Hvordan finder mit websted ud af hvilken b~
Fra : Arek Zakonek

Dato : 13-05-09 19:59

Jeg er stødt på det klassiske problem med at gennemsigtighed ikke
vises i Internet Explorer 6 og nedefter. Idet jeg ikke er nogen
haj til html, har jeg opgivet at prøve med diverse koder osv.,
jeg kan bare ikke få det til at virke. Jeg har desuden læst mig
til at diverse koder og lign. kan få css'en til at blive vist
forkert i andre browsere -> det vil jeg gerne undgå.

I starten tænkte jeg at jeg ville lade være med at fixe
problemet, men fandt så ud af at der stadig er ca. 14,5% IE6
brugere derude - det er jo en del alligevel (jeg vil jo gerne
have at min side kan ses af alle eller de fleste) - det skal
siges at sitet ellers ser normalt ud på stort set alle andre
browsere.

Jeg er nået til den konklusion at jeg vil lave to versioner af
sitet, en med "transparancy" og en uden. Dvs. at hver gang mit
site støder på IE6, så skal den alternative version uden
transparancy vises.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal gøre før dette
kan lykkes? Jeg ved at der findes en del javascript derude som
kan "Detect" browser, men hvor, hvordan osv. ved jeg intet om.

Jeg skal lige sige at jeg bruger DreamWeaver til at bygge siden
med og lader stort set DW om al kodningen.

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mikael Laursen

Dato : 13-05-09 20:23

Arek Zakonek wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Jeg skal lige sige at jeg bruger DreamWeaver til at bygge siden
> med og lader stort set DW om al kodningen.

Hvad er det helt præcist der skal være gennemsigtigt? Jeg har selv
en sort flade som skal være gennemsigtig, så man kan se nogle
detaljer i baggrunden. Måden jeg har løst det på, er at lave den
sorte flade i Photoshop med opacity lidt nede, og derefter placere
billedet helt rigtigt, så det ser ud som om det er gennemsigtigt!
Det er præcis det samme resultat, og det virker i alle browsere.

Fra : Arek Zakonek

Dato : 13-05-09 21:28

> [...]
> billedet helt rigtigt, så det ser ud som om det er gennemsigtigt!
> Det er præcis det samme resultat, og det virker i alle browsere.

Hmm ja det er faktisk en sort flade som er "absolute" placeret, men
baggrunden er "Center, Center" og fixed, dvs. baggrundsbilledet
tilpasser sig browservinduet, eller flytter sig i hvert fald (det er en
del af designet og et vigtigt element), så den metode kan jeg ikke
bruge her.

Tak for svaret - er der andre med gode metoder?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-05-09 10:25

Arek Zakonek skrev:

> Tak for svaret - er der andre med gode metoder?

http://webdesign101.dk/showcase/opacity/index.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-05-09 21:35

Arek Zakonek skrev:

> [...]
> versioner af sitet, en med "transparancy" og en
> uden. Dvs. at hver gang mit site støder på IE6,
> så skal den alternative version uden transparancy

Ville ideen på http://drop-ie6.dk ikke være bedre
for dig?

At lave to versioner, bare for at IE6 kan følge med,
synes jeg er fuldstændig tåbelig - og dobbelt arbejde.

Jo flere der filtrerer den fuldstændig fra, jo flere vil
opgradere til en nyere. Nu er vi nået til IE8, som kommer
automatisk med Windows Update.

Kan du give et link til din side, så vi kan se hvor slemt
det ser ud i IE6?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-05-09 01:27

Arek Zakonek skrev:

> Jeg er nået til den konklusion at jeg vil lave to versioner af
> sitet, en med "transparancy" og en uden. Dvs. at hver gang mit
> site støder på IE6, så skal den alternative version uden
> transparancy vises.

Er det PNG, du snakker om?

Du snakker som om, vi burde vide det, men du nævner overhovedet ikke
noget om PNG;) Kunne du være lidt mere specifik?

Og så må du gerne sende link med til din side. Eller ja, hvis du vil
have et seriøst svar, er det faktisk klart et must. Når vi ikke kan se
din kode, kan vi heller ikke forholde os til spørgsmålene, men må mere
eller mindre gætte os frem.

OK, til svarene, hvis ingen passer, må du skrive igen:

1) Hvis det er det, at f.eks. en DIV ikke vises nedenunder en anden div,
pga. baggrundsfarven - så kan jeg simpelhen ikke huske koden. Jeg har
ikke kodet til IE6 længe, men jeg ved godt, der var et problem lige dér;)

Måske er det at give position:absolute på det element, som skal være
gennemsigtigt, og så en z-index på 1000 eller så. Det burde i hvert fald
virke. Eller en height: 1%, som skulle give hasLayout (en speciel IE-ting)

Men du kan prøve http://www.positioniseverything.net/ og søge igennem
deres efterhånden ret grande IE-fejl katalog for at finde en løsning. Om
ikke andet kan du føje den til foretrukne, du vil formentlig få brug for
den på et tidspunkt.

2) Hvis det er PNG, som ikke viser transparency (mener nu ikke, det
hedder det, men opacity), så kan du kigge her:
http://www.alistapart.com/articles/pngopacity/
evt. her:
http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/index.php

Og - stadig hvis det er PNG - så kan du så vidt jeg ved godt bruge 100%
gennemsigtighed i PNG til IE6 - det virker bare overhovedet ikke på
samme måde som i andre browsere. Om man så kan bruge samme billede, og
bare lave en hurtig konvertering, er jeg ikke klar over, det ville
selvfølgelig være en fordel, men her kan du evt. spørge i
grafik-gruppen. De må næsten vide det.

3) For at skelne imellem browsere, og give særlig kode kun til en
bestemt version af IE (eller flere), skal du bruge CC - Conditional
Comments:
http://www.webdesign101.dk/artikler/conditionalcomments.php

PS. Hvis det er et af disse svar som passer, og du gerne vil have
uddybet - skriv igen, men gerne lidt mere, hvad det handler om - _husk_
i så fald et link - bare for din egen skyld;)

MVH
Rune Jensen

--
Sidste udkald til webdesigngruppernes møde?
http://runejensen.dk/webdesign_group_meeting/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-05-09 05:26

Rune Jensen skrev:

> 1) Hvis det er det, at f.eks. en DIV ikke vises nedenunder en anden div,
> pga. baggrundsfarven - så kan jeg simpelhen ikke huske koden. Jeg har
> ikke kodet til IE6 længe, men jeg ved godt, der var et problem lige dér;)

Hvis det er opacity-koden, så er det noget i denne dur (i CSS'en):
filter: alpha(opacity=50);

Det svarer til:
opacity: .5;

opacity er den korrekte, men virker ikke i IE (heller ikke IE8). Dertil
bruger man så filter.

Så hvis det skal virke i både IE og andre browsere, må det blive noget i
retning af:

#divnavn {
opacity:.5; // forstås af alle browsere undtagen IE
filter: alpha(opacity=50); // forstås kun af IE
}

En lille note:

Så vidt jeg kan forstå af nedenstående link, har MS nu gjort syntaksen
for deres opacity endnu mere bøvlet og umulig at huske, når der skal
kodes til IE8:
-ms-filter:"progid:DXImageTransform.Microsoft.Alpha(Opacity=50)";

http://www.quirksmode.org/css/opacity.html

Jeg har selv valgt at leve med at IE-brugere ikke får gennemsigtigheden
med på mine sider. Men nu foregår det også på områder hvor det ikke gør
noget, og hvor de slet ikke vil opdage at der er noget galt. (en
dropdown-menu, der har 80% opacity, når den foldes ud).

--
Philip - http://chartbase.dk