Frames og css
Fra : Kurt G

Dato : 17-05-09 21:31

Jeg har bøvl med en indexside med frames, når den skal valideres
(www.ikasthistorie.dk).

Er det muligt at bruge css til at fjerne kanterne mm mellem de enkelte
frames?
Og i givet fald: hvor i filen laver man så det nødvendige?

Mvh Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-05-09 21:50

Kurt G skrev:

> Er det muligt at bruge css til at fjerne kanterne
> mm mellem de enkelte frames?

Det tror jeg ikke. Frames er en forældet teknologi,
og jeg mener ikke at kanterne kan fjernes med
valid css.

Det er bedre at fjerne ondets rod - frames, og
lave siden på en helt ny måde.

Hermed opnår du også at folk får mulighed for at
linke direkte til en underside. Se i øvrigt:

http://html-faq.dk/2009.asp

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Kurt G

Dato : 18-05-09 13:38

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> lave siden på en helt ny måde.
>
> Hermed opnår du også at folk får mulighed for at
> linke direkte til en underside. Se i øvrigt:

Ja, den diskution har jeg været i før, mrn ejerne af sitet vil gerne have,
at menuen bliver synlig, når der skrolles ned i indholdet!

Mvh Kurt

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-05-09 16:14

Kurt G skrev:

> Ja, den diskution har jeg været i før, mrn ejerne af sitet vil gerne have,
> at menuen bliver synlig, når der skrolles ned i indholdet!

OK, det er såmænd et forståeligt krav.

Det er ret nemt, hvis undtages IE6:

position:fixed

på den DIV, som skal holdes på plads.

Alternativet/supplement er en JS-function til at holde menu-DIVen på
plads. Det bør kunne gøres, så IE6 også er med.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-09 19:52

Rune Jensen wrote:

> Alternativet/supplement er en JS-function til at holde menu-DIVen på
> plads. Det bør kunne gøres, så IE6 også er med.

Det kan det også:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-09 16:21

Kurt G skrev:

> Ja, den diskution har jeg været i før, mrn ejerne
> af sitet vil gerne have, at menuen bliver synlig, når der skrolles ned i indholdet!

Det kan sagtens laves uden frames, se dette
eksempel:

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-05-09 16:50

Allan Vebel skrev:

> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

<offtopic>
Jeg studsede lidt over "Modifikation for IE", men kan så også se at
artiklen er fra dengang IE6 stadig var den mest udbredte IE-version.
</offtopic>

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-05-09 19:56

Philip Nunnegaard wrote:

> <offtopic>
> Jeg studsede lidt over "Modifikation for IE", men kan så også se at
> artiklen er fra dengang IE6 stadig var den mest udbredte IE-version.
> </offtopic>

Det er vist på tide at få lavet en lille rettelse i den tekst. Går straks i
gang.

Erik Ginnerskov

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-05-09 17:17

Allan Vebel skrev:

> Det kan sagtens laves uden frames, se dette
> eksempel:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Halvvejs Off-topic..

En - synes jeg - intelligent brug af position:fixed har jeg set et par
steder. Den, jeg bedst kan huske er: Man placerer logoet med fixed (evt.
som baggrundsbillede, så kan IE6 være med). Dette logo giver man en
nedtonet farve. Ovenpå ligger logoet med alle farver - altså ovenpå det
nedtonede logo. Når man så scroller, så forsvinder logoet i fuldfarve
ovenud og så fremkommer logoet som er nedtonet. Det er simpelthen en fed
effekt, som bare virkede. Også fordi den var så dejlig enkel, og
egentlig overraskede, fordi man ikke forventer noget nedenunder.

Desværre har jeg ikke linket mere, for det var langt pænere, end det
måske lyder, selve designet var i sig selv også flot. Og heller ikke
noget, jeg selv kan lave (ligeså godt).

Men det kan vel for så vidt bruges til meget andet, som skal skjules,
når siden hentes, og fremkomme, når der scrolles.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-05-09 17:23

Rune Jensen skrev:

> Men det kan vel for så vidt bruges til meget andet, som skal skjules,
> når siden hentes, og fremkomme, når der scrolles.

Jeg bruger til det at have en fast menu øverst på siden. Det
er ikke så flot, som det du beskriver med baggrundsbilledet,
men det er meget praktisk, ikke mindst fordi nogle af mine
sider er meget lange. http://kimludvigsen.dk

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-05-09 17:39

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> flot, som det du beskriver med baggrundsbilledet, men det er meget
> praktisk, ikke mindst fordi nogle af mine sider er meget lange.

Jeg har selv overvejet at hugge din idé. Jeg kan goodt lide gennemtænkt
design, om det så er for tilgængelighed eller for at gøre det pænt.

