doc type erklæring
Fra : Ulla Ussimala

Dato : 12-05-09 12:59

www.kristianna.dk/mindex.html og andre testskabeloner, der
snart skal løfte mit gamle websted ind i moderne css-verden,
bruger jeg i toppen:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

- vistnok grundet i gode (med ufordøjede) råd fra behjertede
sjæle undervejs.

Efter at ha fyldt hjernen op med al mulig skidt og kanel føler
jeg mig nu fristet til i stedet af sige:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

- men det her sjov udvikler sig jo hurtigere, end jeg kan følge
med, så måske er det en "forældet" tankegang...

Mit spørgsmål: Kan jeg vinde/tabe noget ved at lave det om til
Transitional - og skal de to underste linjer stadig med, hvis jeg
gør det

vh/ Ulla

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-05-09 13:30

Dette er ugyldigt skulle være:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Om du bruger Transitional eller Strict afhænger af om du vil bruge de
tags der er deprecated og derfor ikke tilgængelige i Strict.

Regards Jens Peter Karlsen

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 12-05-09 13:52

> Om du bruger Transitional eller Strict afhænger af om du vil bruge de
> tags der er deprecated og derfor ikke tilgængelige i Strict.
> - ja, det er nok det , jeg vil! Så tak.

virkelig hedde sådan, når jeg har undersider på engelsk, tysk og fransk
- eller er det ligemeget (eller skal blot de pågældende enkeltsider
hedde noget andet "lang"?)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-09 13:55

Ulla Ussimala skrev:

> Efter at ha fyldt hjernen op med al mulig skidt og kanel føler
> jeg mig nu fristet til i stedet af sige:

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Hvorfor?

--
Bertel

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 12-05-09 14:47

> Hvorfor?

Det var det rigtig gode spørgsmål!
Nok fordi jeg ikke føler mig så skrap til koderne og undertiden
vil komme til at cykle lidt rundt med noget af det gamle
skrammel, som - såvidt jeg (nu) opfatter det - er gangbart i den
ene doc-type, men ikke i den anden.

Ulla

(jeg har ikke ændret det endnu og er modtagelig for advarsler)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-09 15:29

Ulla Ussimala skrev:

> [...]
> vil komme til at cykle lidt rundt med noget af det gamle
> skrammel, som - såvidt jeg (nu) opfatter det - er gangbart i den

Det er ikke nogen særligt god grund til at indføre endnu en
variabel midt i din usikkerhed. Det er sikkert mig der har
anbefalet dig at bruge strict, og jeg kan kun gentage
opfordringen. Der er ikke noget der ikke kan laves i strict, og
koderne er udfasede (deprecated) med det formål at slippe af med
dem.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 12-05-09 15:53

Bertel Lund Hansen:

> [...]
> opfordringen. Der er ikke noget der ikke kan laves i strict, og
> koderne er udfasede (deprecated) med det formål at slippe af med

Vil tilføje, at hvis man vil bruge css, kan man lige så godt bruge det
rigtigt - de deprecated skal/bør alligevel bruges gennem css - i stedet
for f.eks. align=".." i tagget.

Der er faktisk kun target af de deprecated, du ikke kan bruge css i
stedet for.
Og den bør man undlade og lade brugeren selv bestemme, hvordan en
ny/anden skal vises (samme vindue, ny fane, etc.)

Så for at få så "ren" (indhold i html - visning i css) kode som muligt,
er strict det rigtige

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 12-05-09 19:14

> er strict det rigtige

nåmmmen, så kommer jeg til besindelse!
Med tak til flere sider.

Fra : Rune Jensen

Dato : 12-05-09 19:44

Ulla Ussimala skrev:

> nåmmmen, så kommer jeg til besindelse!
> Med tak til flere sider.

Du kommer nok til at arbejde en smule, men Bertel har nu ret.

Transitional er så vidt jeg ved kun til f.eks. begyndere, eller folk som
ikke gider arbejde mere med kodedelen end højest nødvendigt, og/eller
ikke bekymrer sig om wellformed code. Men når du skriver her i gruppen,
og iøvrigt interesserer dig for det, kan du lisså godt tage konsekvensen
fuldt ud. Det koster lidt arbejde, som sagt, men bare tage det lidt af
gangen, så kommer det ganske automatisk.

Der er så nogle ting som du måske skal gennemgå ved samme lejlighed -
inden du når altfor langt, forstås.

Du bruger HTML-entities for specielle bogstaver, hvilket ikke bør være
nødvendigt i dette tilfælde, når du sætter ISO8859-1

Så første spørgsmål: Ændrer det på sidens (tekst)indhold, hvis du bruger
de rigtige bogstaver i stedet for f.eks. &oslash; for ø?

8859 indbefatter alle europæiske sprog - inklusive de græske bogstaver.
Så hvis der er problemer, kan det være fordi dokumentet gemmes i f.eks.
UTF-8, ikke i 8859.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 13-05-09 14:29

> [...]
>
> Så første spørgsmål: Ændrer det på sidens (tekst)indhold, hvis du bruger
> de rigtige bogstaver i stedet for f.eks. ø for ø?

- hov, her er jeg slet ikke med! Jeg har prøvet at ændre de der slasher til
normaldansk, men så kvitterer den med omvendte spørgsmålstegn.
Det der ISO osv., hvor skal det sættes ind? Please!

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 13-05-09 15:31

ups - undskyld, nu ser jeg, det figurerer i meta.
men det nytter nu ikke noget med "rigtigt" ø - se f. eks. Bes --- g i menuen

www.kristianna.dk/mgalleri2.html

mvh/ Ulla

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-05-09 15:49

Ulla Ussimala skrev:

> [...]
> normaldansk, men så kvitterer den med omvendte spørgsmålstegn.
> Det der ISO osv., hvor skal det sættes ind? Please!

charset=ISO-8859-1">
i <head>, fortæller browseren at det er ISO-8859-1 karaktersæt der
anvendes i dokumentet, og at det er på dansk.

Hvilken editor bruger du? Når man fortæller browserne hvilket
karaktersæt de skal bruge, er det væsentligt at man så også leverer
dokumentet med det tegnsæt. Og det lyder - og ser ud somom - at det gør
du ikke. I mange editorer kan man selv sætte hvilket tegnsæt der
bruges.

Desuden har du det her på din side:
<HTML>
og det er ikke så heldigt. Det er to <html> lige efter hinanden, og
giver valideringsfejl.
Du skal nok fjerne den sidste. ( Og måske på dine sider på andre sprog,
sætte lang svarende til det sprog de er skrevet på - mener det var dig
der spurgte i en anden tråd).
lang attributten gør en masse - se evt.
http://www.w3.org/TR/html401/struct/dirlang.html#adef-lang
for mere info.
Humlen her er, at den nedarves til andre elementer, så ved at sætte den
for html og ikke sætte den for andre, gælder den hele dokumentet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 13-05-09 16:37

ISO-8859-1 karaktersæt der
> anvendes i dokumentet, og at det er på dansk.

- øh, er det sådan at forstå, at jeg ikke skal hverken skal skrive de gamle
slash'er
eller skrive f. eks. æ, ø og å, men tage tegn fra
tabeller, jeg endnu ikke har sat mig ind i (men så kan opsøge).?

> Hvilken editor bruger du?
- jam, ahem.., jeg bruger vist ikke nogen editor, jeg skriver bare koderne i
textEdit på en mac OS X

> Desuden har du det her på din side:
> <HTML>
- fandt jeg heldigvis ud af forinden med den dejlige validator

,
> sætte lang svarende til det sprog de er skrevet på - mener det var dig
> der spurgte i en anden tråd).
- jo det var mig, der spurgte, og nu tror jeg nok, der vinker nogle (flere)
aha-oplevelser forude...

mange tak/ Ulla

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-05-09 18:12

Ulla Ussimala formulerede onsdag:
> [...]
> tabeller, jeg endnu ikke har sat mig ind i (men så kan opsøge).?

> - jam, ahem.., jeg bruger vist ikke nogen editor, jeg skriver bare koderne i

8X

Nej - det er sådan at forstå, at med ISO... definitionen i dokumentet,
skal du skrive på dansk - mad ÆØÅæøå. Men du skal sørge for, at din
textEdit gemmer dit dokument som ISO-8859-1.
Det kan meget vel være sat til noget andet (utf-8, utf-16, ASCII, ANSI
og en mutillion andre, der ikke er så sandynlige), og så er dokumentet
ikke ISO..., - browserne forstår ikke (Alle) karaktererne, og nogle af
dem ender som omvendte ? eller andre hieroglyffer.

Jeg kommer så til kort med at forklare dig hvordan du gør det - og evt.
hvad du gør hvis textEdit ikke kan klare opgaven.
Her må nogen der kender MAC tage over.
Jeg bruger selv notepad++ - men om den kører på MAC, ved jeg ikke.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 13-05-09 18:17

Birger Sørensen skrev den 13-05-2009:
> [...]
> Her må nogen der kender MAC tage over.
> Jeg bruger selv notepad++ - men om den kører på MAC, ved jeg ikke.

Checkede lige notepad++ - der står ikke andet end det kører i Windows.
Checkede så også mine egne indstillinger - det gemmer i ANSI. Så det
kan altså også bruges til ISO-8859-1, eller jeg har ikke mødt
karakterer, der ikke er ens i de to...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 13-05-09 19:03

jamen, du godeste - alt det anede jeg intet om, det skal tjekkes ved daggry.
tusind tak for alle oplysningerne.

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-05-09 05:46

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> Checkede så også mine egne indstillinger - det gemmer i ANSI. Så det
> kan altså også bruges til ISO-8859-1, eller jeg har ikke mødt

Tjekke lige Google med venner.
Det ser ud som om Mac ikke bruger Ansi(ISO8859-1) men sit eget MacRoman,
eller senere UTF-8.
<http://en.wikipedia.org/wiki/Mac-Roman>

Ulla kan prøve at lægge en sinpel side ud med ÆØÅæøå m.v. tegn, så finder vi
måske ud af det.

Hvis det ender med Ulla skal køre UTF-8, bemærker jeg, at hendes servere
leverer følgende:
det skal i givet fald laves om.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-05-09 20:01

Ulla Ussimala skrev:

> - jam, ahem.., jeg bruger vist ikke nogen editor, jeg skriver bare koderne i
> textEdit på en mac OS X

Jeg mener at MAC generelt bruger UTF-8. Hvis textEdit gør det,
kan du i stedet sætte dine browsersider til samme format. Det gør
du ved i stedet for

at bruge

UTF-8 er en nyere standard end ISO-8859-1. Den omfatter langt
flere tegn. Det er dog ligegyldigt hvis man kun skal skrive danske tekster.

--
Bertel

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 14-05-09 12:44

mange tak til stig, birger og bertel, jeg starter lige et nyt indlæg uunder
titlen

mac OS X UTF-8 Unicode