/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
mac OS X UTF-8 Unicode
Fra : Ulla Ussimala


Dato : 14-05-09 12:53

Jeg bruger mac OS X og textedit i kampen for et moderniseret
websted. Nu driller æ,ø,å osv, jeg har hidtil brugt "slasher". På
anbefaling har jeg nu omdøbt en fil til UTF-8, og jeg har også
ændret computerens indstilling fra Standard til UTF-8 (altså blot
ændret et flueben), men siden www.kristianna.dk/mindex.html (hvor
jeg nu forsøgsvis har brugt de danske bogstaver) kommer alligevel
ud med vrøvl for de pågældende tegn (der er et par i menuen samt
nogle i de første alt-tekster).
Hvad er det mon, der skal til? Noget i dokumentet eller noget i
computeren?

Ulla

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
Bertel Lund Hansen (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-05-09 13:07

Ulla Ussimala skrev:

> Hvad er det mon, der skal til? Noget i dokumentet eller noget i
> computeren?

Stig Johansen skrev i den foregående tråd:

   Hvis det ender med Ulla skal køre UTF-8, bemærker jeg, at
   hendes servere leverer følgende:
      Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
   det skal i givet fald laves om.

Når dit eget (MAC)system er indstillet til UTF-8, er det nok en
fordel at holde fast i det, men du skal have fat i dem der driver
serveren og få dem til at skifte om til UTF-8.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ulla Ussimala (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Ulla Ussimala


Dato : 14-05-09 13:30


>    
>    hendes servere leverer følgende:
>       Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
>    det skal i givet fald laves om.

- undskyld, at jeg svarer lidt udi det blå:

Jeg har kun lavet doctypen om på een fil: www.kristianna.mindex.html
og først her i eftermiddag, så UTF-8 kan ikke ha figureret nogen
steder, da stig tjekkede (i går) (?)...

men jeg vil gerne forstå sagens sammenhæng, inden jeg "bestiller"
min webkro til dette - jeg tænker på, at kroens andre brugere jo kan
have modsatrettede ønsker.

1) Er det min bekvemmelighed, vi snakker om - altså at jeg så kan
skrive bogstaver og tegn helt almindeligt..
2) Eller er det noget, der kræves, fordi jeg nu vil bruge Strict
frem for hidtil 4.0

Altså min computer er ikke sat op til UTF-8 på anden måde, end at
jeg i den lange liste (som jeg ikke ved, hvordan jeg fik frem (!) )
ændrede et flueben fra Standard til UTF-8 - om det så er nok...

ps) bemærk, at mine links vildfører dig ind i det gamle, fungerende
websted - som i øvrigt er tilvirket på en helt anden mac (sagt for
fuldstændighedens skyld)

hmm - jeg håber, tågerne kan lette

Ulla
>
>


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Stig Johansen (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 14-05-09 14:15

Ulla Ussimala wrote:

> 1) Er det min bekvemmelighed, vi snakker om - altså at jeg så kan
> skrive bogstaver og tegn helt almindeligt..

Ja.

> 2) Eller er det noget, der kræves, fordi jeg nu vil bruge Strict
> frem for hidtil 4.0

Tegnsæt har ikke noget med doctype at gøre.

> Altså min computer er ikke sat op til UTF-8 på anden måde, end at
> jeg i den lange liste (som jeg ikke ved, hvordan jeg fik frem (!) )
> ændrede et flueben fra Standard til UTF-8 - om det så er nok...

Du skal finde en måde at gemme dine filer i enten ISO8859-1 eller UTF-8.
Standarden for HTML er ISO8859-1, så det vil være lettest(synes jeg).

På Windows har man f.eks. følgende valg i notepad:
<http://w-o-p-r.dk/images/save_as.png>
(Ansi her = windows 1252 ~ ISO8859-1, og MS's fortolkning af
unicode=UTF-16).

Som det ser ud nu, gemmer dit program i MacRoman, som jeg tvivler på mange
browsere forstår.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Bertel Lund Hansen (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 14-05-09 14:45

Ulla Ussimala skrev:

> 1) Er det min bekvemmelighed, vi snakker om - altså at jeg så kan
> skrive bogstaver og tegn helt almindeligt..
> 2) Eller er det noget, der kræves, fordi jeg nu vil bruge Strict
> frem for hidtil 4.0

Der er to standarder (faktisk flere, men de andre er ligegyldige) der
gør at du kan skrive æøå almindeligt i HTML-koden så det står
rigtigt på siden. Det er ISO-8859-1 og UTF-8.

Uanset hvilken du vil bruge, er der tre indstillinger der skal være i
overensstemmelse. I min forklaring bruger jeg UTF-8 som er den
kommende standard (nogle vil sige nuværende):

1. Editoren skal benytte UTF-8.

2. HTML-koden skal erklære sit tegnsæt som UTF-8. Det gøres med:

   <meta http-equiv='Content-Type' content='text/html; charset=UTF-8'>

3. Serveren skal meddele browseren at der leveres materiale i UTF-8.
   Den indstilling skal laves på serveren. Nogle kan gøre det selv via
   .htaccess.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Stig Johansen (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 14-05-09 16:11

Bertel Lund Hansen wrote:

> I min forklaring bruger jeg UTF-8 som er den
> kommende standard (nogle vil sige nuværende):

Overvejer lige om jeg vil skrive nogle sentenser om karaktersæt vs.
encoding, men når du siger standard, så har MS i første omgang (win95-98)
valgt UCS2, og senere UTF-16, så dér bliver UTF-8 nok ikke standard( i MS
regí)

Men unicode er ikke det samme som encoding.