Stu Nichols har en løsning på IE6 her:
http://www.cssplay.co.uk/layouts/fixed.html

MVH
Rune Jensen

--
Von der Kuhclokke, lol - Dat lied esssst so geil,
Nein - kein normaler leute hier!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-05-09 17:44

Rune Jensen skrev:

> Stu Nichols har en løsning på IE6 her:
> http://www.cssplay.co.uk/layouts/fixed.html

Jeg fravalgte bevidst at understøtte IE6, så brugerne af IE7
kunne se, at der vitterligt er forskel på de to browsere
udover det nye udseende og fanerne.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-05-09 18:02

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg fravalgte bevidst at understøtte IE6, så brugerne af IE7 kunne se,
> at der vitterligt er forskel på de to browsere udover det nye udseende
> og fanerne.

(Mere eller mindre OT:)

Det er forståeligt nok, det gør jeg heller ikke selv - ud over, hvad jeg
lige kan huske af quick-plug-in-fixes for f.eks. centrering.

PNGer, som IE6 ikke understøtter fuldt ud, er nu blevet en fast
bestanddel af siden, og det har livet den ret meget op.

Jeg har ikke fået taget mig sammen til at opdatere min statistik, så den
sidste er fra 26.02.2009 og siger 11% til IE6.

MVH
Rune Jensen

--
Interesseret i at møde andre deltagere af webdesigngrupperne?
http://runejensen.dk/webdesign_group_meeting/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-05-09 19:43

Rune Jensen skrev:

> Jeg har ikke fået taget mig sammen til at opdatere min statistik, så den
> sidste er fra 26.02.2009 og siger 11% til IE6.

Min statistik for april siger også 11%, og den har ligget stabilt
omkring 11-12% i nogle måneder.

Dog:
Af en eller anden grund er der pludselig kommet 18% IE6-brugere i maj.
I samme periode er IE8 steget fra 4 til 8, og IE7 er faldet fra 56 til 42.
Firefox er steget fra 19 til 21%.

Jeg lurer så på om det højere antal IE6-brugere skyldes at der pludselig
er kommet et rykind af besøgende som har mere forældede browsere, eller
om det er IE8, der kan sætte en forkert user-agent, alt efter hvilken
kompatibilitetsvisning de har slået til der.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-05-09 21:17

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> om det er IE8, der kan sætte en forkert user-agent, alt efter hvilken
> kompatibilitetsvisning de har slået til der.

Husker du at frasortere bot'er i din statistik?

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-05-09 06:13

Stig Johansen skrev:

> Husker du at frasortere bot'er i din statistik?

Statistikken kaldes af et javascript, hvilket jeg til dato har antaget
var nok til at sortere botter fra.
Men du giver egentlig svaret på min undren; Måske er der kommet et
rykind af botter der forstår javascript?

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-05-09 07:10

Philip Nunnegaard skrev:

> Statistikken kaldes af et javascript, hvilket jeg til dato har antaget
> var nok til at sortere botter fra.
> Men du giver egentlig svaret på min undren; Måske er der kommet et
> rykind af botter der forstår javascript?

Hvis du er nysgerrig, kan du tage en tre-fire ud af statistikken, og så
kigge på IPen.

Find ud af, hvor de kommer fra, ved at paste IPerne her:
http://www.ip2location.com/free.asp

Og/eller, du kan tjekke i:

projecthoneypot.org
stopforumspam.com

Hvis du har en log over, om der postes fra en IP, og hvad der postes,
vil du have en god mulighed for at trace dem også.

Jeg synes det vil være en mindre glædelig nyhed, hvis de nu også
begynder at forstå javascript. Det har hidtil været meget få, som gjorde
det. Samme faktisk med cookies.

PS: Det kan jo også være nogen, som bare vil teste din side i IE6 -
eller nogen, som læser din side fra deres arbejde;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-05-09 09:28

Philip Nunnegaard wrote:

> Statistikken kaldes af et javascript, hvilket jeg til dato har antaget
> var nok til at sortere botter fra.

Det vidste jeg ikke.

> Men du giver egentlig svaret på min undren; Måske er der kommet et
> rykind af botter der forstår javascript?

Jeg tvivler stærkt på, at bot'er forstår javascript.
Men hvis man forholder sig til aldmindelige log-filer fra diverse servere,
så kan man ikke skille skæg fra snot.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-05-09 18:14

Rune Jensen skrev:

> [...]
> effekt, som bare virkede. Også fordi den var så dejlig enkel, og
> egentlig overraskede, fordi man ikke forventer noget nedenunder.

Din beskrivelse er vanskelig at forstå.
Mon ikke background-attachment har været
inde i billedet, se for eksempel:
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode/figurd01.html
eller
http://webdesign101.dk/ie7/eksempler/background-attachment.php

Jørgen Farum Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-05-09 18:23

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Din beskrivelse er vanskelig at forstå.

Ville også have været nemmere, hvis jeg havde haft linket. Sådan er det,
når man tænker, det link kan jeg godt huske i hodet, hvilket jeg
selvfølgelig ikke kan :(

> Mon ikke background-attachment har været
> [...]

