Brug af tabeller/celler i CSS eller andet
Fra : jetjager@gmail.com

Dato : 19-05-09 05:48

Hej

Jeg er en nybegynder inden for webprogrammeing af html og CSS, og
mangler derfor lidt hjælp eller retter sagt lidt råd til, hvordan jeg
kan opbygge den side jeg har gang i.

Selve siden skal indholde nogle regler/retningslinier. Jeg har 5
forskellige områderegler, som er specificeret i hver sin sektion. Det
er her jeg støder på en lille mur, for jeg havde forstillet mig at
oprette disse sektioner i tabeller/celler for at gøre det overskueligt
på siden, men kodemæssigt er det rent ud sagt et helvede at styre
(synes jeg), og overvejede så at bruge CSS til dette, men kan ikke
finde ud af hvordan dette kan lade sig gøre.

Har i en ide til hvordan jeg kan opbygge denne side med regler, så det
er overskueligt, både på siden man ser og kodemæssigt?

En anden ting jeg også har tænkt over, om der er en simpel måde at
kode siden på, hvor man har nemt ved at rette i teksten, når der er
brug for det?

Jeg håber der er nogle kloge hoveder som lige vil bruge et par
minutter på at vejlede mig i hvilken retning jeg skal gå.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-05-09 13:08

jetjager@gmail.com har bragt dette til os:
> [...]
>
> Jeg håber der er nogle kloge hoveder som lige vil bruge et par
> minutter på at vejlede mig i hvilken retning jeg skal gå.

div'er der floates hver med en bredde på 20%.

Et eksempel ville lette forståelsen for dit problem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-05-09 15:00

jetjager@gmail.com skrev:

> [...]
>
> Jeg håber der er nogle kloge hoveder som lige vil bruge et par
> minutter på at vejlede mig i hvilken retning jeg skal gå.

Du har valget mellem at lave fem forskellige sider til hver
sit sæt regler, eller at lave én side, hvor du viser alle
fem regler. Hvis reglerne ikke er særligt omfangsrige, kan
du vise dem ved siden af hinanden efter den metode Birger
anviser.

Ellers kan du studere disse vejledninger:

http://webdesign101.dk/navigation/faneblade/
viser en udførelse med syv forskellige sider.

http://webdesign101.dk/navigation/faneblade/faner.php
viser en udførelse, hvor alle "siderne" er indeholdt
i samme HTML-dokument.

I begge tilfælde retter du i indholdet ved at skrive
noget nyt indhold og uploade siden (siderne) påny.
Online redigering af websiders indhold er en helt anden
affære.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : jetjager@gmail.com

Dato : 19-05-09 10:12

On 19 Maj, 15:59, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> noget nyt indhold og uploade siden (siderne) påny.
> Online redigering af websiders indhold er en helt anden

Mange tak Jørgen, det er ihvertfald noget som jeg vil kigge nærmer på,
det ser meget interessant ud.

Med hensyn til Bigers post, så er her et eks. på siden
http://www.hellscream.dk/guildregler/index.html
Vær dog opmærksom på at det er en meget groft udgave af siden. Der
skal ændres nogle ting i den, men det var for at komme i gang og få et
overblik over tingene.
Dog er der en ting jeg ikke kan få til at virke, og det er CSS'en, af
en eller anden grund er den ikke "aktiv", da jeg har angivet både
baggrundsfarve og overskrifterne. Nogen ideer om hvad der kan være
gået galt?

Ang det med at redigere i siderne, så er jeg bare ud efter en side som
er overskuelig og nem at rette i, og her tænker jeg på den side hvor
koden også er, da jeg synes det ellers nemt kan blive meget
uoverskueligt alt efter hvordan man bygger siden op.

Men mange tak for jers råd, jeg vil kigge nærmere på det.

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-09 17:52

jetjager@gmail.com skrev:

> [...]
> en eller anden grund er den ikke "aktiv", da jeg har angivet både
> baggrundsfarve og overskrifterne. Nogen ideer om hvad der kan være

Du har vist slet ikke fået lagt CSS-filen ud på serveren. I hvert
fald findes den ikke som

   www.hellscream.dk/guildregler/style/style.css
   www.hellscream.dk/guildregler/style.css
   www.hellscream.dk/style.css

Du har vel ikke brugt store bogstaver i filnavnet?

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 19-05-09 18:26

jetjager@gmail.com skrev:

> [...]
> Vær dog opmærksom på at det er en meget groft udgave af siden. Der
> skal ændres nogle ting i den, men det var for at komme i gang og få et

Fint nok, men helt galt begyndt.
Du skal ikke bruge tabeller til at ordne
elementernes indbyrdes position, og da
slet ikke et grundlæggende supersimpelt
layout som det du viser en skitse til.

http://webdesign101.dk/layout/eksempel1.php

er et eksempel, der er lige til at kopiere,
og er forklaret indgående i selve artiklen.

Læs Bertels indlæg.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Basilisken

Dato : 20-05-09 14:42

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://webdesign101.dk/layout/eksempel1.php
>
> er et eksempel, der er lige til at kopiere,
> og er forklaret indgående i selve artiklen.

Hvor herligt med disse forslag. Jeg er også begynder udi css, så jeg har
bestilt cssbogen på biblioteket.
Mange venlige hilsener

Fra : N/A

Dato : 19-05-09 18:26

Fra : jetjager@gmail.com

Dato : 19-05-09 11:47

On 19 Maj, 18:52, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>        www.hellscream.dk/guildregler/style.css
>        www.hellscream.dk/style.css
>
> Du har vel ikke brugt store bogstaver i filnavnet?

Jo sørme så, det var mappen som havde stort forbogstav. Mange tak.

Fra : jetjager@gmail.com

Dato : 19-05-09 11:55

On 19 Maj, 19:25, Jørgen Farum Jensen <jfjen...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> http://webdesign101.dk/layout/eksempel1.php
>
> er et eksempel, der er lige til at kopiere,
> og er forklaret indgående i selve artiklen.

Mange tak Jørgen. Det vil jeg lige læse op på. Grunden til jeg brugte
tabeller, var fordi det var lige det jeg kunne finde ud af, men tænkte
nok der var en bedre måde at gøre det på, netop derfor jeg startede
indlægget.

Men igen, mange tak for hjælpen til jer alle, nu kan jeg komme vidre
med siden.

Med venlig hilsen
Thomas