3 underlige ting min side gør i IE!
Fra : Mikael Laursen

Dato : 14-05-09 07:34

Hej alle.

Er der nogle her der kan fortælle mig, hvorfor min side
(www.provstendesign.dk) gør følgende i IE:

Siden "FOTO" sidder ikke samme sted som de andre sider, hvilket
gør at hjemmesiden hopper når man rammer det menupunkt. Men i
Firefox er der intet problem.

Den øverste række thumbs-billeder under siden "FOTO", er skubbet
en smule til højre. Hvordan dog det? Igen, kun i IE!

Og til sidst. Min kontaktform under "KOMPETENCER" sidder for
langt nede i IE. Den sidder dog som den skal i Firefox!

Hvem kan hjælpe mig? Se min side i Firefox, for at se hvordan den
altid skal se ud!

På forhånd mange tak :)

www.provstendesign.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-05-09 10:05

Mikael Laursen kom med følgende:
> Hej alle.
>
> Er der nogle her der kan fortælle mig, hvorfor min side
> (www.provstendesign.dk) gør følgende i IE:

8X

Jeg kan ikke se noget af det du taler om.
Jeg kan se en halv skærm hvid baggrund, og er nødt til at scrolle ned
for at se indholdet - der så til gengæld ikke ser ud til at være noget
i vejen med.
Der er 3 sider, og her er de præcis ens i IE og FF.
Til gengæld rapporterer validatoren fejl på alle siderne.
Det burde vel ikke være nødvendigt at fortælle en webdesigner at HTML
kode skal validere, for at man kan regne med det man ser på skærmen?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Mikael Laursen

Dato : 14-05-09 10:24

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Det burde vel ikke være nødvendigt at fortælle en webdesigner at HTML
> kode skal validere, for at man kan regne med det man ser på skærmen?

Det kan ikke passe, at du ikke kan se forskellen i IE. Min kontaktform
hænger for langt nede, og der er et hop på hele hjemmesiden, når man
klikker ind på Foto siden. Og den øverste række billeder står en smule
til højre.

Jeg sidder og ser på det lige nu. Den halve skærm / hvide baggrund du
ser, er fordi siden ikke er helt i top. Men ja, den skal nok lidt opad!

Men det kan være du bruger en version af IE, hvor det fungerer? Det tror
jeg dog ikke.

Jeg kan dog ikke forstå hvad der skulle være galt med min html.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-05-09 11:59

Mikael Laursen forklarede den 14-05-2009:

> [...]
> jeg dog ikke.
>
> Jeg kan dog ikke forstå hvad der skulle være galt med min html.

Har lige opgraderet til IE(.
Måske er det derfor, jeg ikke kan se forskel.

Under alle omstændigheder, så kan jeg ikke se forskel, når jeg siger
jeg ikke kan.

Og måske er jeg lidt træt af "professionelle", der skal have gratis
hjælp til sider de helt tydeligt regner med at tjene penge på.
Hvis du ikke kan finde ud af at få din egen side til at se ud og gøre
som du vil, hvordan vil du så kunne "webdesign"'e for andre?
Så måske hører din side slet ikke til på nettet.

Hvis du ikke kan forstå hvad der er galt med din HTML, så prøv at
validere koden. Det fortæller dig faktisk hvad der er galt.
Jeg kan godt finde ud af det. Jeg kunne også skrive en hel liste. Så
skal vi have en eller anden procentvis fordeling af indkomsterne siden
bringer ind i fremtiden.
Derfor har jeg blot konstateret at validatoren giver fejl, ikke
specificeret hvilke.
Det er trods alt, den slags siden reklamerer med at du kan finde ud
af...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-09 13:04

Birger Sørensen skrev:

> Og måske er jeg lidt træt af "professionelle", der skal have gratis
> hjælp til sider de helt tydeligt regner med at tjene penge på.

Så lad være med at læse/svare dem. Vi andre er trætte af brok.

