manglende margin nederst
Fra : Ulla Ussimala

Dato : 14-05-09 13:49

kan du gennemskue, hvorfor www.kristianna.dk/mudstillinger.html
kun laver margin på tre sider (og ikke nederst)?

nb/ advarsel, linksene fører foreløbig blot ind i gammelt
websted.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-05-09 14:05

Ulla Ussimala skrev:
> kan du gennemskue, hvorfor www.kristianna.dk/mudstillinger.html
> kun laver margin på tre sider (og ikke nederst)?
>
> nb/ advarsel, linksene fører foreløbig blot ind i gammelt
> websted.

Du har faktisk margin på alle fire sider. Men boksen
bliver jo ikke højere end indholdet betinger, så du kan
sætte lige så meget margin-bottom på boksen du vil,
du kan ikke opnå det, jeg formoder du ønsker, nemlig at
boksens underkant skal være en margin-højde over
browservinduets underkant.

Eller hvad?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 14-05-09 14:22

nemlig at
> boksens underkant skal være en margin-højde over
> browservinduets underkant.
>
> Eller hvad?

jomen.... jo, det er just det jeg ønsker - men jeg studser bare
over, hvorfor det så godt kan la sig gøre på en skabelonside som
www.kristianna.dk/mhojt.html

Ulla

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-05-09 22:58

Ulla Ussimala skrev:
> nemlig at

> jomen.... jo, det er just det jeg ønsker - men jeg studser bare
> over, hvorfor det så godt kan la sig gøre på en skabelonside som
> www.kristianna.dk/mhojt.html

Kan det da det? I begge tilfælde er der et fuldstændig til-
fældigt mellemrum mellem boksens underkant og sidens
slutning.

Nu er det ikke let at overskue hvilke formde-
klarationer, du bruger til hvad, men du har
i hvert fald en div, der skal have height:100%.
Af hvad, kunne man spørge? Browservinduets
højde; sidens højde, og hvad er sådan den?
100% af højden af et andet element, i så fald
hvilket?

Den eneste måde, du kan skabe dette indtryk er ved
hjælp af position:absolute og så sætte de ønskede
marginer som fikserede værdier: top, right, bottom
og left. Og hvad skal der så blive af indhold,
der ikke er plads til? overflow:hidden skjuler
det indhold, mens overflow-y:scroll indsætter
en lodret rulleskakt i din div. Det er noget rod.

Webdesign ABC: En div får den højde,
indholdet betinger. Færdig. Slut. Basta.
Enten holder den sig inden for browservinduet,
eller også gør den det ikke, og så får
du den lodrette rulleskakt i browservinduet,
som næsten alle websider har, og som for brugeren
betyder at hun skal rulle for at se hele websidens
indhold.
Jørgen Farum Jensen

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 18-05-09 11:05

Og hvad skal der så blive af indhold,
> der ikke er plads til? overflow:hidden skjuler
> det indhold, mens overflow-y:scroll indsætter
> en lodret rulleskakt i din div. Det er noget rod.

Det er omsider - i total slow motion - gået op for mig, hvad alt det
betyder (og indebærer).
ØV - men tak!

Ulla