(UTF-8 har været standard (til 'wiredata') i XML verdenen siden før
årtusindeskiftet)

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Erik Ginnerskov (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 14-05-09 19:07

Bertel Lund Hansen wrote:

> 3. Serveren skal meddele browseren at der leveres materiale i UTF-8.
> Den indstilling skal laves på serveren. Nogle kan gøre det selv via
> .htaccess.

Den side, Ulla linkede til, ligger på en Apache-server, så det er oplagt at
styre tegnsætsendingen med .htaccess

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://vestfynswebdesign.dk - http://html-faq.dk


Stig Johansen (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 14-05-09 13:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ulla Ussimala skrev:
>
>> Hvad er det mon, der skal til? Noget i dokumentet eller noget i
>> computeren?
>
> Stig Johansen skrev i den foregående tråd:
>
> Hvis det ender med Ulla skal køre UTF-8, bemærker jeg, at
> hendes servere leverer følgende:
> Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
> det skal i givet fald laves om.
>
> Når dit eget (MAC)system er indstillet til UTF-8, er det nok en
> fordel at holde fast i det, men du skal have fat i dem der driver
> serveren og få dem til at skifte om til UTF-8.

Den side som Ulla har lagt ud ser ud til at være i MacRoman.
<http://en.wikipedia.org/wiki/Mac-Roman>
Når hun skriver eks. "Bes¿g", så er "¿" hex 'bf', som jfr. Mac's roman
character table = 'ø', dvs "Besøg".

Samme med "l¾rred", hvor "¾" er hex 'be', som er 'æ', dvs. "lærred"

Desværre kender jeg ikke Mac, men for at recitere spørgsmålet:
>> Hvad er det mon, der skal til?
Find en metode til at gemme det som enten ISO8859-1 eller UTF-8.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Ulla Ussimala (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Ulla Ussimala


Dato : 14-05-09 14:02


> Find en metode til at gemme det som enten ISO8859-1 eller UTF-8.


- bare lige et opklarende spørgsmål:

Har disse ting nogen betydning for brugeren? Spurgt på en anden måde:
Kunne jeg egentlig bare (uden skade) fortsætte med oslash; osv.osv. ?

MVH Ulla

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Stig Johansen (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 14-05-09 14:17

Ulla Ussimala wrote:

> Kunne jeg egentlig bare (uden skade) fortsætte med oslash; osv.osv. ?

Ja, men det må være besværligt (for dig).

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Ulla Ussimala (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Ulla Ussimala


Dato : 14-05-09 14:29


>
> Ja, men det må være besværligt (for dig).

Jeg gir dig naturligvis 110 pct. ret, men så er der dog stadig en (om)vej
frem!

vh/ Ulla

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Rune Jensen (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Rune Jensen


Dato : 14-05-09 16:28

Ulla Ussimala skrev:
>>
>> Ja, men det må være besværligt (for dig).
>
> Jeg gir dig naturligvis 110 pct. ret, men så er der dog stadig en (om)vej
> frem!

Ja.

Det var kun fordi jeg synes, det må være morderlig irriterende ikke at
kunne skrive direkte.

Men jeg kan ikke forstå, en Mac ikke kan gemme i 8859-1. Det er ikke en
Win-standard, så vidt jeg ved, men en generel standard.

Nu ville jeg have googlet noget a la mac+text-editor+8859-1

Men jeg kan ikke komme igennem til Google?? Den lader til at være nede
herfra.. mystisk! Og det er ikke mit net. Den står og venter på svar.


MVH
Rune Jensen

Stig Johansen (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 14-05-09 16:34

Rune Jensen wrote:

> Nu ville jeg have googlet noget a la mac+text-editor+8859-1

Prøv at Google på:
mac character set iso 8859-1

<http://www.google.com/search?hl=en&safe=off&c2coff=1&ei=V58LSt3GMsPMjAenm423Bg&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=mac+character+set+iso+8859-1&spell=1>

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Birger Sørensen (14-05-2009)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 14-05-09 14:33

Stig Johansen formulerede spørgsmålet:
> Bertel Lund Hansen wrote:
>
>> Ulla Ussimala skrev:
>>
>>> Hvad er det mon, der skal til? Noget i dokumentet eller noget i
>>> computeren?
>>
>> Stig Johansen skrev i den foregående tråd:
>>
>> Hvis det ender med Ulla skal køre UTF-8, bemærker jeg, at
>> hendes servere leverer følgende:
>> Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
>> det skal i givet fald laves om.
>>
>> Når dit eget (MAC)system er indstillet til UTF-8, er det nok en
>> fordel at holde fast i det, men du skal have fat i dem der driver
>> serveren og få dem til at skifte om til UTF-8.
>
> Den side som Ulla har lagt ud ser ud til at være i MacRoman.
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Mac-Roman>
> Når hun skriver eks. "Bes¿g", så er "¿" hex 'bf', som jfr. Mac's roman
> character table = 'ø', dvs "Besøg".
>
> Samme med "l¾rred", hvor "¾" er hex 'be', som er 'æ', dvs. "lærred"
>
> Desværre kender jeg ikke Mac, men for at recitere spørgsmålet:
>>> Hvad er det mon, der skal til?
> Find en metode til at gemme det som enten ISO8859-1 eller UTF-8.

"The Internet Assigned Numbers Authority identifies this encoding using
the string "macintosh." The MIME Content-Type for this encoding is
therefore "text/plain; charset=macintosh". Mac OS Roman is also
referred to as MacRoman or the Apple Standard Roman character set."

Burde browserne så ikke kende den med
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=macintosh">
?

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://bbsorensen.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408192
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste