Includere filer
Fra : John V.

Dato : 23-04-09 04:54

Kan man includere filer til et offline system bygget op i html, eller er jeg
så nødt til at have en server indstalleret?

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-04-09 07:17

John V. skrev:
> Kan man includere filer til et offline system bygget op i html, eller er jeg
> så nødt til at have en server indstalleret?

I udgangspunktet er du nødt til at have en server installeret, og
inkluderingen kan så foregå med SSI eller PHP.

Når jeg skriver "i udgangspunktet", er det fordi det også kan laves med
javascript, men under normale omstændigheder er det ikke en løsning jeg
vil anbefale.
Men nu ved jeg jo ikke hvor mange brugere der er på dit offlinesystem
(er der evt. kun dig selv?), og om disse brugere evt. har en ensartet
browseropsætning, som du kender på forhånd.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : John V.

Dato : 23-04-09 17:25

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der evt. kun dig selv?), og om disse brugere evt. har en ensartet
> browseropsætning, som du kender på forhånd.

Der vil kun være én bruger på systemet, men det går ud på at lave en ny
hjemmesidesigner, der er 100% wysiwyg og hvor man i det hele taget slet ikke
kan se koden, man kan dog bruge andre programmer til dette.
Det smarteste vil jo være at alt kan foregå på ens egen computer, herunder
også test af resultatet, selvfølgelig kan jeg sætte en hjemmeside op til
dette et eller andet sted på nettet, men da programmet bliver gratis og uden
reklamer, er det vel ikke en rimelig ekstra udgift for mig.

Så er problemmet med enten SSI eller PHP at man vil være bundet til én
bestemt type server, det syntes jeg heller ikke er smart, særligt da det
helst skal være sådan at alle kan anvende det på PC, jeg går ikke efter
Linux eller Mac, men selvfølgelig skal alt kunne læses på de systemer når
det kommer online.

Det skal indrømmes at jeg ikke lige havde tænkt på JavaScript eller Java, da
jeg aldrig har været nogen ørn til det, men der er vel ikke så meget jeg
skal sætte mig ind i.

Jeg kunne også includere en server i systemet, men er det ikke at skyde lidt
over målet, selv om der findes flere forskellige gratis af slagsen, der jo
stadig problemmet med de hjemmesider hvor brugeren lægger sine færdige ting,
det er forskellige platforme og de er jo som bekendt ikke kompatible.

Tak for idéen med JavaScript, det vil jeg se nærmere på, selv om du ikke
anbefaler det, hvorfor egentlig ikke?

--
Med Venlig Hilsen

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 23-04-09 17:56

John V. skrev:

> Tak for idéen med JavaScript, det vil jeg se nærmere på, selv om du ikke
> anbefaler det, hvorfor egentlig ikke?

Fordi det indhold der bliver fremkaldt via javascript kan drille
søgemaskinerne.

Noget andet er at det i mine ører lyder som om det er et CMS du vil
prøve at lave.
Det kan også blive svært at lave uden noget serverside.

Men ellers må metoden være noget a la (lidt pseudokode [1]):

<script type="text/javascript" src="menu.js"></script>
(mellem <head> og </head>)

Der hvor menuen skal være:

<script type="text/javascript">
menu();
</script>

menu.js:

function menu() {
document.write("<ul>");
document.write("</ul>");
}

Note:
[1] Jeg har ikke efterprøvet dens validitet. Jeg er ikke selv nogen ørn
til javascript.
Jeg eksperimenterede dog med noget lignende for 8 år siden, og da
virkede det - altså i Netscape 4.5 og Internet Explorer 5.5. Ingen af
disse browsere er i normal brug i dag, og 2001 var dengang "alt" var
tilladt på nettet, og man skrev "script language='javaScript1.2'".

Jeg uploadede dog aldrig det færdige resultat og fastholdt mine frames.
Min side lå dengang hos TDC, hvor der jo ikke er adgang til asp eller php.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-04-09 18:03

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for idéen med JavaScript, det vil jeg se nærmere på, selv om du ikke
> anbefaler det, hvorfor egentlig ikke?

Der er store problemer med at køre scripting lokalt uden server. Win/IE vil
feks. som standard advare imod det hver gang man forsøger at køre en sådan
side.
Ideen med at lave et CMS/hjemmesidedesigner er vel også at kunne gemme
ændringer i indholdet, og det kræver at du skriver til nogen filer. Den
slags er som udgangspunkt en rigtig skidt ide, fordi det vil få
sikkerhedssystemerne til at lyse rødt, når det gøres af lokale filer udenfor
servere
Det kan lade sig gøre at justere sikkerhedsniveauerne, så man kan køre
scripting lokalt, men den slags vil jeg personligt kun anbefale til meget
erfarne brugere. Det åbner en dør/ladeport for misbrug/virus.

