snyd for begyndere (IE)
Fra : Ulla Ussimala

Dato : 30-04-09 12:12

Min nye forside hedder www.kristianna.dk/mindex.html med
stylesheet www.kristianna.dk/mulla.css
I alle afprøvede browsere (undtagen Internet Exp.) er der den
tilsigtede afstand mellem banner og streg - men i IE er afstanden
dobbelt så stor. Jeg ved, der er en måde at snyde IE - men vil
nogen genopfriske den for mig?

Advarsel: Linkene fører dig blot på vildspor ind i min gamle
(endnu aktive) side.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birgit Holme

Dato : 30-04-09 14:56

Ulla Ussimala wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> nogen genopfriske den for mig?
>
> Advarsel: Linkene fører dig blot på vildspor ind i min gamle

I FF3 såvel som IE7 ser det fint ud, ens i begge browsere!
/Birgit

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 30-04-09 15:16

> I FF3 såvel som IE7 ser det fint ud, ens i begge browsere!

hmmmmmm... jeg tester mine sider på safari og Mozilla Firefox på en mac
OS X (og får den tilsigtede luft mellem banner og streg) - men når jeg
tester på pc med internet explorer, er der dobbelt så meget luft. Så nu
fremturer jeg!

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 30-04-09 15:33

Ulla Ussimala skrev:
> Min nye forside hedder www.kristianna.dk/mindex.html med
> stylesheet www.kristianna.dk/mulla.css

CSS'en kan de fleste af os se uden direkte link til css-filen:
http://www.hitsurf.dk/privat/ffcss.jpg

> I alle afprøvede browsere (undtagen Internet Exp.) er der den
> tilsigtede afstand mellem banner og streg - men i IE er afstanden
> dobbelt så stor.

Hos mig ser det fuldstændig ens ud i både Internet Explorer 8 og Firefox 3.
Kan det være den gamle IE6, der driller?
Den havde vist en anden tolkning af margin og padding, så vidt jeg husker.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-04-09 16:14

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> wrote in message
> [...]
> Kan det være den gamle IE6, der driller?
> Den havde vist en anden tolkning af margin og padding, så vidt jeg husker.

I IE6 (og min Konqueror) ser siden ud som om den er så lang, så den rammer
mine fødder på gulvet.

Det har muligvis noget med det her CSS at gøre:
#leftcol (line 60)

{

width: 115px;

height: 10000px;

Min skærm, eller rettere browservindue, er ikke 10000 px højt.

Men afstanden fra 'banner' til 'stregen' er ganske rigtigt større i IE6.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-04-09 17:26

Ulla Ussimala skrev:
> [...]
> nogen genopfriske den for mig?
>
> Advarsel: Linkene fører dig blot på vildspor ind i min gamle

Stregen skabes af en <hr>-markør, der i kilde-
koden er indsat lige efter et h1-elementet.
Afstanden mellem h1-elementet og hr-elemmentet
bestemmes af begge elementers pading, af den
bredeste vandrette margin og af tekstelementets
line-height.

Alle disse værdier kan være håøjst forskellige fra
den ene browser til den anden. For at være sikker
på nulstilling er det en god idé som den første form-
deklaration af alle at have:

* {margin:0;padding:0;border:none;line-height:100%;}

Det vil nulstille /alt/. Herefter sætter du eksplicit
de værdier du vil have for de enkelte elementer,
herunder for eksempel en padding-bottom for h1-elementet
til at skabe den ønskede afstand.

PS. Der er ikke tale om nogen form for snyd her - blot
en arkendelse af at browserfabrikanterne ikke er enige
om hvor stor en padding/margin/line-height elementerne
som standard skal have.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulla Ussimala

Dato : 30-04-09 18:58

> [...]
> de værdier du vil have for de enkelte elementer,
> herunder for eksempel en padding-bottom for h1-elementet

Bingo - og tak!

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-05-09 13:13

On 30 Apr., 13:11, Ulla Ussimala <u...@kristianna.dk> wrote:
> [...]
> nogen genopfriske den for mig?
>
> Advarsel: Linkene fører dig blot på vildspor ind i min gamle

Jeg er ikke sikker på, om det er det, du mener, men IE6 og ned havde
vidstnok en anden opfattelse af boksmodellen. Som betød, at man skulle
sætte margin på indhold indeni f-eks- en DIV (og padding på DIV sættes
på 0), i stedet for padding på DIVen, og margin på indholdet til 0.

Jeg ser ikke noget galt i IE8 på siden. Afstanden er den samme som i
FF3.

MVH
Rune Jensen