doctype og validering
Fra : John Lund Steffensen

Dato : 19-05-09 09:40

Hej.
Jeg er ganske ny og uerfaren mht. HTML, validering od Doctype.
Nu har jeg brugt ganske mange dage på at finde hoved og hale i
det hele. ( Kan I, der nu ved det hele, huske hvordan det var?)
Jeg bruger følgende Doctype:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">.
Er det den rigtige?
Jeg har valideret, og første gang var der bare mange fejl.
Nu er jeg "nede" på 2 fejl og 1 warning.
Der er fejl, hvadenten jeg anvender <center>, eller <div
align="center"> for at få centreret en tekstlinie.
Jeg kan ikke finde ud af at få fejlene rettet, hvilket jeg vel
skal for at overholde valideringen?
Håber, der er en hjælpsom sjæl, der lige vil guide mig lidt
videre.
Min hjemmeside findes her: www.johnsteffensen.dk
Håber,mit indlæg er kommet det rette sted hen.
På forhånd mange tak for mulig hjælp.
Venlig hilsen, John

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 19-05-09 10:14

John Lund Steffensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> videre.
> Min hjemmeside findes her: www.johnsteffensen.dk
> Håber,mit indlæg er kommet det rette sted hen.

Hej John

Hvis du ændrer

hjemmeside.</h2></div>

og

mailadresse her">John Steffensen</a></p>

Så validerer din side

Jeg ville også sætte
charset=iso-8859-1">

ind i header

PerR

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 19-05-09 15:17

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hej John
>
> Hvis du ændrer

> hjemmeside.</h2></div>
>
> og

> mailadresse her">John Steffensen</a></p>
>
> Så validerer din side
>
> Jeg ville også sætte
> charset=iso-8859-1">
>
> ind i header
>
> PerR
>

> --
Hej PerR.
Tak for din indsats med at svare mig.
Men det blev det hele desværre kun værre af.
Og hvordan "sætter" jeg det du foreslår, ind i min header?
Det forklarer du desværre ikke. Du fortæller kun, at jeg skal gøre
det.
Venlig hilsen, John Steffensen.

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-05-09 19:01

John Lund Steffensen skrev:

> Og hvordan "sætter" jeg det du foreslår, ind i min header?
> Det forklarer du desværre ikke. Du fortæller kun, at jeg skal gøre
> det.

HTML er (meget) groft bygget op således:

   <header>
      .. her fortæller du om dokumentet ..
      .. du kan f.eks. hente CSS-filer ind her ..
      .. men her fortælles også hvilket tegnsæt, der bruges ..
      .. f.eks. 8859-1 ..
   </header>

      .. her kommer dit indhold, som vises på siden ..

Hederen er de data, som ligger imellem <head> og </head> i dit
HTML-dokument.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-05-09 19:03

Rune Jensen skrev:

> HTML er (meget) groft bygget op således:

FEJL! Det hedder <head>, ikke <header>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-09 10:29

John Lund Steffensen skrev:

> Jeg bruger følgende Doctype:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">.
> Er det den rigtige?

Der er mange doctyper der er rigtige. Den du bruger, er den jeg
vil anbefale (til både begyndere og øvede), og hvis du bare altid
fortsætter med den, behøver du ikke spekulere mere på det.

> [...]
> align="center"> for at få centreret en tekstlinie.
> Jeg kan ikke finde ud af at få fejlene rettet, hvilket jeg vel

Fejl skal absolut rettes. Det er ikke strengt nødvendigt at rette
advarsler, men det gør de fleste af os der skriver herinde, nu
alligevel.

> Håber, der er en hjælpsom sjæl, der lige vil guide mig lidt
> videre.

Per Rasmussen har givet dig nogle opskrifter. Jeg skriver mere om
principper.

Du har prøvet med <center> og <div align="center">. Det er en
gammeldags måde at gøre tingene på, og den kan man godt få til at
virke med en gammeldags doctype, men det er der ingen fremtid i.

I dag skelner man mellem indhold og opsætning/udseende. Indholdet
skrives i HTML-filen, og opsætningen skrives i CSS. Det kan godt
lade sig gøre at skrive noget CSS i HTML-filen, men i længden er
det nemmere at adskille de to ting. I Pers opskrift:

er

   text-align: center;

CSS.

Du kender i forvejen HTML.dk. Prøv at gennemgå dens tutorial om
CSS. Du vil opdage at det er en magisk verden der åbner sig.

   http://www.html.dk/tutorials/css/

--
Bertel

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 19-05-09 15:43

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Du kender i forvejen HTML.dk. Prøv at gennemgå dens tutorial om
> CSS. Du vil opdage at det er en magisk verden der åbner sig.