Verden er fyldt med enkle og simple hjemmesideprogrammer og online CMS-er.
Det lyder ikke som om din ide har noget at tilbyde, der ikke allerede er
dækker meget bedre andre steder (Lidt firkantet og kontant sagt ).

/Per

Fra : John V.

Dato : 24-04-09 14:41

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det lyder ikke som om din ide har noget at tilbyde, der ikke allerede er
> dækker meget bedre andre steder (Lidt firkantet og kontant sagt ).

Det tror jeg nu programmet har, f.eks. kan det tilpasse billeder i
størrelsen automatisk, samt optimere så de fylder så lidt som muligt.
Jeg anvender nogle faste skabeloner, brugeren skal kun indsætte sit billede
og skrive sin tekst, dette foregår simpelthen til en tekstfil, og vil ikke
få nogen røde lamper til at lyse.
Men Scriptning er ikke noget krav.
Selve offline browseren har jeg allerede lavet, det tager jo ikke mere end ½
time at lave sådan en fyr, ideen er så at man bare skal trykke på "Test
Side" knappen, for at åbne i den lokale browser.
Det "kan" lade sig gøre helt uden include-filer, men jeg syntes bare det
andet ville være smartere, da folk der senere vil redigere i en "rigtig"
html-editor, så også vil have nemt ved det.

John

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-04-09 17:44

John V. wrote:

> [...]
> hjemmeside op til dette et eller andet sted på nettet, men da
> programmet bliver gratis og uden reklamer, er det vel ikke en rimelig

Der findes da muligheder for gratis hjemmesideplads med php-understøttelse
på nettet, så det burde ikke være økonomien, der afholder dig fra at lægge
det online. Det vil også gøre det meget lettere efterfølgende at få
supplerende hjælp her i grupperne.

> ... særligt da
> det helst skal være sådan at alle kan anvende det på PC, jeg går ikke
> efter Linux eller Mac, men selvfølgelig skal alt kunne læses på de
> systemer når det kommer online.

Det er ikke noget, du behøver spekulere på. Om det køres som ssi eller php
på serveren, det sendes under alle omstændigheder som html til browseren. Så
det er helt underordnet hvilken platform browseren kører på.

> Tak for idéen med JavaScript, det vil jeg se nærmere på, selv om du
> ikke anbefaler det, hvorfor egentlig ikke?

Når man plejer at fraråde javascript-inkluderinger, er det fordi
søgemaskiner ikke kan følge links i det inkluderede - det forringer
indeksering af siderne. Men Hvis søgemaskineoptimering ikke er et must for
dit projekt, er der ikke noget i vejen med at bruge den metode.

Erik Ginnerskov

Fra : John V.

Dato : 24-04-09 14:07

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på nettet, så det burde ikke være økonomien, der afholder dig fra at lægge
> det online. Det vil også gøre det meget lettere efterfølgende at få

Ja, men hvis det pågældende webhotel lige pludselig ikke eksistere mere, vil
programmet ikke kunne fungere, da det jo kunne bruge en testside på nettet

John

> Det er ikke noget, du behøver spekulere på. Om det køres som ssi eller php
> på serveren, det sendes under alle omstændigheder som html til browseren.
> Så det er helt underordnet hvilken platform browseren kører på.

Jo det behøver jeg netop at spekulere på, da det jo skal kunne testes
offline.

John

> [...]
> indeksering af siderne. Men Hvis søgemaskineoptimering ikke er et must for
> dit projekt, er der ikke noget i vejen med at bruge den metode.

Det er et "must", og hvis javascript laver hindringer for dette, vil det
ikke blive brugt.

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-04-09 17:49

John V. wrote:

> Der vil kun være én bruger på systemet, men det går ud på at lave en ny
> hjemmesidesigner, der er 100% wysiwyg og hvor man i det hele taget slet
> ikke kan se koden, man kan dog bruge andre programmer til dette.

Den er lidt kryptisk, den sætning der.
Du kan lave en masse include vha javascript, men wysiwytyg er det ikke.
Man kan heller ikke gemme tingene med html/javascript.

Er det en ny 'Frontpage' du er ude efter?

Stig Johansen

Fra : John V.

Dato : 24-04-09 14:13

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse

> Den er lidt kryptisk, den sætning der.
> Du kan lave en masse include vha javascript, men wysiwytyg er det ikke.
> Man kan heller ikke gemme tingene med html/javascript.
>
> Er det en ny 'Frontpage' du er ude efter?

