mailform men mulighed for at vedhæfte en f~
Fra : Thomas Jakobsen

Dato : 14-04-09 19:27

hej er der nogle der ved hvordan jeg laver
en mailform men mulighed for at vedhæfte en fil

jeg bruger b-one

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-09 21:23

Thomas Jakobsen wrote:
> hej er der nogle der ved hvordan jeg laver
> en mailform men mulighed for at vedhæfte en fil
>
> jeg bruger b-one

En første betingelse er, at din mailhost/webhost tillader det, så du skal
starte med at spørge der. Dernæst har jeg skrevet om det her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/formular.asp?id=formus&content=fmfile

Erik Ginnerskov

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-04-09 22:54

Erik Ginnerskov formulerede tirsdag:
> http://hjemmesideskolen.dk/html/formular.asp?id=formus&content=fmfile

"
Denne inputtype muliggør (forudsat at serveren, som formularen ligger
på, tillader det) at vedhæfte brugervalgte filer til den mail, som
sendes.
...."

Hvis formularen sendes som mail, er det vist brugerens egen opsætning
der er afgørende - serveren er ikke indblandet.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-04-09 09:18

Birger Sørensen wrote:

> [...]
>
> Hvis formularen sendes som mail, er det vist brugerens egen opsætning
> der er afgørende - serveren er ikke indblandet.

Hvis det sker fra en mailformular på en webside, må noget serverside - cgi,
asp eller php - formodes at skulle være indblandet. Derfor er det absolut
nødvendigt at serveren tillader det.

Hvis det alene skal være afhængig af brugerens maskinopsætning, kan man
nøjes med et maillink, der åbner brugerens mailklient, hvorfra der
sædvanligvis ikke er problemer med filvedhæftning.

Erik Ginnerskov

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-04-09 09:59

Erik Ginnerskov forklarede den 15-04-2009:

> [...]
> nøjes med et maillink, der åbner brugerens mailklient, hvorfra der
> sædvanligvis ikke er problemer med filvedhæftning.

Hvad er en mailformular?

Hvis man bruger mailto: for action i en form, åbnes brugerens email
program, hvis muligt.
Ellers sendes indholdet af en form ikke med mail.
Så "Denne inputtype muliggør ... at vedhæfte brugervalgte filer til den
mail, som sendes." (citat fra den linkede side) er ikke rigtigt. Der
sendes en http-requests til serveren - ikke en mail.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-04-09 13:30

Birger Sørensen skrev:

> Hvad er en mailformular?

Sådan noget som dette:
http://www.chartbase.dk/kontakt.php

Her er brugerens mailprogram på intet tidspunkt indblandet. Det hele
sker serverside.

Specielt på ASP-sider er man afhængig af at webhotellet lige har købt
licens hos Microsoft til det ene eller andet modul som understøtter en
given ting.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-04-09 18:05

Philip Nunnegaard forklarede den 15-04-2009:

> [...]
> hos Microsoft til det ene eller andet modul som understøtter en given ting.

Det er en helt almindelig form, der sender de data den modtager til et
script på serveren.
Det script sender emailen - ikke formen, den aner ikke hvad email er.
HTML aner ikke hvad email er.

En "mailformular" findes ikke.
Derimod findes der serverside scripting, der kan sende email.
Formulering på den referede side er forkert - formen kan ikke sende
mail (og derfor heller ikke vedhæfte filer til en mail).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-04-09 18:43

Philip Nunnegaard wrote:

> Sådan noget som dette:
> http://www.chartbase.dk/kontakt.php

Nu er jeg ond, men jeg bliver nødt til at spørge:
Bortset fra den ikke er voldsomt pæn - hvordan vedhæfter jeg en fil i
den/din formular (jfr subj)?

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-04-09 18:50

Stig Johansen skrev:

> Nu er jeg ond, men jeg bliver nødt til at spørge:
> Bortset fra den ikke er voldsomt pæn - hvordan vedhæfter jeg en fil i
> den/din formular (jfr subj)?

Det kan du ikke, og det er heller ikke meningen.
Jeg forholdt mig bare til det faktum at der ikke er nogen emailklient
inde over, og at alt hvad der vedrører afsendelsen af mailen eller det
der skal ende som en mail i modtagerens indbakke, afhænger af serveren.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 15-04-09 19:00

Philip Nunnegaard kom med denne ide:

> [...]
> over, og at alt hvad der vedrører afsendelsen af mailen eller det der skal
> ende som en mail i modtagerens indbakke, afhænger af serveren.