--
Bertel

Fra : Mikael Laursen

Dato : 14-05-09 13:32

> [...]
> specificeret hvilke.
> Det er trods alt, den slags siden reklamerer med at du kan finde ud

Rolig nu bassemand, siden skal slet ikke bruges på nuværende tidspunkt. Jeg
laver den blot, til når tiden kommer. Og jeg kan skam sagtens lave
hjemmesider.

Som jeg sagde til dig lige før, så har jeg opgraderet til IE 8, og der kan
man ikke se problemet. Det er sikkert også den version du har. Det viser sig,
at det kun er i IE 6 problemet er. Det ville du vide, hvis du havde læst hvad
der blev sagt.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-05-09 14:52

Mikael Laursen forklarede:
8X
> [...]
> at det kun er i IE 6 problemet er. Det ville du vide, hvis du havde læst hvad
Fra næste post :
> Forresten har jeg rettet fejlene, som gjorde at validatoren gav udslag. Der
> er ingen validator fejl nu! Og det var ikke dem der var skyld i browser
> problemet. Så kom ikke her og tro du ved alt

Nej, hr. webdesigner.
Det er _efter_ mit indlæg, kommet frem at det kun er i IE6 problemet
er.
Indtil da, har der kun været talt om "IE".
Jeg kan fint læse indenad - det behøver man ikke være webdesigner for.
Det hjælper åbenbart heller ikke.

Ved ikke hvor du har den idé fra at jeg er alvidende. Men den er
forkert.
Men jeg ved, at hvis der er valideringsfejl, er der _risiko_ for at
browserne ikke forstår og tolker tingene som de er tænkt. Derfor
påpegede jeg at der var fejl.

Siden er til "når der bliver brug for den". Men den er faktisk
tilgængelig, på internettet lige nu. Og den er beregnet til at tjene
penge på "webdesign".
Skal vi så også hjælpe dig - gratis - med at tjene penge?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Mikael Laursen

Dato : 14-05-09 15:01

> [...]
> penge på "webdesign".
> Skal vi så også hjælpe dig - gratis - med at tjene penge?

Ja det er efter dit første indlæg, at det kom frem med IE6. Men som du kan se,
besvarede det indlæg, og det har du tydeligvis ikke læst.

Men nu ved du det. Problemet er i IE6 og problem nr. 2 er også i IE7. I IE8
fungerer det fint. Så er det vist på plads!

Og vi er ikke her for at diskutere min forretning. Og ja, den er tilgængelig.
Men hvem siger den bliver der? Den er kun på nettet så jeg kan teste den og
email funktionen - men det skal du sådan set slet ikke blande dig i. Jeg ser
ingen hjemmeside fra din side af!

Men hvis du er så smålig at du holder hjælpen inde, så synes jeg bare du skal
smutte. Det er ikke dit job at være den kappeklædte hævner her.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-05-09 15:58

Mikael Laursen udtrykte præcist:

> Ja det er efter dit første indlæg, at det kom frem med IE6. Men som du kan
> se, besvarede det indlæg, og det har du tydeligvis ikke læst.

Sædvanligvis læser jeg først indlæg, når de er hentet ned til min PC.
Værdætter din mening om at jeg skal kunne vide hvad andre skriver, før
jeg har læst det. Desværre er det ikke rigtigt.

8X
> [...]
> Men hvem siger den bliver der? Den er kun på nettet så jeg kan teste den og
> email funktionen - men det skal du sådan set slet ikke blande dig i.

Fair nok.
Jeg blander mig ikke i din forretning.

> Jeg ser ingen hjemmeside fra din side af!

Der er ellers mange af dem, hvis man er interesseret og ved hvor og
hvordan man skal lede. Mange flere end de to i min signatur.

> Men hvis du er så smålig at du holder hjælpen inde, så synes jeg bare du skal
> smutte. Det er ikke dit job at være den kappeklædte hævner her.

