skal lave.

forskellen på det, Rune skrev, og det link, du selv kom med er, at i Runes
forslag er protokollen (http://) medtaget, mens du har nøjedes med at sætte
3 w'er forrest.

Skulle Runes forslag med et mellemrum 'oversættes' til dit link, ville det
blive til www .jonsteffensen,dk - mellemrummet gør, at teksten ikke fremstår
som et link i et mailprogram eller en newsreader.

> Og hvordan kommer jeg så selv ind på siden.
> (Straks et nyt problem.....Uha da...)

Ved at klikke på linket - eller kopiere teksten med mellemrummet til
browserens adresselinje og derefter fjerne mellemrummet inden du trykker på
[Enter].

> Jeg ved nu ikke rigtig med at deltage i det møde.
> Er det ikke kun for de professionelle?

Den oprindelige tanke med mødet har da godt nok været, at alle vi gamle
'gardere' kunne lære hinanden at kende face to face i stedet for blot som et
navn i nyhedsgrupperne.

Men jeg er da ret sikker på, at mødet vil være åbent for enhver med seriøs
interesse for webdesign - også newbees.

> En newbee som mig kan vel næppe være til andet end besvær?

Det er da op til dig, om vi skal dømme dig 'en besværlig klovn' vi helst er
fri for at være sammen med, eller 'en hyggelig fætter' vi gerne gnubber
skuldre med. Viser du interesse for at skrive god og valid kode og vilje til
at lære, bliver dommen med meget stor sandsynlighed den positive.

Husk på, at vi har alle sammen en gang stået på det niveau, hvor du står nu
og kun er kommet til, hvor vi er nu, gennem interesse og mange timers
studier og forsøgen sig frem.

> Hvad er egentlig det danske udtryk for en Newbee?
> Nybegynder,

Jeg kan ikke komme på noget bedre end det.

Erik Ginnerskov

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 24-05-09 09:46

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> vindue. Der er et par tekstlinjer, som breder sig ud forbi højre kant af

Hej Erik.
Hvordan sikrer jeg mig, min sider ikke "kikser"? Jeg har selv IE8, og her ser
den nu ikke "kikset" ud.
Så jeg kan ikke umiddelbart forstå det med det "kiksede"
Mon du evt. kan henvise til, hvor jeg finder hjælp om dette emne?
På forhånd mange tak.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-05-09 15:06

John Lund Steffensen wrote:

>>> http://runejensen.dk/artikler/css_html_tilknytning.asp

> Hvordan sikrer jeg mig, min sider ikke "kikser"? Jeg har selv IE8, og
> her ser den nu ikke "kikset" ud.

Jeg var ikke inde at kigge i Runes kode, så jeg kan ikke gøre rede for den
præcise årsag til, at et par tekstlinjer var bredere en den lyse baggrund.
Jeg kan se, at Rune må have fikset det.

> Mon du evt. kan henvise til, hvor jeg finder hjælp om dette emne?

Under normale omstændigheder - dvs. hvis man ikke har lavet noget der
hindrer det normale - vil teksten blive ombrudt så den tilpasser sig den til
rådighed værende bredde. Det vil derfor i de aller fleste tilfælde ikke være
noget, man skal bekymre sig om. Man skal blot huske at tjekke i de
forskellige browsere (Firefox, Opera, IE (6, 7 og 8), Safari og Chrome) -
jeg glemmer det selv ind imellem, fy skam mig .

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-05-09 20:08

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg var ikke inde at kigge i Runes kode, så jeg kan ikke gøre rede for
> den præcise årsag til, at et par tekstlinjer var bredere en den lyse
> baggrund. Jeg kan se, at Rune må have fikset det.

Det ligger i to ting:

Dels, så bruger jeg en font til kode, som har samme bredde/højde til
hvert bogstav, Courier New. Sådan en skrivemaskine-font. Denne font
tager ret meget plads op på siden, fordi f.eks. et i fylder lige så
meget som et m.