Ikke desto mindre står der om <input type="file"...> på siden

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-04-09 20:46

Birger Sørensen wrote:

> [...]
>
> "Denne inputtype muliggør (forudsat at serveren, som formularen ligger
> på, tillader det) at vedhæfte brugervalgte filer til den mail, som

Hvis du mener, at formuleringen på siden er forkert, så kom med (begrundede)
forslag til ændring.

Erik Ginnerskov

Fra : Dan Storm

Dato : 15-04-09 23:23

Erik Ginnerskov skrev:

> Hvis du mener, at formuleringen på siden er forkert, så kom med
> (begrundede) forslag til ændring.

Formuleringen er misvisende - jeg kan ikke udlede nogen logisk
sammenhæng i ovenstående.

Selve det at uploade filer gennem HTML er beskrevet her <url:
http://www.faqs.org/rfcs/rfc1867.html> hvilket også fortæller at det
klienten der skal understøtte muligheden for at uploade filer gennem
HTML - dermed er det ikke korrekt at 'serveren skal tillade det' da den
egentlig ikke har noget med HTML'en at gøre.

Det er dog påkrævet at serveren har et behandlingslag (f.eks. ASP, PHP
eller lign.) til at behandle det som klienten sender. Det er i RFC'en
beskrevet hvad serveren bør forvente at modtage og svare og det vil
typisk ikke være noget (eksempelvis) Apache tager sig af (selvom Apache
Commons har en pakke der kan håndtere det).

Det er herefter op til serverens behandlingslag at behandle det input
som kommer fra klienten. Det er så i princippet her, det sjove starter;
det sjove kunne være at vedhæfte filen til en email, at uploade den til
serveren, lave thumbnails, konvertere til andre formater eller hvad du
nu selv kan finde på.

Jeg vil dermed mene at enten er den førnævnte formulering rent sludder
eller også er det en for forsimplet forklaring på muligheden med fil
upload gennem HTML, der blot giver anledning til den fejlagtige
konklusion at du med HTML alene kan vedhæfte en fil til en mail.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-04-09 21:44

Dan Storm wrote:

> Formuleringen er misvisende - jeg kan ikke udlede nogen logisk
> sammenhæng...

Jeg har læst din udmærkede forklaring og den side, du henviste til. Jeg må
erkende, at siden ikke var dækkende og har derfor omformuleret første
afsnit - lagt en henvisning til samme side, som du gav link til.

Erik Ginnerskov

Fra : Birger Sørensen

Dato : 16-04-09 00:04

Erik Ginnerskov sendte dette med sin computer:

> Hvis du mener, at formuleringen på siden er forkert, så kom med (begrundede)
> forslag til ændring.

Den billige løsning (M$ har fundet ud af at tekstforfattere er billige
i drift end programmører) er at fjerne afsnittet helt. Den
efterfølgende tekst er rigelig - selv om den så burde korrigeres.

Det er forkert at give indtryk af at en form kan sende mail.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-04-09 05:51

Erik Ginnerskov wrote:

> Hvis du mener, at formuleringen på siden er forkert, så kom med
> (begrundede) forslag til ændring.

Jeg tror jeg vil foreslå at operere med 'implementere' i stedet for
'tillade'
Noget a lá:

"Denne inputtype muliggør (forudsat at funktionen er implementeret på
serveren, som formularen ligger
på) at vedhæfte brugervalgte filer til den mail, som sendes."

Stig Johansen

Fra : jopa

Dato : 19-04-09 14:03

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> "Denne inputtype muliggør (forudsat at funktionen er implementeret på
> serveren, som formularen ligger
> på) at vedhæfte brugervalgte filer til den mail, som sendes."

It sounds very rigtigt

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-04-09 18:06

jopa udtrykte præcist:
> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

> It sounds very rigtigt

Ja, for hverken <input> eller den <form> de indsættes i, sender mail.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 15-04-09 22:09

Vrøvl. IIS har muligheden for mail indbygget.
Nogle Webhoteller tager muligvis ekstra for at bruge det men
muligheden er der.
Jeg har set nogle gratis moduler til IIS fra Microsoft men en hurtig
søgning viste ikke nogen der skulle betales for.
Der er dog en del tredjeparts moduler der koster penge.

Regards Jens Peter Karlsen.