Hej Bertel.
Mange tak for din vejledning mht. doctype.
Den vil jeg så holde mig til, og ikke spekulere mere på det.
Jeg er jo på begynderstadiet mht. HTMl osv.
Pers anvisning gav mig ikke en løsning på at få valideret uden fejl,
desværre.
Men jeg leder videre.
Jeg har noteret mig din oplysning om CSS.
Det vil jeg kaste mig over, når jeg er blevet lidt mere dus med det
HTML.
Man skal krybe, før man kan gå?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-05-09 11:00

John Lund Steffensen tastede følgende:
> [...]
> videre.
> Min hjemmeside findes her: www.johnsteffensen.dk
> Håber,mit indlæg er kommet det rette sted hen.

HTML 4.0 har tre forskellige doctyper : frameset, transitional og
strict.
(Det har de fleste andre versioner af HTML også - incl. XHTML, og det
er samme betragtninger der gælder hele vejen.)
Frameset holder vi os fra. Beregnet til sider der designes i frames -
og det bør man holde sig fra i dag.
Transitional, bibeholder de tags og attributes der er deprcated (ved at
blive fjernet, udgående, forældede) i standarden. Der er nogle stykker
- <center> tag'et og align attributen, er blandt dem - som du har
opdaget.
Som typen antyder - anvendes ved overgang fra tidligere til nyere
version, og "tilgiver" ting der tidligere var tilladt.
Strict derimod, tillader *ikke* deprecated tags/attributes.
Strict = streng. Ingen baglæns kompatibilitet (at så meget af det
alligevel er det samme, er en anden sag).

Så hvad der er rigtigt, kommer helt an på anvendelsen - og (desværre)
hvor gode folk er til at overholde standarderne.
Nye sider bør anvende strict - og måske endda skrives i XHTML. Men det
er lidt en smagssag.

I stedet for tags/attributes der er deprecated bruges i dag css.
I stedet for
skriver du
Kenine hexerei, nur filurendreierei.
(Et alternativ vil i dit tilfælde være at bruge transitional doctypen.
Du kan prøve det, men jeg vil anbefale dig at holde dig til strict.)

Noget andet er så, at det er ikke nogen god idé, at blande HTML og CSS
på den måde (du har css på din <body> også).
Enten definer styles i din <head> med <style> eller læg css i separat
fil (hvilket gør det muligt at genbruge den i andre dokumenter - på
andre sider), og hente den med <link ...>

Fidusen med at holde HTML og css adskilt, er at du derved også
adskiller indhold og form.
..html filen har dit indhold
..css bestemmer hvordan det skal vises

Hvis man forstår sproget, kan man blive meget klog (og meget forvirret
- i hvert fald til at begynde med) af dem her :
http://www.w3.org/TR/html401/
http://www.w3.org/TR/CSS21/
Man kan også bare bogmærke dem, og bruge dem som opslagsværker, hvis
der er noget man er i tvivl om, eller noget af det man designer, ikke
kommer ud som man havde tænkt sig.

Mange sider validerer ikke, men browserne forstår alligevel tingene - i
hvert fald kommer de ud som tænkt.
Din doctype, fortæller browseren, hvilken ordbog den skal bruge til at
tolke din kode.
Alt andet lige, er det så også nødvendigt, at du bruger samme ordbog
når du skriver koden (=> din kode validerer).
Hvis koden ikke validerer, er browseren i sin gode ret til at bryde
sammen - "det her forstår jeg ikke en brik af!"
Det den gør, er at gå baglæns, og sammenligne med tidligere versioner
(andre doctyper), og foretage et kvalificeret gæt på hvad det mon kan
være du mener med den kode du har skrevet. Og den vil tit være i stand
til at gætte rigtigt - men der er ingen garanti, for at den gør det.
Bemærk så, at selv om din kode validerer, gives ingen garanti for at
din kode tolkes sådan som du har tænkt det. Man kan godt have logiske
eller "opbygnings-" problemer, selv om koden validerer.
Valideringen er kun en sikkerhed for at der er brugt samme sprog - ikke
for at siden fungerer.
Alligevel er min holdning, at siden *skal* validere.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-05-09 11:31

John Lund Steffensen har bragt dette til os:
8X

Lidt flere - mere konkrete - kommentarer og velmente råd :

<head>
<center><h2>Min første hjemmelavede hjemmeside.</h2></center>
</head>

er ikke lovligt.
vist nogle få andre, sjældent brugte, og kan ikke bruges til at vise
noget på skærmen (bortset fra <title> der bruges til titelinie - blå
kant over vinduet, tabs i browserne, knapper på windows taskbar, etc.)
Uden at slå det op, mener jeg også at <title> *skal* angives i strict.
<title> kan kun indeholde tekst - som ikke kan formatteres.
Og du mangler som een af de andre pegede på, en karatersæt definition.
<head> er en slags definition af dokumentet. Her skal stå alle de
oplysninger om dokumentet, browseren har brug for at vide, før den går
i gang med at dekode, og her skal gives referancer til andre dokumenter
som siden anvender - styles og scripts.

