rækkefølge på styles
Fra : Paul S

Dato : 02-05-09 09:05

Hej
Hvorledes fungere overskrivning af styles

Jeg har følgende i mit stylesheet

ul {list-style-type:disc;}

længere nede har jeg

#SubNavi ul {
margin: 0;
padding: 0;
list-style-type: none;
}

Det til trods er der en prik ud fra hvert af mine punkter i min
SubNavi list. Hvad har jeg misforstået ?

Paul S

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 02-05-09 16:34

Paul S wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> }
>
> Det til trods er der en prik ud fra hvert af mine punkter i min
> SubNavi list. Hvad har jeg misforstået ?

Har du prøv med at skriv:
#SubNavi ul {
list-style: none;
margin: 0;
padding: 0;
}
i stedet for

Kim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-05-09 17:32

Kim Schmidt Wind wrote:

> Har du prøv med at skriv:
> #SubNavi ul {
> list-style: none;
> margin: 0;
> padding: 0;
> }
> i stedet for

Hvad forskel skulle det gøre? Rækkefølgen på de forskellige definitioner for
et givet element er lugegyldig.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-05-09 17:34

Paul S wrote:

> Det til trods er der en prik ud fra hvert af mine punkter i min
> SubNavi list. Hvad har jeg misforstået ?

Ud fra den smule, du har refereret, skulle du få din vilje, så vi bliver
nødt til at se helheden for at kunne se, hvorfor det ikke fungerer.

Læg html og css på nettet og kom med et link.

Erik Ginnerskov

Fra : Paul S

Dato : 02-05-09 19:37

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> nødt til at se helheden for at kunne se, hvorfor det ikke fungerer.
>
> Læg html og css på nettet og kom med et link.

Dette er mit arbejds site
http://paulsweb.dk/banen.aspx

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-05-09 20:23

Paul S skrev:

> Dette er mit arbejds site
> http://paulsweb.dk/banen.aspx
>
> Paul S

Du har
#SubNavi ul {
margin: 0;
padding: 0;
list-style-type: none; }

der matcher en ul i et element med en
id #SubNavi. Det du efterspørger er

ul#SubNavi{
margin: 0;
padding: 0;
list-style-type: none; }

der matcher det element du faktisk har på din
side.

Jeg mener at huske at have læst noget om brugen af
store og små bogstaver i selektorer,respektive
element klasse- og id-navne. Er vi 100 porcent sikre
på at

#SubNavi

matcher både

id="SubNavi",
id="subnavi",
id="Subnavi" etc.

i alle browsere?
Jørgen Farum Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-05-09 10:45

Jørgen Farum Jensen skrev:
> Paul S skrev:
> .. 8X .. Er vi 100 porcent sikre
> på at
>
> #SubNavi
>
> matcher både
>
> id="SubNavi",
> id="subnavi",
> id="Subnavi" etc.
>
> i alle browsere?

Eftersom id'er er case-sensitive, kan #SubNavi _kun_ matche
id="SubNavi".
Men det er anderledes med tags - det er ligegyldigt om man skriver h1
eller H1..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-05-09 17:15

Birger Sørensen skrev:

> Eftersom id'er er case-sensitive, kan #SubNavi _kun_ matche id="SubNavi".
> Men det er anderledes med tags - det er ligegyldigt om man skriver h1
> eller H1..

Jege r lige så sikker som det, når det drejer sig om
JavaScript, men mindre sikker, når det drejer sig om CSS
matching. Men det kan jo komme an på en prøve, lisså
snart jeg er kommet af med min spørgsmål i dag.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-05-09 20:26

Efter mange tanker skrev Jørgen Farum Jensen:

> Jege r lige så sikker som det, når det drejer sig om JavaScript, men mindre
> sikker, når det drejer sig om CSS
> matching. Men det kan jo komme an på en prøve, lisså
> snart jeg er kommet af med min spørgsmål i dag.

HTML definerer id'er som case-sensitive.
CSS siger at
"The ID attribute of a document language allows authors to assign an
identifier to one element instance in the document tree. CSS ID
selectors match an element instance based on its identifier."
Altså er den også nødt til at være case sensitive i css (i hvert fald
når vi taler HTML og id bruges som "identifier" for elementet)..

javascript...
Her går jeg ud fra at du tænker på funktioner som getElementByID() etc.
De er faktisk defineret for elementer i DOM - og er egentlig ikke
javascript, men funktioner i DOM objekter, der blot kaldes fra
javascript. (De skal også kaldes med objektet - f.eks.
document.getElementById( 'MitElement')).
JScript (IE), kan identificere objekter direkte fra id'et - men
Javascript bruger vist ikke elementernes id, andet end til kald til
DOM.

Har set din tilbagemelding - og at det er som jeg sagde... B-)
Syntes bare jeg ville melde tilbage, at det faktisk står i standarden -
omend ikke specielt tydeligt..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-05-09 18:22

Birger Sørensen skrev:

> Eftersom id'er er case-sensitive, kan #SubNavi _kun_ matche id="SubNavi".
> Men det er anderledes med tags - det er ligegyldigt om man skriver h1
> eller H1..

Case closed: #banner matcher /ikke/

Så du har ganske ret. Så meget des
mindre er der at holde styr på, hvis
man altid og overalt bruger små
bogstaver...

Jørgen Farum Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-09 18:32

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Case closed: #banner matcher /ikke/

Det mener du forhåbentlig ikke?

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-05-09 18:47

Erik Ginnerskov skrev:

> Det mener du forhåbentlig ikke?

UPS!

HTML-koden skulle sæføli være

Jørgen Farum Jensen

Fra : Paul S

Dato : 04-05-09 09:26

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> UPS!
>
> HTML-koden skulle sæføli være
>
> --
> Med venlig hilsen
> Jørgen Farum Jensen
> Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
> Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/

Mange tak for svarene - og debatten
Jeg lærer en masse når I øser af jeres viden

Tak