Slet ikke, man kommer ikke til at kunne se koden i programmet, der findes
masser af andre gratis programmer, hvor man kan se og redigere i koden. Alt
bliver gemt som html på den lokale computer, så dem der vil redigere i koden
kan sagtens det - de skal bare bruge andre programmer, desuden har de heller
ikke brug for et idiotsikkert program, som det jeg er ved at lave.
Derfor "kunne" javaScript være en mulighed, det kan jo godt set offline.
Laver jeg så et javascript, vil brugeren slet ikke kunne se det er der, det
vil bare fungere.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-09 17:33

John V. wrote:

> [...]
> programmer, desuden har de heller ikke brug for et idiotsikkert
> program, som det jeg er ved at lave. Derfor "kunne" javaScript være en

Nej, skal der gemmes noget på den computer, siden ligger på, kan javascript
ikke bruges. Du skal have en server installeret og benytte asp, asp.net
eller php for at kunne gøre det, du vil.

Erik Ginnerskov

Fra : John V.

Dato : 30-04-09 05:45

> Nej, skal der gemmes noget på den computer, siden ligger på, kan
> javascript ikke bruges. Du skal have en server installeret og benytte asp,
> asp.net eller php for at kunne gøre det, du vil.

Takker for det svar, men nu laver jeg det i selve programmet, den anden måde
var bare lidt nemmere.

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-04-09 21:57

John V. skrev:

> Jeg kunne også includere en server i systemet,
> men er det ikke at skyde lidt over målet

Har du en XP Pro, eller tilsvarende Vista installeret,
har du allerede en lokal asp-server - den skal bare
sættes på, så kan du bruge asp og include lokalt.

Hos mig hedder den http://localhost/ eller http://pc8/
(min pc's navn) - prøv at lege lidt med det.

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-04-09 13:10

Philip Nunnegaard wrote:

> I udgangspunktet er du nødt til at have en server installeret, og
> inkluderingen kan så foregå med SSI eller PHP.

Offline er ikke lig med en server.
Hvis det f.eks. er et 'system' bygget op på en CD/USB, så betyder det ikke
nødvendigvis at brugeren har en 'server' installeret.

Jeg sendte et svar i morges, og kan ikke rigtig se det, så jeg prøver igen:

> Lidt afhængig af hvad du menet med include, samt hvad du vil opnå, så kan
> man lave meget 'include' med Javascript.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-09 17:45

Stig Johansen wrote:

> Jeg sendte et svar i morges, og kan ikke rigtig se det, så jeg prøver
> igen:

Der var åbenbart nogle problemer i går. De svar, jeg gav i går, er også
først i dag blevet synlige. Jeg troede i første omgang det var min udbyders
smtp-server, der haltede, men det er jeg ikke så sikker på nu.

Erik Ginnerskov

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 24-04-09 18:49

> [...]

>først i dag blevet synlige. Jeg troede i første omgang det var min udbyders
>smtp-server, der haltede, men det er jeg ikke så sikker på nu.

Hvad har en smtpserver med indlæg i en nyhedsgruppe at gøre?
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-09 21:22

Kerim Ellentoft wrote:

> Hvad har en smtpserver med indlæg i en nyhedsgruppe at gøre?

Jeg tilgår nyhedsgrupper med Windows Mail (tidligere Outlook Express).
Udgående forsendelser fra mig (i det mindste hvad angår mails) skal
nødvendigvis passere min ISP's smtp-server. Når CyberCity's smtp er 'nede',
er jeg afskåret fra omverdenen - kan modtage, men ikke sende.

Erik Ginnerskov

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 24-04-09 22:11

> [...]

>nødvendigvis passere min ISP's smtp-server. Når CyberCity's smtp er 'nede',
>er jeg afskåret fra omverdenen - kan modtage, men ikke sende.

Ja, du bruger smtp til at afsende e-mails, nyhedsservere er nntp
= Network News Transfer Protocol.

Så en smtpserver kan sagtens være nede, hvor nntpsereveren ikke
er og naturligvis omvendt.
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-09 22:24

Kerim Ellentoft wrote:

> Ja, du bruger smtp til at afsende e-mails, nyhedsservere er nntp
> = Network News Transfer Protocol.
>
> Så en smtpserver kan sagtens være nede, hvor nntpsereveren ikke
> er og naturligvis omvendt.

OK, thanks for enlightning me.

Erik Ginnerskov

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-04-09 05:21

Fra : jopa

Dato : 23-04-09 12:55

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev

> Kan man includere filer til et offline system bygget op i html, eller er
> jeg så nødt til at have en server indstalleret?

Din udbyder er Cliche og kan du køre serverside på dit Hotel. PHP eller ASP
er du kørene og kan inkludere.

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : John V.

Dato : 24-04-09 14:39

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> skrev

> Din udbyder er Cliche og kan du køre serverside på dit Hotel. PHP eller
> ASP er du kørene og kan inkludere.

Det ved jeg jo godt, men hvis andre brugere IKKE bruger Cliche er det jo
ikke sådan at siderne selv finder ud af det.

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-04-09 13:22

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote in message
> Kan man includere filer til et offline system bygget op i html, eller er
jeg
> så nødt til at have en server indstalleret?

Nej, du behøver ikke at have en server installeret.
Du kan komme langt med javascript, men hvad er det du vil?

--
Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen