Style en button
Fra : Jonas Norlin

Dato : 08-05-09 11:01

Hej!

Jeg har en "button" som er stylet til at ligne en normal ahref,
men når jeg kliker på knappen laver den sådan standard effekt
hvor teksten flytter sig. Jeg vil gerne fjerne denne effekt.

På forhånd tak! : )

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-05-09 11:45

Jonas Norlin forklarede:
> [...]
> men når jeg kliker på knappen laver den sådan standard effekt
> hvor teksten flytter sig. Jeg vil gerne fjerne denne effekt.

Hvorfor?
Hvis du vil have den til at ligne et anker (går ud fra du mener <a ...>
tag), hvorfor bruger du så en button, og ikke et anker?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jonas Norlin

Dato : 08-05-09 12:16

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Hvis du vil have den til at ligne et anker (går ud fra du mener <a ...>
> tag), hvorfor bruger du så en button, og ikke et anker?

Hej Birger jeg bruget et CMS system der hedder modx, hvor en snippet (som
er en kode der kan udfører dynamiske handlinger) kalder på min knap, der
ligger i en normal html chunck.

Min knap ser således ud:
<button type="submit" id="wlpeRegisterButton" name="service"
value="registernew">Register</button>

Det fungere ikke hvis jeg laver min <button> den om til <a> :(

Fra : Birger Sørensen

Dato : 08-05-09 12:45

Den 08-05-2009, skrev Jonas Norlin:

> [...]
> value="registernew">Register</button>
>
> Det fungere ikke hvis jeg laver min <button> den om til <a> :(

Det er lidt svært, at sidde her og gætte...

"submit" antyder en form.

Det burde så være muligt at bruge <input type="button"... i stedet.
Umiddelbart vil jeg mene at dit CMS burde anerkende id'et som eneste
kriterie...

<button> lader sig ikke gerne formattere - og i bedste fald, vil det
(formentlig) være forskelligt i forskellige browsere.
http://www.w3.org/TR/html401/interact/forms.html#edef-BUTTON
Specielt har <button> i nogle browsere tilknyttet den "up/down motion"
som du vil undgå - men det tror jeg faktisk ikke er muligt.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jonas Norlin

Dato : 08-05-09 13:14

> [...]
> Specielt har <button> i nogle browsere tilknyttet den "up/down motion"
> som du vil undgå - men det tror jeg faktisk ikke er muligt.

Ja præcis det der up/down jeg gerne vil undgå!
Prøver mig lidt frem med at konvertere min button til anker, tror du har ret i
jeg ikke kan ændre det der up/down, jeg har i hvert fald ikke kunne finde noget
på google om det.
Skal nok lige underrette hvis jeg sjusker mig frem til noget holdbart &#61514;

Fra : Jonas Norlin

Dato : 08-05-09 14:25

SOLVED

Jeg fandt ud af hvordan man kan undgå up/down effekten på en
button, det er et padding problem. Fandt svaret her:
http://particletree.com/features/rediscovering-the-button-element
/

#(!!div knappen er nested i!!) button[type]{
padding:5px 10px 5px 7px; /* Firefox */
line-height:17px; /* Safari */
}
*:first-child+html button[type]{
padding:4px 10px 3px 7px; /* IE7 */
}

Fandt også en løsning på hvordan jeg kunne konventere min button
til et anker, men det kræver lidt indsigt i min modx opsætning så
det vil jeg undlade.

- jonas