Men du skal bestmme hvad og af hvem der må skrives på usenet?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Mikael Laursen

Dato : 15-05-09 07:40

> [...]
> hvordan man skal lede. Mange flere end de to i min signatur.

> Men du skal bestmme hvad og af hvem der må skrives på usenet?

Du skal stoppe nu, inden du bliver smidt ud herfra. Du gør jo dig selv til grin
mester! Utroligt du bliver ved - hold dig dog fra mit spørgsmål, og spred din
glæde til andre..

Fra : Dan Storm

Dato : 15-05-09 07:56

Mikael Laursen skrev:

> Du skal stoppe nu, inden du bliver smidt ud herfra.

ROFL :D

Åhh, ja, endnu et ukonstruktivt indlæg fra min side af blot for at
pointere morsomheder... :)

People who claim they don't let little things bother
them have never slept in a room with a single mosquito.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-05-09 10:17

Mikael Laursen formulerede fredag:

> Du skal stoppe nu, inden du bliver smidt ud herfra. Du gør jo dig selv til
> grin mester! Utroligt du bliver ved - hold dig dog fra mit spørgsmål, og
> spred din glæde til andre..

Er det min mening du er uenig i, eller at jeg har ret til at give
udtryk for den?
God idé. Plonk.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-09 15:02

Birger Sørensen skrev:

> Skal vi så også hjælpe dig - gratis - med at tjene penge?

Hvad har du selv givet for den hjælp som du har fået i
nyhedsgrupperne?

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-05-09 15:25

Bertel Lund Hansen kom med følgende:

> Hvad har du selv givet for den hjælp som du har fået i
> nyhedsgrupperne?

Jeg bruger ikke den gratis hjælp til at tjene penge.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-09 20:30

Birger Sørensen skrev:

> Jeg bruger ikke den gratis hjælp til at tjene penge.

Hvorfor giver det dig ret til at kritisere folk med en anden
holdning?

Jeg bruger gratis programmer og gratis hjælp også hvis der skulle
være penge involveret. Rent faktisk ville det være en totalt
uoverkommelig opgave at adskille min vidensfond i viden jeg har
fået gratis og viden jeg har betalt for.

--
Bertel

Fra : Mikael Laursen

Dato : 14-05-09 13:38

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-09 10:23

Birger Sørensen skrev:

> Der er 3 sider, og her er de præcis ens i IE og FF.

Du skal ikke sammenligne mellem to browsere. Du skal bemærke at i
IE hopper miderbilledet lidt op når man bruger linket "Foto". Det
sker i hvert fald i IE6.

--
Bertel

Fra : Mikael Laursen

Dato : 14-05-09 10:43

Bertel Lund Hansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du skal ikke sammenligne mellem to browsere. Du skal bemærke at i
> IE hopper miderbilledet lidt op når man bruger linket "Foto". Det
> [...]

Lige præcis, det lader til at de problemer jeg har beskrevet, kun
sker i IE6. Jeg har lige opgraderet til IE8, og der fungerer den
perfekt, ligesom i Firefox.

Så det er simpelthen i IE6, at den er lidt gal. Den er funktionel,
men der er lidt småtterier der ikke er helt perfekte.

Kan det være min doctype den er gal med? Jeg har XHTML 1.0, men skal
jeg have noget andet?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-09 13:04

Mikael Laursen skrev:

> Så det er simpelthen i IE6, at den er lidt gal. Den er funktionel,
> men der er lidt småtterier der ikke er helt perfekte.

> Kan det være min doctype den er gal med?

Nej.

Problemet er sandsynligvis at browserne sætter nogle
standardværdier på margin og padding, men det er der andre der
ved mere om end mig.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-05-09 13:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej.
>
> Problemet er sandsynligvis at browserne sætter nogle
> standardværdier på margin og padding, men det er der andre der
> ved mere om end mig.

