background-color - advarsler
Fra : Ulla Ussimala

Dato : 12-05-09 12:36

Jeg er tæt på at være færdig med skabelonerne til nyt (nu
css-baseret) websted, og bortset fra lidt småjusteringer er det
ved at virke i 4 testede browsere (IE incl.) - men AK!!! Så
ville jeg lige CSS-validere www.kristianna.dk/mulla.css og det
slog benene eftertrykkeligt væk under mig.
WC3 melder følgende, som jeg ikke forstår en dyt af:
Servlet has thrown exception:javax.servlet.ServletException:
Timed out
- og WDG overbroderer det hele med blinkende gule advarselslamper
om background-color.

Jeg indser nu, at det kan blive nogle meget lange vinteraftener,
med mindre nogen vil "oversætte" det for mig...

Vh/ Ulla

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Martin

Dato : 12-05-09 12:52

Ulla Ussimala wrote:
> [...]
> WC3 melder følgende, som jeg ikke forstår en dyt af:

> Servlet has thrown exception:javax.servlet.ServletException:

Dette er deres server der melder fejl, ikke noget du overhovedet skal
tænke på (de er muligvis igang med at lave nogle opdateringer på
serveren...)

> - og WDG overbroderer det hele med blinkende gule advarselslamper
> om background-color.

Hvis man sætter color men ikke baggrundsfarve i en css klasse, så melder
den en warning.

Du kan fjerne den warning ved at skrive

background-color: transparent;

> Jeg indser nu, at det kan blive nogle meget lange vinteraftener,
> med mindre nogen vil "oversætte" det for mig...

CSS er heldigvis rigtig nemt at få til at overholde standarden, det
"svære" er HTML'en... og få browserne til at makke ret og gøre det som
standarden burde fortælle browseren :)

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 12-05-09 13:34

> Hvis man sætter color men ikke baggrundsfarve i en css klasse, så melder
> den en warning.
>
> Du kan fjerne den warning ved at skrive
>
> background-color: transparent;

nu har jeg forsøgt mig på www.kristianna.dk/tulla.css og testet på
www.kristianna.dk/tindex - jeg mener ikke, jeg (herefter) kan gøre flere
baggrunde transparente, uden at jeg mister selve opbygningen, men
validatoren fremturer med at mene noget skidt om det hele!!

hmmm.....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-05-09 13:54

Ulla Ussimala skrev:

> [...]

Den kan også fjernes ved at sætte

   background-color: inherit;

eller ved at give den en specifik farve. Endelig er der den
mulighed at man ignorerer advarsler. Det er jo ikke fejl.

Selv vil jeg ikke have advarsler. Som regel bruger jeg
inherit-metoden, men man skal være klar over hvad de forskellige
indstillinger gør:

Ved transparent får man den baggrund der ligger bagved. Ved
inherit nedarver man den baggrund som moderelementet har.

> [...]
> baggrunde transparente, uden at jeg mister selve opbygningen, men
> validatoren fremturer med at mene noget skidt om det hele!!

Den øverste linje i CSS-filen ser sådan ud:

   * {margin:0;padding:0;border:none;line-height:100%;}

Der er to mystiske tegn. Måske er de årsag til problemet?

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 12-05-09 15:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> Den kan også fjernes ved at sætte
>
>    background-color: inherit;

Åhh ja, det skulle have været inherit, i mit første indlæg...

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 13-05-09 11:19

> Den øverste linje i CSS-filen ser sådan ud:
>
>    * {margin:0;padding:0;border:none;line-height:100%;}
>
> Der er to mystiske tegn. Måske er de årsag til problemet?

Det vil jeg godt bore lidt i !!!
Linjen er der for at nulstille alt fra start og derefter selv definere, f.eks.
margin under banneret (som Internet Explorer ellers fordobler) - og det virker
fint i praksis, men har jeg sat det et forkert sted eller hvad monstro?

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-05-09 14:23

Ulla Ussimala wrote:

> Det vil jeg godt bore lidt i !!!
> Linjen er der for at nulstille alt fra start og derefter selv definere,
[snip]

Jeg tror Bertel hentyder til de 2 mystiske tegn i starten af din fil.
En wget + hexeditor fortæller at det er 2 stk. '1a'.

'1a' er værdien af ctrl+Z, så måske har din editor gemt tegnene i stedet for
en 'undo'.

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-05-09 20:54

Kunne godt ligne en BOM (Byte Order Mark) nogle editorer sætter det
automatisk ind hvis der bruges UTF (eks. Expression Web 1 (ikke 2)).
Det bør slås fra da det selv om det er legalt nok vil give problemer i
nogle browsere.