Jeg er startet i det små med at lære html.</P>

Væn dig til kun at bruge små bogstaver i tags og attrubutter. Det giver
hverken fejl eller advarsel ved validering i HTML, ikke at gøre det.
Men det gør det i XHTML - og det ser i øvrigt pænere ud ;>)
Til id, name, class etc. hvor man selv betemmer, er det OK at bruge
store bogstaver. Det kan endda øge overblik/forståelse/læsbarhed. Men
t<g-navne attribut-navne og predefinerede attributter - små bogstaver,
selv om det ikke er påkrævet af standarden. Du bliver glad for det
senere ;>)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 19-05-09 15:58

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> t<g-navne attribut-navne og predefinerede attributter - små bogstaver,
> selv om det ikke er påkrævet af standarden. Du bliver glad for det

Hej Birger Sørensen.
Mange tak for din indsats med at svare mig.
Uha, der er meget at lære!
Karaktersæt definitation....Hvad er det?
Jeg har endnu ikke fundet et sted, hvor det har været nævnt.
Det må jeg lede efter!
Tak for dit tips med store og små bogstaver.
Pudsigt, men en anden har nævnt, det var en god ide med store bogstaver....
Det </P> havde jeg overset!
Jeg fjerner den linie i Header, som du har foreslået, selv om jeg ikke
forstår, hvorfor.
Jeg vil studere det, du har skrevet, og søge vejledning i at forstå det, du
har skrevet.
Jeg har forsøgt at følge de vejledninger, jeg nu engang kan finde her på
nettet om HTML.
Så godt som en newbee nu kan.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-05-09 13:25

Første fejl: center er ikke gyldig i strict. Brug CSS i stedet:
http://www.w3schools.com/css/tryit.asp?filename=trycss_text-align

Anden fejl: Fjern linien mellem <head> og </head> den skal være efter
Når du besøger w3schools (linket ovenfor) så tag deres html tutorial
så du ikke laver så simple fejl igen.

Om det er den rigtige doctype du har valgt kan kun du svare på, den
skal jo modsvare den måde du skriver HTML/CSS på.

Angående advarslen så sæt din editor til ikke at indsætte BOM (Byte
Order Mark) i filen når den gemmes. Da du ikke har oplyst hvilken
editor du bruger kan jeg ikke være mere specik om hvor du skal ændre
men du finder det nok i indstillinger.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 19-05-09 16:09

Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Order Mark) i filen når den gemmes. Da du ikke har oplyst hvilken
> editor du bruger kan jeg ikke være mere specik om hvor du skal ændre

Hej Jens Peter Karlsen.
Mange tak for din indsats med at svare mig.
Du skriver: center er ikke gyldig i strict. Hvor finder jeg oplysninger
om det?
Når jeg har gennemgået diverse tutorials, er der her nævnt center, når
tekst skal centreres.
Det kan godt være, du kalder det en simpel fejl, men jeg har virkelig
bestræbt mig på at følge de vejledninger, jeg har haft til rådighed.
Din vejledning om Doctype kan jeg desværre ikke forstå, men jeg vil søge
forklaring derom, og håber, jeg kan finde det ved hjælp af google.
Jeg bruger Notepad til at skrive mine HTML koder.
Det er jeg blevet anbefalet.
Uha, der er meget at lære og meget at forstå.
Jeg kaster mig videre udi det hele, og håber jeg kan finde forklaringer
på det hele.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-05-09 16:19

John Lund Steffensen skrev:

> Du skriver: center er ikke gyldig i strict. Hvor finder jeg oplysninger
> om det?

Dem får du automatisk når du bruger validatoren. Den bruger jeg
med jævne mellemrum når jeg laver en hjemmeside.

I Opera kan man gøre det blot ved at trykke Ctrl-Alt-V.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-05-09 14:08

Se inline:

On 19 May 2009 15:09:14 GMT, John Lund Steffensen
<123johnsteffensen@gmail.com> wrote:

>Du skriver: center er ikke gyldig i strict. Hvor finder jeg oplysninger
>om det?

http://w3.org/ har alle disse oplysninger men det er temmelig tungt
stof at gå igennem når man er begynder. Som Bertel skrev vil
validatoren fortælle dig at det ikke er gyldigt.

>Når jeg har gennemgået diverse tutorials, er der her nævnt center, når
>tekst skal centreres.

Det er også korrekt, bare ikke i strict. W3Schools tutorial gør
opmærksom på dette.

>Det kan godt være, du kalder det en simpel fejl, men jeg har virkelig
>bestræbt mig på at følge de vejledninger, jeg har haft til rådighed.

Her tænkte jeg nu mere på den almindelige tekst du havde indsat i
headeren.

>Jeg bruger Notepad til at skrive mine HTML koder.

Det lyder mærkeligt Notepad gemmer som default ikke i UTF-8 og
indsætter ikke en BOM. Du må have haft siden åben i en anden editor.
Desuden er Notepad langt fra den bedste editor. Skift i stedet til
noget der kan hjælpe dig med arbejdet ved at farvekode tags såsom
Notepad++
http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm
Når du så har lært grundbegreberne om HTML og CSS kan du opgradere til
et godt WYSIWYG program som Dreamweaver eller Expression Web 2 så du
for alvor kan blive produktiv.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 20-05-09 16:28

Jens Peter Karlsen wrote:

> Det lyder mærkeligt Notepad gemmer som default ikke i UTF-8 og
> indsætter ikke en BOM.

Notepad indsætter skam BOM på alt andet end ANSI.
Se evt:
<http://w-o-p-r.dk/test/notepad.utf8.txt>
<http://w-o-p-r.dk/test/notepad.utf16-l.txt>
<http://w-o-p-r.dk/test/notepad.utf16-b.txt>

Derudover er John's server sat op til at levere:
så valget af utf-8 er fint nok.

Advarslen fra W3's validator er sådan set ok, men selv i min 5+ år gamle
Konqueror betyder BOM'en ikke noget.

Det ser kun grimt ud når man laver en utf-8+BOM med default content:

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-05-09 20:24

Stig Johansen skrev:

> Notepad indsætter skam BOM på alt andet end ANSI.

Og jeg fik direkte problemer med det da jeg sidste år skulle prøve at
lave et xml-sitemap til Google.

Jeg mener at den så det som at der blev udskrevet noget før headeren,
hvilket den brokkede sig over.

Jeg husker ikke hvordan jeg fik løst problemet. Det var ikke bare at
gemme som UTF-8. Der skulle vist noget andet til. Husker ikke om det var
dig eller Rune der hjalp mig med det i sin tid.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 23-05-09 07:35

> [...]
> Når du så har lært grundbegreberne om HTML og CSS kan du opgradere til
> et godt WYSIWYG program som Dreamweaver eller Expression Web 2 så du

Hej Jens Peter.
Mange tak for din indsats med at hjælpe og vejlede mig.
Nej, jeg har ikke haft noget åbnet i en anden editor.
Jeg bruger alene Notepad.
Jeg har kigget på Notepad++ og mange andre WSIWYG programmer.
Men jeg fatter simpelt hen ikke meningen med dem, og jeg kan slet ikke
finde ud af at beuge dem.
De synes mig alt for tunge at finde ud af.
Vejledningerne er oftest på engelsk, og er ikke vejledning, men
vildledning.
Mange gange er iconerne ret små og uforståelige.
De er vel heller ikke lavet til en newbee som mig.
Det synes mig osse svært at finde udførlige oplysninger/vejledninger om det
at sætte en hjemmeside op.
Eksempel: Jeg har fejl når jeg bruger TotalValidator.
Men hvor finder jeg vejledning i at sætte default language korrekt op?
Det er der ingen vejledning i overhovedet, når jeg gennemgår toturials.
Men det må så komme hen ad vejen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 23-05-09 08:15

John Lund Steffensen har bragt dette til verden:

> [...]
> Men hvor finder jeg vejledning i at sætte default language korrekt op?
> Det er der ingen vejledning i overhovedet, når jeg gennemgår toturials.

Notpad++ er ikke en WYSIWYG.
Det er en helt almindelig tekst-editor, ligesom notepad (deraf navnet),
den er bare lidt bedre til mange ting (deraf ++). Den "farvelægger"
dine tags, både i HTML og css (og når du når så langt også javascript
og PHP/ASP - og en masse andre).
Ja, der er mange features - også ting der ikke er brug for, som
autocomplete, parameterbeskrivelser, etc., osv. - men også mange der
næsten er uundværlige, når man har vænnet sig til dem : markering af
sammenhængende paranteser () [] {} og tags, farvemarkering af steder
der er ting der kunne være fejl (stavefejl f.eks.).
Men du kan bruge den, lige ud af posen som den er - præcis som du
bruger notepad. Det er kun et spørgsmål om at (turde) gøre det.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : John Lund Steffensen

Dato : 23-05-09 09:02

> [...]
> Men du kan bruge den, lige ud af posen som den er - præcis som du
> bruger notepad. Det er kun et spørgsmål om at (turde) gøre det.

Hej Birger.
Mange tak for dit svar.
Hm...Jeg kigger lige en ekstra gang på Notepad++.
Der er sandelig nok at få tiden til at gå med.