Mon dog? I hvert fald kan det meget vel give anledning
til problemer, hvis man ønsker at opnå pixelperfekt
positionering.

Remediet er i det globale stylesheet at indsætte
formdeklarationen
* {margin:0;padding:0;border:none;}
der nulstiller /alle/ de nævnte, for derefter
at sætte eksplicitte værdier for de elementer,
man ønsker at formatere.

Men som du selv påpeger i en anden posting, Bertel,
er det jo ligegyldigt om det ser ens ud i to forskellige
browsere - det er jo kun os mere nørdede typer
der overhovedet bruger mere end én bestemt browser.

Det, det handler om er vel at de forskellige sider ikke
hopper og danser rundt i browservinduet, og det kan
jeg ikke se at Mikaels sider gør, hverken i Firefox
eller IE6, som er de to browsere jeg har brugt.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-09 14:37

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det, det handler om er vel at de forskellige sider ikke
> hopper og danser rundt i browservinduet, og det kan
> jeg ikke se at Mikaels sider gør, hverken i Firefox
> eller IE6, som er de to browsere jeg har brugt.

Underligt. Når man skifter fra forsiden til fotosiden, hopper
billedet ca. 5 pixler opad i min IE6. Det gør det ikke i nogen af
de to andre browsere.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-05-09 16:31

Bertel Lund Hansen skrev:

> Underligt. Når man skifter fra forsiden til fotosiden, hopper
> billedet ca. 5 pixler opad i min IE6. Det gør det ikke i nogen af
> de to andre browsere.

Spørgsmålet er så om det er noget man lige lægger mærke til.
Jeg måtte holde en finger ved toppen af billedet for overhovedet at se
at det hoppede lidt op ved skift fra forsiden til fotosiden.

Problemet er både i IE6 og IE7, men ikke i IE8, som trådstarter selv har
bemærket. Det samme gælder problemet med at øverste række billeder er
forskudt lidt til højre.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-05-09 20:25

Philip Nunnegaard skrev:

> Spørgsmålet er så om det er noget man lige lægger mærke til.

I min browser er det ikke til at overse.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-05-09 05:01

Bertel Lund Hansen skrev:

> I min browser er det ikke til at overse.

Jeg lurer lidt på om du i så fald har en mere "pæn" overgang når du
klikker fra side til side.
Jeg får totalt hvid skærm i et splitsekund eller to, inden jeg ser næste
side. Sådan har det altid været når jeg surfer på nettet.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-05-09 07:32

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg lurer lidt på om du i så fald har en mere "pæn" overgang når du
> klikker fra side til side.

Åbenbart. I Opera og Firefox sker det usynligt. Hvis de to sider
var ens, kunne man slet ikke opdage at der blev skiftet ud over
at statusbjælken vises i et kort glimt (i adresselinjen). Første
gang er der en lille forsinkelse. De følgende sker det
øjeblikkeligt.

I IE6 blinker siden i et mikrosekund når der skiftes.

> Jeg får totalt hvid skærm i et splitsekund eller to

Det sker ikke her.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-05-09 16:06

Mikael Laursen skrev:

> Hvem kan hjælpe mig?

En lang historie gjort kort: Hvis det er nogen browserspecifikke fejl i
forb. med IE6, kan du næsten altid finde problemet beskrevet her:
http://positioniseverything.net/

> Se min side i Firefox, for at se hvordan den
> altid skal se ud!

_Skal_ der være så langt ned til selve indholdet? Det virker ikke
optimalt.. Synes jeg så ikke..

MVH
Rune Jensen

Fra : Mikael Laursen

Dato : 18-05-09 09:31

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> http://positioniseverything.net/

> _Skal_ der være så langt ned til selve indholdet? Det virker ikke

Ja, jeg ved det godt. Siden skal en smule længere op. Min idé var at siden
skulle centreres på brugerens skærm, men der kommer scroll bar på de mindre
skærme, så den skal lige en smule op!