Mjoh, der er jo egentlig ikke noget skjult, som bliver "afdækket" ved
scroll. Men det vil nok kunne bruges, det vil jeg tro. Specielt, hvis
man blander PNG ind i det.

Stu Nichols har nogle eksempler her, som ligner lidt det jeg mente, med,
man får en effekt ved scroll:
http://www.cssplay.co.uk/menu/bodies.html

MVH
Rune Jensen

--
Manian - Welcome to the Club(Official Video)
http://www.youtube.com/watch?v=2VIowekc9Sk

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-05-09 18:40

Rune Jensen skrev:

> Specielt, hvis
> man blander PNG ind i det.

Tror det er PNG, som er udnyttet her:
http://csszengarden.com/?cssfile=http://www.css-praxis.de/cssocean/zenocean.css

Det er åbenbart noget, som også Zengarden har taget op, under Clever
Designs:
http://www.mezzoblue.com/zengarden/alldesigns/archive/clever/

Idéerne er gode, men de skal naturligvis tilpasses, når de skal bruges
på et "rigtigt" site.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt G

Dato : 18-05-09 21:36

"Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Tror det er PNG, som er udnyttet her:
KLIPPET

Hvad er PNG?

Mvh Kurt

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-05-09 22:06

Kurt G skrev:

> Hvad er PNG?

Det er et grafikformat på linje med JPG og GIF.

JPG har ingen gennemsigtighed, GIF har det, men
kun op til 256 farver.

Det er her PNG-formatet kommer ind i billedet,
det kan klare 16,7 millioner farver.

Desværre understøttes gennemsigtigheden ikke
af IE6 og nedefter - det ser frygteligt ud når man
prøver.

IE6 er en forældet browser, i dag kan man få både
IE7 og IE8, men det tager lidt tid før alle har den
nyeste software installeret. Se i øvrigt:

http://fdim.dk/?pageid=89

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-05-09 06:19

Allan Vebel skrev:

> JPG har ingen gennemsigtighed, GIF har det, men
> kun op til 256 farver.
>
> Det er her PNG-formatet kommer ind i billedet,
> det kan klare 16,7 millioner farver.

Forskellen kan ses her:
http://www.hitsurf.dk/privat/pngtest.php

De 3 cirkler er i rækkefølge: png24, png8 og gif.

png8 ser ikke så forskellig ud fra gif, men det gør png24-versionen,
hvilket ses på den noget blødere skygge.

Dette eksperiment som jeg lavede tilbage i januar, var tingen der gjorde
at jeg siden har lavet png på de steder hvor jeg ellers ville have brugt
gif.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-05-09 12:27

Philip Nunnegaard skrev:

> Forskellen kan ses her:
> http://www.hitsurf.dk/privat/pngtest.php

Fint eksempel, og det kommer til at sådan ud
i IE6:

http://vebel.dk/test/philip.png

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 19-05-09 19:35

Allan Vebel skrev:

> Fint eksempel, og det kommer til at sådan ud
> i IE6:
>
> http://vebel.dk/test/philip.png

Den er lidt interessant, fordi baggrunden forsvinder i png24, men ikke
ved png8. Men den kan da i det mindste vise det. Jeg har før oplevet at
ie6 bare viste det velkendte "kryds" (altså intet billede).

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-05-09 20:09

Philip Nunnegaard skrev:

> Den er lidt interessant, fordi baggrunden forsvinder i png24, men ikke
> ved png8. Men den kan da i det mindste vise det. Jeg har før oplevet at
> ie6 bare viste det velkendte "kryds" (altså intet billede).

Så vidt jeg ved, sker dette, hvis man tiltvinger et format eller en
egenskab, som formatet ikke understøtter. Eller på anden måde laver
ikke-valide billedinformationer.

Jeg ved ikke, om man kan tiltvinge 16.7 millioner farver i en GIF, men
man kan forezstille sig, det burde give et kryds, hvis man forsøgte ;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-05-09 16:29

Kurt G skrev:

> Ja, den diskution har jeg været i før, mrn ejerne af sitet vil gerne have,
> at menuen bliver synlig, når der skrolles ned i indholdet!

Der er ingen kanter mellem dine frames i mine browsere (FF3, IE8, Opera
9.x og Safari 3).
Ellers er der vist kun frameborder="0" at gøre godt med, som du allerede
bruger et enkelt sted.

Problemet med at holde menuen synlig selv om folk scroller ned (på en
ikke-framed side) kan løses ved CSS' position:fixed.
Det understøttes af IE7 og nyere plus alle andre moderne browsere.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Kurt G

Dato : 18-05-09 21:34

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke-framed side) kan løses ved CSS' position:fixed.
> Det understøttes af IE7 og nyere plus alle andre moderne browsere.

Nej, kanterne er fjernet med frameborder="0", men det er en af de fejl, som
checkprogrammet gør opmærksom på.
Jeg vil kikke på alle de tips, som jeg har fået. Det går der nok nogen tid
med!
Tak til alle for jeres bidrag!

Mvh Kurt