Dernæst, så er alt indhold, som vises som kode, indhegnet i en <pre> *).
(Jeg har så ikke indhegnet det i en <code> **) tag også ser jeg, det bør
helt klart gøres, så browseren og andre kan se, det er kode)

<pre> betyder noget i retning af: vis indholdet indenfor denne tag
nøjagtigt, som det står i HTML-koden. Det betyder, at hvis man laver
indryk i HTML-koden med en masse mellemrum, vil disse indryk også blive
vist for brugeren. Men det betyder også, at der kun kommer linjeskift,
hvis der er linjeskift i HTML-koden.

MVH
Rune Jensen

NOTE:
*) Man skal så huske, at man kan bruge HTML-kode indenfor en <pre>.
Derfor skal < og > som bruges til HTML tags under alle omstændigheder
oversættes, hvis man ikke vil have f.eks. en <h1> udført, men mere vise
dens kode.

Man starter med agt skrive koden med indrykning:

   <head>
      <title>title</title>
   </head>
      <h1>Overskrift</h1>

Det skal så "oversættes", for ellers vil tagsne indeni <pre> blive udført:

<code><pre>&lt;html&gt;
   &lt;head&gt;
      &lt;title>title&lt;/title&gt;
   &lt;/head&gt;
   &lt;body&gt;
      &lt;h1&gt;Overskrift&lt;/h1&gt;
   &lt;/body&gt;
&lt;/html&gt;</pre></code>

Hvor:

< er &lt; less than=mindre end
> er &gt; greater than=større end

De dér &-koder hedder så vidt jeg husker entities, ikke fordi det er så
vigtigt - men hvad der er vigtigt er, at du formentlig på et tidspunkt i
forbindelse med validering vil støde på netop problemet med, at
browseren måske ikke ved, om den skal opfatte indhold bogstaveligt eller
som -- HTML-kode.

Meget ofte stillet spørgsmål..

**)
<code> betyder, at indholdet den omkranser er kode, og at dette indhold
derfor har sin egen formattering. Det kan være hvis man vil vise kode
for HTML, CSS eller javascript eller andet.

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-05-09 16:21

John Lund Steffensen skrev:

> [...]
> Så jeg kan ikke umiddelbart forstå det med det "kiksede"
> Mon du evt. kan henvise til, hvor jeg finder hjælp om dette emne?

Her er endelig noget, hvor jeg kan svare specifikt;)

Start med at designe din side til enten Opera eller Firefox. Disse
browsere er ret standardoverholdende, derfor vil siden passe til
størstedelen af browsere.

Når så designet skrider i IE, som på mange områder opfører sig
anderledes, kan du enten selv forsøge at lave et stylesheet til disse
browsere (og bruge de grufulde Conditional Comments) - eller sende
problemet herind, så vi kan kigge på det.

Det værktøj, du skal bruge - i første omgang - til at se, hvordan siden
ser ud i andre browsere, lister jeg her:

Totalvalidator: enkel, rimelig hurtig browsertjek
http://www.totalvalidator.com/

Browsershots - lidt mere avanceret browsertjek
http://browsershots.org/

Net-renderer: Quick IE-browsers tjek
http://ipinfo.info/netrenderer/index.php

Opera Mobil simulator:
http://www.opera.com/mini/demo/

Du vil have en fordel af selv at have installeret minimum 2, helst tre
forskellige browsere. Jeg har: IE7, Firefox samt Opera.

Du vil ydermere have en fordel i at tjekke dit design uden CSS. Så vil
du kunne se din struktur, som skal være logisk, nem at navigere,
forståeligt indhold.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-05-09 16:24

Rune Jensen skrev:

> Start med at designe din side til enten Opera eller Firefox.

Dårlig formulering.

Start med at designe efter standarder, og tjek siderne i enten Opera
eller Firefox, så de vises som de skal her.

MVH
Rune Jensen